کد خبر 763409
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمار مأخوذه در چهارماهه ابتدای سال جاری درخصوص عملکرد شبکه بانکی کشور برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، قابل توجه نبوده است.

به گزارش مشرق، رییس کل بانک مرکزی در نامه‌ای از مدیران عامل بانک ها خواست در سال جاری نیز همانند گذشته و با احساس مسئولیت بیشتر، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار دهند.

وی الله سیف ضمن تشکر از اقدامات به‌عمل آمده در سال 1395 برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی‌کوچک و متوسط و اجرایی‌کردن منویات مقام معظم رهبری ‏‏(مدظله العالی‏‏‏) به منظور ایجاد رونق تولید و کمک به تحقق هدف رشد اقتصادی، تاکید کرد، امروزه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از اولویت‌های اساسی در رشد و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. این بنگاه‌ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و فراهم ساختن بسترهای مناسب برای نوآوری دارند و با توجه به چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتر آنها در مقابل نوسانات اقتصاد کلان در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ و نیاز به نقدینگی کمتر، همواره در کانون توجه دولت‌ها، تامین‌کنندگان مالی، اقتصاد‌دانان و سرمایه‌گذاران قرار دارند.


سیف در این نامه خاطرنشان کرد، بهبود فضای کسب‌وکار یک کشور براساس معیارهای آسان یا دشوار بودن راه‌اندازی بنگاه های خرد تا متوسط ارزیابی می‌شود، همچنین نمی‌توان حضور برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط را در زنجیره تامین اقتصادی، رونق بنگاه‌های بزرگ و اصناف نادیده گرفت. از این رو با عنایت به اهمیت این گروه در اقتصاد کشور و وجود موانع مالی که در نهایت منجر به تضعیف عملکرد آنها شده است، پرداختن به موضوع تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط ضروری به نظر می‌رسد.


در نامه رییس شورای پول و اعتبار آمده است: اقتصادهای نوظهور دنیا در یک‌دهه اخیر از بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی خود استفاده کرده و نتیجه گرفته‌اند که توجه و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌تواند در رونق تولید و خروج از رکود اقتصادی بسیار راه‌گشا باشد. ضمناً از آنجا که بنگاه های کوچک و متوسط بنابر مزیت‌ها و اقتضائات اقتصادی در تمام استان‌ها و در اقصی نقاط کشور پراکنده‌اند و باتوجه به اینکه تمام استان ها مورد حمایت این طرح قرار می گیرند، بنابراین تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط می تواند تخصیص بهینه منابع محدود بانکی و توسعه متوازن درآمد و اشتغال را نیز به دنبال داشته باشد.


بر همین اساس در سال جاری بانک مرکزی تدوین سیاست‌های پولی و اعتباری را به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین دستیابی به اهداف مشروحه در مفاد تبصره (18) قانون بودجه کل کشور در سال 1396 مبنی ‌بر مردمی‌شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور و بهره‌برداری مؤثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی، به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار، در اولویت قرارداده است. یکی از اقدامات صورت گرفته به منظور دستیابی به اهداف فوق، اصلاح و بازنگری دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط با اخذ نظرات شبکه بانکی کشور و همچنین با ملاحظه نگرانی‌های مطروحه از سوی نهادهای نظارتی درخصوص چک‌های برگشتی و بدهی‌های غیر‌جاری بوده که دستورالعمل موصوف طی نامه شماره 96.81160 مورخ 1396.2.20 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.


سیف تاکید کرد: اهم اهداف تعیین‌شده در دستورالعمل موصوف، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از طریق تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد، تامین منابع مالی برای بهسازی و نوسازی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی و همچنین حمایت مالی از اصناف تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی می‌باشد. شایان ذکر است بسیاری از واحد‌های صنفی نیز در زنجیره عرضه محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دارند و در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می‌کنند که بدون حضور آنها، اقتصاد کشور توان حرکت ندارد، بنابراین لازم است تأمین مالی این گروه از متقاضیان تسهیلات نیز در کنار بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد اهتمام بانک‌ها قرار گیرد.


رییس شورای پول و اعتبار، ضمن اشاره به عملکرد اعطای تسهیلات در سال گذشته به بنگاه‌های کوچک و متوسط تصریح کرد: ‏طی سال گذشته مجموعاً 24.232 بنگاه تولیدی موفق به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور شدند. بر اساس گزارش ارایه شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از مجموع بنگاه‌های تامین مالی شده، تعداد 6.271 واحد نظارت شد، که نتیجه حاصله نشان می‌دهد تعداد اشتغال اضافه شده در حدود 10.073 نفر می‌باشد که متعلق به 2.154 بنگاه اقتصادی است. همچنین میزان تولیدات تعداد 2.073 بنگاه اقتصادی نیز افزایش داشته است. بنابراین شبکه بانکی کشور همگام با سیاست‌های دولت محترم، رسالت خویش را به نحو شایسته به انجام‌رسانده و با بهره‌گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی موجود، تلاش خود را برای خارج کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط از رکود و بهبود وضعیت رشد اقتصادی به‌ویژه در بخش صنعت کشور کرده است.
بنا بر تاکید سیف و باتوجه به پیشرفت حاصل شده در طرح رونق تولید در سال گذشته، بانک مرکزی تلاش می کند با ادامه اجرای پروژه‌های اقتصادی در چارچوب اقتصادمقاومتی و حضور موثر سیستم بانکی در قالب طرح‌های حمایت از تولید، این روند را در اقتصاد کشور نهادینه کند. 


به گفته عالی ترین مقام بانک، هرچند بخش عمده رشد اقتصادی سال 1395 مربوط به افزایش میزان تولید و صادرات گروه نفت بوده است لیکن، رشد اقتصادی بدون نفت نیز از رشد مثبت و روند رو به بهبودی برخوردار شده است، به گونه‌ای ‌که رشداقتصادی بدون نفت از 3.1- درصد در سال 1394 به رشد 3.3 درصدی در پایان سال 1395 افزایش یافته است و در مجموع نشانگر پویایی بیشتر در بخش‌های غیرنفتی اقتصاد می‌باشد. بنابراین، اثربخشی در تحرک اقتصادی ناشی از سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی و نظام بانکی و هدایت منابع به سمت فعالیتهای مثبت اقتصادی بوده و انتظار می‌رود با تداوم حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال جاری، رشد اقتصادی در بخش‌های غیرنفتی و صنعت همچنان در مسیر افزایش استمرار یابد.


سیف در پایان خاطرنشان کرد، آمار مأخوذه در چهارماهه ابتدای سال جاری درخصوص عملکرد شبکه بانکی کشور برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، قابل توجه نبوده و لازم است علیرغم محدودیت منابع و مشکلات و تنگناهای اعتباری موجود، به منظور جبران زمان از دست رفته، بررسی درخواست متقاضیان تسریع و در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. همچنین به منظور ارزیابی نتایج حاصل از اجرای طرح موردنظر، ضرورت دارد اطلاعات مربوط به عملکرد آن بانک به‌صورت هفتگی، به بخش اعتباری بانک مرکزی منعکس‌ شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس