رونمایی از کتاب شرف خاک

خواهر شهید مجیدی بعد از دیدن کتاب گفت کاش مادر زنده بود و می‌دانست که پسرش چه سرنوشتی داشته است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب «شرف خاک» برگرفته از زندگی شهید داود مجیدی اثر مهدی خدادادی عصر روز گذشته در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

*انگلیس‌ها بهتر از ما قبایل ایرانی را می‌شناسند

خلبان محمدکریم عابدی در این مراسم گفت: جامعه‌شناسی قبایل ایران خلائی است که در آثار مکتوب ما دیده می‌شود در حالی که انگلسیس‌ها بهتر از ما قبایل ایرانی را می‌شناسد.

وی افزود: کردستان یکی از مناطقی است که چند روز پس از انقلاب آتش‌ درگیری‌ها در آن روشن شد. آن زمان من نماینده امام در هوانیروز بودم که تلکسی رسید و در آن اعلام شده بود که سنندج سقوط کرده است و تانک‌ها به سوی کامیاران حرکت می‌کنند و در آن درخواست شده بود که اجازه داده شود تا هلی‌کوپترهای کرمانشاه را به همدان منتقل کنند. از این حیث کردستان و مناطق کردنشین کشور بسیار با اهمیت است. امام می‌فرمود تا وحدت داریم دشمن نمی‌تواند به ما آسیبی برساند اما شاهدیم که این روزها دشمن در حال زخمی کردن وحدت ما است.

*مولف در نامگذاری کتاب هوشمندی به خرج داده است

محمدعلی گودینی نویسنده برگزیده جایزه جلال در این مراسم با اشاره به کتاب «شرف خاک» گفت: علت نام‌گذاری کتاب در انتهای آن برای خواننده روشن می‌شود که این نشان‌دهنده هوشمندی مؤلف است.

وی افزود: اثر دارای تعلیق است و این از نکات مثبت کتاب است که دارای غافلگیری است و حدود یک پنجم کتاب گذشته بود و هنوز متوجه نشده بودم که فضای کتاب در خاک عراق قرار دارد. حجم کتاب بسیار قابل توجه است و اگر آن را به کاروان‌های راهیان نور به خصوص آنهایی که به مناطق غربی اعزام می‌شوند برسانند بسیار اثر قابل توجهی است.

گودینی گفت: اثرگذاری رمان بسیار بالا است اما دارای نقاط ضعفی است که شاید اگر نویسنده مطالعه بیشتری داشت می‌توانست برای رفع آنها اقدام کند. برای مثال عنوان می‌شود که داود به لبنان رفته و دلیل این سفر و انگیزه او از این سفر بیان نشده است و اگر دلیل این سفر روشن نیست باید حذف می‌شد.

او در پایان گفت: وقتی عنوان می‌شود که این کتاب برگرفته از زندگی شهید داود مجیدی است یعنی با کتابی تخیلی روبه‌رو نیستیم و برمبنای واقعیت نوشته شده است و باید به منابع مستند ارجاع داده شود.

*می‌شود با کتابی مختصر شهیدی را در ذهن و تاریخ ثبت کرد

میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده دفاع مقدس در بخشی از این مراسم با اشاره به این کتاب گفت: تعلیق‌های داستانی و نقاط عطف شایسته‌ای در داستان زندگی و تفحص پیکر شهید داود مجیدی وجود دارد که مهدی خدادادی به خوبی از آنها بهره برده است اما به نظرم رعایت یک نکته ظریف می‌توانست این تعلیق‌ها را برای خواننده پررنگ‌تر کند. کتاب بر روی جلد خود لو داده که قرار است زندگی یک شهید را بررسی کند؛ در حالی که چشم‌انتظاری خانواده در سال‌هایی که خبری قطعی از داود در دست نبود یکی از تعلیق‌های بسیار پرکشش داستان است.

وی افزود: نویسنده نه تنها از کنار این موضوع به راحتی می‌گذرد و تلاش و پیگیری‌های خانواده برای کسب خبر از اسرا و سپس آزادگان را به نحوی هدر می‌دهد، بلکه روی جلد کتاب نیز قبل از هر چیز لو داده که داود به شهادت رسیده است. عدم درج نام شهید بر روی کتاب در چاپ‌های بعدی می‌تواند تعلیق سرنوشت داود را برای خواننده تا آخر کتاب حفظ کند. به جای آن می‌شد عکسی کوچک از داود و حتی رحمان، کاک صالح و مراد را در صدوچهارمین صفحه کتاب بگنجاند تا خواننده پس از اتمام کتاب تصویر ذهنی خود از شهید و سایر شخصیت‌های داستان کامل کند.

رشیدی مهرآبادی گفت: از ویژگی‌های «شرف خاک» همین مفید و مختصر بودن آن است این حجم پایین برای یک کتاب داستان بیشتر از اینکه برای خوانندگان امروزی با حجم بالای مطالبی که باید بخوانند مفید باشد می‌تواند راهگشای نویسندگان این حوزه شود تا برای ثبت خاطرات و زندگی یک شهید یا جانباز یا ایثارگر به دنبال یک اثر حجیم و دهان پرکن نباشند. گاهی با یک کتاب مختصر جیبی هم می‌شود یک شهید را در ذهن خواننده و در تاریخ ثبت کرد.

وی در پایان گفت: براساس برخی برآوردهای منصفانه هم قیمت‌گذاری کتاب‌ها که بین ناشران رواج دارد می‌شد این کتاب را با قیمت 5 هزار تومان ارائه کرد. گاهی همین سر راست بودن قیمت و خرید یک کتاب با یک اسکناس 5 هزار تومانی تبلیغ خوبی برای کتاب محسوب می‌شود. کاش در چاپ‌های بعدی شاهد این کاهش قیمت و افزایش فروش برای کتابی باشیم که در جثه‌ای کوچک حرفش را با رساییِ کامل زده است.

*حین مطالعه اشک ریختم

علی نوروزی در حاشیه این مراسم گفت: حین مطالعه این کتاب اشک ریختم و به هر کسی هم آن را دادم همین حس را داشت.

*«شرف خاک» سفارشی نیست، دلی است

مهدی خدادادی نویسنده کتاب «شرف خاک» با اشاره به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: این جمعیت برای احترام به شهدا آمده‌اند و اگر بیشتر از این در اینجا حاضر می‌شدند مغرور نمی‌شدم و کمتر از این نیز من را مأیوس نمی‌کند.

وی افزود: باید از رحیم مخدومی تشکر کنم که به ما اجازه نوشتن داد و اگر این کتاب محاسنی دارد مرهون لطف آقای مخدومی است و معایب این کتاب برای من است. همچنین باید از همسرم بابت همراهی برای نگارش این کتاب تشکر کنم.

خدادادی گفت: «شرف خاک» سفارش نهاد و ارگان و دستگاه خاصی نیست و یک کار دلی است که ادای دین به شهید داود مجیدی محسوب می‌شود.

*خواهر شهید گفت کاش مادرش بود و سرنوشت پسرش را می‌دید

وی با اشاره به نکاتی که محمدعلی گودینی به آن بیان کرده بود، گفت: نکاتی که مطرح شد زاییده ذهن من نیست بلکه برمبنای مصاحبه نوشته شده است و چون کار برای شهید است من به خودم اجازه دخل و تصرف ندادم. هرچند هنگام نگارش این نکات در ذهن خودم نیز وجود داشت و می‌دانستم که منتقدان را آزار خواهد داد. اما شخصیت کاک صالح و فضای کردستان حاصل ذهن و قلم خودم است و من آن را نوشته‌ام. من از شهید تنها یک مصاحبه داشتم که مربوط به یکی از رفقای او بود و پدر و مادر شهید مجیدی در قید حیات نبودند و خواهر و برادران او نیز ابر خاطره در ذهن داشتند و خواهر شهید مجیدی بعد از دیدن کتاب گفت کاش مادر زنده بود و می‌دانست که پسرش چه سرنوشتی داشته است.

خدادادی در پایان گفت: داستان نویسان از دفاع مقدس نترسند و سمت این بستر بیایند. از قهرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس برای داستان‌ها استفاده کنند. غربی‌ها برای خود قهرمان خلق می‌کنند و با آن قهرمان‌ها تاریخ خود را می‌سازند اما ما قهرمان داریم و از آنها غافلیم.

در پایان این مراسم از کتاب «شرف خاک» اثر مهدی خدادادی که انتشارات نارگل آن را منتشر کرده، رونمایی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس