کد خبر 763745
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
مینو کیانی راد

معاون سابق بانک مرکزی با هشدار نسبت به وابستگی کشورمان به سوئیفت از تلاش آمریکا برای به راه انداختن جنگ سایبری مالی خبر داد و طراحی پول دیجیتال را به عنوان راهی برای مقابله با سلطه دلار پیشنهاد کرد.

به گزارش مشرق، در همایش تخصصی اقتصاد دفاع، دفاع اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، مینو کیانی راد معاون ارزی سابق بانک مرکزی به تشریح سابقه و راهکارهای جنگ مالی آمریکا علیه ایران پرداخت و انواع جنگهای مالی و اقتصادی تحمیل شده بر کشورمان را برشمرد و سپس برای دفاع و مقاومت در برابر این نوع خاص از جنگهای نوین غرب راهکار و ساز و کار معرفی نمود.

کیانی راد با اشاره به توطئه آمریکا مبنی بر طراحی سازمان های مالی و نفوذ آنها در کشورهای جهان گفت: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا با ساز و کار مالی جهانی که طراحی کرده بود به نوعی همه کشورها را به ناچار نیازمند چتر حمایت مالی خود قرار داد و با گسترش شعار شفافیت مالی در صدد نفوذ به اطلاعات کشورها برآمد تا بتواند از رشد مثبت کشورهای مخالفت کننده با سیاستهای خود جلوگیری کند.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی با اشاره به تلاش فراوان آمریکا برای جلوگیری از مبادلات ارزی و سوئیفت ایران در دوران تحریمها گفت: آمریکا زمانی که متوجه رشد سوئیفت و مبادلات ارزی ایران شد تصمیم فوری بر طراحی ساز و کاری برای متوقف کردن آن گرفت تا بتواند ایران را در بازار مالی منزوی کند.

وی با اشاره به تصویب مادر تحریمها در سال 2013 و ادامه دار بودن آن و امضا دوباره آن توسط ترامپ در سال جاری گفت: ما در برابر تحریمها و سیاستهای خصمانه آمریکا نمی بایست همیشه به حالت دفاعی و منفعلانه عمل کنیم بلکه نیاز است که در برابر تحریم ها فعال و واکنش گر بود تا بتوان بهترین پاسخ را به دشمن داد.

کیانی راد با تاکید بر اینکه هر عاملی که امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد مورد سوء قصد جنگ مالی آمریکا قرار می گیرد گفت: تحریم مالی از نوع جنگهای محرمانه و پنهانی آمریکا است و استارت این نوع خاص جنگ زمانی آغاز شد که آمریکا به نوعی احساس خطر از گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی کرد و از همان ابتدا نیز فرماندهی این جنگ در دستان اسرائیل بود.

وی با بر شمردن انواع تحریمهای مالی که تاکنون بر کشورمان تحمیل شده افزود: تحریم نظام بانکی ایران در سطوح بالا با اکثر کشورها اعمال شد و تجربه سختی برایمان رقم زد و متوجه شدیم که راه حل اساسی آن طراحی مهندسی مالی جدید برای خنثی سازی ساز و کارهای تحریمی آمریکا است.

وی ادامه داد: علاوه بر تحریم بانکی، تحریم نفت و اقلام صادراتی نیز تصمیم بعدی آمریکا برای در تنگنا قراردادن ایران بود و حتی در برهه ای از زمان تحریم خشکبار و فرش ایران نیز برای تشدید محدودیت ها اعمال شد.

کیانی راد با تاکید بر اینکه عمده جنگ ارزی آمریکا به وسیله ایجاد ممنوعیت معاملات با دلار است و کشورهایی همچون شیلی، برزیل و ایران و ... درگیر این تهاجم بوده اند گفت: در دوران اعمال تحریم هر کشوری که وابسته به سوئیفت باشد محکوم به نابودی است بنابراین می بایست تا حد امکان وابستگی خود را به دلار و سوئیفت تقلیل دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طول دهه های گذشته هر بار که بدهی های آمریکا بالا رفته است همزمان با آن یک جنگ و بحران در جهان به وقوع پیوسته است گفت: آمریکا اکنون تمرکز خود را بر روی جنگ نرم و سایبری قرار داده است که هدف عمده آن تخریب سیستم اطلاعاتی و ارتباطی کشورها به خصوص در بخش پولی و مالی است.

کیانی راد با تاکید بر طراحی پول دیجیتال داخلی برای مقابله با سلطه دلار و تبادلات مالی گفت: سوئیفت لازم است که ایجاد و وصل شود اما نباید وسیله ای برای وابستگی بیشتر کشور به خارج شود.

وی ادامه داد: باید وابستگی به سوئیفت را هرچه بیشتر کم کنیم همان طور که در سالهای گذشته این کار را کلید زدیم و در همان سالها چین نیز به تقلید از ما برای خود یک سوئیفت داخلی طراحی کرد.

وی با اشاره به تحولات جهانی یک جنگ سایبری مالی جدید را از سوی آمریکا پیش بینی کرد و گفت: جنگ سایبری مالی جدیدی در راه است.

وی در پایان با اشاره به اعتراف یک اندیشکده آمریکایی مبنی بر اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی ایران راهکار اساسی برای جلوگیری از اثرات تحریم آمریکا است گفت: ما می توانیم تحریم ها را فرصت بدانیم و با شناخت نقاط آسیب پذیری دشمن مثل دلار و عدم وابستگی آن به صورت فعالانه به او ضربه وارد کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس