ظریف در مجلس

وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از مردم برای حضور در انتخابات اردیبهشت ۹۶ گفت: این حضور امنیتی بی‌بدیل برای ایران آفرید.

به گزارش مشرق،  محمدجواد ظریف گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه 25 مرداد) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: خدا را شکر می‌کنم که بار دیگر فرصت خدمت به ملت ایران را به من عطا کرده است.

وی ضمن تقدیر از مردم برای حضور در انتخابات اردیبهشت 96، افزود: خاضعانه به درگاه پرودگار شکر می‌گذارم که بار دیگر خدمت به مردم باوفا و شجاع ایران را به بنده اعطاء کرده و از این بابت خوشحال هستم.

ظریف خاطرنشان کرد: چارچوب‌های مصرح در قانون اساسی، استقلال، خودباوری، جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است و تمامی این اصول وظایف وزارت امورخارجه در پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده شده است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: عصر برتری غرب در نظام بین‌الملل به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده و در  این دوران سیاست جهانی در چند قدرت جهانی خلاصه نمی‌شود و بازی از دست قدرتمندان غربی خارج شده و قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است.

وی در ادامه گفت: ایران به لطف الهی و با اتکاء بر مقاومت ملت از ثبات و استحکام کم نظیری برخوردار است. در واقع جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این از بزرگ‌ترین ذخائر راهبردی ایران است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: ایران  امنیت را از دورن کشور و مردم خود می‌گیرد، برای تامین امنیت خود به هیچ کشوری متکی نیست و با اخم و خنده دیگران خوشحال و مضطرب نمی‌شود. ایران قدرت اقتصادی را از درون می‌گیرد و ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای به مسئولیت منطقه‌ای خود آگاه است و به عنوان قدرتی به دنبال منطقه‌ای امن و پیشرفته و با ثبات است.

ظریف تاکید کرد: ایران زندگی منطقه‌ای و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند لذا باید بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل 7 منشور ملل متحد در تاریخ 70 ساله این سازمان را با افتحار به نام خود ثبت کردند.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در اینجا از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه رئیس مجلس در روند و تثبیت برجام و نظارت بر آن که بزرگ‌ترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، تشکر می‌کنم. مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات ضدایرانی آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی قوای سه‌گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد.

وی با اشاره به حضور گسترده کشورهای خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور  و همچنین حضور  برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام و در دولت یازدهم، اظهار داشت: سیاست خارجی در اختیار مردم قرار گرفته و توفیق‌های فراوانی به خصوص در فروش نفت با حذف دلال‌ها و بازگشت درآمد حاصله به دست آمده است. فراموش نکنیم 4 سال پیش کجا بودیم؟ ما ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذرای خارجی در دولت یازدهم داشته‌ایم.

ظریف با اشاره به اینکه با موانعی هم از درون و هم از بیرون کشور روبرو هستیمف گفت: ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجی از جمله این‌هاست. جناب ابطحی (نمانیده مخالف) بنده حتما آخرین نفری خواهم بود که تک صدایی را در این کشور به صلاح می‌دانم، بنده چند صدایی را مناسب می‌دانم. اقدامات موازی و هماهنگ در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی از چالش‌های دیپلماسی است که باید در دوره جدید با هم‌افزایی و اقناع حل شود. دستاوردهای ملت را کوچک نکنید.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنشگران منطقه‌ای مهمترین چالش پیش روی سیاست خارجی ما و بلکه منطقه و جهان بوده است. آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام که سند افتخارمردم ایران باقی خواهد ماند، به کار بسته‌اند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضایی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را در منطقه تشدید کنند و از تغییرات در آمریکا برای تلاش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به لفاظی‌های آمریکایی‌ها، گفت: اینها ناشی از توهم و کج‌فهمی توامان است. با هم‌افزایی هوشمندانه دیگر نهادها و نه با سکوت دیگر نهادها تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران هراسی سکه‌ای از رونق افتاده که دیگر در بازار جهانی خریدار ندارد و این هم از طریق مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خوایی‌ها و از سوی دیگر با گسترش مناسبات سیاسی دست یافتنی است و تاکنون توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن قانونمندی ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم‌گیرندگان آمریکا تردید باقی نگذارد که تکرار تجربه‌های گذشته نتیجه‌ای جز انزوای بیشتر برای این کشور نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان این مطلب که برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست و جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا از مذاکرات تا واپسین روز مذاکرات بوده است،  تصریح کرد:  انسجام داخلی و استفاده هم‌افزا از تمام توان کشور  ضرورت غیرقابل انکار برای دستیابی به این هدف است. ضمن اینکه دست ایران در برابر عهدشکنی طرف مقابل باز است و حتی در برجام نیز دیده شده است.

ظریف بر همین اساس خاطرنشان کرد: دولت‌های قبلی آمریکا هم پس از سال‌ها تجربه تحمیل و تهدید به میز مذاکره آمدند، اکنون آمریکا نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا می‌شود و دست ایران برای اقدامات مهم همانطور که رئیس جمهور دیروز گفتند باز است و این اقدامات حتی در برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما به آمریکا در طول مذاکرت است.

وی در ادامه مجلس شورای اسلامی را نماد مردمسالاری دینی و موثر در قدرت ایران توصیف کرد و افزود: نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی از مولفه های مهم سیاست خارجی است.

ظریف اضافه کرد: در صورتی که افتخار تداوم خدمت را پیدا کنم با توجه به چالش‌های موجود، حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را پیگیری می‌کنم. با یاری همفکری شما بزرگواران سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می‌کنیم و حمایت‌های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت. در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای بخصوص مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس مهمترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می‌دهد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیزم و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام دانست و گفت: وزارت خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران و سفرا، سفارتخانه‌ها را در جهت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت.

ظریف اظهار داشت: ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور بخصوص بخش خصوص در زنجیر ارزش جهانی از برنامه‌های ما است، برای پیگیری اولویت‌ها چابک‌سازی تشکیلات و اصلاح ساختار آخرین مراحل خود را امروز طی می‌کند و انشالله امروز بین ما و سازمان امور استخدامی امضا می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پایه‌های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است. فرصت‌های موجود و ظرفیت‌های مورد نیاز باید تولید شود.

ظریف اجتناب از تصمیمات از حرکت‌های شتاب‌زده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمایی جهت‌گیری اجرایی وزارت خارجه عنوان کرد.

وزیر امور خارجه در پایان خطاب به نمایندگان گفت: در صورتیکه دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم با توکل به قادر متعال و پیروی از رهنمودهای رهبری با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس