گسترش شیوع وبا در یمن

خروش ملت یمن در تظاهرات میلیونی برای حمایت از مقدسات اسلامی با وجود تمامی مصیبت‌ها و محنت‌های ناشی از کابوس سه‌جانبه جنگ، فقر و وبا شوک بالایی به ملت های اسلامی وارد کرد.

سرویس جهان مشرق - یکی از فعالترین ملت ها در حمایت از آرمان‌های امت اسلام از جمله مسجد الاقصی و محکوم کردن جنایات صهیونیست ها در العوامیه، ملت یمن هستند که بی شک در حال حاضر مظلوم ترین و بی پناه ترین ملت های جهان در برابر آماج مصیبت های انسانی و طبیعی هستند. رسوایی این فعالیت های مردمی قطعا دامن گیر ساکتان جنایت هایی خواهد بود که این روزها در سطح منطقه ای در یمن و فلسطین و سوریه و بحرین روا داشته می شود و دهان جامعه جهانی و محافل بین المللی با دلارهای نفتی سعودی ها و فشار لابی های صهیونیست پر شده و جرأت دم زدن ندارند.

مردم یمن که در دوره قبل از حمله وحشیانه سعودی ها و متحدان آن به مرزهای زمینی وهوایی کشور خود نیز جزو فقیرترین ملت های دنیا بودند، طی دو سال گذشته مصیبت حملات زمینی و هوایی سعودی ها را با تمام وجود درک کرده و خسارت های زیادی از آن دریافت کردند، جنگی که به تنهایی برای زمین زدن یک ملت مترقی کافی بود. علاوه بر اینکه این روزها یمنی ها با فاجعه دیگری با عنوان بیماری وبا مواجه شده اند. فارغ از اینکه بر اساس اظهار نظر برخی کارشناسان مطرح بین المللی، این بیماری نیز یکی از ابعاد حملات پنهان حمله بیولوژیک رژیم سعودی به ملت یمن باشد یا نه، در هر صورت فاجعه بزرگی برای ملت یمن ایجاد کرده که تصور آن هم مشکل است.

تصاویر دلخراش از بیماری و مرگ کودکان و زنان و مردان در یمن در حالی به بیرون مخابره می شود که هرگز نمی تواند ابعاد این فاجعه جهانی را به دنیا نشان دهد، با این وجود دنیا در سکوتی مرگبار قرار دارد که ناشی از رشوه های نفتی سردمداران سعودی و متحدان خلیجی آنها است که به نظر می رسد برای پاکسازی نژادی ملت بی پناه یمن هم قسم شده اند.

کابوس سه جانبه ملت یمن

ادامه حملات رژیم سعودی در سایه گسترش دامنه بیماری وبا در یمن اوضاع نگران کننده‌ای را برای مردم این کشور به بار آورده است. در همین رابطه اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل متحد در یمن اوضاع این کشور به ویژه در سایه گسترش بیماری وبا را غیرقابل تحمل خواند.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که وبا همچنان به افزایش خود در یمن ادامه می‌دهد و تعداد مرگ‌ومیر ناشی از گسترش این بیماری طی 14 هفته گذشته به 1923 نفر رسیده است. این در حالی است که آمار مبتلایان به رقم 448 هزار و 603 مورد رسیده است. اهالی منطقه الحدیده و به ویژه کودکان به علت فقدان خدمات بهداشتی و عدم وجود آب‌ آشامیدنی بهداشتی و پاکیزه و فقدان خدمات بهداشتی و پزشکی با گسترش روزافزون دامنه وبا مواجه هستند. منطقه الحدیده از فقیرترین استان‌های یمن است که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیشترین خسارت را پس از گسترش وبا دیده است. تعداد مبتلایان به وبا طی دو ماه گذشته در این منطقه بالغ بر 20 هزار نفر بوده که 150 نفر از آنها که غالباً کودک هستند ، در نتیجه این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

اوضاع اسفناک مردم یمن به گونه‌ای است که سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونیسف و سازمان بهداشت جهانی و صلیب سرخ جهانی در گزارش‌های متعددی نسبت به سطح خدمات اساسی و کمبود غذا و دارو در این استان هشدار داده اند، البته هیچ یک از این سازمان ها و موسسات جهانی و کشورهای مختلف ، اقدام عملی برای توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به یمن و ساماندهی به اوضاع مصیبت بار مردم این کشور انجام نمی دهند.

محاصره وحشیانه متجاوزان ضد این کشور و جلوگیری از ورود دارو و مواد غذایی به آن به علاوه کمبود برق باعث شده بسیاری از تلاش‌های امدادی ، تأثیر خود را از دست بدهد. در این شرایط بیمارستان‌ها مملو از بیمار است، ولی دارو و ابزار لازم برای مداوای آنها وجود ندارد.

براساس آمارهای بین‌المللی و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 60 درصد از مردم یمن از خطر گرسنگی و فقدان امنیت غذایی رنج می‌برند و 57 درصد از آنها به آب بهداشتی و خدمات زیست محیطی دسترسی ندارند. 74 درصد مردم نیازمند کمک‌های انسانی هستند و 53 درصد خدمات بهداشتی کافی را دریافت نمی‌کنند. 27 درصد از مردم یمن در معرض تهدید تعداد بیماری وبا قرار دارند و 10 درصد از آنها نیز از گرسنگی حاد رنج می‌برند.

دنیای فاجعه بار کودکان یمن

کودکان یمن همواره از سه کابوس بزرگ رنج می‌برند: جنگنده‌های سعودی، گرسنگی و وبا دنیای کودکان را با ظلمت و تاریکی عجین کرده است. آنها که تعدادی از دوستان خود را از دست دادند، بزرگ‌ترین آرزویشان این است که بتوانند از موانع و مشکلات کنونی عبور کرده و زنده بمانند. برخی دیگر از آنها نیز ترجیح می‌دهند بمیرند و به پدر و مادر و نزدیکان خود ملحق شوند و از زندگی در ترس و وحشت کنونی نجات پیدا کنند.

گفته می‌شود سوءتغذیه ، گرسنگی و وبا 80 درصد از کودکان یمن را تهدید می کند، این در حالی است که تاکنون 775مدرسه  و دانشکده در نتیجه حملات وحشیانه رژیم سعودی تخریب شده اند و بسیاری از مدارس به علت قرار گرفتن در مناطق درگیری‌ها یا بروز ناامنی در آنها تعطیل هستند. یونیسف اعلام کرد که با وجود نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید ، بیش از 4.5 میلیون کودک یمنی نمی‌توانند به مدارس خود بازگردند. عدم تأمین حقوق معلمان طی یک سال گذشته یکی دیگر از مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان است.  

مصیبت های ناشی از حمله خونبار سعودی‌ها به یمن باعث شده بیش از دو میلیون نفر از مجموع 12.5 میلیون کودک یمنی از گرسنگی شدید رنج ببرند. این آمار را یونیسف ارائه کرده و می گوید که 80 درصد از کودکان یمن نیازمند شدید کمک ها هستند و گسترش بی‌سابقه بیماری وبا در حالی است که بنا به گزارش روزنامه دیلی تلگراف انگلیس بیمارستان‌های این کشور به علت کثرت بیماران و کمبود امکانات مادی و انسانی شرایط سختی را پشت سر می‌گذرانند.

زنان، سنگ زیرین آسیاب جنگ یمن

زنان یمنی نقش ملی ویژه‌ای در حفظ کیان خانواده از خود نشان می‌دهند که در نتیجه تهدیداتی نظیر جنگ و شرایط نابسامان  و ناامنی ‌های گسترده در معرض فروپاشی قرار دارد. آنها مسئولیت سخت خود را در شرایط بغرنج کنونی در تقویت روحیه ملی درک می کنند و ارزش‌ها و مفاهیم هم‌گرایی اجتماعی و روحیه محبت و ترحم به دیگران را در کودکان زنده نگه می دارند.

آنها این مسئولیت سنگین را در شرایطی دنبال می‌کنند که عمدتا همسران خود را به علت شرایط جنگی یا از دست دادن آنها در طول جنگ، همراه خود ندارند و مجبور هستند تمامی این بار سنگین را خود به تنهایی بر دوش بکشند. به همین علت در بازارهای یمن بسیاری از این زنان را می بینیم که مشغول فروش لبنیات یا داروهای گیاهی یا شیرینی جات و مواد غذایی دیگر هستند تا بتوانند هزینه های خانواده را تامین کنند.

خروش ملت یمن در تظاهرات میلیونی برای حمایت از مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی با وجود تمامی مصیبت‌ها و محنت‌های ناشی از کابوس سه‌جانبه جنگ، فقر  و وبا گرچه خواب سنگین سیاست‌مداران و حاکمان رژیم‌های مرتجع عربی که مانند هروله زنان به دنبال اتحاد با رژیم صهیونیستی هستند را به هم نمی زند، اما شوک بالایی به ملت های اسلامی وارد کرد و آنها دیدند که با وجود تمام سختی ها و مصیبت ها نیز می توان از آرمان حق دفاع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    52 2
    درود به شرافت یمنی های مظلوم...
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    31 3
    آخر یمینیها مهدوی کیا ندارند که بگوید حالا که خودمان گرفتاریم چرا از فلسطین حمایت کنیم؟ آنها خوب می دانند که سرنوشت همه مستضعفتن و مظلومان دنیا به هم گره خورده است و همه با هم جبهه واحدی در مقابل مرفهان بی درد داخلی و استکبار خارجی قرار دارند.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      16 1
      آخه بدبختی که منفی میدی ، دین و مرامت چیه ؟ بگو تا ما هم بدونیم .
  • ايمان IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    25 2
    حالا بهتر متوجه ميشيم که چرا طبق روايات، پرچم يماني هدايتگرترين پرچم در آخرالزمان هست حتي در مقايسه با پرچم خراساني.. مردم يمن در بدترين شرايط ممکن به فکر کمک به فلسطين هستن اما مردم ايران... پيامبر ص ميفرمايد: «ايکاش من هم يمني بودم..ايمان از يمن مي آيد. »
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    12 2
    کمک بزرگی به فلسطینیان کرده بود.
  • ماني IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    12 1
    ان شاالله پيوند ملت مسلمان ايران يمن عراق سوريه لبنان فلسطين بحرين و ... وهمه مسلمانان واقعي جهان بساط و ريشه ظلم رو از روي زمين برخواهد چيد.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    13 2
    به ظریف بگین بقول خودش با دوستان سعودی و آمریکاییش صحبت کنه شاید فرجی شد!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    10 1
    اي كاش كاري از دستمون برميامد يا رب
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      12 1
      تصاویر راهپیمایی ها مثل تصاویر راهپیمایی ایران بود. ولی اعتراف میکنم که یمنی‌ها غیرت و استقامت و شهامت و شجاعتشون از ما جلو زده.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    9 1
    هر چه زودتر باید پرونده سوریه و عراق به انتها برسد که محور مقاومت تمرکز خویش را بر یمن متوجه کند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 1
    اندکی صبر سحر نزدیک است.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    3 0
    به امید جهانی آزاد و امن . خدایا پوسیدیم به جانت .....
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
      0 0
      فقط بعد از ظهور و جنگ بزرگ با همه طاغوتها آن روز فرا خواهد رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس