عراقچی تضمین جان کری

برجام درحالی این روزها سند بی‌اعتمادی به آمریکا لقب گرفته که تا دیروز دیپلمات‌های هسته‌ای همواره برای حفظ همین سند با اعتماد صرف به طرف مقابل دست به توجیه تحریم‌ها و رفتارهای ضدایرانی آن می زدند.

سرویس سیاست مشرق - دولتی‌ها هر روز نامی بر روی برجام می‌گذارند، روزی آن را «فتح‌الفتوح» و«آفتاب تابان» می‌خوانند و روز دیگر «باغ سیب و گلابی» و«ابر باران‌زا» و حالا محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس آن را «سند بی اعتمادی به آمریکا»‌ می‌نامد.

در این رابطه، وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان این مطلب که برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، در نطق خود بیان کرد:« جمله جمله آن نشان دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست ایالات متحده از نخستین روز تا پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت قابل انکار دستیابی به هدف است.»[1]

برجام درحالی این روزها سند بی‌اعتمادی به آمریکا لقب گرفته که تا دیروز دیپلمات‌های هسته‌ای همواره برای حفظ همین سند با اعتماد صرف به طرف مقابل دست به توجیه تحریم‌ها و رفتارهای ضدایرانی آن می‌زدند.

رفتار عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در تضمین دانستن سخنان جان کری، وزیر خارجه دولت سابق آمریکا یکی از همین موارد اعتماد به آمریکاست. زمانی که کنگره آمریکا قانون محدودیت سفر به ایران را تصویب و اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای خود آنرا قانونی کرد، عراقچی در توجیه عدم نقض این توافق دل به سخنان جان کری سپرده بود و در حمایت آن بیان داشت:‌ « این یک نامه معمولی نیست. امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است.»[2]

البته این رویه توجیه تحریم‌ها و اعمال فشارها به کشورمان هنوز ادامه دارد و این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره تحریم‌های جدید آمریکا با اشاره به اینکه تحریم مذکور بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام را نقض کرده، اظهار داشت: «هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم.»[3]  

با این شرایط باید از وزیر خارجه دولت یازدهم پرسید که چگونه برجام سند بی‌اعتمادی به آمریکاست زمانی که دیپلمات‌های کشورمان برای حفظ آن تماما چشم بر محرز ترین تحریم‌ها و بدعهدی‌های آمریکا که با قاطعیت تمام در دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب می‌شود، می‌بندند.

از سوی دیگر ظریف خود نیز پیشتر به آمریکایی‌ها در زمینه برجام اعتماد کرده بود و در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا گفت: «ما محدودیت‌هایی را که پرزیدنت اوباما برای وادار کردن کنگره به لغو تحریم‌ها با آن مواجه است درک می‌کنیم و همان‌طور که ما نمی‌پذیریم آنها از ما امری غیرممکن را بخواهند، ما هم از آنها نمی‌خواهیم که اقدامی غیرممکن انجام دهند. ما در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کنیم، اگر اوباما به ما قول می‌دهد که کاری بکند، ما آن را می‌پذیریم و به قولش احترام می‌گزاریم.»[4]

اینکه ظریف بیان می‌کند از ابتدا جمله جمله برجام سند بی‌اعتمادی به آمریکاست در رفتار دیپلمات‌های هسته‌ای کمتر دیده می‌شود و موارد متناقضی از آن وجود دارد. با این تفاسیر برجام را بایستی سند بدعهدی آمریکایی‌ها از حیث یک تجربه تلخ سیاست خارجی دانست که به مرور زمان ثابت شد که به کاخ سفید نمی‌شود اعتماد کرد.


[1] http://www.mashreghnews.ir/news/763083

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/09/30/949604

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/05/07/1477598

[4] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/06/29/503703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • افوس IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    26 1
    سلام، کاش بشه تمام حرف ها رو در مورد دارودسته ی نیویورکی ها گفت. خدایا ی روز ی امام خمینی گفتن؛آمریکا شیطان بزرگ است، آمریکا ام الفساد است. ولی حالا امریکا شده مودب و باهوش و کدخدا و........ وقتی مالک اشتر بشه خشونت طلب و ابوموسی اشعری بشه صلح طلب و میانه رو ..... تاریخ در حال تکرار است؟؟؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      22 0
      "امضای جان کری تضمین است" احمقانه ترین جمله ای است که در عالم سیاست شنیده ام
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      16 1
      "امضای جان کری تضمین است" احمقانه ترین جمله ای است که در عالم سیاست شنیده ام
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      21 1
      برجام= خیانت بزرگ
  • حسین2 IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    23 1
    وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدا فرمودند نباید به این آمریکایی‌ها اعتماد کرد و نگاه اندیشمندانه‌ای که ایشان همواره داشته اند را مسئولین باید پیشه خود می‌کردند و این همه کشور را دچار تنش بین‌المللی نمی‌کردند. این اعتماد به کشور بی‌تعهدی مثل ایالات متحده تبعات سنگین امنیتی هم به دنبال دارد کما اینکه مردم خودشان همه این آثار منفی را به چشم خود دیده اند.
  • کاظم غفاری IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    2 22
    شاید دولت قرار بود نگرش نرمش قهرمانانه را در جهان نهادینه کند و یک بار برای همیشه به همه جهانیان بگوید این آمریکا هم بی‌تعهد است و هم نقض‌کننده هر پیمانی!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      20 0
      برادر عزیز درست است گفته شد نرمش قهرمانانه. ولی آنچه که در عمل به دست مجریان انجام شد عبارت بود از گردش محرمانه حالا اگر مردم و وطن دوستان و انقلابیون ندانند چکار کنند از ایران انقلاب‌زدایی خواهند کرد. این شعارها و تکرار آوردن آرامش به جامعه برای هدف دور کردن مردم از انقلاب و انقلاب‌زدایی صورت می گیرد.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      10 2
      بسه اقا بسه این توجیهات بسه بخدا
  • مجتبی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 28
    هر دولتی برای خودش یک نوع سیاست خارجی دارد و تدبیر و امید روحانی هم این سیاست را از روز اول داشته که روابط و تعاملات ایران را بیش از پیش به کشورهای اروپایی و آمریکایی بکشاند. چراکه اعتقاد داشت در منطقه به عنوان قدرت اول حرف برای گفتن دارد و باید زمینه این دیپلماسی را در کشورهای دیگر تقویت کند.
  • ناشناس IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    14 1
    برجام برنامه غنی سازی ایران را خیلی محدود کرد اما باعث غنی سازی بصیرت آقایان اصلاح طلب شد.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      16 0
      برجام سرتاپا عبارت بود از دغل کاری و کلاه گذاشتن. 1 - کلاهی که آمریکا سر مذاکره کنندگان گذاشت و آنها بعد از اجرای برجام فهمیدند آمریکا چه کلاهی سرشان گذاشته است. ولی چون خودشان را ناچار به دفاع از برجام می‌دیدند تبدیل شدند به توجیه‌کنندگان نقض‌های آمریکا 2 - کلاهی که دست‌اندکاران به واسطه توجیه برجام سر ملت گذاشتند که هنوز هم به این کار خود ادامه می‌دهند.
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    27 1
    وقتی مصدق سقوط کرد روز ملی شدن صنعت نفت را حکومت شاه در تقویم حفظ کرد و حتی تعطیلی آن را. اما نفت ما عملاً در اختیار غربیها بود حتی بدتر از قبل از ملی شدن. حالا هم این دولت روز صنعت هسته ای را گرامی می دارد اما آن که در دلش ذوق زده است 1+5 است که به ساده لوحی رئیس جمهور و دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با هم می خندند.
  • ع.ب IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    15 0
    نگران نباشید به مرور ازاین دست تناقضات ودروغ گویی ها بیشتر خواهید شنید منتظر مردان شجاعی باشید همچون آقای کریمی قدوسی که تناقضات را برملا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس