کد خبر 763495
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
گندم و ماسه

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: فردی که اقدام به اختلاط ماسه بادی با گندم کرده در استان فارس بود.

به گزارش مشرق،  اخیرا گزارشی تکان دهنده از اختلاط  ماسه بادی با گندم در مراکز خرید تضمینی گندم منتشر شد.

با توجه به فاصله قیمت 1300 تومانی هر کیلو گرم گندم به نرخ خرید تضمینی  با ماسه بادی، فردی سود جو اقدام به اختلاط گندم خوارکی مردم با این ماده معدنی کرده بود که با ورود مسئولان و مراجع قضایی با او برخورد صورت گرفت.

در این گزارش اشاره شده که تعدادی از رانندگان تریلرحامل گندم روبروی سیلوی شهرستان سروستان تجمع کردند ، رانندگان گفتند 12ساعت است بارهای شان تخلیه نشده است و سرگردان پشت در این سیلو ایستاده اند.کمالی مدیر سیلوی خوشه طلایی سروستان علت تحویل نگرفتن گندم ها را معیوب بودن آن ها دانست و گفت:گندم هادارای خاک است ونمی توانیم آنها را تحویل بگیریم .

 در تماسرستاد رئیس شرکت غله فارس از وی خواسته شد برای بررسی وضعیت گندم های مخلوط به خاک در سیلو حاضر شود اما وی گفت: اگر سیلوی خصوصی خوشه طلایی حاضر به تخلیه گندم ها نیست آنهارا به سیلوی دولتی اکبراباد شیراز انتقال دهند اما رانندگان گفتند بارنامه آن ها تا این سیلو اعتبار دارد نمی توانند تغییر مسیر دهند.

بالاخره قرار شد رییس شرکت غله فارس سه کارشناس از این شرکت و تعاون روستایی فارس به سیلوی یادشده بفرستد تا مقدار خاک گندم ها را تعیین کنند و وقتی به سیلو آمدند حاضر نشدند، درصدخاک آن را اعلام کنند. با این وجود پشت در بسته گندم ها آزمایش و وجود خاک به میزان غیرمعمول در انها ثابت شد و هشت تریلر هرکدام با 30 تن گندم حاوی خاک برگشت داده شدند.

کارشناسان شرکت غله، انگشت اتهام آنها به سوی کشاورزان دراز شد به این تعبیر که هنگام درو گندم از رانندگان کمباین ها می خواهند تیغه کمباین را برای استفاده بیشتر از ساقه گندم و کاه و کلش بیشتر پایین تر بگیرند و از این طریق خاک وارد گندم می شود.

بنابراین گزارش، یکی از رانندگان کمباین در پاسخ به این ادعا گفت:اگر تیغه را هنگام درو کمتر از بیست سانتی مترپایین بیاوریم چنانچه سنگ یا کلوخی وارد دستگاه شود بیش از هفت میلیون تومان ضرر و هزینه تعمیر روی دستمان می گذارد به همین دلیل هیچ کمباین داری حاضر نیست زیربیست سانتی متر از سطح زمین ساقه گندم را درو کند.کشاورزان نیز گفتند: گندم پاک وبدون خاک را به مراکز خرید تحویل می دهند و اگر چیزی به گندمها اضافه می شود از مراکز خرید است.

درخرید نقدی گندم یکی از شهرستانهای فارس، کارگران چندین تن خاک از زمین خاکی این مرکز جمع آوری ووارد گندم ها کرده بودند گوشه ی دیگری از این مرکز خرید سرویس بهداشتی وجود داشت که در نداشت وبا وضعیتی اسفبار گندم ها حتی وارد این سرویس بهداشتی هم شده بودند.

 مسوولان آنجا گفت که این گندم ها برای خرید ما مناسب نیست آن ها گفتند بسیاری از مراکز خرید همین وضعیت را دارند و تنها آن ها نیستند که تخلف و خاکها را با گندم مخلوط می کنند .اما عمق فاجعه به این مرکز خرید ختم نمی شد.

آن طرف تر به مرکز خرید دیگری رفت آنجا هم وضعیت مناسب تر از مرکز قبلی نبود اما یکی از کارکنان این مرکز خرید نشانی مکانی را به او داد که نیمه های شب ماسه بادی را وارد گندم می کردند بیش ازیک هفته و با کمین زدن در شب توانست لحظه مخلوط کردن ماسه بادی باگندم بالودر را با گوشی تلفن همراه ثبت و ضبط کرد .

در شهرستان های فارس با فاصله بیش از چهل کیلومتر از سیلوها مراکز خرید موظف به جمع آوری و انتقال گندم ها به سیلو و کارخانجات آرد هستند چرا که این سیلووکارخانجات آرد نمی توانند گندم های کمتر از ده تن را مستقیم از کشاورزان خریداری کنند .

در ادامه این گزارش آمده است، برخی از مراکز خرید با افزودن ماسه بادی و خاک به گندم ها وزن آن ها را افزایش می دهند و این در حالی است که امسال دولت گندم را به صورت خرید تضمینی به قیمت هر کیلوگرم هزار و سیصد و چهل تومان از کشاورزان خریداری می کند و با اضافه کردن خاک و ماسه بادی به این گندم ها هر کیلوگرم آن هزار و سیصد و چهل تومان از جیب بیت المال به سودجویان پرداخت می شود.

 قاسمی رییس جهاد کشاورزی فارس گفت اگر گزارشی در این رابطه به ما برسد به شدت برخورد می کنیم و ناظران ما نظارت کامل روی مراکز خرید دارند .

سالانه حدود نهصد هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و وارد سیلوهای فارس می شود وبرخی ازسیلوداران از تخلیه گندم های حاوی خاک خودداری می کنند اما برخی دیگر گندم های حاوی خاک را تحویل و تخلیه میکنند چرا که به گفته آنها اگر این گونه گندم ها را تحویل نگیرند و تخلیه نکنند شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس گندم های پاک را هم به آنُها نمی دهد و توان پرداخت اقساط سیلوهای خود به بانک ها را نخواهند داشت لذا هر گونه گندم را تحویل می گیرند .

پاسخ بازرگانی دولتی

بنابراین گزارش در پی پخش این گزارش مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با ارسال نامه ای اظهار داشت: تصاویر پخش شده در این گزارش مربوط به یک مورد تخلف در یکی از شهرستان های استان فارس بوده که در تاریخ یازدهم تیر ماه سال جاری پس از ورود دو محموله گندم غیر استاندارد مخلوط با خاک به یکی از مراکز خرید گندم توسط همکاران شرکت غله استان کشف و پس از پیگیری موضوع با همکاری شورای تامین شهرستان مشخص می شود.

فرد یاد شده در محلی ضمن انباشت گندم و اختلاط آنها با خاک قصد تحویل این گندم ها به مراکز خرید تضمینی گندم را دارد که با ورود مرجع قضایی به موضوع و احضار فرد مورد نظر، طی صورتجلسه ای که به امضا بخشدار شهرستان مورد نظر و مدیران غله و جهاد کشاورزی شهرستان و فرد خاطی رسیده، مقرر می گردد.

 نامبرده نسبت بوجاری گندم و جداسازی خاک های مخلوط شده اقدام و گندم استاندارد تحویل مراکز خرید شود که بر همین اساس نیز این اقدام صورت گرفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • NL ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    43 1
    همین کارها رو میکنند برکت از اقتصاد مملکت رفته و خشکسالی شدید هم آمده. متأسفانه وجدان در امثال کشورهای غیر اسلامی مانند ژاپن بسیار بیشتر از ایران است
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    30 0
    این چیز عجیبی نیست که می‌گویند تخم مرغ دزد شتر دزد می‌شود؛ وقتی با سازندگان روغن و کره از پالم و مخلوط‌کنندگان برنج ایرانی و خارجی و سازندگان داروهای تقلبی و سازندگان خودرو با قطعات بی‌کیفیت چینی و هزار متقلب دیگر برخوردی نشود نتیجه اش همین خواهد شد که در خبر 20:30 دیدید کاری هم نمی‌شود کرد. چرا که هم دامنه تخلف زیاد شده هم برای مسئولین و بازرسان ضعیف کسی تره هم خورد نمی‌کنه
  • صادق IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    32 2
    خاکهای اضافه شده به گندم را بریزید توی حلق این خائن به ملت.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    0 0
    اختلاف قینت گندم با ماسه بادی ۱۰۰برابره وآهن با ماسه مادی۲۰۰برابره-پس آهن دوبرابرگرانتراز گندم است
  • نلل IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    0 0
    خداوکیل باید مجازات بشن که دیگه مرتکب این عمل نشن خون ملت میخورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس