آخوندی

رکود بخش مسکن در 4 سال اخیر آنقدر حاد و غیرقابل انکار بود که حسن روحانی نیز طی سخنانش در مجلس در دفاع از کابینه پیشنهادی به آن اعتراف کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، در 4 سال عمر دولت یازدهم رشد ارزش افزوده بخش مسکن، به طور مداوم منفی بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن نیز در 4 سال گذشته به طور مداوم نزولی بوده و به عبارتی، سرمایه‌گذاران از بخش مسکن فراری داده‌ شده‌اند.

نتیجه این وضعیت، کاهش تولید و عرضه مسکن و افزایش لجام‌گسیخته اجاره‌بها بوده که فشار سنگینی را به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه وارد کرده است.

اما این وضعیت، بدون تردید به علت سیاست‌های نادرست عباس آخوندی در حوزه مسکن در 4 سال گذشته بوده است. او با حمله به طرح مسکن مهر، تکمیل آن را به کندی پیش برد و از سوی دیگر، هیچ طرح جایگزینی برای تولید مسکن ارائه نکرد و وقت خود را به سخنرانی و نظریه‌پردازی در حوزه‌هایی که به وزارت او نامربوط بود، گذراند.

آخوندی حتی طرح‌هایی چون مسکن اجتماعی را هم که ابتدای وزارت خود در سال 1392 به عنوان جایگزین مسکن مهر معرفی کرد، روی کاغذ باقی گذاشت و حتی یک واحد مسکونی از این طرح تولید نشد تا بار عرضه مسکن در دولت یازدهم بر دوش طرح مسکن مهر بیفتد؛ اما آن هم به علت کم‌کاری‌های وزارت راه و شهرسازی، با سرعت لاک‌پشتی پیش رفت.

به گفته اقتصاددانان، رکود بخش مسکن، دلیل اصلی رکود در کشور است زیرا حیات صدها رشته تولیدی و صنعتی، به رونق بخش مسکن مربوط است و در 4 سال گذشته هزاران کارخانه تعطیل و صدها هزار کارگر کارخانجات مرتبط با مسکن، بیکار شدند.

با وجود این واقعیات، امروز حسن روحانی در سخنانش در مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، بدون توجه به دلایل اصلی رکود مسکن، راه رونق مسکن را به بافت‌های فرسوده محدود کرد و اجرایی نشده طرح احیاء بافت‌های فرسوده را هم به ناهماهنگی شهرداری تهران (قالیباف) با دولت ربط داد.

روحانی گفت:

آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند اما در بخش مسکن نتوانستیم به توافق نهایی برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که به جد از ایشان خواهم خواست مسئله مسکن است، به اعتقاد بنده مسکن از طریق خاصی با همکاری بخش خصوصی قابل حل است و مهمترین راهکار برای رفع مشکلات در بخش مسکن رسیدگی به بافت فرسوده است. باید در بافت فرسوده کار شود. ما در یک بیابان مسکن می سازیم اما متوجه می‌شویم که نه آب، نه برق، نه گاز، نه جاده وجود دارد اما بافت فرسوده، گاز، آب، برق، مدرسه، مسجد و روحانی دارد و با نوسازی بافت فرسوده مسکن برای اشخاصی که متقاضی خانه هستند، تأمین می شود. در شورای هماهنگی اقتصادی به آقای آخوندی گفتم نظر بنده این است که مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت فرسوده حل شود که البته ایشان نظراتی داشتند و پیگیری‌هایی کردند؛ در هر صورت گله‌ها را مطرح کردم تا به تعریف برسم.

رئیس جمهور افزود: ان‌شاء الله در بخش مسکن شاهد یک حرکت خوب خواهیم بود و در تهران نیز با توجه به شرایط امروز که شورای شهر و شهرداری پیدا کرده هماهنگی‌هایی باید باشد. یکی از مشکلات آقای آخوندی ناهماهنگی با شهرداری تهران بود و هر روز ایشان در دولت می‌گفتند آن منطقه شهر را خلاف قانون ساختند یا برجی بر خلاف قانون ساخته شد و موضوع حل نمی‌شد. امیدواریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم.

اظهارات روحانی در حالی است که صرفا با احیاء بافت‌های فرسوده نمی‌توان معضل کمبود مسکن در کشور را حل کرد و تقاضای انباشته مسکن آنقدر بالا است که حتی با احیاء تمام بافت‌های فرسوده تهران هم نمی‌توان این تقاضا را پاسخ داد.

دولت دوازدهم راهی جز ایجاد رونق در بازار مسکن ندارد، زیرا تا مسکن رونق نگیرد، سرمایه‌گذاران خصوصی به عرصه تولید مسکن بازنخواهند گشت.

البته با توجه به استدلال روحانی درباره هماهنگی شورای شهر و شهرداری جدید تهران با دولت دوازدهم، باید یک سال دیگر نتیجه این هماهنگی را دید. یک سال فرصتی کافی است تا مسئولان دولت دوازدهم و وزارت راه و شهرسازی   کارنامه خود در احیاء بافت‌های فرسوده را نشان دهند تا مشخص شود آیا رکود مسکن به دلیل مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بوده یا ناشی از سیاسی‌کاری‌های آخوندی در وزارت راه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    17 8
    الان دیگر چون دولت قبل خودتان هستید ، دیگه گیر دادین به شهردار قبل ، واقعا از این سخنان بهره ای نخواهید برد ، نه خودتان و نه طرفدارانتان ، اونقدر از دکتر قالیباف کینه دارید که هر جا مینشینید حرف هایتان را با تخریب ایشون شروع میکنین ، دکتر قالیباف آنقدر برای این شهر تلاش کرده که تا بیست سال تهران پروژه ای دیگر نیاز ندارد ، او در قلبهای ما جا دارد ، با این گزافه گویی ها هم نمیتوانید منکر خدمات ایشان شوید ، شما بهتر است برنامه های خودتون رو ارایه بدین
  • حمید ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    54 2
    شما رو به خدا یه کار مثبت این آقا رو بگید ما هم بدونیم!!!!!!!!
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      30 1
      غذاهای اتریشی!
    • افوس IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      7 0
      سال80 و پیش بینی رشد جمعیت در اطراف تهران.... شرکت استراتوس (متعلق به...)وسرمایه گذاری تو بخش مسکن و قیمت واحد متری1/2میلیون تومان..... شروع مسکن مهر و افت 300هزارتومانی قیمت مسکن آقایون...... کاهش تقاضا و در آخر مسکن ها رو در طرح مسکن مهر متری 550هزارتومان فروختند.... ضرر هنگفت آخوندی و کینه نسبت به مسکن سازی دولتی، ...... وامروز شراکت.... در شرکت های بزرگ ساختمانی.... ووووو .....مردم مظلوم و چشم انتظاری بیهوده برای مسکن داشتن. واما حسن آخوندی:باجناق ناطق بودن البته اگر حسن باشه...یاللعجب.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      10 0
      و حقوق نجومی و سرمایه چند هزار ملیاردی از دستاوردهای دیگر ایشونه...
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
      5 0
      باشه قالیباف تو تهران بوده شهرستان چی
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    34 1
    تقصیر همه هست الا خودشون
  • علی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    29 1
    جناب آخوندی! چهار سال بر مسند قدرت بودید یکهزارم دولت قبل هم کار نکردید! بفرمایید کدوم بزرگراه؟ کدوم جاده؟ کدوم مسکن...؟ کاری هم بوده باشه که بعید میدونم!. تکمیل کار آقای نیکزاد بوده ولاغیر!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    32 0
    از نظر این جماعت مقصر اصلی همه مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ، قالیبافه . چون بهشون باج نداد و دستشون رو ، رو کرد . چون نخواست زیر بار حرف ناحق بره
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
      23 1
      داداش ابتدائا احمدی نژاد، بعد قالیباف
  • موسوی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    25 1
    اینا عادت دارن بی کفایتی و بیسوادی خودشون رو گردن دیگران بندازند و الا همه می دونند کشور به ساخت مسکن احتیاج دارد و بافتهای فرسوده هم با وام از بانک و تشویق مردم به احیای بافتهای فرسوده مشکلش حل میشود.
  • ش RO ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    24 1
    یک کارمثبتش کرفتن میگروفن خبرنگار و انداختن آن به زمین و یا بیمه داربودن مسافران قطار و....
  • اصغر IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    20 0
    ازامتیازات مسکن مهرقیمت صفرزمین است که نقش بسیار زیادی درقیمت مسکن دارد اینها چطورمی خواهند دربافت فرسوده که قیمت زمین سربه فلک می کذارد مسکن ارزان قیمت بسازند
  • تمنا IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    9 0
    دوستان حامی آقای قالیباف نیز باید تا میتونن به این حسن و حرفها واکنش نشون بدن واقعا که به خاطر یک وزیر نا لایق چه تهمت ها و دروغ های شاخداری درباره یک مدیریت جهادی نمی زنند .
  • تمنا IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    9 0
    ههههه دوباره تقصیر اینه تقصیر اونه شروع شد تا دیروز احمدی نژاد بود بهانه امروز شده قالیباف بس کن روحانی دیگه خسته شدیم عوض تخریب و سر کار گذاشتن برو کار کن
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    11 0
    اکثر شهرداری ها ی شهرها از آخوندی دل خوشی ندارن این یعنی آخوندی وزیر خوبی نیست بعضیها چنان رفتار میکنن انگار قالیباف شهردار کل ایرانه ....ببینیم شهردار جدید قلیونی که مریضی قلبی داره و حال کار کردن نداره چه میکنه .. والا ... درود بر قالیباف هشتمین شهردار برتر دنیا ..تهران دیگر رنگ یک مدیریت جهادی را نخواهد دید ..
  • شهاب IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    7 0
    با سلام چهار سال پیش که این حضرات رییس جمهور و وزیر شدن، از همون روز اول بنا رو بر این گذاشتن که هر بدی تو کشور هست رو بگن تقصیر دکتر احمدی‌نژاده. در این بین چند تا نکته محل توجهه: اول اینکه آقایون فراموش کرده بودن قبلا خودشون وزیر و همه‌ کاره بودن و چه بلایی سر مردم آورده بودن و نمونش همین سه برابر شدن قیمت زمین و مسکن در دوره‌ی وزارت آخوندی در دولت رفسنجانی و تبدیل شدن زمین و مسکن به کالای سرمایه‌ای. دوم این‌که بالاخره تا کی میخان بگن دولت قبل. حتما فکر کردین دیر یا زود دیگه دستشون رو میشه و کسی تقصیر احمدی‌نژاده رو ازشون باور نمی کنه!!! خیر دوستان. اشتباه کردین، ازین به بعد دوره‌ی تقصیر سپاهه و تقصیر قالیبافه میاد و چهار سال و بلکه هشت سال وضع به همین منواله... و اما نکته سوم یا مهم‌ترین نکته این که خدا جای حق نشسته. ..
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    7 0
    همه طرح های دکتر قالیباف رو دونه دونه اجرا میکنین( طرح کارورزی ـ وام با پشتوانه یارانه ـ افزایش یارانه طبقات محروم ) امروز هم که تو مجلس رئیس جمهور از آخرین طرح دکتر قالیباف که ساخت مسکن مهر در بافت فرسوده بود رونمایی کرد، از یه طرف تخریبش میکنین از یه طرف طرح هاشو به اسم خودتون میزنین ، بابا شما خیلی باحالین
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    9 0
    درختی که چهار سال ثمر نداشته چهارسال بعد هم ثمری نخواهد داشت.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    8 0
    یاد گشت دو افتادم. فرخ نژاد میگفت: اصن همه ی مشکلات جامعه تقصیر من بود...
  • محمدی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    8 0
    اخوندی حتی حرف روحانی را هم قبول نداشت و فقط نسخه ای که بانک جهانی به او داده بود را عمل‌کرد. (فلج کردن سرمایه گزاری در ساختمان حالا مسکن مهر باشد یا بافت فرسوده)
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    8 0
    یعنی قالیباف مانع همکاری همه شهرداری های کشور با دولت بود؟ مگز اقای آخوندی فقط وزیر مسکن تهران است؟
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    6 0
    آقای روحانی خودش نتونسته به توافق نرسیده!!!!!
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    5 0
    اگه اخوندی وزیر خوبی هست من تعریف خودم رو از کلمه خوب عوض میکنم شما فقط یه سری به کسانی که هنوز بعد از چهار سال وزارت ایشون مسکن های مهر شون رو دریافت نکردن خودتون متوجه خوبی های ایشون میشید ، متاسفانه تصمیمات سیاسی این اقا در مورد مسکن بسیاری از هم وطنانمون رو گرفتار مشکلات عدیده ای کرده ، و صد البته بدتر همراهی مجلس در دوره وزارت این اقا با ایشون بوده که به جای نماینده ملت بودن نماینده دولت هستن ، رای اوردن ایشون بسیار اتفاق بدی هست امیدوارم که رای نیاره خدا رحم کنه به مردم ،، وعده سه بار ساخت مسکن اجتماعی بود که هنوز کسی نمیدونه اصلا چی هست
  • فشار خیام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    11 0
    عباس آخوندی بدترین وزیر تاریخ ایران از زمان کوروش تا الآنه هیچ کارنامه مثبتی در دوران وزارتش نداشت در حدی نیست که اسمش در کنار قالیباف برده بشه
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    12 0
    مشکلات و پیگیری حادثه قطار هم با قالیباف بوده!!! قالیباف چرا پاسخوگی اون حادثه نبوده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخ
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
      6 0
      واقعا گل گفتی، چرا حادثه معدن رو نمیگی پس قالیباف چیکاره است چرا جلوی ریزش معدن رو نگرفت!!!!؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    10 0
    قالیباف در تهران بیشتر از دولت روحانی در کل کشور خدمات داشته و این یک شکست است برای دولت روحانی که صفت خود برتر بینی در اکثریت کابینه رسوخ کرده .
  • ابراهیم IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    4 0
    یکی از کارهای خوبش هم بیمه کردن مسافران قطار تبریز مشهد هست
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 2
    نمره وزارت اخوندی 7 البته با ارفاق
    • ترول آخوندی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
      8 0
      صفرم زیادیشه
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 0
    باید صبر کرد و مشاهده کرد و رگ و همت مجلسیان را امتحان و آزمایش ؟؟؟!!! یقین اگر رای بیاورد ؟؟ باید رفت دنبال اصلاحات و انتخاب وکلا در مجلسهای اینده !! این مجلس هم نور رستگاری در رخساره اش نیست و به او رای خواهند داد !!!؟؟ ما هرچه میکشیم و خواهیم کشید و کشیده ایم از همین مجلس مشابهت دار به مجلس فرمایشی است !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس