چین

روزنامه دولتی چین اعلام کرد: در صورت حمله کره جنوبی و آمریکا به کره شمالی به قصد براندازی رژیم «کیم جون اون»، چین پاسخ سختی به آنها خواهد داد و عملا وارد کارزار جنگ خواهد شد.

سرویس جهان مشرق- روزنامه «گلوبال تایمز» به عنوان رسانه‌ اصلی دولت چین اعلام کرد که این کشور در صورت حمله موشکی کره شمالی به آمریکا، موضع بی‌طرفانه در پیش خواهد گرفت و در صورت حمله کره جنوبی و آمریکا به کره شمالی به قصد براندازی رژیم «کیم جون اون»، چین پاسخ سختی به آنها خواهد داد و عملا وارد کارزار جنگ می‌شود.به اعتقاد کارشناسان، این مقاله اصلی‌ترین روزنامه دولت چین، حاوی پیام روشن یک اولتیماتوم است. چین، هر گونه متجاوزی را که سعی در بر هم زدن تعادل منطقه داشته باشد، به شدت تنبیه خواهد کرد. فارغ از اینکه کره شمالی باشد یا آمریکا. این پیام واضحی است برای سیاستمداران آمریکایی که این روزها به شدت سعی در تهدید کره شمالی با نیت تسلیم شدن این کشور به تبعیت از فرامین و خواسته‌های آمریکا دارند.

این روزنامه دولت چین نوشت: «چین پیوسته مخالف تکثیر هسته‌ای و جنگ در شبه‌جزیره کره بوده است. هیچ‌کدام از طرفین را ترغیب به تنش‌زایی نکرده و به شدت با کسانی که موجب تغییر وضع کنونی و آسیب منافع چین در شبه جزیره کره شوند برخورد خواهد کرد. منافع تمامی طرفین در شبه جزیره کره باید محفوظ بماند و هیچکدام از طرفین حق ندارد که خود را چیره بر منافع دیگران بداند».

این مقاله و به نوعی اعلام موضع مقامات چینی، درست پس از تهدید ترامپ علیه کره شمالی مبنی بر استفاده از گزینه نظامی منتشر شد. از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه معتقد است که احتمال بروز یک جنگ تمام‌عیار بین آمریکا و کره شمالی بسیار بالاست.

«با دیانجون» رییس مرکز آسیای شرقی در دانشگاه «جیلین» چین معتقد است که دولت چین علیرغم وجود پیمان همکاری با کره شمالی، در صورت حمله اولیه این کشور به آمریکا یا کره جنوبی، هیچ حمایتی از حکومت کیم جونگ اون نخواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک چین اعلام کرده است که در صورت شروع جنگ توسط آمریکا در شبه جزیره کره، کشورهای چین، روسیه، و حتی ژاپن و کره جنوبی نسبت به این اقدام واکنش نشان خواهند داد. همچنین دولت‌های روسیه و چین چندان حامی اقدامات کره شمالی نیستند اما هر گونه حمله نظامی به این کشور را به شدت محکوم کرده و به منزله تجاوز و تنش‌زایی به حساب آورده و آماده برخورد هستند.

تلویزیون کره شمالی در حال نشان دادن برد موشک‌های جدید

«کنستانتین آسمولوف» کارشناس «مرکز مطالعات خاور دور دانشگاه علوم تحقیقات روسیه» معتقد است که مقاله گلوبال تایمز بدین معناست که چینی‌ها هر کشوری که امنیت شبه‌جزیره کره را به خطر بیاندازد و تنش بیافریند را به سختی تنبیه خواهد کرد. به اعتقاد وی، چین سیاست مناسبی را در پیش گرفته است. وی بر این باور است که احتمال جنگ تمام‌عیار وجود ندارد اما خطر اینکه کنترل منطقه مورد نظر از دست برود هست.

از سوی دیگر، «تانگ ژائو» کارشناس «برنامه سیاست هسته‌ای» اندیشکده کارنگی معتقد است که کره شمالی به هیچ وجه خود را درگیر یک مواجهه آشکار نظامی نخواهد کرد. به اعتقاد وی، «پیونگ یانگ» به خوبی می‌داند که اگر یک موشک هسته‌ای پرتاب کند، می‌تواند آغازگر یک جنگ هسته‌ای باشد.

تنش‌های بین کره شمالی و آمریکا از زمانی آغاز شده که در 10 روز گذشته این کشور اقدام به آزمایش‌های موشکی به منظور آزمایش سطح آمادگی دفاعی و بازدارندگی کرده است. طبق اعلام خبرگزاری مرکزی این کشور، آخرین آزمایش موشکی توانایی دستیابی تا 3735 کیلومتر ثابت نمود. موشک مورد نظر 998 کیلومتر را در 47 دقیقه پیمود و سرانجام در دریای ژاپن فرود آمد.

هواپیمای پشتیبانی A-10 آمریکایی در حال تیک‌آف در پایگاه هوایی اوسان کره جنوبی

هم‌اکنون در پی تهدیدات صریح دو طرف نسبت به یکدیگر و تلاش پیوسته ترامپ برای تنش‌زایی، روسیه نگرانی خود از بر هم ریختن تعادل و امنیت شبه‌جزیره کره را ابراز نموده است. در نتیجه، وزاری خارجه چین و روسیه طی بیانیه‌ای خواهان تنش‌زدایی از سوی طرفین شده‌اند. روسیه و چین، از کره شمالی خواسته‌اند تا آزمایشات موشکی خود را متوقف سازد و از آمریکا و کره جنوبی نیز خواستار شده‌اند که از هر گونه رزمایش مشترک اجتناب کنند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی معتقدند که تهدیدات ترامپ و کیم جونگ اون بر علیه هم، دیگر از شکل بلوف در آمده، صورت جدی‌تر به خود گرفته است و حتی اگر طرفین از جنگ هسته‌ای نگران باشند و میل به درگیری در این سطح نداشته باشند، اما ضریب احتمال درگیری و تنش در شبه جزیره کره بالاست. تنشی که می‌تواند موجب دخالت دیگر کشورهای منطقه و تسری شعله خشم و جنگ به سایر نقاط جهان شود.

چیزی که در روزهای اخیر به عنوان یگانه استراتژی و سیاست اتخاذی دولت ترامپ مد نظر بوده است، متقاعد کردن چین به آرام کردن کره شمالی خشمگین از دخالت‌های گاه و بیگاه آمریکاست. تجربه آمریکایی‌ها در قبال پدر و پدربزرگ کیم جونگ اون ثابت کرده که درگیری با کره شمالی پیامدهایی به مراتب سنگین و دهشتناک به همراه خواهد داشت. چین نیز به عنوان قدرت اول شبه‌جزیره کره و اصلی‌ترین حامی ثبات در این منطقه، سعی در کنترل شرایط و ممانعت از وقوع یک جنگ تمام‌عیار و یا حتی تنش در سطوح پایین‌تر دارد، لذا ضمن کنترل رفتار دولت ترامپ نسبت به خود از طریق دیپلماسی قدرتمند، تلاش برای کنترل اوضاع دارد. اما هر گونه اقدام تهاجمی و نابخردانه از سوی آمریکا و کره جنوبی به عنوان اصلی شریک‌اش در مواجهه با کره شمالی، اژدهای فعلا خفته را بیدار می‌سازد و ابعاد واکنشی این کشور می‌تواند آثار بسیار مخربی را برای متجاوزان داشته باشد. مقاله روزنامه گلوبال تایمز هم دقیقا بصورت کنایه چنین پیامی را به آمریکایی‌ها رسانده است. آمریکا نیز با همه فریادها و تهدیدهایش، به طور منطقی می‌داند که کره شمالی تجربه عراق و لیبی نیست و پاسخ به شدت کوبنده خواهد بود.


منابع:

https://sputniknews.com/politics/201708121056403092-china-north-korea-crisis/
https://sputniknews.com/politics/201708111056380505-lavrov-us-dprk-war-victims/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    4 3
    چین در مقابل امریکا مثل یک گرگ در مقابل یک شیره و چین نصف صادراتش به امریکاست که اگه قطع بشه چینی ها از گرسنگی میمیرند
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      0 0
      2 تریلیون دلار اوراق قرضه امریکا دسته چینه شما ایران رو با کره شمالی چین و..اشب گرفتی گوگولی...خود امریکا 24 تریلیون دلار بدهی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس