کد خبر 761388
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
مجلس

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: برای انتقال آب باید از راهکارهای عملی و کارشناسی و با نگاه ملی استفاده و از نگاه سیاسی و شخصی پرهیز کرد.

به گزارش مشرق، حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه ظهر امروز (شنبه) فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی حضور یافت و درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای چهار سال دوم کاری خود، اظهار داشت: وزارت نیرو در حوزه آب، برق و فاضلاب رسالت سنگینی بر عهده دارد و در حال حاضر 47 درصد از جمعیت شهری و 80 درصد از جمعیت روستایی از شبکه‌های آبرسانی برخوردار هستند.

وی افزود: از آنجایی که کشور ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود، لازم است آب‌های سطحی را مهار کنیم که از این رو 45 میلیارد مترمکعب در سال پتانسیل آب‌های زیرزمینی و 75 میلیارد مترمکعب در سال پتانسیل آب‌های سطحی داریم.

بیطرف یادآور شد: حفر بی‌رویه چاه غیرمجاز و برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی که آن نیز بیش از حد مجاز بوده کشور را دچار بحران آب کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه 52 میلیارد مترمکعب در مخازن آب داریم تصریح کرد: برداشت و مصرف آب در کشور بیش از ظرفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی است که به سفره‌های زیرزمینی فشار آورده است، لذا باید برنامه تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی و راهکاری برای کاهش مصرف آب داریم.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه با تأکید بر اینکه آبیاری در حوزه کشاورزی باید اصلاح شود، گفت: کشت گلخانه‌ای باید افزایش یابد که از این طریق محصولات کم نمی‌شود بلکه مصرف آب کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: فاضلاب جزو امور زیست‌محیطی است که شاخص بهره‌برداری از آن برای برخی حوزه‌ها 8 درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین در حوزه برق توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انتقال برق را شاهد بودیم، چرا که دولت توانایی سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارد.

بیطرف همچنین درباره تیم مدیریتی خود گفت: هر وزیر لازم است بر اساس توانایی‌های افراد تیم مدیریتی خود را بچیند که ما در این حوزه شایسته‌سالاری را مد نظر داریم از طرفی برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب راهی به جز اجرای طرح‌های تأمین آب نداریم، که در این زمینه بازگشت سرمایه مهم است.

وی در ادامه درباره دریاچه خزر عنوان کرد: تأمین آب راهکارهای مختلفی دارد که برخی از آنها استفاده از آب‌های سطحی، زیرزمینی، ژرف، برگشتی و حوزه‌های مجاور است که در این خصوص معمولاً با کمبود بودجه مواجه هستیم که مجلس باید در این زمینه کمک کند.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با تأکید بر اینکه برای انتقال آب باید راهکار عملی و کارشناسی به جای سیاسی داشت، اظهار کرد: در این خصوص باید واقع‌بینانه و با نگاه ملی عمل شود و از منافع شخصی جلوگیری شود.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    8 1
    مسئلهء آب در آینده برای ایران صورت حادتری بخود خواهد گرفت با توجه باینکه 90% منابع آبی ما در کشاورزی غرقابی هدر میرود باید برای صرفه جوئی در آب از کشاورزی آغاز کرد ، همچنین کشاندن آب شیرین شدهء خلیج فارس بمرکز ایران باید سرلوحهء اقدامات وزارت نیرو باشد .
  • Abbas IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    3 1
    خداحافظ خوزستااان خدافظظ....
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 0
    فقط آب شیرین کن خورشیدی و انتقال آب شیرین شده از سواحل جنوبی به عمق دشتهای مرکزی و احیاء تالابها چه در ایران و چه در عراق
  • صادق IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    2 0
    آیا میدانید چندین برابر آب مصرفی خانگی کشور را کشاورزان برای کاشت میوه هندوانه هدر میدهند؟
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 0
    خوب آب را کشاورز مصرف نکند واجازه بدهد که آقازاده ها و.... برا خودشان استخر وویلا در کویر مرکزی بزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس