ده نمکی

سیدعلی ضیاء مجری تلویزیون دوشنبه 16 مرداد در برنامه عصرگاهی شبکه یک میزبان مسعود ده نمکی، کارگردان سینما بود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مسعود ده‌نمکی با حضور در برنامه «فرمول یک» در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا کمتر خبری از او هست، اظهار کرد: کم کار نشدم. برنامه‌ام اینگونه است که هر دو سال یک فیلم بسازم. کنار فیلمسازی کارهای دیگری مثل نوشتن کتاب از جمله خاطرات خودم و زندگینامه طیب حاج رضایی را انجام دادم.

وی درباره تغییرات پیش روی حوزه فرهنگ و وزارت ارشاد از بیان موضع خود پرهیز و بیان کرد: حوزه فرهنگ را باید در سطح کلان دید و وزارت ارشاد فقط باید یکی از نهادهای متولی این حوزه باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، صداوسیما و برخی نهادها را داریم که در کنار وزارت ارشاد دانه‌های تسبیح این حوزه هستند اما بعضا شاید قدرت اجرایی کافی را نداشته باشند.

اولین فیلمم توقیف شد

این کارگردان در این باره که انتخاب وزیر بر شرایط اکران فیلمهای او تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، گفت من اولین فیلمم که با نام «فقر و فحشا» ساختم توقیف شد. البته این فیلم در دولت قبل آزاد شد.

ده نمکی درباره نقل قولی که ضیاء از جانب او بیان کرد، افزود: اینکه برخی فیلمهایی که توقیف می‌شوند با بودجه دولتی ساخته شده‌اند، حرف من نیست. اما حرف بدی هم نیست. مثلا گاهی دیدیم که با بودجه جنگ، فیلم ضدجنگی ساختند؛ اینکه اصلا چرا جنگیدیم؟ حیف شد کاش نمی‌جنگیدیم! به جای اینکه ارزشهای این حرکت را نشان بدهند حرفهای شبه روشنفکری می‌زنند.

از 19 سالگی تیتر روزنامه‌ها بودم

این فعال مطبوعاتی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از ویژگی های من این است که از 19 سالگی تیتر روزنامه ها بودم. سال 67 که جنگ تمام شد وارد فضای اعتراضی شدم و از آن موقع تمام حرفهایی که چه از قول من در جراید نقل شده چه حرفهایی را که دیگران درباره من زده اند آرشیو کرده ام تا بعدا معلوم شود در تاریخ چه کسی درست می گفته است.

ضدضربه شده‌ام

وی در پاسخ به این سوال ضیاء که سخت ترین نقدی که به او شده چه بوده، بیان کرد: دیگر ضدضربه شده ام، نقد سخت و نرم ندارد. وقتی کاری تولید می کنم خودم را برای فحش ها آماده می کنم.

ده نمکی ادامه داد: اخراجی های یک یا دو بود که همزمان با فیلم «درباره الی» ساخته شد. از اول برخی تقابلی بین این دو فیلم ایجاد کردند. آن زمان منتقد سینمایی را به من معرفی کردند که در یکی از دهات شمال زندگی می‌کند و افرادی مثل آقای کیارستمی برای دیدن او به شمال می‌رفتند. او در 20 صفحه تفاوت این دو فیلم را نوشته بود و نوشته منصفانه‌ای هم داشت. نقد او را قبول دارم چون می‌دانم مثل برخی منتقدان روابط عمومی فیلم نیست که بخواهد هر طوری شده از یک فیلم تعریف کند یا مثل برخی دیگر هر طوری شده فیلم را بزند.

اگر کسی بخواهد رکورد «اخراجی های 2» را بزند باید فیلمش 50، 60 میلیارد بفروشد

این کارگردان در بخش دیگری از حرفهایش گفت: «اخراجی‌های 2» هشت و نیم میلیارد فروخت. هرکسی بخواهد آن رکورد را بشکند باید فیلم او حداقل 50 یا 60 میلیارد بفروشد.

«اینطور آدمی نیستم که بگویم اگر مردم فیلم مرا دیدند فهیم هستند و اگر ندیدند دیگر فهیم نیستند!» او پس از بیان این جمله، درباره وضعیت فعلی‌اش توضیح داد: تبعات شهرت زیاد است و فعلا دوست دارم از نظرها دور بمانم و فید شوم تا به کارهایم برسم.

همان لباسی را می پوشم که در گذشته می پوشیدم

وی در پاسخ به این سوال ضیاء که اینکه برخی می‌گویند او بعد از ورود به سینما خیلی پولدار شده، تصریح کرد: من همان لباسی که در گذشته می پوشیدم حالا هم می پوشم. به هر حال صنعت سینما اینگونه است که در یک فیلم سرمایه گذاران هستند که سود اصلی را می‌برند. در برخی فیلمها سهم من در سرمایه گذاری بیشتر بوده و گاهی کمتر.

ده نمکی ادامه داد: گفتن ندارد خیلی وقتها من برای کارهای فرهنگی که انجام دادم از درآمد سینما گذاشتم. چون نه ژنش را داشتیم نه سهمی از انقلاب که به ما بدهند یا بخواهیم که بدهند! می‌خواستیم هم نمی‌دادند. من هم رویش را نداشتم دستم را جلوی دوستان دراز کنم. چون 7، 8 سال از آن گذشته می‌گویم. مجموعه پژوهشی برای جنگ با حضور 50 نیرو انجام می‌دادم که حاصل آن یک مجموعه 80 جلدی و 14 میلیارد خرج آن شد و من دو سه میلیارد از درآمد سینما را خرج آن کردم.

با دست خالی هم می شود کار کرد ژن آنچنانی نمی‌خواهد

وی تأکید کرد: هنوز فرصت نکردم خانه‌ای از این درآمدها بخرم. زدن برخی حرفها فقط برای این است که جوانها بدانند که با دست خالی می‌شود کاری کرد نه ژن آنچنانی می‌خواهد نه پول بادآورده دولتی. اگر نیت خالص باشد خدا نمی‌گذارد طلبکارش باشی و یک قران بگذاری بیشتر به تو برمی گرداند.

ده نمکی درباره فعالیت‌های مطبوعاتی خود نیز گفت: 22، 23 سالم بود که نشریه راه انداختم و حتی پول صفحه بندی نداشتم اما از چاپ اول که تیراژ 5 هزارتایی داشت تا تیراژهای بالاتر 30 هزار و بالاتر رفتیم و 10 سال هفته نامه مان پرطرفدارترین بود. این نشریه‌ام را می بستند، آن یکی را باز می‌کردم...

وی درباره مستندهایش گفت: لس آنجلس تایمز مثل برخی رسانه‌های ایرانی نیست که پول بدهیم و برایمان مطلب بزنند. ما هم ارتباطی با آنها نداشتیم اما آمدند و درباره مستند من نوشتند.

بارها به خاطر نقدهای انقلابی‌ها گریه کردم

او در بخش دیگری از سخنانش درباره واکنش به نقدها گفت: بارها نشستم و گریه کردم، آن هم به خاطر نقدهایی که نشریه‌های انقلابی به «فقر و فحشا» وارد می‌کردند.

بهترین بازیگر مرد؛ اکبر عبدی، بازیگر زن خوب زیاد داریم، بهترین کارگردان حاتمی‌کیا و بهترین فیلم دیده بان

ده نمکی در پایان در پاسخ به سوال ضیاء در این باره که بهترین بازیگر مرد، زن، کارگردان و فیلم محبوب ایرانی و خارجی او کیست، بیان کرد: بهترین بازیگر مرد ایران اکبر عبدی است. بازیگر زن خوب زیاد داریم. کارگردان محبوب من آقای ابراهیم حاتمی کیا است و فیلم محبوبم «دیده بان» است. فیلم خارجی را هم نمی گویم، همه می روند می بینند پرفروش می شود!

«فرمول یک» به تهیه کنندگی افشین حسین خانی، شنبه تا چهارشنبه بین ساعت 17:30 تا 19 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس