رویدادهای ورزشی هفته

درگذشت قهرمان وزنه برداری جهان، سقوط فوتبال ایران، طلسم شکنی استقلال، جهانی شدن والیبال و ادامه چالش‌های مدیریتی تیراندازی مهمترین اتفاقات این هفت روز را رقم زد.

به گزارش مشرق، این هفت روز ورزش بیشتر از هر فرد و تیمی برای استقلال خوب که توانست بعد از گذشت دو هفته از آغاز لیگ هفدهم، جشن پیروزی برپا کند. تیم های ملی والیبال با کسب سهمیه جهانی و تکواندو با قهرمانی در رقابت های بین المللی ازبکستان از دیگر خوب ها و موفق های این هفت روز بودند. 

این در حالی است که هفت روز رو به پایان ورزش برای فوتبال که در رنکینگ جهانی سقوط کرد، کشتی فرنگی که فقط یک نماینده در جمع بهترین های رنکینگ جهانی داشت و البته تیراندازی که حاشیه هایش نه تنها تمام نشد بلکه وارد فاز جدیدی هم شد، خیلی خوب نبود. 

در میان تلخ ترین اتفاق هم درگذشت محمدعلی فلاحتی نژاد، قهرمان پیشین وزنه برداری جهان بود که پس از یک دوره بیماری در بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به شرح زیر است: 

فوتبال ایران سقوط کرد
 رده‌بندی برترین تیم‌های ملی فوتبال جهان در ماه آگوست پنجشنبه گذشته از سوی فدراسیون بین المللی اعلام شد. بر اساس رنکینگ جدید فیفا تیم ملی ایران با یک پله سقوط نسبت به دوره قبل و با ۸۹۳ امتیاز در رده بیست‌وچهارم قرار گرفت. البته با وجود این سقوط یک پله ای شاگردان کارلوس کی‌روش که دومین تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۱۸ بعد از برزیل محسوب می‌شوند، همچنان عنوان برترین تیم آسیایی را در اختیار دارند.

استقلال بالاخره پیروز شد
اولین روز هفته سوم لیگ برتر فوتبال با پیروزی تیم پرسپولیس برابر نفت همراه بود. در این دیدار که پنجشنبه گذشته برگزار شد، پرسپولیس با ۳ گل برابر حریف به برتری دست یافت تا همچنان صدرنشین جدول رده بندی باشد. در دو دیدار دیگر این روز از مسابقات سایپا در خوزستان ۲ بر یک استقلال را شکست داد و گسترش فولاد هم در دیدار خانگی برابر سپیدرود رشت با یک گل صاحب برتری شد. 

سایر دیدارهای این هفته از رقابت های لیگ برتر جمعه برگزار شد که طی آن استقلال با یک گل تراکتورسازی را شکست داد و اولین برد این فصل را برای خود ثبت کرد. این مهمترین دیدار این هفته از مسابقات بود که در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در این روز همچنین فولاد ۲ بر یک از سد سیاه جامگان گذشت. نفت آبادان با ۲ گل پدیده را شکست داد. ضمن اینکه دیدار تیم های سپاهان با پارس جنوبی و پیکان با ذوب آهن به ترتیب با تساوی یک بر یک و صفر بر صفر به پایان رسید. 

اقدام قابل توجه آقای گل لیگ برتر 
در مراسمی که جمعه گذشته در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، مهدی طارمی مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس جایزه مرد سال فوتبال ایران را به موزه امام رضا(ع) تقدیم کرد. طارمی در دو فصل اخیر عنوان بهترین گلزن لیگ برتر را به خود اختصاص داده بود و پس از مراسم برترین های فوتبال ایران اعلام کرد این جایزه را به موزه امام رضا تقدیم خواهد کرد.

تائید اساسنامه کمیته ملی المپیک توسط IOC
بعد از گذشت پنج ماه از ارسال اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک به کمیته بین المللی المپیک، این نهاد بین المللی با پیش نویس ارسالی موافقت کرده است. اساسنامه کمیته ملی المپیک بر اساس قانون انتزاع دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک از یکدیگر، مورد اصلاح قرار گرفت. 

جای خالی فرنگی کاران ایران در رنکینگ جهانی
اتحادیه جهانی کشتی در این هفت روز ورزش رده بندی برترین فرنگی‌کاران جهان را طبق رقابتهای قاره ای و تورنمنت‌های بین المللی اعلام کرد. بر اساس رده بندی منتشر شده به جز سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیلوگرم، نام هیچکدام از فرنگی کاران ایران در بین نفرات برتر دیده نمی شود. عبدولی نیز با قرار گرفتن در رده دوم برترین نفرات وزن ۷۵ کیلوگرم به عنوان یکی از سهمیه داران رقابتهای جهانی پاریس معرفی شد.

فلاحتی نژاد درگذشت 
محمدعلی فلاحتی نژاد که عنوان قهرمانی دسته ۷۷کیلوگرم وزنه برداری جهان را در کارنامه داشت مدتی پیش به دلیل عارضه کلیوی و عفونت در بیمارستان بستری شد که این مشکل با نارسایی کبد و اختلالات تنفسی همراه شد. این قهرمان ملی در نهایت ظهردوشنبه گذشته پس از تحمل این بیماری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان درگذشت. مرحوم فلاحتی نژاد که فلاحتی نژاد متولد ۲۴ تیرماه سال ۱۳۵۵ بود،  مدال طلای رقابت های جهانی ۲۰۱۳ ونکوور، مدال برنز بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ بوسان و مدال نقره قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۳ را در کارنامه داشت. 

کماندار ایران به فینال فینالیست های جام جهانی صعود کرد 
بعد از برگزاری چهار مرحله جام جهانی تیراندازی با کمان در سال ۲۰۱۷ فدراسیون جهانی امتیازات ورزشکاران شرکت کننده در این چهار مرحله را اعلام کرد و هفت نفر برتر هر رشته به مسابقات فینال جام جهانی که ۱۱ شهریور در رم ایتالیا برگزار می شود دعوت شدند. براین اساس در رشته کامپوند بانوان پریسا براتچی با ۲۶ امتیاز در رده ششم رشته خود قرار گرفت و به جمع فینال فینالیستها راه یافت. این در حالی است که وی در مرحله آخر این رقابت ها که دو هفته پیش در آلمان برگزار شد، شرکت نکرده بود. 

قهرمانی تیم ملی تکواندو ایران در مسابقات بین المللی ازبکستان 
نخستین دوره مسابقات بین المللی تکواندو ازبکستان تحت عنوان جام ریاست فدراسیون جهانی به مدت سه روز و با حضور ۳۰۷ تکواندوکار به میزبانی ازبکستان در سالن «یونیورسیال» شهر تاشکند برگزار شد و با قهرمانی تیم مردان ایران به پایان رسید. تیم ایران در پایان این رقابت ها با کسب ۴مدال طلا، یک نقره، 4 برنز و در مجموع با ۳۵ امتیاز بالاتر از کره جنوبی و ازبکستان میزبان بر سکوی قهرمانی این دوره از رقابتها ایستاد. در بخش بانوان هم تیم کشورمان با دو نقره و دو برنز در مجموع با ۸ امتیاز سوم شد. 

برای تکواندو ایران و در بخش مردان مسابقات بین المللی ازبکستان احمد محمدی، ابراهیم صفری، سروش احمدی و مهدی جلالی چهار مدال طلا کسب کردند. سالار وحیدی نقره گرفت، سجاد مردانی، محمد رضا هادیان، مهدی اسحاقی و علیرضا علیاری هم به نشان برنز دست پیدا کردند. در بخش زنان هم زهرا شجاعی و کیانا اخوان دو مدال نقره، سودابه پور صادقی و فاطمه مداحی هم دو مدال برنز کسب کردند. تیم ملی تکواندو ایران در این دوره از مسابقات با ۲۴ تکواندوکار حضور داشت. دیگر اینکه بر اساس اعلام فدراسیون جهانی تکواندو مدال آوران این دوره از مسابقات به صورت مستقیم جواز حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۸ را کسب می کنند. 

نشانه گیری های جدید در تیراندازی ایران
چالش های فدراسیون تیراندازی که با ابطال انتخابات سال 93 فدراسیون تیراندازی، کنار رفتن سید مهدی هاشمی و انتخاب سرپرست برای این فدراسیون آغاز شد و با برگزاری دوره جدید مجمع انتخاباتی - بدون توجه به حکم دیوان عدالت اداری - وارد مرحله جدیدی شد، طی این هفت روز ورزش با ورود کمیته ملی المپیک، به مراحل چالشی تری کشیده شد. در این هفته کمیته ملی المپیک در پاسخ به نامه فدراسیون جهانی تیراندازی که خواستار شفاف سازی در مورد مدیریت تیراندای ایران شده بود، اعلام کرده که سیدمهدی هاشمی رئیس فدراسیون ایران است. این مسئله اگرچه به ظاهر برای کمک به این فدراسیون بود اما در عمل اختلافات میان کمیته و وزارت را عیان کرد به هرحال وزارت ورزش با وجود حکم دیوان عدالت اداری و البته اعلام بی خبری از آن اقدام به برگزاری انتخابات کرده بود و حتی بعد از حکم جدید دیوان نیز  از سوی معاون وزیر اعلام شد که این نهاد حق ورود به انتخابات فدراسیون ها را ندارد. 

در هر صورت در رابطه با انتخابات تیراندازی و مدیریت آن طی این هفته از سوی چند کارشناس جرایم ورزشی اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شد. بر این اساس بود که مدیرکل حقوقی وزارت ورزش نیز طی نامه ای به دیوان عدالت اداری خواستار شفاف سازی در مورد احکام مختلف صادره از سوی این نهاد شد. 

والیبال جهانی شد 
طی این هفت روز ورزش رقابت های والیبال انتخابی مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جهان در سالن حسین رضازاده اردبیل برگزار شد. تیم های ایران، کره جنوبی، چین، قطر و قزاقستان در این رقابت ها به مصاف هم رفتند و در نهایت تیم های ایران و چین به عنوان دو تیم برتر به رقابت های قهرمانی جهان که سال آینده به میزبانی ایتالیا و بلغارستان برگزار می شود، راه پیدا کردند.

تیم ملی بسکتبال به نیمه نهایی رسید
رقابت های بسکتبال کاپ آسیا یکی از رویدادهای این هفت روز ورزش بود که با حضور تیم ملی ایران و در لبنان پیگیری شد. تیم ملی بسکتبال کشورمان که در گروه نخست مرحله مقدماتی قرار داشت موفق شد با برتری در هر سه دیدار خود برابر هند، سوریه و اردن به عنوان صدرنشین و به طور مستقیم راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شد. در این مرحله شاگردان ملی پوش مهران حاتمی در دیدار برابر میزبان مسابقات یعنی لبنان که چهارشنبه شب برگزار شد، به پیروزی 80 به 70 رسیدند و راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

نتایج هفته چهارم لیگ برتر فوتبال
هفته چهارم رقابت های لیگ برتر چهارشنبه شب با دیدار پرسپولیس برابر سیاه جامگان آغاز شد که طی آن سرخپوشان در ورزشگاه آزادی یک به یک برابر حریف مشهدی متوقف شدند و اولین دو امیتاز فصل را از دست دادند.

در روز دوم این مسابقات که پنجشنبه شب برگزار شد، استقلال یک بر صفر به سایپا باخت. سپاهان با نتیجه 2 بر صفر ذوب آهن را شکست داد و دربی اصفهان را برد، تراکتورسازی 2 بر یک برابر نفت تهران به برتری رسید و اولین برد فصل را کسب کرد. ضمن اینکه تیم پارس جنوبی جم برابر صنعت نفت به پیروزی 2 بر یک رسید. 

سه دیدار باقی مانده این هفته شامگاه جمعه برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس