کد خبر 762707
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
اشتغالزایی

بر اساس «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» جوانان غیر شاغل ۱۵ تا ۲۲ سال در کارگاه‌های مورد نیاز بازار کار به عنوان مهارت آموز مشغول می‌شود.

به گزارش مشرق، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یکی از برنامه‌های اشتغالزایی دولت در قالب طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) است که با رویکرد ایجاد بسترهای اشتغال مولد و پایدار و همچنین تثبیت اشتغال، فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز بکارگیری ظرفیت‌های آموزشی موجود در محیط‌های کارگاهی تدوین شده است.

بر اساس برنامه اعلامی از سوی معاونت اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار، در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مهارت آموز پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه‌های آموزشی مجاز، به منظور کسب مهارت تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در واحدهای مشمول طرح توسط فردی که تجربه، توان فنی، شغلی و مهارتی وی مورد تایید صنف یا صنعت مربوطه بوده و در کارگاه نیز شاغل است، مشغول مهارت آموزی می‌شود.

در این طرح برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار هت رفع مشکل جوانان عمدتا غیردانشگاهی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ساله در قالب دوره مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سال ۹۶ طراحی شده است.

در این طرح جوانان جویای کار ۱۵ تا ۲۲ سال برای دوره تعیین شده بر اساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده و پرداخت هزینه پوشش بیمه مسئولیت مدنی (سالانه به میزان یک میلیون ریال برای هر فرد) توسط دولت و صدور گواهینامه معتبر آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان دوره وارد بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی خواهند شد.

اهداف طرح

- آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی

- حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصا در صنایع دستی

- کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند

- کاهش هزینه های جذب و بکار گیری نیروهای فاقد مهارت

- استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی

-بر اساس این طرح با توجه به ابلاغیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موظف است نسبت به پیاده سازی سامانه الکترونیک مربوطه و تشکیل کمیته، اقدام و گزارش آن را به دبیرخانه شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس