آخوندی در مجلس

وزیر پیشنهای راه و شهرسازی گفت: آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی داریم، این تعداد در سال ۹۰ حدود ۶۳۰ هزار خانه بوده است.

به گزارش مشرق،  عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی صبح امروز در دفاع از برنامه‌های خود در این حوزه طی سخنانی ضمن اشاره به وضعیت مسکن در کشور اظهار داشت: مسکن دستکاری شده‌ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خانوارهای ایران حدود 24 میلیون و 190 هزار است، گفت: در این شرایط حدود 25 میلیون و 400 هزار خانه در ایران وجود دارد لذا باید با این آمار وضع مسکن کشور خوب باشد اما اوضاع خوبی را در این بخش شاهد نیستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می‌دهد دو میلیون و 508 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که این رقم طی 5 سال حدود دو میلیون افزایش پیدا کرده است.

آخوندی اضافه کرد: حدود دو میلیون و یکصد هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد ثروت زیادی در این بخش انباشته شده که بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران است.

وی تصریح کرد: قیمت زمین در ایران طی سال 84، 9 برابر افزایش یافت و وضعیت نامناسبی را پیش‌ِروی کشور ایجاد کرد در حالی که بیش از 19 میلیون نفر در بی‌مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: تنها در منطقه یک تهران، 31 هزار خانه خالی وجود دارد که گویای اتلاف منابع مالی و شاهد وضعیت دوقطبی بین شمال شهر و جنوب شهر در زمینه قیمت مسکن هستیم به‌شکلی که تفاوتی 12برابری را نشان می‌دهد. آیا این عدالت اجتماعی است و آیا این مسئله می‌تواند ما را در زمینه رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی کمک کند؟ این‌گونه تفاوت‌ها نتیجه سوداگری در بازار مسکن است.

آخوندی با اشاره به سخن یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه "برای برج‌سازی‌ها در کشور چه کرده‌اید؟"، گفت: کاری که ما کردیم این بود که جلوی شهرفروشی، مجوزفروشی و تراکم‌فروشی را گرفتیم. بخش مسکن در این سال‌ها از تورم عمومی ایران نیز پایین‌تر است، این برای این است که ما جلوی افزایش بی‌رویه قیمت این مقوله را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی به‌تنهایی مقابل شهرفروشی ایستاد.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه مسکن نیز گفت: ما برای چهار قشر خانه‌اولی‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، بافت فرسوده و گروه‌های کم‌درآمد، برنامه داریم و این چهار گروه اصلی‌ترین مخاطبان ما در این بخش هستند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با انتقاد از پروژه مسکن مهر ادامه داد: آیا مسکن مهر می‌توانست پاسخ این چهار گروه مخاطب را دهد. آیا بافت فرسوده در تهران و ساکن مناطقی مانند خانی‌آباد و چهارراه سیروس می‌توانستند در شهری مثل پرند یا پردیس ساکن شوند؟ آیا مسکن مهر مشکل خانه‌اولی‌ها و خانوارهای کم‌درآمد را حل کرد؟ بیش از 100هزار میلیارد تومان در این زمینه صرف شد و آیا من باید این مسیر را ادامه می‌دادم؟

آخوندی اضافه کرد: بنده کار سختی در این بخش داشتم؛ از یک طرف متعهد بودم که خانه به خانه تمام تعهدات مسکن مهر را پاسخ دهم البته 900 هزار خانه را در این بخش تمام کردیم و به بهترین وجه تحویل دادیم. می‌توانستم یک وزیر محبوب باشم 900 هزار واحد یعنی 400 بار افتتاح انجام دهیم اینکه هر سه روز بروم یک افتتاحی را انجام دهم و محبوب شوم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: با وجود این، در هیچ پروژه‌ای از افتتاح مسکن حضور نیافتم و معروف شدم به کسی که نسبت به مسکن مهر بی‌مهری کرده است؛ از فرصت‌های  تبلیغاتی در این بخش استفاده نکردم تا نشان دهم این پروژه اتلاف منابع ملی دارد و نباید ادامه پیدا کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: کل تعهدات باقی‌مانده در این بخش 90 هزار واحد است که آنها را نیز تمام می‌کنیم و به بهترین نحو به مردم تحویل می‌دهیم.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: آیا شما نمایندگان مجلس وزیر شجاع می‌خواهید یا وزیری که کار نامناسب را همچنان ادامه دهد و محبوب باشد؟ ما در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری داریم. از پشت همین تریبون بارها اعلام کردید که کشور مشکلات ساختاری دارد آیا باید مسیر را تغییر دهیم یا ساختارها را تغییر دهیم؟ آیا نباید مسکن مهر را تغییر دهیم و به‌سمت اصلاح بافت‌های فرسوده حاشیه‌نشینی خانه‌اولی‌ها و کم‌درآمدها برویم؟

وی گفت: نیاز به وزرایی داریم که شجاعت داشته باشند از خودشان بگذرند و نسبت به تغییرات ساختار اقدام کنند، من در بخش مسکن و تغییر جهت مسکن هرگز نترسیدم. در اینکه روبه‌روی سوداگران شهر بایستم و هرچند هزاران تهمت به بنده زده شد. از پشت همین تریبون گفتند بنده 126 شرکت دارم که اگر از کمیسیون اصل 90 بپرسید می‌بینید یک مورد از اتهاماتی که به من زده شد صحت ندارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه "بنده می‌دانم در مسئله مسکن چه اقدامی می‌خواهم انجام دهم و به‌دنبال حل مسئله مسکن هستیم. می‌خواهم شهرفروشی را متوقف کنم و مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌ای را حل کنم"، اظهار داشت: در این مسیر همه بافت‌های فرسوده شناسایی شده است. دو هزار و 700 محله بدمسکن در ایران وجود دارد که در برنامه‌های 10ساله می‌توان مشکلات آن را برطرف کرد البته باید بپذیریم مشکل محله‌های بافت فرسوده با یکدیگر متفاوت است و برای هر کدام باید برنامه‌ای را در پیش گرفت، لذا دنبال تقویت محله‌محوری در ایران هستم.

آخوندی با ابراز اینکه "تمرکز من روی بافت حاشیه‌ای و بافت فرسوده است"، گفت: نمی‌توانیم مسئله مسکن بافت فرسوده را در بیابان‌ها حل کنیم بلکه باید به‌دنبال حل این مسئله در درون بافت فرسوده باشیم. خوشحالم که رئیس جمهور اعلام کردند که دنبال رفع مسئله مسکن بافت فرسوده هستیم.

وی اضافه کرد: دنبال خانه‌دار شدن خانه‌اولی‌ها از طریق صندوق پس‌انداز مسکن هستیم که تاکنون 211 هزار خانه‌اولی در این زمینه ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم در این بخش بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مسئله مسکن اجتماعی نیز دنبال این هستیم که بنیاد مسکن حساب 100 امام راحل و افراد کم‌درآمد را که زیر نظر کمیته امداد و سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی هستند مورد توجه قرار دهیم. در نظر داریم از طریق حساب 100 امام با ارائه تسهیلات و زمین به آنها کمک کنیم سالی 100 هزار واحد احداث شود. باور کنید امکان اینکه دو پروژه مسکن مهر و مسکن اجتماعی همزمان پیش ببریم وجود نداشت اما حال که مسکن مهر رو به پایان است می‌توانیم در این بخش اقداماتی را انجام دهیم.

آخوندی در ادامه سخنان خود راجع به برنامه‌هایش در حوزه حمل‌ونقل گفت: در ایران 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد که کل راه ریلی ایران 13 هزار کیلومتر است.

وی با اظهار اینکه در سال گذشته حدود 428 میلیون تن بار در کشور جابه‌جا شده است، گفت: تنها 40 میلیون تن بار از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شده و در این طرح رکورد زدیم و 30 درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر از حومه به شهر و به‌عکس انجام می‌شود که تنها دو درصد آن ریلی است، لذا باید کارهای بزرگی در این بخش انجام دهیم.

آخوندی ادامه داد: اگر بخواهیم این تعادل را به‌هم زنیم باید کارهای بزرگ انجام دهیم، در برنامه ششم شما نمایندگان ما را مکلف کردید 30 درصد بار به‌روی ریل رود یعنی باید 40 میلیون بار در 1400 شود که معتقدیم می‌توانیم با برنامه به این جایگاه دست یابیم.

وی افزود: منابع آن از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های بین المللی و کمک از منابع خصوصی امکان تحقق آن وجود دارد. در حوزه بین الملل با کمک چین، هند و کره پروژه‌های مشترک خوبی را در حوزه ریلی منعقد کرده و یا در دست داریم و معتقدیم از ظرفیت برجام بیشتر از  وزارتخانه‌های دیگر استفاده کردیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در استفاده از منابع بخش خصوصی در حوزه آزادراه‌ها باید میزان آزادراه ها را از دو هزار کیلو متر به 230 هزار کیلومتر برسانیم. در همین مدت قرارداد 28 هزار میلیارد تومانی با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم که بی‌سابقه است.

آخوندی همچنین گفت: تأمین صندوق توسعه حمل‌ونقل نیز از دیگر اقداماتی است که ما در این راستا انجام خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به سازمان نظام مهندسی گفت: قانون نظام مهندسی را خودم در سال 74 نوشته‌ام و یکی از مدافعین اصلی توسعه مهندسی در ایران هستند اما ما در این بخش با امضافروشی مواجه هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مالک باید بتواند خودش مهندس خود را انتخاب کند و کل پول باید در اختیار مهندس باشد و مهندس محور اجرایی کار باشد، تمام ایده و نظر من این است که واسطه بین مهندسان و مالکان را راحت کنیم.

آخوندی در ادامه درباره برنامه‌های خود در حوزه تقویت مدیران اظهار داشت: با برنامه‌های خود به‌دنبال تقویت مدیران که آینده‌سازان کشورند، هستیم و امیدواریم بتوانیم در این بخش اقدامات خوبی را انجام دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    10 0
    میتونستی با کار کردن تو قلب مردم جا داشته باشی بجای اینکه نفرینت کنن
  • حسین کیانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 0
    بنام خدا..اخوندی جان شما بفرمایید از معاون خود در امور ریلی بپرسید که سیستم چند صد میلیون یورویی نظارت و ناوبری که از یک کشور اروپایی با ثبت یک شرکت وارد کردی و ان فاجعه عظیم تصادم دو قطار روی داد ..و پر از نقص فنی (نزدیک به دو هزار الارم اخطار و هشدار داده بود) را پیگیری کردید یا نه ..فقط برای دلسوزی جلوی دوربین صدا وسیما اشک تمساح ریختید..شما اصلا محبوبیت ندارد ... اقای اخوندی میدانید مشکل شما چیست اگر میدانید که چه بهتر و لی اگر نمیدانید به شما میگوییم به شرطی که انجام بدهید... کارهای بزرگ مردان بزرگ میخواهد وو شما در حد وزارت راه و مسکن شهر سازی نیستید بفرمایید در پست دیگری مانند مدیر کل راه یک استان و نه وزارت ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس