استقبال بی‌نظیر مردم رشت از قالیباف

«محسن هاشمی» که همگان تصور می‌کردند قرار است شهردار تهران شود؛ اخیراً گفته است بنا به خواسته خودم گزینه شهرداری نیستم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

محسن هاشمی را استعفا کردند

پدر از مجلس ششم حذف شد، پسر از شهرداری تهران!

محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم هاشمی و نفر اول منتخبان اصلاح‌طلب تهران در شورای شهر پنجم، به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز پیرامون حذف نامش از فهرست نامزدان شهرداری تهران گفته است:

«طبیعتا اعتماد مردم به نام هاشمی‌رفسنجانی و لطف آنها به بنده در طول دوران انتخابات و پس از آن، مساله‌ای نیست که قابل انکار یا چشمپوشی باشد و از خداوند می‌خواهم توان و توفیق آن را بدهد که به این میزان محبت و اعتماد مردم ادای دین کنم، اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در تصدی مسئولیت‌های ملی نظیر شهرداری تهران، مولفه‌های متعددی علاوه بر خواست مردم وجود دارد، طبیعتا مردم از گزینه‌ای که با این میزان مشارکت عمومی در انتخابات شوراها به مسئولیت شهرداری تهران می‌رسد، انتظار ایجاد تحول در مدیریت شهری را دارند که انتظار بحق و بجایی است، اما لازمه این اقدام وجود انسجام و حمایت در شورای شهر و مجموعه تصمیم‌گیرندگان در نظام، اعضای شورا و سایر نهادهای موثر به‌خصوص جبهه اصلاحات است که خود را برنده انتخابات شورای شهر تهران و اغلب کلانشهرها می‌دانند، بنابراین همان‌گونه که قبلا گفتم حفظ انسجام شورا به تعیین گزینه برای شهرداری اولویت دارد و بنده در جلسه معرفی گزینه‌ها از دوستان همکار در شورای پنجم خواستم که به احترام نظر اکثریت شورا مبنی بر اینکه کسی از داخل شورا به عنوان گزینه طرح نشود، اسم بنده را ننویسند، هر تصمیمی باید توسط اکثریت اعضای شورا و با حفظ انسجام شورا باشد، نه به‌صورت حرکات فردی یا گروهی و ایجاد اختلاف و تنش.»

خبرنگار روزنامه آرمان امروز در اقتفای صحبت‌های هاشمی می‌گوید: «بدون تعارف جریانی ‌درصدد هاشمی‌زدایی است؛ نمونه آن حذف مهندس یاسر هاشمی از دانشگاه آزاد، مانع‌تراشی برای شهردار شدن شما و... بود» و هاشمی تصریح می‌کند:

«مهم‌ترین میراث آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی برای ایران، مکتب و سیره اعتدال بود و این سیره به عنوان یک نگرش ماندگار در افکار عمومی، تفکرات نخبگان و بخش‌های بزرگی از جامعه نهادینه شده است و قابل حذف نیست، اگر شما هاشمی‌زدایی را به معنای مقابله با تفکر هاشمی یعنی اعتدال فرض کنید، طبیعی است که همان‌گونه که در دوره حیات ایشان، افراط و تفریط در جامعه وجود داشت و می‌خواست جایگزین اعتدال در تصمیم‌گیری‌ها شود، در فقدان ایشان نیز تفکرات تندرو در هر دو جناح باز هم تلاش می‌کنند عرصه را بر نیروهای میانه‌رو و معتدل تنگ کنند، اما این مردم هستند که با هوشیاری مانع آنها شده و خواهند شد.»[1]

*قضاوت درباره صحبت‌های آقای هاشمی را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

طرفه آنکه در صحبت‌های مهندس هاشمی یک نکته از روی عمد یا سهو مکتوم مانده و آن عزم ستاد اصلاحات برای منها کردن محسن هاشمی از فهرست نامزدان شهرداری تهران است.

مسئله‌ای که برخی تحلیلگران از پیشاانتخابات به آن اشاره و تأکید کردند که اصلاح‌طلبان از آنرو که مهندس هاشمی را فردی میانه‌رو و طرفدار انقیاد از سیاست‌های کلان نظام می‌دانند، مایل به حضور او در پست مهم شهرداری تهران نیستند.

این فرض اصلاح‌طلبان همچنین از آن رو تقویت می‌شد که آنها به گفته معاریف این جریان، به شهرداری تهران در شورای شهر پنجم به چشم پله‌ای برای پیروزی در انتخابات‌های 98 و 1400 می‌نگرند و لذاست که جای هیچ‌گونه ریسک و یا تسامحی را در این زمینه برای خود قائل نیستند.

از همین رو بود که محسن هاشمی که از ابتدا با ژست شهردار شدن پا به عرصه انتخابات شورای شهر تهران گذاشته بود، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، با سردی کامل ستاد اصلاحات مواجه و نامش از فهرست نامزدان شهرداری تهران حذف شد.

اشاره خبرنگار آرمان امروز به «مانع‌تراشی بر سر راه شهردار شدن محسن هاشمی» نیز قابل تأمل است. خاصّه آنکه اشاره مستقیم و مرجع ضمیر این جمله نیز کسی جز اصلاح‌طلبان نمی‌تواند، باشد.

***

جلایی‌پور هم از دولت طلاق گرفت؛ مشکلات روحانی با واعظی و آشنا حل نمی‌شود!

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و از فعالان ستادی اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه با روزنامه اعتماد انتقادات وسیعی را از کیفیت چینش کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی بعمل آورده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است:

«آقای جهانگیری فرد صاحب تجربه‌ای بوده است که استاندار و وزیر موفق بوده و در دوره های کلیدی نقش مثبتی را ایفا کرده است. در چهار سال گذشته هم در معاونت اولی نقش برجسته‌ای داشته است. ظاهرا در ترکیب کابینه اقتصادی نظرات ایشان کمتر دیده شده است. نمی‌دانم این کار آقای روحانی چقدر قابل دفاع باشد. دفعه قبل آقای نجفی خودش یک رییس جمهور تراز اول بود. این فرد به آقایان روحانی و جهانگیری مشاوره می‌داد. حالا چطور آقای روحانی می‌خواهد این خلأ را پر کند؟ بعید است با نهاوندیان و واعظی و آشنا پر شود.»

جلایی‌پور می‌افزاید: آقای واعظی ممکن است مقداری با اصولگرایان ارتباط مثبت برقرار کند. ولی بعید است که بتواند حوزه‌های کارشناسی و اصلاح‌طلبان و نیروهای جاافتاده کشور را بتواند با روحانی مرتبط نگه دارد. ببینید اصلاح طلبان پایگاه رای و قدرت روحانی در برابر تندروها است و از طرفی واعظی با اصلاح طلبان گویی مشکل شخصی دارد. اینها نکات نگران کننده است.»[2]

*صحبت‌های جلایی‌پور را می‌توان در ادامه پروژه «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان» از دولت دانست...

در واقع جلایی‌پور، نفر چندمی است که پس از چهره‌هایی مثل شکوری‌راد و نوری؛ طی چند روز گذشته انتقادات تندی را علیه دولت گسیل می‌دارد و در کنسرت روحانی ساز ناکوک می‌نوازد.[3]

رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به تازگی سمت آتشبار خود را متوجه دولت دوازدهم کرده و انگاره‌هایی مبنی بر اینکه «حسام‌الدین آشنا مجاهد شنبه است» و یا روحانی دچار آلزایمر و توهّم رأی 24 میلیونی شده را مطرح کرده‌اند.[4]

روزنامه شرق هم رسانه چپ دیگری است که به تازگی یک حمله عجیب را علیه رئیس‌جمهور روحانی ترتیب داد و در یک سرمقاله از احتمال تنها شدن روحانی خبر داد.[5]

تحلیلگران اصولگرا در ایام دولت یازدهم هشدار داده بودند که روند روابط دولت و اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه سازنده نیست و حول محور منافع استوار شده است و بر همین اساس اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در دولت احتمالی آینده (منظور دولت دوازدهم است) خرج خود را از یکدیگر جدا کرده و به جدی‌ترین منتقدان یکدیگر بدل خواهند شد.

بر اساس این تحلیل، جریان چپ از پیش، مقدمات توجیهی خود برای انکار حمایت از روحانی در انتخابات 96 را نیز فراهم آورده است.

به نظر می‌رود روند آغاز شده انتقاد سران جریان چپ از روحانی، پس از معرفی فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، وارد فازهای تندتری شود.

***

اینجا «آشویتس» بود نه تهران، اصلاح‌طلبان از قالیباف می‌گویند!

محمدعلی افشانی، از فعالان اصلاح‌طلب و از نامزدهای این جریان برای احراز پست شهرداری تهران به تازگی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهاراتی را علیه مدیریت 12 ساله شهردارقالیباف اظهار کرده است که در ادامه به گزیده‌ای از آنها به روایت روزنامه اعتماد اشاره می‌شود:

_برخلاف ادعاهای مطرح شده، در مدیریت ۱۲ساله آقای قالیباف توجه ویژه‌ای به مترو نشده و فقط ایستگاه افتتاح شد اما به موضوعات ریشه‌ای در مترو توجه نشده است.

_سیاستمدارانی که وعده بهشت می‌دهند مردم را به جهنم می‌برند. مشکلات تهران اینقدر زیاد است که طی ۳ یا ۴ سال نمی‌توان آن را درست کرد و وعده حل مشکلات تهران در کوتاه مدت را نمی‌دهم.

_من به عنوان یک مهندس وقتی پل طبقاتی صدر ساخته می‌شد رنج بسیاری بردم چرا که شاهد پایمال شدن حقوق شهروندی بودم که به راحتی محیط آرام زندگی‌شان را از دست داده‌اند و چه کسی پاسخگوی حقوق شهروندی است؟!

_شهرداری وقتی وام می‌گرفته، می‌دانسته که خودش آن را بازپرداخت نخواهد کرد![6]

در همین حال، ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران نیز در مصاحبه با سایت جی‌پلاس و در هم‌افزایی با افشانی، گفته است:

«شهرداری نه به لحاظ ساختاری و نه به لحاظ عددی خود را ملزم به پاسخگویی به شورا نمی‌دانست و اگر اعضایی مثل حافظی یا دیگر اعضا تخلفات یا ابهاماتی را مطرح می‌کردند به دلیل در اقلیت بودن عددی، نتیجه‌ای نداشت!»

او می‌افزاید: شهرداری شاید تصویری پاسخگو از خود ارائه می‌داد اما در عمل چنین چیزی وجود نداشت. بسیاری از تصمیمات مدیریت شهری بدون اطلاع و نظر شورا اتفاق می‌افتاد. در بسیاری از پروژه‌ها، شورا اطلاعی از کم و کیف هزینه‌ها و نحوه انجام کار و قراردادها نداشت...در برخی موارد دیگر اطلاعات به صورت محدود و با تاخیر در اختیار اعضای شورا قرار می گرفت. در مواردی هم انحراف زیادی از آنچه که به اطلاع شورا می‌رسید نیز وجود داشت و مسائلی هم بود که شورا اساسا در جریان نبود و یا شهرداری اهتمامی برای تعامل با شورا نمی‌ورزید![7]

*در کنار این افراد، «مرتضی الویری»، عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران و از فعالان اصلاح‌طلب هم به تازگی اظهار کرده است که اصلاح‌طلبان شورای شهر می‌خواهند در حوالی 3 ماه دیگر گزارش جامعی را از وضعیت تهران به مردم بدهند.[8]

گزارش جامعی که البته تحلیلگران معتقدند چیزی غیر از تخریب قالیباف و سیاه‌نمایی از اوضاع پایتخت نخواهد بود...

محمد هاشمی نیز چندی قبل عنوان کرده بود که قالیباف تهران را 100 سال به عقب برده است. و محسن هاشمی برادرزاده او هم در همین راستا اظهاراتی را علیه خدمات قالیباف در متروی تهران و ایجاد خطوط BRT بیان کرد و فی‌المثل از این گفت که قالیباف ایستگاه مترو ساخته اما چرا در کنار آن ایستگاه تاکسی تعبیه نکرده است؟!

این قبیل اظهارات علیه مدیریت جهادی قالیباف در شهرداری تهران از آن رو بیان می‌شوند که جریان چپ از یکسو می‌داند قادر به تکرار کارنامه مطلوبی در حدّ قالیباف نیست و از سوی دیگر آگاه است که کارنامه‌اش در دوره جدید شهرداری تهران، می‌تواند به سنجه‌ای عمومی برای دو انتخابات مجلس در سال 98 و ریاست‌جمهوری در سال 1400 تبدیل شود.

به همین دلیل است که اصلاح‌طلبان به تخریب قالیباف روی آورده‌اند و در ادامه نیز از تمام قیام و قعود شهردار انتصابی خود نیز تقدیس خواهند کرد.

لازم به ذکر است که اشکالات جدیدالورودی که اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند درباره تهران به کشف آنها نائل شده‌اند عموماً یا توسط مردم لمس نمی‌شوند و یا مزاجی سیاسی دارند و غیر قابل اثبات‌اند.

مثلا در بحث مترو؛ تعداد ایستگاه‌ها و میزان خطوط طی 12 سال گذشته چندین برابر شده است و روزانه چندین میلیون نفر در امن و امان در حال تردد زیرزمینی و ارزان در شهر تهران هستند.

اما اصلاح‌طلبان اشکالاتی مثل نبود ایستگاه تاکسی و یا وجود چیزی به نام «مشکلات ریشه‌ای» را در ساخت متروها مطرح می‌کنند که نمی‌توان نامی غیر از بهانه‌جویی بر آنها گذاشت.

فازهایی مثل پاسخگو نبودن شهرداری تهران و یا به جهنم بردن مردم تهران! نیز مقولاتی سیاسی و مزاجی هستند که تنها بخش قابل اتکا در آنها این است که تاکنون هیچ نهاد قضایی، نظارتی و امنیتی وجود مقولاتی مثل ابهام تخلف‌گونه در مسائل مالی شهرداری تهران و یا پاسخگو نبودنی که منجر به تخلف شده باشد را تأیید نکرده است.

در ماجرای جهنم و یا به عقب بردن 100 ساله تهران هم بایستی قضاوت را به شهروندان تهرانی واگذار کرد...

گفتنیست، اتهامات اصلاح‌طلبان به شهرداری تهران در ماجرای «املاک نجومی» و یا مقصر بودن شهرداری در «حادثه پلاسکو» نیز به گواه اسناد و به اذعان نهادهای قضایی و امنیتی کشور دروغ از آب درآمد اما ستاد جریان چپ همانند برخوردی که درباره فتنه 88 دارد، درباره این مقولات نیز سکوت کرد و پیرامون غلط بودن ادعاهای خود علیه مدیریت جهادی در شهرداری تهران هرگز توضیحی به افکار عمومی نداد.

تحلیلگران معتقدند روند تخریب قالیباف با روی کارآمدن شورای شهر اصلاح‌طلبان و مسندنشینی شهردار جدید، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و اگر خواص دلسوز و رسانه‌های کشور، دفاع معقولی از «مدیریت جهادی» بعمل نیاورند؛ 12 سال خدمات ارزشمند نظام اسلامی به شهر تهران، یکی از بزرگترین اقدامات سیاه تاریخ و چیزی شبیه به جنایات آشویتس جلوه داده خواهد شد.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/193736

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3605680

3_ mshrgh.ir/757067

4_ mshrgh.ir/759320

5_ mshrgh.ir/758380

6_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3605470

7_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-715591

8_ mshrgh.ir/759324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    9 11
    افسوس که در این سیاه نمایی موفق می شوند انگار.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    40 10
    مدیریت جهادی , حمایت رسانه ای و سیاسی هم میخواهد و گرنه مردم به امیرالمؤمنین هم رأی نمی دهند...
  • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    18 16
    اگه افساد طلب ها می توانند کار کنند نه اینکه هنوز نرسیده بر طبل جنگ میکوبند.
  • مهدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    20 3
    کسی که نمی تواند کار کند باید به سیاه نمایی روی آورد
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    22 10
    تخریب دکتر قالیباف تنها راهی است که میتوانند ناتوانی آینده خود را در اداره شهر بزرگی پوشش دهند ، این جماعت با تخریب رای می آورند، با تخریب تهران را از نعمت جهادگرانی چون دکتر قالیباف محروم میکنند و با تخریب هم در مسند خود پابرجا میمانند ، وای بر کسانی که مسئولیت را به چنین افرادی سپردند، و وای بر شهری که جایگاه اینچنین افرادی باشد...
  • امیر هجرانی شاد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    7 3
    درود " ایستگاه مترو ساخته اما چرا در کنار آن ایستگاه تاکسی تعبیه نکرده است؟! " گمانم با من شوخی دارند که کامنت بگذارم کنار مترو باید پل عابر پیاده باشد اگر مردم زود پریدند بیرون ... شاید بهتر است فرودگاه باشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دوستدارتان امیر
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    13 1
    تهرونیا ببینن کیا میخوان بیان جای قالیباف رو بگیرن. فقط روش فکری اینا رو ببینید. خدا به دادتون برسه.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    11 2
    زنده باد قالیباف تهران را زنده کرد اصلاح طلبان یک دهم قالیباف هم کار انجام نخواهند داد چهار سال بعد خواهید دید
  • محمد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    4 0
    سردار ازت ممنونیم خدا به داد تهرنمون برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس