تی برد

جدیدترین حرکت مزدور مشهور آمریکایی، به راه انداختن یک نیروی هوایی برای افغانستان است چراکه این کشور از کمبود قدرت هوایی رنج می برد و ناتو نیز اقدامی برای توسعه یگانهای ارتش این کشور انجام نمی دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نام اریک پرنس و شرکت بد نام بلک واتر برای مردم خاورمیانه مساوی با مرگ و جنایت است و از عراق و یمن گرفته تا شمال آفریقا، این نظامی سابق آمریکایی و شرکت بد نامش که البته در این سالها اسم خود را عوض کرده، ردی از مرگ و شرارت را به جای گذاشته اند و از قرار  معلوم اخیرا نیز این شخص در افغانستان به دنبال تجارتی جدید است. هرچند این شخص حقیقی و حقوقی بدنام، از نظر ساختار کاری، ربطی به ارتش آمریکا ندارد، اما نحوه فعالیت و برنامه های اجرا شده توسط وی، کاملا همسو با این کشور بوده و اکنون نیز با پولهای هنگفت اعراب، جای پای محکم تری را در خاورمیانه و اطراف کشورمان پیدا کرده است.

اریک پرنس کیست ؟

این آمریکایی 48 ساله متولد سال 1969 میلادی بوده و مدتی را نیز با درجه ستوانی در یگان عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا موسوم به "سیلز" طی کرده است. این نظامی سابق آمریکایی با راه اندازی شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر خود را تبدیل به یک چهره شناخته شده در رسانه های جهان کرد. مزدوران این شرکت در چندین مورد کشتار بی رحمانه مردم عراق دخالت داشتند و در نهایت با آشکار شدن این ماجراها، نام بلک واتر به عنوان یک شرکت خصوصی آدم کشی در جهان شناخته شد.

این شرکت در سال 1997 میلادی بنیانگذاری شد و البته در حال حاضر به اسم Academi به فعالیت خود ادامه می دهد. شرکت بلک واتر در سال 2010 میلادی به تعدادی از سرمایه گذاران خصوصی فروخته شد و به از نظر حقوقی، از آن تاریخ اریک پرنس دیگر در این شرکت فعالیتی ندارد. اما در سال 2010 میلادی اریک پرنس به امارات متحده عربی را رفت تا یک ارتش کوچک 800 نفره از مزدوران خارجی را برای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس تشکیل بدهد. نکته جالب در اینجاست که در حال حاضر اریک پرنس مدتی از زمان خود را در آمریکا و مدتی از سال را در ابوظبی به عنوان محل زندگی سر می کند.  

بر اساس گزارش نیویورک تایمز و صحبت های نویسندگان آن با برخی از مسئولین سابق این پروژه و کلمبیایی های حاضر در این برنامه، این نیرو صرفا یک یگان ضد شروش یا ضد تروریستی نبوده و اماراتی ها از همان ابتدا تفکرات بسیار بلند پروازانه ای برای این یگان در سر داشتندبر این اساس، یگان مورد نظر برای اموری مثل کنترل شورش، جنگ شهری، حفاظت از خطوط انتقال نفت، حفاظت از مواد رادیواکتیو و تاسیسات اتمی و همچنین نابود کردن نفرات و تجهیزات دشمن آموزش دیده و حتی بر اساس اطلاعات منتشره توسط نیویورک تایمز، مقامات اماراتی توهماتی درباره استفاده از این یگان برای حمله و تصرف جزایر ایرانی در خلیج فارس که با ایران بر سر مالکیت آن اختلاف داشته، مطرح کرده بودند.

پرنس با هواپیماهای خاص در لیبی

اما در اواخر سال گذشته بود که بر اساس اطلاعاتی که توسط وب سایت تحلیلی Intelligence Online  منتشر شد، مشخص شد اریک پرنس این بار وارد معرکه لیبی شده و اقدام به تشکیل یک نیروی هوایی برای گروه های طرفدار امارات در لیبی کرده است. امارات متحده عربی از جمله حامیان اصلی ژنرال خلیفه حفتر از جمله بازیگران اصلی میدانی در صحنه لیبی است که مقر حکومت خود را در شهر تبروک لیبی قرار داده است. اما به راه انداختن یک نیروی هوایی بر اساس جنگنده های جت امری زمان بر و هزینه بر است و نیاز به خلبانانی خاص داشت.

در اینجا بود که اماراتی ها با استفاده از تجارب این آدمکش حرفه ای، یک هواپیمای خاص آمریکایی را وارد لیبی کردندهواپیمای AT-802 ملقب به ایرتراکتور در ابتدا به عنوان یک هواپیمای سمپاش برای استفاده در امور کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به افزایش درخواست ها برای یک هواپیمای سبک ضد شورش، مدل AT-802U این هواپیما با قابلیت حمل محموله تسلیحاتی به وزن 4100 کیلوگرم معرفی شد.

AT-802 ارتش امارات متحده عربی

در این مدل، بدنه تقویت و از شیشه های ضد گلوله استفاده شده است. همچنین دو قبضه مسلسل سه لوله GAU-19 ، هشت فروند موشک هلفایر یک یا دو بمب هدایت لیزری و راکتهای 2.75 اینچی، تسلیحاتی هستند که این هواپیما قابلیت حمل آن را دارد. آمریکا از اینگونه مسلح در عملیاتهای ضد قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکایی جنوبی نیز استفاده کرده است . این هواپیما از یک موتور توربوپراپ به قدرت 1600 اسب بخار بهره برده و می تواند با سرعت 370 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد این هواپیما 2900 کیلومتر و ارتفاع پروازی آن 7 کیلومتر است.

امارات متحده عربی از جمله کاربران این هواپیما به شمار می رود و اولین بار در سال 2015 میلادی تصاویری از حضور این هواپیما در لیبی منتشر شد. در ادامه مشخص شد که اماراتی ها پهپادهای شناسایی و مسلح را نیز در لیبی مستقر کرده استبر اساس اطلاعات منتشر شده توسط Intelligence Online   خلبانان این هواپیماها عمدتا مزدوران آمریکایی هستند که توسط اریک پرنس اجیر شده اند و اکنون در خدمت ارتش غیررسمی امارات متحده قرار دارند.

اریک پرنس در افغانستان به دنبال چیست ؟

اما جدیدترین حرکت این مزدور وحشی آمریکایی، پیشنهاد به راه انداختن یک نیروی هوایی برای افغانستان است! پایگاه خبری militarytimes در گزارشی به بخش هایی از پیشنهاد اریک پرنس به طرف افغانی دست پیدا و آنرا افشا کرده است. بر اساس این پیشنهاد، با توجه به اینکه افغانستان برای مقابله با نیروهای شورشی نیاز به یک نیروی هوایی چابک با توان پاسخ گویی سریع به نیازهایی مثل جمع آوری اطلاعات و همچنین پشتیبانی آتش از نیروهای خودی دارد و در حال حاضر قوای هوایی افغانستان شامل پرنده هایی مثل بالگردهای میل 17 و میل 24 ، بالگرد شناسایی رزمی MD-500 و هواپیمای توربوپراپ مسلح سوپرتوکانو است، مشخصا از کمبود قدرت هوایی رنج می برد و در صورت عقب نشینی ناتو این کشور با مشکلات فراوانی برای پشتیبانی نزدیک از نیروهای ارتش خود مواجهه می شود.

با توجه به اطلاع اریک پرنس از این نکته که غربی ها، همواره پس از خروج خود از کشورهای اشغال شده، زمین سوخته تحویل دولت محلی می دهند و امکانات مناسبی را در اختیار ارتش های آنها نمی گذارد، وی ترکیب پیشنهادی جالبی را به افغان ها ارائه کرده است. در این لیست مجموعه ای از هواپیماهای جت تک موتوره A-4 اسکای هاوک که هواپیمایی مربوط به دوره جنگ ویتنام است ، هواپیمای شناسایی رزمی T-Bird بر پایه هواپیمای سمپاش AT-802 ، بالگردهای سوپر پوما و غزال ، هواپیمای ترابری آنتونوف 26 و همچنین پهپادی به اسم Lioneye  به چشم می خورد. در عین حال در حرکتی قابل توجه، اپلیکیشنی تجاری برای گوشی های آیفون توسعه پیدا کرده که به کمک آن می توان در خواست حمله هوایی داد.

هواپیمای شناسایی مسلح تی برد

جت جنگی A-4 اسکای هاوک

این اپلیکیشن که safestrike نام دارد این قابلیت را به نیروهای خودی حاضر در منطقه می دهد که بدون نیاز به داشتن ابزار پیشرفته ارتباطی خاص که صرفا در اختیار نیروهای نظامی است، درخواست حمله دقیق به مختصات مورد نظر را کنند! اریک پرنس اعلام کرده است که نیروی پیشنهادی او می تواند در نهایت یک ساعت به هر حمله ای در هر نقطه ای از افغانستان پاسخ هوایی بدهد و عملا وی، در حال تست اپلیکیشن ها و استارتاپ های خاص، برای نبرد است که در صورت توسعه، می تواند مشکلات بزرگی را در منطقه ای همچون غرب آسیا، رقم بزند.

اینکه شخص بدنام و جنایتکاری چون اریک پرنس موفق شود چنین نیرویی را برای دولت افغانستان ایجاد کند هنوز در حاله ای از ابهام قرار داد اما مشخصا حضور این گونه از گروههای تروریستی که متشکل از افراد مزدور کشورهای مختلف فاقد هویت، پایبندی به پرچم یا قسم نامه ای خاص هستند، می تواند منطقه ای چون افغانستان را به محلی برای جمع آوری تروریست های خطرناک تبدیل کرده و در نهایت در شکل یک تهدید برای کشورهای همسایه ظاهر شود، از این رو رصد تحرکات اریک پرنس و مزدوران او در اطراف ایران و منطقه غرب آسیا امری مهم و ضروری به نظر می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عقل كل(مغزمتفكرجعلي سابق) IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 80
    وقتي آواكس نداريم بايد منتظر هر چيزي باشيم!آواكس از نان شب واجبتر است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    71 39
    نیروهای سپاه قدس باید دمار از روزگار منافع نامشروع آمریکا در منطقه غرب آسیا و جاهای دگر در بیاورند
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    44 12
    خیلی دلم میخواد بلک واتر و نوهد یه جا به پست هم بخورن
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      22 15
      خيلي مشنگي
  • محمود IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    59 14
    هنوز ضربه سپاه قدس نخورده که بفهمه کشور ایران با لیبی و عراق ( ده سال قبل ) فرقش زمین تا آسمان هست. مزدوران بلک واتر جرات نزدیک شدن به مرز ندارن. اینا خیلی خوب میدونن که طرفشون کیه
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    92 38
    اونجا یک کشور دیگس داداچ. داری اشتباه میزنی. قرار نیست به شما جواب پس بدن. شماها همین کشور خودت رو آباد کن کافیه. بعضی نقاط مرزی و محروم ما وضعش از همین افغانستان بدتره.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      31 31
      آي كيو!!!يا خيلي احمقي و هيچي حاليت نيست يا دستور داري چنين خزعبلاتي را منتشر كني. چطور وقتي ايران در لبنان و سوريه و عراق براي كمك به استقلال و جلوگيري از ازهم پاشيدگي اين كشورها ودر اصل براي جلوگيري از نزديك شدن مشتي تروريست وهابي بي شرف احمق به مرزهاي ايران , به اين كشورها كمك ميكنه ,آمريكائيهاي نامرد از هزاران كيلومتر اونطرفتر ميان مدعي ميشن و به ايران اعتراض مي كنن كه منافع آمريكا را به خطر انداخته ,اونوقت چطور ميشه انتظار داشت كه ملت و دولت ايران در برابر استقرار مشتي آدمكش و جاني حرفه اي كه مطمئنا" درخدمت سرويسهاي جاسوسي غربيها و صهيونيستهايند, درست در بيخ گوش ايرانيها ساكت بنشينند و لام تا كام حرف نزنند؟؟!! اونا دلشون واسه افغانها نسوخته و عاشق چشم و ابروي مردم بيچاره و آواره افغانستان نيستن كه براشون نيروي هوايي درست كنن.اون وحشهاي آدمكش نامرد , هدفشون از اين كار , ايجاد جاي پاي محكم براي ساليان متمادي است تاهم درآمد سرشاري براي خودشون ايجاد كنن و هم وظيفه كسب اطلاعات و همچنين تربيت مزدوران جنايتكار براي پيشبرد اهداف شوم سرويسهاي جاسوسي و سازمانهاي اطلاعاتي غرب و بويژه صهيونيستها و آمريكا در منطقه حساس و پراز آشوب غرب آسيا وبخصوص ايران را به سرانجام برسانند.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      11 20
      یکی از علام متلاشی شدن بخش اعظم ملتی به نام ایران همین + هاییست که به این یارو دادن
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      15 13
      اتفاقا دولت افغانستان وابستگیش به رای مردم خیلی بیشتر از خیلی کشورها منطقه ست و آمریکا هم که اومده این طرف دنیا، اول اون طرف دنیا برای مردمش یک رفاه نسبی ایجاد کرده. نه این بعضی مناطقش در فقر بسر ببرن و بیاد کارهای نظامی انجام بده.
    • امیر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      20 10
      جناب 07:54 یا خیلی احمقی یا اینکه مخاطبان نظر مسخره ات را احمق فرض کرده ای.، سعی کن اینقدر اشتباه نزنی!!!!! هنوز نمی دونی در روابط بین الملل هیچ کشوری نمی تواند به تحولات کشورهای پیرامونی خودش بی توجه باشد؟!!!! از همین افغانستان یا پاکستان مگر بارها افرادی به کشور ما نفوذ نکردند تا اقدامات تروریستی انجام دهند که با اقدامات به موقع نیروهای امنیتی و انتظامی ناکام ماندند؟!!!، البته در چند مورد هم توانستند مرزبانان مظلوم ما را به شهادت برسانند، مگر پهپاد آرکیو170 از یکی از پایگاههای آمریکا در افغانستان به کشور ما نفوذ نکرد که خوشبختانه با هوشیاری پدافند هوایی به دام افتاد؟!!! مگر کاروان های متعدد مواد مخدر از کشور افغانستان وارد کشور ما نمی شوند؟!!!!! پس دفعه بعد که خواستی نظر بدی قرصاتو سر وقت بخور که چنین مزخرفاتی سرهم نکنی ( امثال تو سواد سیاسی زیر صفر دارند).
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 7
    مشکل ، بلک واتر ، اریک پرنس و آمریکا نیست طبیعت این ها اینه که مثل ویروس به مکان ضعیف یورش ببرند و منتفع بشن اساس حکومت آمریکا روی خون و استعمار بنا شده مشکل دولتمردان افغانستانه که با استراتژی اشتباه کشورشان را به آب گل آلودی تبدیل کردند که پاکستان ، آمریکا و ... آنجا ماهی های درشت درشت می گیرند و امثال داعش موجودیت پیدا می کنه ، حکومت افغانستان باید با طالبان پای میز مذاکره بنشیند مناطقی از افغانستان را به طالبان بدهد که شریعت و قوانین محلی مدنظر خود را پیاده کند (خود مردم محل سکونتشان را انتخاب خواهند کرد) در مقابل طالبان سلاح برزمین بگذارد و حزب تشکیل دهد حتی برای رسیدن به ریاست جمهوری دموکراتیک تلاش کند سربازان طالبان هم در ارتش و پلیس اقدام شوند یعنی به توافقی ملی برسند که همه زیر پرچم افغانستان قرار بگیرند از روز امضای این قرار داد افغانستان به سمت کشور شدن پیش خواهد رفت آنگاه جولان مثل آمریکا آنجا ساده نخواهد بود اما قبلش دولتمردان افغانستانی باید بالغ شوند و بر اساس احترام متقابل با طالبان پای یک میز بنشینند چون خیلی از اقدامات تروریستی منتسب به طالبان مثل حمله به کنسولگری ایران کار آی اس آی در لباس طالبان بوده . طالبان سلفی تکفیری وهابی نیست اسلام تند و رادیکاله که با گذاشتن اسلحه بر زمین ، کم کم از آتیشش کم می شه .
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      11 5
      8:15 شما یک چهره ای از طلبان مطرح کردید که با واقعیت سازگار نیست - این گروه اعتقادی به دموکراسی و جمهوری ندارند وبه دنبال یک حاکمیت با دیدگاه دینی خودشون هستن یعنی ایجاد نوعی خلافت و اصلا با رای گیری و انتخابات موافق نیستن طالبان رو نمیشه با لشکر کشی نظامی حل کرد چرا چون این تفکر طالب شدن در مردم منطقه جریان داره یکی رو بکشی و دو تا جایگزین میشه اونم با انگیزه قویتر (انتقام یا دفاع از اسلام) بایستی رو فرهنگ سازی این مردم کار کرد که وارد طالبان نشوند این نیروهای طالبان از مریخ که نمیان مردم خود افغانستان هستن که به تصور اشتباه دارند از دین اسلام دفاع می کنن چون فکر می کنن به خطر افتاده و با جان دل می جنگندن شما با این تفکر و این مردم سر رو کار دارید جنگنده و هلیکوپتر نمی تونه کارساز باشه .
    • مسعود IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      4 2
      دوست عزيز! اصل مشكل اينه كه اون بي پدرمادرهاي بي شرفي كه اجق وجقهاي احمقي همچون طالبان و داعش و امثالهم را تغذيه فكري و معنوي و تسليحاتي و مالي كرده و به جان مردم بيچاره و مظلوم كشورهاي منطقه منجمله افغانستان اندخته اند ,هرگز هدفشان از ايجاد اين گروههاي آدمكش نفهم بيگانه با اسلام ناب , كمك به مردم منطقه براي ايجاد آرامش و پيشرفت و اعتلاي معنوي و اقتصادي اين كشورها نبوده و نيست. هدف اصلي از ايجاد و پرورش اين باندهاي خطرناك دردل كشورهاي اسلامي منطقه را مي توان دقيقا" به ايجاد و رشد و تكثير تومور يا تومورهاي بدخيم خطرناك در بدن انسان شبيه دانست كه با هيچ داروئي از بين مي روند از درون و به مرور بدن فرد مبتلا را دچار عفونت و از هم پاشيدگي و نابودي ميكنن. چنين تومورهاي خطرناك را فقط از راه جراحي آنهم در مراحل اوليه شكل گير ميتوان از ميان برد .اين جماعت احمق هيچگاه اهل گفتگو و منطق وصلح و سازش نبوده و نيستن.چون اينگونه پرورش نيافته و مبناي فكريشان اين نيست.دولت افغانستان هم چون يك دولت مستقل و خودساخته و مبتني برآراء عمومي ملتش نيست و بيشتر تحت نفوذ بيگانگان بخصوص آمريكا وانگليس و وهابيهاي سعوديست لذا ,نمي تواند اين غده هاي سرطاني را به اين راحتيها از سر راه مردم افغانستان بردارد.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    24 31
    نمیدونم چرا برخی آقایان از قدرتمندشدن کشورهای همسایه علیه تروریسم می ترسند
    • سید IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      21 18
      اول بگو رشته تحصیلیت چیست که این قدر تحلیل سیاسیت جالب است!!!
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      13 4
      نميدانم چرا برخي حضرات فكر ميكنند كه خود تروريستها مي توانندكشوري را براي مبارزه با تروريسم كمك كنند و قدرتمند سازند؟؟!!!!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      7 4
      اولا که امریکایی ها از تشنج و تنش توی افغانستان سود میبرند و ضرر اون رو ما همسایان میبینیم. دوما امریکایی ها با روش تسلیحات خودشون و متحدانشون دنبال تسلط بر ارتش افغانستان و نفوذ دائمی توی این ارتش هستند. سوما فرض بر اینکه تمام این تجهیزات با قیمت مناسب و در زمان مناسب تحویل بشند. شما میتونی تضمین کنی که کارامدی دارند؟ میتونی تضمین کنی که کیفیت دارند. از همه مهم تر میتونی تضمین کنی که آموزش های درست و کاملی میدن تا افغانستانی ها بتونند درست استفاده کنند؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    20 5
    قیافه اش شبیه جیمی لنیستره
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      4 5
      خخخخ. باحال بود!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      3 1
      خدایی راست میگه ها خیلی شبیهه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 6
    کاری با اریک پرنس و غیره نباید داشته باشیم. وزارت دفاع ما هم باید دست به کار بشه و پیشنهاد هایی مبنی بر تحویل جنگنده هایی مثل صاعقه و جت کوثر برای کاربرد پشتیبانی نزیک و سوپرتوکانو های ساخخت سپاه رو بده. مطمئنا افغانستان امن به نفع ما (امنیت همسایانمون موجب امنیت منطقه و ما میشه) و به ضرر امریکا و غرب هست. البته حتما امریکا و غرب جلوی این اتفاق رو میگیرند. اما ما باید تلاشمون رو کنیم. چون معلوم نیست این تچهیزاتی که به افغانستان میدن واقعا کاربردی باشه و آموزش ها کامل باشه یا نه و دوم اینکه با تامین این موارد از طرف ما نفوذمون در افغانستان بیشتر خواهد شد
  • آوا DE ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    28 42
    مشرق چرا در مورد نتایج ضعیف ناامید کننده ایران در مسابقات ارتش های جهان در چین و روسیه مطلبی نمیذاری!! لابد توقع داشتی توی همه رشته ها اول بشیم بعد براشون ویژه نامه حماسی بزنی اما حالا که ته جدولن بیخیال شدی
    • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      36 19
      کمتر چرت پرت بباف نتایج خوب بوده اکثر موارد رتبه ما بعد از چین و روسا بوده برا کشوری که دوسال بیشتر در مسابقات شرکت نکرده خوبه
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    8 5
    اروپا و آمریکا شخم خواهند خورد .
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    33 58
    نمیدونم چرا اینقدر بددهن هستین خیلی راحت به هرکسی که مثل شما فکر نکنه فش وناسزا میگید بعد ادعای اسلام ناب میکنید ..
    • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      42 13
      لطفا سکوت رو رعایت فرمایید .
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      26 42
      القاعده - طالبان - داعش - مشرق یکی هستند . متوجه شدی چرا بد دهن و فحاش هستند ؟
    • امیر IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      48 5
      کسی بددهن نیست، ولی وقتی می بینیم افرادی واقعیت محض را انکار می کنند و خودشونو به حماقت می زنند، اعصابمون به هم می ریزه، شما میتونی مثل ما فکر نکنی ( در ضمن اینها نظریات شخصی ما نیست، بلکه واقعیات روابط بین الملله ، پس بهتره بیشتر مطالعه کنی و سواتو ببری بالا)، ولی حداقل وقتی نظر می دی یه کم مطالعه کن تا واقعیات بدیهی را انکار نکنی.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      29 45
      شعور مشرق نیوز همینه همینطور طرفداراش.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      10 35
      چون اکثر نظرات زشت و فحاشی ها کار خود افراد سایت هستش
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      7 30
      12:53 داشتن مطالعه در این زمینه مطلوب هستش اما بهتره کسایی که خیلی ادعای داشتن معلومات رو دارن سواد اخلاقی شونو هم بالا ببرن
    • امیر IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      54 48
      جناب 14:22 وقتی کسی عمداً خودشو به نفهمی می زنه تکلیف چیه؟!!!! برخورد نرم هم چارچوب خودشو داره، این افراد بدون کوچکترین تحلیلی، بدیهیات را انکار می کنند و حتی به کشور و مردم خودشون توهین هم می کنند، از نظر شما توهین به کشور و مردم ایران و مدافعان وطن اخلاقیست !!!!! و جواب به این توهین ها غیر اخلاقی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • sasan ES ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    24 39
    از این حرفها گذشته با آمدن ترامپ منطقه جای بازیهای حکومت اسلامی نیست و آهسته آهسته میرود که تروریست را پاکسازی کنند دیگر باجگیری و تشنج براه انداختن برای حق و حساب به پایان رسیده است جالب است ترامپ با حقوق ۱ دلاری در آینده شاهد خواهیم بود که حکومت را پایین بیاورد نگاه کنید به سازمان ملل که دیشب اتفاق افتاد که حتی چین و روسیه از دوستان نزدیک کره شمالی آنرا محکوم کردند که در این دهه ها سابقه نداشت و برای نخستین با آنرا وتو نکردند برای حکومت ایران هم در آینده چنین اتفاقی خواهد افتاد همه چیز به پایان رسیده و ایران آبستن حوادث است بازی به پایان رسید چین هم چند حساب ایرانی را بست
    • امیر IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      24 22
      جناب ساسان یا سنت کمه و اوایل انقلاب یادت نمیاد که وضعیت به چه صورتی بود یا اینکه نمی فهمی ایران همیشه توکلش به خدا بوده و بس ( نه به موضع فلان کشور)، امثال شما چون اعتقادی به یاری خداوند ندارید و تفکرتون مادیه ، فهم بعضی مسائل را ندارید، اگر نظریات امثال تو درست بود، نه در سال 57 انقلابی به ثمر می رسید و نه در هشت سال جنگ تحمیلی تمام عیاری که دهها کشور از رژیم صدام حمایت می کردند ، می توانستیم دشمن را از خاکمان بیرون کنیم، مطمئن باش اگر نظریات امثال تو درست بود، الان جمهوری اسلامی ایران در استانه چهلمین سالگرد خودش قرار نداشت، نظر تو منو یاد ضد انقلاب احمق اوائل انقلاب انداخت که مرتب می گفتند تا شش ماه دیگه نظام سرنگون میشه!!!!!!! ولی بهت بگم تو از اونا هم احمقتری، چون نظام جمهوری اسلامی نسبت به اوائل انقلاب به مراتب قدرتمندتر و باتجربه تر است، پس بهتره دفعه بعد که خواستی نظر بدی، قرصاتو سروقتش بخوری تا الکی هذیان نگی.
  • آوا DE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    7 18
    جناب مودبی که گفتی نتایج ما خوب بوده دقیقا کجاش خوب بوده؟ توی بخش مسابقات تانک روسیه تیم ایران نه در بخش تانک و نه در بخش شلیک با تیربار تانک حتی یک گلوله اشم به هدف نخورد. توی بخش تک تیرانداز از آخر دوم شدیم در بخش پهبادی در بین 4 کشور سوم شدیم. نتایج هر رشته به تفکیک توسط کشورهای میزبان اعلام شده برو نگاه کن ببین کجاش خوبه
    • امیر IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      16 5
      جناب آوا ایران دو ساله داره شرکت می کنه ، سال قبل نتایج بهتر بود، هر چه تجربشون بیشتر بشه ، نتایج بهتری کسب می کنند، در ضمن طوری نظر دادی انگار خودتم اونجا بودی، از کجا می دونی حتی یک گلولشم به هدف نخورد؟!!!!!!!!!!!!
    • محمد IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      12 2
      خودت میگی تو پهپاد سوم شدیم منم گفتم تو اکثر رقابت ها بعد چین و روسیه مقام سوم بدست آوردیم تو هوابرد و نقشه خونی هم بعد چینی ها و روسا سوم شدیم فکر کردی بقیه کشورها گلابی هستن!؟ مثل قزاقستان که چندین ساله تو این مسابقات هست بازم میگم برا کشوری که دو ساله تو مسابقات شرکت کرده نتایج خوبیه پس دوباره میگم حرف مفت نزن
    • محمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      10 1
      در ضمن گرفتن این نتایج هیچ اشکالی نداره هدف کسب تجربه هست تا بفهمیم در چه شرایطی هستیم و بیشتر تلاش کنیم و کیفیت آموزش هارو بالا ببریم تا تو مسابقات بعدی نتایج بهتری کسب کنیم
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    35 13
    ایرانی های بدبخت ترامپ کارتون رو تمام می کنه برجام رو رسما کنار گذاشته هیچ راهی ندارید چون تسلیم سرنوشت لیبی و عراق و افغانستان برای شما کلید خورد هیچ راه فراری هم ندارید
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 6
    گزارش خوبی بود. ولی آمریکا و صهیونیستها در سرایزی ضعف و نابودی قرار گرفتن و این دست و پا زدن ها مانع از غرق شدن و شکست خوردنشون نمیشه
  • میثم IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    10 2
    همینطور به انتشار فحش ها و توهین ها ادامه بدهید باشد که رستگار ش وید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس