کد خبر 763182
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
ظریف

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم در مجلس با یک مغالطه ظریف در آمار سرمایه‌گذاری خارجی،‌ رقم سرمایه‌گذاری «جذب شده» دولت نهم و دهم را با رقم سرمایه‌گذاری «مصوب» دولت یازدهم مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، امروز (چهارشنبه) در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از عملکرد دولت یازدهم در بخش سرمایه‌گذاری خارجی به آمارهای بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است.

وی در توضیح اهمیت ورود چنین حجم از سرمایه گذاری خارجی به کشور تصریح کرده این در حالی است که قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم 3.4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3.9 میلیارد دلار بوده است. 

طرح چنین مسأله‌ای از سوی وزیر امور خارجه جای تأمل دارد. چرا که جناب وزیر در بیان دقیق سرمایه گذاری دچار خطا شده و رقم «مصوب» را به جای «جذب» به نمایندگان گزارش داد تا خواسته یا ناخواسته یک مغالطه و بزرگ نمایی در عملکرد جذب سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد.

اگر فرض را در عمدی نبودن این کار بگذاریم سهوی بودن آن نیز از وزیر باسابقه‌ای همچون ظریف تعجب برانگیز است.متولی ارائه آمار و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی بوده که این ارقام را در اختیار بانک مرکزی و دیگر مراکز داخلی و حتی بین‌المللی قرار می‌دهد.

آنچه در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی بسیار حائز اهمیت است فرایند جذب منابع خارجی بوده که در گام اول طرح‌ها در هیأت رسیدگی مطرح و مصوب می‌شود و پس از آن طبق قانون مهلتی برای جذب آن به سرمایه‌گذار داده خواهد شد.

محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی دولت یازدهم در نیمه خرداد ماه امسال گفته بود: در سال 95 بیش از 10 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی «مصوب» شده است.

قطعاً کارشناسان اقتصادی میان واژه «مصوب» با «جذب یا ورود و نظایر آن» تفاوت فاحشی قائل هستند. زیرا رقم مصوب به معنای جذب سرمایه‌گذاری نیست و فقط فرصتی برای سرمایه‌گذار است تا بتواند در مهلت مقرر نسبت به ورود سرمایه اقدام کند. کما اینکه در سال‌های قبل از دولت یازدهم رقم مصوبه طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از 20 میلیارد دلار هم رسیده است و آنچه وزیر امور خارجه امروز به آن افتخار می‌کند نه تنها رقم جذب بلکه مربوط به تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

معاون وزیر اقتصاد البته پیشتر گفته بود حدود 3 میلیارد و 140 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم برای طرح‌ها «جذب» شده است.

طبق این اظهارات تفاوت زیادی میان رقم مصوب و جذب شده وجود دارد که بهتر است وزیر امور خارجه در بیان عملکرد‌ها، آمارهای دقیقی نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی ارائه کند. البته این موضوع و القاء ارقام مصوب به عنوان رقم جذب شده در دیگر مسئولان دولتی نیز مسبوق به سابقه است. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در ماه‌های اخیر در نشست خبری خود با ادبیاتی خاص به گونه‌ای وانمود می‌کرد که بیش از 10 تا 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به کشور وارد شده در حالی که این ارقام مصوب بوده و پس از واکنش رسانه‌ها مجبور به اصلاح گفته‌های خود شده بود.

همچنین طبق گزارش سال 2017 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که خرداد ماه امسال منتشر شد آورده است: طی سال 2016 یعنی سال اجرای برجام میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی 3 میلیارد و 372 میلیون دلار بوده است. این رقم نشان از صحت آمار گفته شده معاون وزیر اقتصاد دارد و در عین حال اظهارات وزیر امور خارجه را رد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    13 0
    تنها چیزی که مورد بازخواست نیست، حرف سیاستمداران است
  • مهماندار هواپیما DE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    7 0
    ظریف میدونه نمایند ه های مجلس فرق مصوب و جذب را نمی دانند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    1 29
    درود بر ظریف. برجام را که به سرانجام رساند یکی از بزرگترین و با ارزشن ترین کارهای دولت پازدهم بود. یکی از مهمترین عوامل رای بالای روحانی همین برجام بود
  • عباس US ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    الان چون برجام به بن بست خورده ظریف ساکته، وگرنه اون روزای قبل برجام رو یادمون نمیره با بقیه چه جوری حرف میزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس