طرح تحول سلامت

به تازگی خبری منتشر شد که براساس آن پزشکان در برخی مراکز درمانی، برای دریافت سهم بیشتر از بودجه طرح نظام سلامت، به معالجات غیرضروری بیماران روی آورده‌اند.

سرویس اقتصاد مشرق - اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ ، دولت سابق (یازدهم) برنامه‌ای را  با هدف بهبود وضعیت بهداشت و درمان مردم اجرا کرد که به طرح تحول سلامت مشهور شد.

اجرای این طرح از همان روزهای آغازین، انتقادهایی را از سوی کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت و درمان به دنبال داشت، اما در طرف مقابل مسئولان دولتی با بیان دستاوردهای آن، که عمدتا شامل کاهش هزینه‌های درمان بود، انتقادهای وارده به این طرح را تخطئه می‌کردند.

مروری بر برخی از ادعاهای مطرح شده در این زمینه، می‌تواند به خوبی بیانگر نگاه توجیه‌گرانه دولتی‌ها در رابطه با اجرای این طرح است.

از گروکشی جنازه مسلمان تا کاهش هزینه درمان

به عنوان نمونه حسن روحانی رئیس‌جمهور حدود در اواخر خردادماه سال جاری در ضیافت افطار اساتید دانشگاه و پزشکان، با بیان اینکه تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت جنازه مسلمانان را در بیمارستان‌ها گروگان می‌گرفتند گفته بود: یک نفر که در بیمارستان فوت می کرد اجازه نمی دادند که جسد وی خارج شود و در سردخانه نگه می داشتند تا خانواده وی از همسایه، اقوام، محله و افرادی که منت می گذارند، پول قرض می گرفتند تا به بیمارستانها پرداخت کنند و جسد بیمار را تحویل بگیرند.

این سطح از سخنان روحانی البته پیش از این و سال گذشته توسط قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت سابق نیز مطرح شده بود، هنگامی که وی در تشریح اقدامات خود در استان البرز در اظهاراتی عجیب بیان کرده بود: تا پیش از این دولت مردم در کف خیابان زایمان می‌کردند!

 قاضی زاده که به علت رفتارهای تندش با منتقدان و خبرنگاران و مدیران دولتی، لقب عصبانی ترین وزیر دولت سابق را یدک می‌کشد، همچنین چندین در بیان دستاوردهای طرح تحول سلامت به ارزان شدن خدمات درمانی پس از اجرای این طرح اشاره کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از اجرای این طرح هزینه های درمان ۳۳ درصد کاهش یافت گفت: در گذشته ۳۸ درصد از هزینه بستری بیماران توسط مردم پرداخت می‌شد اما امروز با اجرای طرح تحول نظام سلامت این میزان به حدود ۵ درصد کاهش یافته است.

ادعای کاهش قیمت و هزینه درمان بیماران اگرچه در برخی موارد حقیقت دارد اما در بسیاری موارد دیگر با واقعیت تطابق ندارد. در این زمینه می‌توان به بررسی آماری دفعات مراجعه مردم به مراکز درمانی و هزینه‌های درمان برخی بیماری‌ها اشاره کرد.

سالانه چند نفر به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند؟

طبق برخی آمار اعلام شده، سالانه حدود ۸۰۰ میلیون بار مردم برای درمان بیماری‌های خود به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور مراجعه می‌کنند. از این تعداد، هفت میلیون برای درمان بیشتر نیاز به بستری پیدا می‌کنند و بقیه بصورت ویزیت و سرپایی مداوا می شوند. همچنین از کل هزینه بهداشت و درمان، حدود ۴۷ یا ۴۸ درصد مربوط به بستری و حدود ۵۲ یا ۵۳ درصد مربوط به مداوای سرپایی است.

 نگاهی به هزینه‌های درمان، نشانگر این است که اگر شخصی برای مداوای یک بیماری ساده نظیر سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند باید حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه نماید که این مسئله موجب شده بسیاری از مردم بخاطر هزینه‌های بالای درمان از خیر تحت نظر پزشک قرارگرفتن منصرف شوند.

همچنین مقایسه هزینه‌های بیماران بستری در سال ۹۳ و پیش از اجرای طرح تحول سلامت با سال ۱۳۹۵ نیز نشان دهنده افزایش شدید هزینه‌ها در این بخش است. براساس آمار، متوسط هزینه بستری یک بیمار پیش از آغاز طرح تحول سلامت ۵۶۰ هزار تومان بود که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۱ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت که نشان از رشد تقریبا سه برابری دارد.

این میزان افزایش قیمت در حالیست که طبق برخی ارقام اعلام شده از سوی مسئولان، اجرای این طرح تا اردیبهشت ماه سال جاری در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای کشور به همراه داشته است.

در واقع علاوه بر اینکه اجرای این طرح باعث افزایش هزینه‌های بستری و درمان بیماران شده است، بدهی سنگین چندین هزار میلیاردی را نیز برای کشور به همراه داشت.

روایت بانک مرکزی از افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان در دولت روحانی

بانک مرکزی هرساله گزارشی را از وضعیت بودجه خانوار در سال گذشته منتشر می‌کند که در آن تمامی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای خانوارها مشخص و درصد هرکدام از بخش‌ها در هزینه‌کرد خانوار قابل محاسبه است.

طبق گزارش بودجه خانوار در سال ۹۵، سهم هزینه بهداشت و درمان هر خانواده نسبت به سال ۹۴ ، با رشد ۱۲.۷ درصدی به بیش از ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان در سال رسید. این در حالیست که در آغاز سال ۱۳۹۲ سهم هزینه های بهداشت و درمان در سبد خانوار ۱ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان بود. در واقع هزینه های این بخش طی دولت روحانی با رشد بیش از ۹۵ درصدی، افزایش یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه های بهداشت و درمان در دولت روحانی در حالی روند افزایشی داشته است که در چهارسال گذشته نرخ ارز به قیمت تعمیق رکود،‌ ثابت نگه داشته شده و براساس اظهارات مسئولان دولتی بخشی از تحریم‌های این حوزه نیز برداشته شده است.

  قیمت ها به تومان است

 براساس این جدول، سهم بخش بهداشت و درمان در دولت روحانی سال به سال روند افزایشی داشته است.

آنچه از این نمودار برداشت می‌شود این است که هزینه های بهداشت و درمان خانوار ها پس از اجرای طرح تحول سلامت با افزایش بیش از 710 هزار تومانی مواجه شده است.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد،‌ علاوه بر این میزان افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان پس از اجرای طرح تحول سلامت، این سیاست تا کنون بدهی حدود ۳۰ هزار میلیاردی نیز برای کشور به همراه داشته است و علاوه بر آن میزان عظیمی از بودجه کشور نیز برای این طرح اختصاص یافته است که برخی خبرها از هزینه بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی برای آن حکایت دارد.

از ابتدا بخشی از کارشناسان بر این باور بودند که عمده تمرکز این طرح بر مناطق برخوردار است و مناطق محروم از خدمات آن بهره زیادی نبردند. در واقع مجهز ها مجهز تر شدند و در طرف مقابل بودجه‌های تخصیص یافته به این طرح بسته به میزان جمعیت و نیاز اختصاص نیافته است.

از سوی دیگر، ضعف مدیریت در اجرای این طرح نیز موجب بروز اختلالات بسیاری در روند درمانی مردم شده است بطوریکه پزشکان برای کسب درآمد بالاتر علاج بیماران را با مشکل مواجه می‌کنند. در این زمینه می‌توان به ارسال نامه ای از سوی رئیس کل دادگستری استان لرستان به دانشگاه علوم پزشکی لرستان اشاره کرد که درآن به این موضوع اشاره و تصریح کرده است بر اساس گزارش هایی که به دستگاه قضایی واصل شده است، متاسفانه در برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها برای دریافت سهم بیشتر از بودجه طرح نظام سلامت، معالجات غیرضروری توسط برخی پزشکان تجویز می شود که از لحاظ حقوقی اشکال دارد.

با توجه به مسایل مطرح شده و انتقاداتی که از ابتدا به طرح تحول سلامت وارد بود و حال پس از گذشت بیش از ۳ سال عینیت بیشتری به خود گرفته است، تمرکز بیشتر نمایندگان بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دولت دوازدهم برای ادامه این طرح در آینده، می‌تواند نظام سلامت را از بحران و تنگ‌نای بوجود آمده خلاص نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    12 2
    طرح homecare هم فقط یک ترفند برای تحمیل هزینه به بیماران است برای آمپول زدن می آیند اما آمبولانس برای حمل بیمار نمی دهند حتی به بیمارانی که اکسیژن لاازم دارند واین بیماران باید با هزینه شخصی هرسفر180 هزار تومان به بیمارستان بروند واقعا کارهای این دولت خنده دار و مضحک است .
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    18 2
    این طرح فاجعه به بار آورده است! فقط دقت کنید که اگر 800 میلیون بار به شبکه بهداشت و سلامت مراجعه شود، فقط هزینه ویزیت آن چقدر میشود!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    15 3
    طرح تحول سلامت طرحی بود در جهت کسب سود بیشتر برای بیمارستان ها و سهامداران خصوصبیی و وارد کنندگان دارو و لوازم پزشکی. وقتی افراد تاجر در سمت مسولیت های کلان بهداشت و درمان قرار بگیرند وضع ار این بهتر نمیشود
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    12 3
    انا لله و انا الیه راجعون
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    19 3
    پزشکی بدون شاسی بلند و پنت هاوس و سفر خارجی که پزشک نمی شه شما دقت کنید طرف بالاترین مقام علمی را در هیات علمی دانشگاه دارد اما هیج خبری از پز و افاده نیست اما نوجوان ۱۸ سالگی با قبولی در دانشگاه می شود دکتر بعد هفت سال خوب باد می شود و درنهایت به درجه ای از قیافه می رسد که هیچکس را قبول ندارد
    • US ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      1 7
      من پزشک متخصصم ۲۳ سال سابقه کار دارم. ماشینم شاسی بلند نیست. یک آپارتمان مسکونی ۱۵۷ متری و یک مطب ۷۰ متری دارم ماشینم هم مال سال ۱۳۸۸ و تنها سفر خارجی هم که رفتم مناسک حج و زیارت کربلا بود....
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    7 1
    تجارت جان
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    7 1
    خاک هم نمیتونه شکم این پزشکهاروپرکنه
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    2 0
    طرح سلامت و بیمه همگانی خوب است، منتها بایست مراکز دولتی-عمومی طب و داروخانه تحت پوشش باشند، و نه مطب و داروخانه های خصوصی که موجب فساد نشود.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    8 1
    درآمدهای نجومی پزشکان هم شامل حقوقهای نجومی میشوداما این موضوع ودفاع سرسختانه پزشکان از پایین نگه داشتن ظرفیت ورودی های رشته پزشکی وعرضه قطره چکانی پزشک به جامعه منشا قدرت ورانت مافیای پزشکان وسرچشمه فسادهای بسیار است. لازم است تا توسط دلسوزان جامعه از مقام رهبری درخواست شود به حل این مسایل ورود کندوبااقتدار خود این منشاهای فسادو رانت وانحصار راخشک کنند.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    6 1
    سلام البته با اين همه پول بيمه كه از مردم مي گيرند مانند بيمه خدمات درماني وبيمه تكميلي ولي 90درصد داروها شامل بيمه نمي شود ودر دفترچه هاي بيمار نوشته مي شود ولي پول ان بصورت ازاد از بيمار گرفته مي شود وبيمار هم به خيال اين توي دفترچه نوشته شده است شامل بيمه مي باشدوهمچنين فرق بين ويزيت ازاد با بيمه حدود دو يا سه هزارتومان است وهر چند ماه يك بارهم دارو وحق وزيت دكتر ها افزايش مي يابد
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    6 1
    در کشور ما پزشکی به تجارت تبدیل شده است و برخی تاجران دارو زمام امور وزارت بهداشت را در دست گرفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس