نمایشگاه دمشق

نمایشگاه دمشق با مشارکت ۱۵۶۲ شرکت از ۴۳ کشور از جمله روسیه و ایران، چین، عراق و ونزوئلا بعلاوه برخی دولت‌هایی که از ۶ سال پیش تحریم های اقتصادی سختی را ضد دمشق اعمال کرده بودند، برگزار شده است.

سرویس جهان مشرق - کمتر پیش می‌آید که برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی، در صدر اخبار و تحلیل‌های تحلیلگران سیاسی و امنیتی قرار گرفته و به خبر مهم رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شود. اتفاقی که این بار اما در مورد نمایشگاه بین‌المللی دمشق صورت گرفته است. نمایشگاهی که با مشارکت ۱۵۶۲ شرکت از ۴۳ کشور از جمله روسیه و ایران، چین، عراق و ونزوئلا بعلاوه برخی دولت‌هایی که از ۶ سال پیش تحریم های اقتصادی سختی را ضد دمشق اعمال کرده بودند، برگزار شده است. این نمایشگاه همچنین با مشارکت شرکت‌هایی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه آلمان و انگلیس برگزار شد.

این نمایشگاه، نمایشگاه دوره ای سالیانه بود که پنجاه و نهمین دوره آن بعد از ۵ دوره غیبت بار دیگر با حضور ۱۵۰۰ بازرگان از کشورهای غربی برگزار شد تا نشان دهد سوریه عزم خود را برای دوره بازسازی جزم کرده و خطر گروه های تروریستی – تکفیری را تا حد زیادی پشت سر گذاشته است.

ارمنستان ، عراق ، ایران ، کره‌شمالی ، لبنان ، فلسطین ، روسیه، آفریقای جنوبی، سودان، یمن، ونزوئلا، آبخازیا، برزیل، پادشاهی عمان ، پاکستان ، اندونزی ، مصر ، هند، کوبا ، چین و بلاروس دولت‌های رسمی شرکت‌ کننده در این نمایشگاه هستند. همچنین شرکت‌هایی از بلژیک، انگلیس، آلمان و فرانسه و هلند، دانمارک، امارات متحده عربی، اسپانیا، ژاپن ، هنگ‌کنگ کره جنوبی، تایلند،مالزی، تایوان، لهستان ، بلغارستان، ایتالیا، اردن، یونان و جمهوری چک نیز در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

افتتاحیه این نمایشگاه با شکوه خاصی برگزار شد ، سرودهای حماسی که نشان از پیروزی در جنگ می‌داد، و صندلی هایی که تنها ظرفیت حضور ۱۰۰۰ میهمان را داشت، اما حاضران بسیار بیشتر از این تعداد بودند. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نخست وزیر و وزرا و تعداد زیادی از هنرمندان و اصحاب رسانه به علاوه مردم سوریه ، میهمانان خارجی، تجار و بازرگانان و سرمایه‌گذاران و کسانی که به دنبال فرصت‌های شغلی می‌گردند ، حضور داشتند.

این نمایشگاه از ۱۷ آگوست آغاز به کار کرده و تا ۲۶ آگوست به کار خود ادامه خواهد داد. گزارش‌ها حاکی از حضور گسترده مردم سوریه در این نمایشگاه است.  تنها در روز دوم برگزاری این نمایشگاه ۳۵۰ هزار بازدید کننده به شهر المعارض منطقه برپایی این نمایشگاه رفته اند و و گفته می‌شود دو برابر این جمعیت نیز نتوانستند خود را به نمایشگاه برساند. مشارکت مردم در این نمایشگاه بیشتر از حد تصور و برنامه‌ریزی‌های دولت سوریه بود و به همین علت بی‌نظمی‌ها ، اختلال‌ و ترافیک زیادی در مسیر تردد مردم به وجود آمده است. موضوعی که گرچه در کشورهای مختلف باعث ناراحتی و سردرگمی مردم می‌شود، اما در سوریه به دلگرمی مردم می افزاید، چرا که آنها بعد از سالها شاهد تپش نبض حیات در کشور خود هستند.

پیامدهای داخلی و خارجی نمایشگاه دمشق

شخصیت های سیاسی سوریه معتقدند پیام‌هایی که این نمایشگاه در عرصه داخلی به گونه‌ای است که پیامدهای آن به خارج مخابره می‌شود. محمد الشعار وزیر کشور سوریه اعلام کرد که این کشور در مسیر ثبات قدم برمی‌دارد و مراسم افتتاحیه این نمایشگاه یکی از نمادهای ثبات واقعی در کشور است. الشعار تأکید کرد که سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم قدم برمی‌دارد و ان‌شاءالله در نزدیک‌ترین زمان ممکن ‌ثبات دتر تمامی اراضی سوریه محقق خواهد شد.  

این اقدام پیام‌های داخلی و خارجی متعددی دارد. نخست وزیر سوریه در گفت‌وگو با شبکه المنار تأکید کرد اقدامی که دولت این کشور انجام داد ، بهره‌برداری از پیروزی‌ها و موفقیت‌های متحدانش ضد تروریسم است که در مسیر ایجاد اقتصادی قوی و مقاوم برای تضمین مطالبات و نیازمندی‌های تمامی ملت‌های منطقه و رشد وتوسعه این کشور صورت می‌گیرد. عماد الخمیس تأکید کرد که سوریه با تمامی برادران و دوستان خود در گوشه و کنار جهان که دیدگاه‌های متکامل و موافق با عوامل توسعه ملت‌ها دارند ، وارد تعامل خواهد شد و البته با رویکردهای تروریستی و قتل و کشتار که برخی به دنبال آن هستند، تعامل نخواهد کرد.  وی ابراز داشت که دولت روند بازسازی و توسعه کشور را در تمامی شاخه‌های خود از جمله عرصه اقتصادی دنبال خواهد کرد.  

الف- نمایشگاه دمشق و بازگشت به عرصه جهانی

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز در گفت‌وگو با المنار تأکید کرد که مجموعه تحولاتی که از زمان آغاز درگیری‌ها با این هجمه تروریستی جهانی بر ضد سوریه به وقوع پیوسته، به گونه‌ای است که امروز سوریه در مرحله پیروزی به ‌دست‌ آمده بزرگ ضد گروه‌های تروریستی قرار دارد و ارتش و رهبران و ملت سوریه پایداری و مقاومت کرده اند تا این دستاوردها روز به روز محقق شود.

وی تاکید کرد که احیای نمایشگاه بین‌المللی دمشق که در گذشته به عنوان یک پدیده بین‌المللی در چارچوب نهضت سوری مطرح بود، این نکته را یادآوری می‌کند که این کشور در گذشته شاخص توسعه به میزان ۸ در صد در سال را داشت که بیش از تمامی کشورها بود. در سال ۲۰۰۰ سوریه یکی از ۱۰ کشور برتر در زمینه توسعه اجتماعی در جهان بود و وقتی که سوریه بار دیگر از طریق این پدیده اقتصادی به عرصه جهان باز می گردد ، این به معنی پیروز بودن سوریه است و این تنها مرهون نهضت فراگیر ملت این کشور است.

ب- مقدمه تغییرات سیاست و اقتصادی در سوریه

این نمایشگاه شاخص مهمی برای ایجاد تغییرات گسترده در فضای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی سوریه و به پایان رسیدن دوره ترس و نگرانی و جنگ در این کشور است. در این نگاه، سوریه مسیر شتابان بهبود اوضاع اقتصادی و فرهنگی خود را جستجو می کند تا بنا بر نقل قول مقامات این کشور بار دیگر به عنوان یک منبع نورانی در منطقه عربی و کشورهای حوزه دریای مدیترانه خود را نشان دهد.

ج- اعتراف ضمنی کشورهای ضد سوریه به شکست

یکی از دستاوردهای این اجلاس حضور دست کم ۱۰ کشور عربی از میان کشورهای اتحادیه عرب بود که پیش از این  کرسی سوریه را از دست دولت این کشور گرفته بودند. به این ترتیب نیمی از دولت هایی که با حضور این کشور در اتحادیه عرب مخالفت کرده و عضویت این کشور را تعلیق کرده بودند، به حالت عذرخواهی از اقدامات گذشته، در زمینه آشتی با دولت این کشور پیش قدم شدند.

د- شکست تلاش های خارجی برای تجزیه سوریه

بثینه شعبان مشاور اطلاع‌رسانی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد برگزاری مجدد نمایشگاه بین‌المللی و حضور قابل توجه کشورهای مختلف در آن نشان می‌دهد که جنگ در سوریه به پایان رسیده است و همان‌گونه که این کشور وجود تروریسم را سرکوب کند ، هر نوع موجودیت غیرقانونی و نامشروع در کشورش را نیز به پایان خواهد رساند.  وی در عین‌ حال تأکید کرد که سوریه به صورت کامل در این جنگ پیروز نشد، چرا که پیروزی به معنی دادن قربانیان بیشتر است.

برپایی این نمایشگاه نشان می‌دهد که پروژه بین‌المللی و غربی برای ساقط کردن دولت سوریه به شکست کشیده و سوریه با روندی بیش از گذشته به سمت ثبات و مرحله بازسازی پیش می‌رود. حضور بیش از ۱۵۰۰ بازرگان و تاجر در این نمایشگاه نشان دهنده گرایش عمیق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار اقتصادی سوریه جهت رسیدن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معامله های بازسازی در این کشور است تا بتوانند سود هنگفتی را عائد خود کنند.  

ه- جذب سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصاد سوریه

حضور این تعداد از کشورها و مهمانان خارجی در نمایشگاه دمشق در حالی است که در سال آینده قطعاً این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. سوریه در این مدت گام‌های بلندتری در مسیر ثبات و تمامیت ارضی خود برداشته و توطئه‌های تروریستی را با شکست مواجه خواهد کرد. روند بازگشت کشورها از سیاست های گذشته و مهیا کردن راهکاری برای بازبینی در سیاست‌ها نسبت به دمشق و افزایش پیدا کرده‌اند و ملت سوریه با سرعت بیشتری از اردوگاه‌های آوارگان در کشورهای مختلف به خانه و کاشانه خود بازمی‌گردند. طولی نخواهد کشید سوریه چرخ اقتصاد خود را با قدرت به حرکت درآورده و به جایگاه پیشتاز طبیعی خود در منطقه باز خواهد گشت.

حضور این تعداد از شرکت های خارجی و برگزاری این نمایشگاه با اهمیت بالای خود، با وجود تمامی کاستی هایی که ممکن است در طول برگزاری شاهد آن باشیم، دیدگاه شرکت‌های خارجی نسبت به وضعیت امنیت و ثبات در سوریه را تغییر داده و باعث تشویق آنها به حضور در بازار پرسود بازسازی این کشور می شود. همانطور که از گزارش‌های رسمی به نظر می‌رسد، یکی از اهداف دولت سوریه در برگزاری این نمایشگاه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تشویق آنها به حضور در اقتصاد سوریه برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور است.

حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به نمایشگاه دمشق

پیشروی‌های میدانی و اقدامات دولت سوریه برای بازگشت به قبل از بحران و شروع روند بازسازی سوریه، تروریست‌ها را در شرایط بحرانی و اضطرار قرار داده است. تروریست‌هایی که هر روز از مواضع خود عقب نشینی می‌کنند، حال باید شاهد بهبود روابط دولت سوریه با جهان باشند، و این برای آنان قابل هضم نیست. از همین رو از هر فرصتی برای ضربه زدن به دولت سوریه استفاده می‌کنند تا روند نابودی ترورریست‌ با وقفه روبرو شود و برای خود زمان بخرند.

دیده بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن شش نفر از جمله دو زن بر اثر اصابت راکت به ورودی این نمایشگاه خبر داد.

آمار اولیه این سازمان از کشته شدن پنج نفر حکایت داشت اما نفر ششم هنگام عصر بر اثر شدت جراحات جان باخت.

یک امدادگر که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خبر کشته شدن شش نفر را تایید کرد.

یک منبع سوری تصریح کرده است درهای نمایشگاه امروز همانند روزهای گذشته مطابق معمول از ساعت ۱۷ به وقت محلی به روی علاقه مندان باز می شود و برنامه نمایشگاه تغییر نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین PL ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    23 5
    اروپاییهای بی وجدان , خودشون نابود کردند این کشور زیبا و مهم را و خودشون هم اومدند به بهانه بازسازی پولی به جیب بزنند.
    • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
      1 1
      وقتی که سوریه از ایران سرتر شد می فهمی سر ما کلاه رفته یا اونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس