عطوان

نویسنده سرشناس جهان عرب در یادداشتی به ائتلاف عربی علیه یمن، درباره عواقب خطرناک باز نکردن فرودگاه صنعا به رغم درخواست‌های مکرر سازمان ملل در این خصوص هشدار داد.

 به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم»، در یادداشتی با عنوان «بازتاب کشته شدن چهار نظامی اماراتی بر بحران یمن چیست و آیا موشک‌های الحوثی قادر به حمله به فرودگاه‌های عربستان و امارات هست؟» به ائتلاف عربی درباره عواقب بسته ماندن فرودگاه صنعا هشدار داد.

در این یادداشت آمده است: «کشته شدن چهار نظامی اماراتی در حادثه سقوط بالگردشان در یمن آن هم در حین انجام ماموریت در چارچوب ائتلاف بین المللی به رهبری عربستان که برای اولین بار ظرف ماه‌های گذشته اتفاق افتاد نشان می‌دهد که در جنگ در یمن به  مرحله‌ای جدید از تشدید تنش بخصوص از سمت ائتلاف الحوثی و کنگره عمومی یمن راه یافته است بخصوص که حادثه سقوط بالگرد با حمله به یک ناو جنگی اماراتی در آب‌های منطقه‌ای یمن در دریای سرخ همزمان شد؛ ناوی که بر اثر شلیک چندین فروند موشک از قایق‌های کوچگ متعلق به حوثی‌ها منهدم شد.

چیزی که می‌توان از اخبار اخیر برداشت کرد این است که یمنی‌ها در برهه کنونی بر حمله به هواپیماها و ناوهای جنگی امارات تمرکز کرد‌ه‌اند و چه بسا به دلیل نقش سلطه طلبانه امارات در جنوب یمن و توطئه‌های آن برای تجزیه این کشور باشد اما معنایش این نیست که نیروهای عربستان بخصوص در مرزهای شمالی یمن در امن و امان هستند.

نیروهای مسلح امارات با صدور بیانیه‌ای رسمی علت سقوط بالگرد را نقص فنی عنوان کردند اما گزارش‌ها تاکید می‌کند که ائتلاف الحوثی با کنگره مردمی به موشک‌های جدید و دیگر تجهیزاتی نظامی دست یافته‌اند که می‌تواند موازنه‌های قدرت را به نفع طرف یمنی در جنگ تغییر بدهد.

هر چقدر بحران یمن طولانی‌تر می‌شود، قدرت و کارایی طرف یمنی هم که طوفان قاطعیت و هواپیماها و موشک‌های آن را هدف می‌گیرد بیش‌تر می‌شود بر خلاف چیزی که ائتلاف عربی و ژنرال‌ها و سیاستمداران آن تصورش را می‌کردند.

روشن است که پس از گذشت دو سال و نیم ائتلاف الحوثی با علی عبدالله صالح دایره حملات خود را گسترش داده‌اند و چه در مقابله با هواپیماها و ناوهای ائتلاف و چه در یورش به عمق خاک عربستان موفق عمل کرده است.

 اینکه ائتلاف سعودی از نیروهای واکنش سریع سودان برای ورود به یمن کمک خواست، روشن کننده این واقعیت است و از وجود بحرانی واقعی در صفوف ائتلاف بین المللی و کمبود نیروی انسانی برای اعزام به جبهه‌های جنگ خبر می‌دهد اما گمان نمی‌رود که این نظامیان سودانی بتوانند موازنه‌ها را عوض کنند و چه بسا حضور آن نتایج معکوسی در میادین نبرد در یمن و همچنین بر دولت خارطوم که آنها را به درگیری کشانده است داشته باشد بخصوص که عمر البشیر در معرض اتهام‌های متعددی از جمله کسب روزی از محل جنگ قرار گرفته و این امر موجب بدنامی برای نهاد نظامی سودان شده است.

اعزام نیروهای واکنش سریع سودان به یمن ثابت می‌کند که پنج هزار نظامی سودانی که از ابتدای بحران یمن به این کشور اعزام شدند در جنگ علیه برادران یمنی خود تردید دارند و ترجیح می‌دهند که در پشت جبهه باشند و برخی هم می‌خواهند زنده و نه با تابوت به کشورشان بازگردند و این موضوع اعزام نیروهای نخبه ارتش سودان به یمن آن هم به درخواست عربستان را تفسیر می‌کند.

کشورهای عضو ائتلاف عربی اشتباهات فاجعه باری در جنگ یمن مرتکب شدند هنگامی که این کشور را محاصره کرده، فرودگاه صنعا را بستند و غیرنظامیان را بمباران کردند  تا جایی که خصومت همه ملت یمن را برانگیخت و عبدربه منصور هادی و جناح وی را در بحران تضعیف کرد و همبستگی جامعه بین المللی با یمنی‌هایی که در سایه محاصره با گرسنگی و وبا دست و پنجه نرم می‌کنند بیش‌تر شد.

اقدام ائتلاف بین المللی در بستن فرودگاه صنعا بدون هیچ توجیه اخلاقی و قانونی جنایت جنگی و به جهنم کشیدن حال و روز شهروندان یمنی است تا جایی که اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم که به همدستی با ائتلاف سعودی متهم است آشکارا خواستار بازگشایی فرودگاه شده و خواسته‌های عربستان درباره شرط نظارت سازمان ملل بر فرودگاه قبل از باز شدن فرودگاه را رد کرده است.

در همین حال سرلشکر محمد عبدالله صالح، برادر زاده رئیس جمهور سابق یمن و یکی از فرماندهان برجسته نظامی این کشور تهدید کرده که در صورت ادامه بسته ماندن فرودگاه صنعا فرودگاه های عربستان و امارات را بمباران می‌کند.

این تهدیدها باید بسیار جدی گرفته شود چون ائتلاف الحوثی و کنگره چیزی برای از دست دادن ندارد اما هر موشکی که به سمت هواپیماهای عربستان و امارات شلیک می‌شود  پیامدهای بسیار خطرناکی برای این کشورها به همراه خواهد داشت، تصور کنید اگر یکی از این موشک‌ها به فرودگاه دبی، جده یا ریاض اصابت کند حتی اگر رهگیری و سرنگون شود چه خواهد شد، بخصوص در سایه تشدید بحران بین شیخ نشین‌ها که زیان‌های مادی و معنوی بسیاری برای آنها به همراه داشته است.

کافی است به این قضیه اشاره شود که هواپیمایی امارات قریب به 8 درصد از سود سالیانه خود را از دست داده و هواپیمایی الاتحاد این کشور تنها در سال گذشته حدود 1.8 میلیارد دلار ضرر کرده است.

بنابراین دیدگاه ائتلاف عربی و سیاست‌های اشتباه آن در خصوص جنگ یمن نیاز به تجدید نظر جدی دارد آن هم قبل از اینکه فرصت‌ها از دست برود و خسارت‌ها بیش‌تر از این شود.

ائتلاف الحوثی و کنگره هرگز تسلیم نخواهند شد و محبوبیت آنها در بین ملت یمن و همچنین منطقه عربی و جهان بیش‌تر می‌شود آن هم در حالی که منصور هادی و طرفدارانش بیش از پیش جایگاه خود را از دست دادند و دیگر نامی از این فرد و دفاع از جنگی که به دنبال بازگرداندن مشروعیت وی بود در میان نیست.

عطوان در پایان یادداشت آورده است: فرودگاه صنعا را باز کنید و با بازگشت به میز مذاکرات به دنبال راه حلی باشید که به برون رفت از بحران منجر شود و خونریزی‌ها را متوقف و به ضرر و زیان‌های مالی هم پایان دهید چون سرکشی هیچ فایده‌ای ندارد و بلکه نتایج فاجعه باری خواهد داشت و روزهای آتی گواه حرف ماست.

به گزارش بین‌الملل فارس، اسماعیل ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از هفته گذشته بازگشایی فوری فرودگاه صنعا را برای کاهش مشکلات مردم این کشور خواستار شد.

پیشتر نیز 15 گروه امدادرسان از ائتلاف عربی در جنگ یمن خواستند تا فرودگاه اصلی این کشور را مجددا بازگشایی نمایند.

گروه‌های امدادرسان هشدار دادند بسته ماندن فرودگاه یمن مانع بزرگی برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه بوده و مانع از اعزام بیماران به خارج از کشور برای درمان و مراقبت‌های پزشکی شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس