کد خبر 761998
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
رکود مسکن

کاهش قدرت خرید متقاضیان و بالا بودن نرخ سودبانکی در چند سال اخیر به عامل اصلی رکود بازار مسکن مبدل شده واین روند به گونه ای ادامه دارد که نباید منتظر رونق این بازار در ادامه سال 96 باشیم.

به گزارش مشرق، درحالی که رکود مسکن تا پنجمین ماه سال 96 همچنان ادامه دارد گزارش میدانی حاکی از تداوم رکود در این بازار است.

کارشناسان معتقدند که رشد بیش از حد قیمت مسکن درسالهای 90 و 91 موجب شده تا قدرت خرید متقاضیان در سال‌های جاری کاهش یابد بنابراین کاهش قدرت خردید متقاضیان از یک سو و بالا بودن نرخ سود بانکی موجب رکود شش ساله مسکن شده است.

این درحالی است که اکثر مشاوران املاک معتقدند که پایین بودن قدرت خرید مسکن باعث شده تا سازندگان نیز با این عنوان که سود چندانی از بابت ساخت و ساز نصیبشان نمی شود سرمایه خود را نزد بانک‌ها سپرده گذاری کنند.

البته نکته قابل توجه اینجاست که متقاضیان مسکن نیز همانند سازندگان ترجیح می دهند به جای خرید مسکن سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند. بعلاوه مسئولان دولتی بر این باورند که نقطه شروع رونق در معاملات مسکن پایان نیمه اول سال 96 خواهد بود اما گزارش های میدانی حاکی از این است که رونق محسوسی هنوز وارد این بازار چه در قسمت خرید و فروش و چه ساخت و ساز نشده است.

احمدی، مشاور املاک در منطقه 16 گفت: خرید و فروش مسکن همچنان راکد است و اینکه می گویند خرید وفروش رونق گرفته صحت ندارد و با این وضعیت در ادامه سال جاری هم مسکن از رکود خارج نمی شود بعلاوه هزینه انشعاب آب و برق و گاز و از سوی دیگر سایر هزینه های جواز ساخت و ساز افزایش می یابد که با این شرایط قدرت خرید مسکن پایین و خریداری وجود نخواهد داشت.

در این میان افزایش وام مسکن از 35 به 60 و از 60 به 80 میلیون تومان برای زوجین خانه اولی تا حدودی می تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد اما به علت بالا بودن قیمت مسکن در مناطق مختلف این وام نه تنها کفاف خرید خانه را نمی دهد بلکه بالا بودن اقساط مربوط به این وام موجب می شود تا زوجین تمایلی برای دریافت آن نداشته باشند و درنتیجه شاهد تحول عظیمی در بازار مسکن نباشیم.

دراین رابطه محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن بیان کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد بازار مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

وی در خصوص تاثیر وام 80 میلیون تومانی بر رشد بازار مسکن گفت: متقاضیان مسکن پولی برای خرید ندارند و وام های 80 میلیون تومانی هم با توجه به سود و اقساط بالا و درآمد خانوارها نمی تواند کمکی به رشد بازار مسکن داشته باشد و احتمال اینکه بازار مسکن در سال جاری از رکود خارج شود بسیار کم است.

این کارشناس بانکی یادآور شد: تا زمانی که فضای ساخت و ساز در کشور کم باشد و تعداد واحدهای در حال ساخت کاهش یابد در آینده عرضه مسکن از این وضعیت کنونی که از تقاضا عقب است فراتر خواهد رفت و شرایطی برای رونق بازار مسکن ایجاد نخواهد شد.

بر اساس این گزارش پیش بینی روند بازار مسکن در سال 96 همچنان ادامه دارد و امید می رود پس از خارج شدن بازار از این رکود شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها دربازار مسکن و رشد کاذب مسکن همانند سال‌های گذشته نباشیم که این امر نیازمند نظارت مستمر از سوی مسئولین بر این بازار است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس