محمد حمزه‌زاده

پس از معرفی کابینه و جایگزین شدن سید عباس صالحی به جای صالحی امیری، حالا گمانه‌زنی‌ها درباره مهمترین معاونت وزارت ارشاد جدی‌تر شده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -  نگرانی‌ها از شرایط حاکم در سینمای ایران،  تا معرفی کابینه ادامه پیدا کرد تا اینکه سید عباس صالحی به عنوان مصدر اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. اما پس از برگزیده شدن سید عباس صالحی ، انتخا معان سینمایی در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد.

طبق شنیده‌ها محمدحمزه‌زاده معاون  سینمایی حوزه هنری که کارنامه مقبول و قابل اعتنایی دارد به عنوان جدی‌ترین گزینه ریاست سازمان سینمایی مطرح شده و قرار است جایگزین محمد مهدی حیدریان شود. در صورت قطعی شدن این گزینه، از چند جهت قابل تامل و بررسی است و می‌تواند نوید دهنده روزهای خوبی برای سینمای ایران باشد.

محمد حمزه زاده در مقام معاونت سینمایی حوزه هنری از سال ۱۳۹۱ تا کنون به عنوان یک آتش به اختیار نمونه، در مقابل سینمای هنجارشکن توسعه یافته، به صورت مقبولی ایستادگی کرده است. از ابتدای سال۱۳۹۱ پس از اکران پر تنش فیلم‌های «گشت ارشاد» و «خصوصی» که با اعتراضات زیادی مواجه شد، حوزه هنری اعلام کرد در هر شرایطی به وظیفه‌اش عمل و از شأن اجتماعی و اعتقادی کشور دفاع می‌کند؛ در همین راستا فیلم‌های «خوابم می‌آد»، «نامزد آمریکایی من» و «همه چی آرومه» در سالن سینماهای حوزه هنری اکران نشد.

پس از حواشی اکران دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی ،حوزه هنری در اقدامی عاجلانه در بیست و هفت شهریور سال ۱۳۹۱ طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است: فیلم‌های «برف‌روی کاج‌ها» (پیمان معادی)، «من همسرش هستم» (مصطفی شایسته)، «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور)، «بی خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی)، «پذیرایی ساده» (مانی حقیقی) و «من مادر هستم» (فریدون جیرانی) را در سینماهای حوزه هنری اکران نمی‌کند.

برخی این اقدام محمد حمزه زاده مدیر خوشنام حوزه هنری را مخالفت با دولت احمدی‌نژاد تحلیل کردند اما این روند تحریم فیلم‌های هنجارشکن پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ ادامه یافت و محمد حمزه زاده در مقام معاونت حوزه هنری هیچگاه از موضع فرهنگی خود عدول نکرد و تحریم‌ آثار هنجارشکن را همچنان با تحریم فیلم‌هایی مثل اکسیدان و پاتو تو کفش من نکن ادامه داده است.

بر اساس شنیده‌ها حمزه زاده یکی از معاونانی است که سید عباس صالحی به انتخابش توجه ویژه‌ ای دارد و این امید می‌رود روال ولنگارانه سینما با حضور محمد حمزه زاده در جایگاه ریاست سازمان سینمایی متوقف شود. یکی از ویژگی های مهم محمد حمزه زاده این است که او تحصیل کرده سینماست.

سوابق محمد حمزه زاده

محمد حمزه زاده متولد سال ۱۳۴۸ تهران، از هفده سالگی نوشتن برای مجلات را آغاز کرد و در بیست و دو سالگی اولین کتاب خود را که مجموعه قصه‌ای برای نوجوانان بود به چاپ رساند. از بیست و چهار سالگی سردبیر مجلات رشد کودک و نوآموز و دانش آموز وزارت آموزش و پرورش شد.در ادامه فعالیت در مجلات رشد، چهار سال معاون هنری دفتر انتشارات کمک آموزشی بود. وی که فارغ التحصیل کارشناسی کارگردانی سینماست، کار در حوزه هنری را با همکاری با دفتر ادبیات و هنر مقاومت شروع کرد. سپس وارد مجله سوره نوجوانان شد و چند سالی به طور همزمان با سه دفتر رشد، مقاومت و سوره نوجوانان همکاری داشت.

از سال ۸۱ دوباره به حوزه آمد و مسئولیت انتشارات سوره مهر را بر عهده گرفت. از این نویسنده تاکنون پانزده کتاب برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده که تعدادی از آنها برنده جوایز مختلف ادبی شده اند.

حمزه زاده در سال ۸۸ جایزه ربع قرن ادبیات کودکان دفاع مقدس را برای کتاب چشم چشم دو ماهی از آن خود کرد. مهمترین آثار: در زمینه کتاب: کتابخانه، دو رکاب و چهار پا، راز لوکوموتیو، پرتقال خونی، چشم چشم دو ماهی، آن مرد در باران آمد، آهو جان، دختری که زیاد می دانست، خواب های عجیب، چوپان باز هم دروغ گفت، ماجرا های آسمون و ریسمون، سبز آسمانی در زمینه فیلم: فیلم مستند "این جا ابیانه است" (نویسنده و کارگردان) فیلم مستند"حوزه هنری: میان دیروز و همیشه" (طراح و تهیه کننده) سریال تلویزیونی "قصه های زهرا" (نویسنده فیلمنامه) عمده مسئولیت ها: سردبیر مجلات رشد کودک و نوآموز و دانش آموز معاون فنی و هنری دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش عضو هیات مدیره انتشارات مدرسه معاون دفتر کودک و نوجوان ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سردبیر هفته نامه مهر رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مطبوعاتی سوره مقام حوزه هنری عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران(یک دوره) مدیر عامل شرکت انتشارات سوره مهر دبیر شورای راهبردی و سردبیر ماهنامه سوره سردبیر سایت ادبی، هنری لوح.

حمزه زاده فارغ التحصیل کارگردانی سینما در مقطع کارشناسی است. او کار خود را در حوزه هنری با همکاری در دفتر ادبیات و مقاومت شروع کرد. سپس وارد مجله سوره نوجوان شد. از سال ۸۱ مسئولیت انتشارات سوره مهر را بر عهده گرفت. وی از سال ۱۳۹۴ تا کنون  مدیریت سازمان توسعه سینمایی سوره را نیز عهده دار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    0 0
    امیدوارم یه خبر خوب هم بشنویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس