اعتیاد

۳۷۴۴ بریتانیایی در سال ۲۰۱۶ میلادی بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند یعنی ۳۶% بیشتر از ۱۰ سال پیش.

سرویس جهان مشرق- وقتی یک ماه پیش از مواد مخدر توزیع‌شده در یک کنسرت شبانه در شمال بریتانیا نمونه‌برداری شد، مشخص شد شکر قهوه‌ای، قرص ضدآنفولانزا و قرص مالاریا در آن وجود دارد. جالب اینکه وقتی به استفاده‌کنندگان از این مواد (که البته به شرط عدم پیگرد قضایی حاضر شده بودند به آزمایشگاه خیریه Loop بیایند) محتویات مواد گفته شد، فقط یک پنجم از آنها مواد را دور ریختند و بقیه آن را پس گرفته و با خود بردند.

پس اصلاً عجیب نیست اگر بفهمیم در فاصله ۲۰۰۵-۲۰۱۶ میلادی مرگ و میر بریتانیایی‌ها از مواد مخدر ۳۶% افزایش یافته است. تأثیر مواد مخدر کشنده چنان بالا بوده که این افزایش مرگ و میر با وجود کاهش مصرف رخ داده است. آمار نشان می‌دهد میزان سوءمصرف مواد مخدر از ۱۱.۲% از شهروندان تا ۸.۵% پایین آمده است. حتی آمار بهبودی و ترک اعتیاد نیز افزایش یافته است. در حالی که حدود ۶۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۶ میلادی ترک کردند، این آمار در ۲۰۱۲ میلادی به بهبود سالیانه ۳۰ هزار معتاد رسیده بود. اما باز هم آمار مرگ و میر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر رو به افزایش است.

نمودار سمت چپ: ستون‌های آبی تعداد مرگ و میر ثبت‌شده بر اثر مصرف مواد مخدر را نشان می‌دهد در حالی که خط قرمز درصد مصرف‌کنندگان در سال‌های مختلف را ترسیم می‌کند.
نمودار سمت راست: نقاط پررنگ به سال ۲۰۱۵ و نقاط کمرنگ به سال ۲۰۰۵ بر می‌گردد. هر جفت از نقاط به یکی از مواد مخدر مربوط است. هر چه نقاط به چپ می‌روند به معنای کاهش مصرف و هر چه به بالا می‌روند به معنای افزایش مرگ است.

اکونومیست نتیجه می‌گیرد مهمترین عوامل افزایش این مرگ و میر عبارت است از:

۱- مواد مخدر مصنوعی و خطرناک رواج بیشتری یافته و بسیاری از آنها از نگاه جوانان چندان خطرناک به نظر نمی‌رسند. برای مثال استفاده از ماریجوانا کم شده (یعنی در سال ۲۰۰۵ میلادی ۹.۶% از افراد ۱۶ تا ۵۹ ساله از آن استفاده می‌کردند اما در سال ۲۰۱۶ میلادی این رقم به ۶.۵% رسید) و به جای آن انواع مختلفی از مواد مخدر مصنوعی آمده است که از مواد بی‌ربطی مثل قرص ضدآنفولانزا و قرص مالاریا ساخته می‌شود. برخی از مواد اخیراً رایج مثل شاهدانه نیز کمتر شناخته شده و احتمالاً خیلی از جوانها نمی‌دانند وقتی این گیاه، به صورت خشک و حرارت‌دیده مصرف شود، اثر روانی آن بسیار بالا می‌رود.

۲- تریاک و هروئین و مشتقات آنها همچنان در میان نسل گذشته که اکنون ۴۰ سال به بالا دارند طرفدار دارد اما تفاوت آن در افزیش خلوص است. این در حالی است که با افزایش سن، احتمال اوِردوز افزایش می‌یابد. مرگ ۴۰ تا ۴۹ ساله‌ها بر اثر مصرف هروئین در فاصله زمانی ۲۰۰۵-۲۰۱۶ میلادی ۱۵۰% افزوده شده و مرگ ۵۰ تا ۶۹ ساله‌ها نیز ۴ برابر!

به نظر می‌رسد ترکیبی از درمان‌های اجتماعی، روان‌شناسی و روانپزشکی باید برای پیشگیری از افزایش شتاب مرگ و میر در بریتانیا بر اثر سوءمصرف مواد مخدر بکار گرفته شود اما در شرایط دشوار سیاسی که دولت این کشور در داخل و خارج دارد، بعید است اولویت خود را بر این ‌گونه امور قرار دهد.

منبع

https://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2017/08/daily-chart-3

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    8 5
    معتاد جماعت همون بهتر که بمیره
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    10 3
    لطفا این امار را کسانی توجه کنند که خیال میکنند فرنگ آرمان شهر هست
  • مهماندار هواپیما DE ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    7 0
    بلایی که سر دیگر کشور ها اوردن حالا بدتر از ان سر خودشان می اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس