کد خبر 761365
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
پلارک

به گفته پلارک، پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف کار کوچکی نیست چرا که هنرمندی و ظرافت نیز در جای جای این طرح عظیم موج می‌زند.

به گزارش مشرق، رئیس کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه اربعین با بیان اینکه همه موکبهای ایرانی امسال باید پروانه بگیرند، گفت: طبق پیش‌بینی امسال بیش از سه میلیون نفر از زائران ما در اربعین به عتبات عزیمت می‌کنند که به‌همین منظور خدمات ما ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.


حسن پلارک درباره آخرین برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره پروژه صحن حضرت زهران(س) اظهار کرد: ساخت و ساز صحن حضرت زهرا(س) طی پنج سال با وسعت 220 هزار متر مربع و توسعه صحن مطهر علوی برای بسیاری افراد قابل باور نبوده است.

وی ادامه داد: با اجرای صحن حضرت زهرا(س) که یکی از زیباترین طرحهای بازسازی عتبات مقدسه است، صحن مطهر علوی بعد از 1400 سال حدود 20 برابر افزایش می‌یابد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: حتی بسیاری از کارشناسان و مسئولان اجرایی در بررسی هزینه‌های اندک تمام شده صحن حضرت زهرا(س) متعجب می‌شوند و تمامی اینها نشانه عنایات خداوند و اهل بیت(ع) است.

به گفته پلارک، پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف کار کوچکی نیست چرا که هنرمندی و ظرافت نیز در جای جای این طرح عظیم موج می‌زند.

وی افزود: با این طرح هم خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انجام می‌گیرد و هم رفاه حال تمامی زائران فراهم می‌آید؛ که البته نشانه‌های عشق و ارادت ایرانیها نیز در این مهم به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه با اجرای چنین پروژه‌ای هم کمک اقتصادی در کشور صورت گرفته و هم اینکه موجب شناسایی و تربیت هنرمندان با تجربه‌ای شده است، تصریح کرد: هر آنچه در عراق توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات هزینه شده از ایران انجام شده و این به‌گونه‌ای بود که تمامی مصالح به کار رفته، کارگران مستقر در پروژه‌ها و حضور هنرمندان از کشورمان انجام گرفته است.

پلارک اظهار کرد: تمامی این فعالیتها در حالی بود که کشور در شرایط رکود به سر بوده است؛ با چنین وضعیتی حدود 6 هزار کارگر ایرانی نزدیک به چهار سال است که در صحن حضرت زهرا(س)‌ مشغول به فعالیت هستند که این افراد شامل کارگر، مهندس، تکنسین و مدیر پروژه می‌شوند و برخی از آنها نیز به صورت تبراعی فعالیت می‌کنند.

وی به فعال شدن هنرهای قابل انقراض ایران در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: هنرهای رو به انقراض خاص کشورمان، با ساخت و سازهای صورت گرفته در صحن حضرت زهرا(س) و دیگر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات احیا شده و همچنین توانسته‌ایم تعداد زیادی از این هنرمندان را زیر نظر اساتید با تجربه تربیت کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات توضیح داد: در حال حاضر با حجم بالای آئینه‌کاری در پروژه‌های ستاد مواجه هستیم که این هنر ایرانی هم زنده و احیا شده است؛ زمانی که فعالیت را آغاز کردیم، فقط دو نفر به عنوان استاد کار این هنر در ایران وجود داشت اما هم‌اکنون به برکت اهل‌بیت(ع) و اقدامات انجام شده در پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، افراد ماهر در اجرای این هنر به 500 نفر می‌رسند و این موضوع به غیر از آیینه کاری در مقرنس کاری، قلم زنی یا سایر هنرهای ناب ایرانی نیز وجود دارد.

پلارک به قالیبافی ایرانیان برای حرمهای اهل بیت در عتبات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 1500 قالیباف که اکثرا سرپرست خانوار محسوب می‌‌شوند به فرش‌بافی برای حرم‌های مطهر می‌پردازند و این وضعیت باعث کمک اقتصادی و همچنین ایجاد احساس معنوی در جای جای کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی استاندار کرمان چندی قبل اعلام کرد که قالی‌بافان شهرستان راور در این استان به واسطه توسعه کارگاههای فرش‌بافی به ویژه کارگاههای صحن حضرت زهرا(س)، ضمن کاهش مشکلات اقتصادی برای این افراد و خانواده‌هایشان در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی هم توفیقات بسیاری را کسب کرده‌اند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین با بیان اینکه برای تمامی مقامهای مطهر در اعتاب مقدسه، ضریح‌هایی ساخته شده و یا در حال ساخت است، گفت: تلاش کردیم برای تمامی استان‌ها، ساخت نیم‌ضریح را در نظر بگیریم که استان آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، یزد و اصفهان تنها بخشی از فعالیتهایی از این دست را انجام داده‌اند که بوی عطر معنوی اهل بیت در تمام استانها به مشام می‌رسد.

پلارک درباره اینکه آیا ردیف بودجه‌ای برای ستاد بازسازی عتبات عالیات تامین شده است یا خیر، گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات به هیچ وجه ردیف بودجه‌‌ای دولتی ندارد، اما با این حال هر کسی کمکی داشته باشد این ستاد آن را دریافت می‌کند.

وی افزود: اگر مردم، شرکت‌های دولتی، خصوصی، نیمه‌دولتی، مردم، قوای مختلف سه گانه، نیروهای مسلح اعم از ارتش، ناجا و سپاه کمکها و نذوراتی داشته باشند را می‌پذیریم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین درباره برنامه‌های اربعین حسینی تصریح کرد: گفت: فردا (بکشنبه) جلسه مشترکی بین وزیر کشور ایران و وزیر کشور عراق برگزار می‌شود که در آن آخرین اقدامات صورت گرفته بابت اربعین و وضعیت مرز خسروی به همراه تعداد و زمان صدور ویزا مطرح می‌شود.

پلارک اظهار کرد: قطعاً از شهریور ماه صدور ویزای اربعین انجام می‌گیرد؛ احتمالاً در نشست فردا سقف نهایی صدور ویزای اربعین توسط سفارت عراق مطرح خواهد شد و پیش‌بینی ما هم برای تعداد زائران ایرانی بیش از سه میلیون نفر خواهد بود که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: امسال داشتن ویزای اربعین حسینی از الزامات برای زائران خواهد بود و از تردد افراد فاقد مدارک به طور جدی خودداری خواهد شد.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با بیان ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئولیت اسکان و تغذیه را عهده‌دار است، تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم حضور زائران ایرانی اربعین حسینی امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد؛ به همین دلیل خدماتی را در بحث تغذیه و افزایش خدمات در موقعیتهای مختلف جغرافیایی به‌ویژه در مبادی ورودی به مرزهای ایران و داخل کشورمان و تقسیم‌بندی موکب‌ها در این مسیرها و در داخل عراق تصمیماتی اتخاذ شده که اجرایی خواهد شد.

پلارک اظهار کرد: اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار وعده غذایی در طول روز بین زائرین اربعین تقسیم شد که با توسعه اقدامات انجام شده، این میزان در اربعین سال جاری به دو میلیون پرس غذا می‌رسد و تعداد اسکان در هر شب نیز از 800 هزار زائر اربعین به یک میلیون اسکان افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شناسنامه‌دار کردن موکب‌ها تلاش کردیم تا ضمن تعیین موقعیت جغرافیایی آنها، خدمات صورت گرفته به زائرین، تقسیم‌بندی شده و نظم‌بخشی خوبی به این اقدامات انجام گیرد.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با تاکید بر اینکه خدمات به موکب داران دارای پروانه انجام می‌گیرد، گفت: موکب‌دارانی که تاکنون گواهی خدمات موکب‌داری را از ستاد بازسازی عتبات عالیات دریافت نکرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر به دفاتر استانی و شهرستانی این استان مراجعه کنند؛ ضمناً ستاد بازسازی عتبات عالیات فقط به موکب‌دارانی خدمات ویزایی و کنسولی ارائه می‌کند که پروانه دریافت کنند.

به گفته پلارک، ویزای موکب داران امسال به صورت رایگان برای آنها صادر می‌شود و ضمنا کار انتقال وسایل موکبها و امکانات از ماه محرم و از تمامی مبادی مرزی انجام می‌گیرد که نشانه نظم بخشی بیشتر به فعالیتها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، مرزهای خروجی برای انتقال کالا به عراق فقط مرز مهران بود، تصریح کرد: مرز شلمچه و چذابه هم با تمهیدات در نظر گرفته شده برای انتقال کالا به عراق تعیین شده است و این خدمات امسال مناسب و منظم پیش‌بینی شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس