کد خبر 759729
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
امیر حاتمی

امیر حاتمی یکی از جوان‌ترین فرماندهان ارتشی که اکنون جانشینی وزارت دفاع را برعهده دارد، به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است.

به گزارش مشرق، با پیشنهاد حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، امیر سرتیپ امیر حاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزیر دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

بنابر این درصورت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان، سیزدهمین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یکی از امیران ارتشی خواهد بود.

* امیر جوان در ارتش

امیر سرتیپ امیر حاتمی متولد زنجان، با 51 سال سن یکی از امیران جوان و خوش سابقه ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانش‌‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) است.

امیر حاتمی پس از گذراندن دوره‌های عالی تخصصی دفاعی، نظامی و امنیتی در سطح ‌ارتش، دوره مدیریت ‌دفاع ملی را نیز در دانشگاه عالی دفاع ملی ‌پشت سر گذاشت.

در کارنامه خدمتی امیر حاتمی که سابقه نزدیک به 6 سال فرماندهی یگان‌های ارتش در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور (و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین در این مناطق) را دارد، مسئولیت هایی نظیر معاونت اطلاعات ‌ارتش (به مدت حدود 7 سال از سال 1377 و پس از اخذ درجه سرتیپ تمامی از سوی فرمانده کل قوا)، ریاست دفتر روا‌بط بین‌ا‌لملل و ریاست گروه مشاورین عالی فرماندهی کل ارتش‌ به چشم می‌خورد.

در مقطع حساس حمله آمریکا به دو کشور همسایه (افغانستان و عراق)، امیر حاتمی نقش فعالی در هدایت اطلاعاتی و عملیاتی آجا ایفا کرد. او در این زمان معاون اطلاعات فرمانده کل ارتش بود.

ازجمله دیگر نقاط درخشان در کارنامه امیر حاتمی در ارتش می‌توان به مسئولیت وی به عنوان رئیس دفتر روابط بین‌الملل آجا اشاره کرد که نقش ویژه‌ای در تعاملات خارجی و نیز توسعه همکاری با برخی کشورهای منطقه داشت.

* انتقال به ستاد کل و جانشینی سرلشکر باقری در سازمان ارکان

امیر حاتمی پس از چندین سال خدمت در ارتش، به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل و به مدت 5 سال به عنوان معاون نیروی انسانی ستاد کل به فعالیت پرداخت.

چند سال قبل و پیش از انتصاب سرلشکر باقری به ریاست ستاد کل، وقتی سردار باقری ریاست ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح را برعهده داشت، امیر حاتمی به جانشینی وی انتخاب شد.

شکل‌دهی و پیاده‌سازی نظام مدیریت منابع انسانی نوین نیروهای مسلح، تدوین نظام جدید حقوق و مزایای نیروها در مسئولیت معاون نیروی انسانی ستاد کل و نیز ‌هماهنگی معاونت‌های رکنی ستاد کل و مشارکت در راه‌اندازی و اداره شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی نیروهای مسلح به‌عنوان جانشین رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح از جمله دیگر فعالیت‌های او در ستاد کل نیروهای مسلح است.

* 4 سال جانشینی وزیر دفاع در دولت یازدهم

امیر حاتمی در سال 1392 با شروع به کار سردار حسین دهقان به عنوان وزیر دفاع در دولت یازدهم، به جانشینی وی انتخاب و تا امروز در این مسئولیت مشغول است.

ریاست هیات‌مدیره بنیاد تعاون وزارت دفاع، ریاست کمیسیون مشترک تعاملات دفاعی نظامی وزارت دفاع با روسیه، عضویت در شورای عالی فرهنگی وزارت دفاع، ریاست هیات‌مدیره سازمان اتکا و نقش‌آفرینی در برنامه توانمندسازی معیشت کارکنان نیروهای مسلح و وزارت دفاع ازجمله دیگر مسئولیت های امیر حاتمی طی 4 سال اخیر در وزارت دفاع است.

وی همچنین به‌ عنوان رئیس شورای علوم و تحقیقات صنعتی وزارت دفاع، نقش مهمی در پیشبرد امور تحقیقی و پژوهش‌های علمی و صنعتی این وزارتخانه داشت و یکی از افراد موثر در «برنامه محور» کردن فعالیت‌های وزارت دفاع بود.

امیر حاتمی چند مقاله علمی و پژوهشی با موضوعات دفاعی و نیز کتاب دیپلماسی دفاعی نوین را به رشته تحریر درآورده است.

طی روزهای آینده لیست کابینه پیشنهادی حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد و به نظر می رسد امیر حاتمی بتواند رای اعتماد را از نمایندگان بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    16 26
    به هر حال بازم سردار دهقان حیف بود. کارهایی که انجام شد کم کارهایی نبود.موتور اوج تانک کرار موشک عماد سیمرغ و ...تو دوره ی سردار دهقان اتفاق افتاد. ضمن اینکه 80 درصد تولیدی ایران افزایش پیدا کرذد
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      4 16
      همش خرید و تک مونتاژ برای نشون دادن این که ما داریم بود
    • نصیر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 3
      برنامه های وزارت دفاع چه تو بخش تحقیق و توسعه چه تولید انبوه چه خرید یک برنامه سیستمی هست که متصل به افراد نیست متصل به میزان بودجه ای که میدن و وضعیت سیاسی بین المللی هست!..
    • امیر IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 22
      جناب 13:14 چرا حرف الکی و بی خود می زنی؟!!!! تک مونتاژ؟!!! غیر از اس 300 که قراردادش مال سالها قبل بود و کلاشینکوف آکا 103 ،چی خریدیم؟!!! مگه خبر نداری ایران تحریم نظامیه؟!!!! مراسم آغاز به کار تولید انبوه سلاح های مختلف و تحویلش به یگان های مربوطه که بارها فیلمشون هم پخش شده را ندیدی؟!!!!! تانک کرار و خط تولیدشو ندیدی؟!!!! خط تولید موشک های کروز را ندیدی؟!!!! چرا اینقدر اطلاعاتت زیر صفره؟!!!!! حتی کارشناسان خارجی هم بارها به پیشرفته بودن صنایع دفاعی ایران اذعان کردند، بعد افرادی خودباخته و خود کم بین ،مثل تو حرف از مونتاژ می زنند؟!!!! فکر کردی همه مثل خودت هستند؟!!!! همه می دانند مونتاژ در هر صنعت ایران باشه، قطعاً در صنعت دفاعی نیست، چون بومی سازی در صنعت دفاعی بارها و بارها به اثبات رسیده است.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    30 4
    با وجود تصدی وزارت دفاع توسط یک دلاور. مطمئنم روزهای خوب و طلایی در انتظار نیروهای نظامی و مسلح ما خواهد بود. انشالله.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      8 4
      پول که نباشه فرقی بین افراد نیست
  • US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    21 14
    دهقان کار بلد بود چرا کسی رو که نتیجه داده باید کنار گذاشت
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      2 2
      الان ما دیگه باید به موتور توبروفن برای ساخت جنگنده و ماهواره های جدید و اون موشکی که قراه ما رو تا مدارهای بالاتر ببره
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    8 13
    بنده خودم یه اصلاح طلبم ولی این کار اقای روحانی‌ درست نبود سرداردهقان طلایی ترین دوران دفاعی ایران رو داشت. خدایی شخصیت و مدیریتش یه چیز‌دیگه بود. خدا کنه همون برنامه ها ادامه پیدا کنه. مثلا بخش الکترونیک و اپتیک وزارت دفاع درشیراز و اصفهان عالی بودن. انواع رادارهای ارایه فازی و انواع دوربین های اپتیکی و ساخت الکترونیک و سیتم اتش کرار. دربخش موشکی دردقت موشکا عالی بود وزارت دفاع. فاتح ۳۱۳ بعد عماد بعد ذولفقار. درهرصورت ایشالا وزیر‌جدید دوران خوبی داشته باشن
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      13 6
      داداش اینطور که تو پیش رفتی،الان میگی اصلا مخترع باروت ایشون بوده!
    • امیر IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      6 10
      جناب 15:14 بهتره کمی در مورد سابقه و عملکرد مثبت سردار دهقان مطالعه کنی که اینقدر مضحک و بچه گانه لودگی نکنی بی نمک.، علی اقا کلی گویی نکرده و در مورد سردار دهقان مصداقی صحبت کرده وبه جزییات هم اشاره کرده است، تو هم اگه بلدی ، بدون لودگی، با اشاره به جزییات و به صورت مصداقی نظر ایشونو نقد کن. وقتی حرفی منطقی برای زدن نداری ، مجبور نیستی نظر بدی.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    15 5
    با وجود تصدی پست وزارت دفاع توسط یک ارتشی کارامد و فعال همچون اقای امیر حاتمی مطمئنم روزی های خوب و طلایی در انتظار نیروهای نظامی و مسلح کشورمان است. انشالله.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 13
    تعویض پی در پی مدیریت در ایران بلای جان توسعه سیستمی هست واقعا جای تعجب داره این حرکت روحانی به نظر می رسه چون سردار دهقان یک فرد سپاهی بود به نوعی یک تصفیه حساب با سپاه باشه این حرکت!
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      7 4
      دری وری نگو ضد انقلاب
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      3 4
      در این مدت در صنایع نظامی رشد یکنواخت همه جانبه نداشتیم . در بعضی از تجهیزات رشدمان خوب بوده و در بعضی نه. مانند یک مونگل رشد نامتناسب داشته است. امیدواریم این رشد متناسب در تمام موارد باشد
  • مهدی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 13
    عدد سیزده عدد نحصی هست
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    17 5
    این انتخاب را به فال نیک میگیرم و برای امیر حاتمی آرزوی موفقت دارم.درود بر همه ی ارتشیان بی ادعای ایران.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    13 3
    درود امیر.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    15 5
    یک مرد از خادمان بی ادعای ملت ایران.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    9 3
    خیلی هم خوب.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    18 3
    امیر حاتمی فرد ی مناسب و لایق این پست هستند ان شاء الله در این مسئولیت موفق باشند همانطور که کارنامه درخشانش موید این امر است.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 6
    وزارت دفاع یک صنعت هست! صنعت هواپیماسازی ، هلیکوپتر سازی ، پهپاد ، موشک و حتی خودرو! بعد وزیرش چقدر در صنعت کار کرده؟
  • reza IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 4
    مشرق!این کجاش جوانه! همچین گفتن جوان گفتم ۳۰سالشه پیرمردارو به عنوان جوان جلوه میدن!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      5 1
      در برابر ۸۰ سال خیلی هم جوونه
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 1
    18 سالگی وارد ارتش میشن . 4 سال دانشگاه و 30 سال خدمت میشه 52 سالگی بازنشستگی . ایشونم که 51 سالشه
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      2 1
      خبر نداری نظر نده ، با گذراندن هر دوره دافوس و یا دکترا باید دو برابرش خدمت کنند.۲ سال دافوس و ۴ سال دکترا یعنی ۶ سال پس می تونند ۱۲ سال دیگه هم خدمت کنند
  • سعید US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 4
    ببین بقیه وزرا چقدر پیرند که مشرق به این وزیر با موهای سفیدش میگه جوان!!!!!!!!!!!
  • US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    7 1
    سردار دهقان تا آنجایی که من اطلاع دارم جانباز جنگ هستند و وضعیت سلامتیشون خوب نیست متاسفانه برای همین ظاهرا خودشون درخواست دادن که این دولت نباشن.
  • عدنان IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    سیزدهمین سلحشور!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس