تست فضایی

با وجود پرتاب موفق ماهواره بر سیمرغ، برخی رسانه های ضد انقلاب همچون همیشه این دستاورد مهم را زیر سوال برده و بحث هایی مثل انفجار قبل از ورود به جو یا کج شدن موشک! در ابتدای پرواز را مطرح کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق،  پس از مدتها انتظار کارشناسان و افکار عمومی، بالاخره طلسم پرواز رسمی نسل جدید موشک های حامل ماهواره ایرانی شکست و در اواخر هفته گذشته، ماهواره بر سیمرغ با موفقیت آزمایش و گام بسیار مهمی در افزایش توان فضایی کشور برداشته شد. در جریان این پرتاب آزمایشی، سیمرغ به عنوان نسل جدیدی از ماهواره برهای ایرانی به فضا رفت و همزمان با این پرتاب، پایگاه فضایی امام خمینی (ره) به عنوان اولین سکوی ثابت پرتاب ماهواره به صورت رسمی افتتاح شد.

سیمرغ؛ بالابر سنگین وزن ایرانی

سیمرغ، ماهواره‌ بری دو مرحلهای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهرهگیری از پیشران سوخت مایع میتواند ماهواره هایی در رده جرمی سنگین تر نسبت به موشک سفیر را در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری و زاویه میل مداری ۵۵ درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین LEO است. آنطور که در زمان رونمایی و سالهای اولیه پس از آن توسط مسئولان و کارشناسان کشورمان اعلام شده، این موشک دارای طول کلی ۲۵.۹ متر است که ۱۷.۸ آن مربوط به مرحله اول و ۸.۱ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۲.۴ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۱.۵ متر است. همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول ۱۴۲ و مرحله دوم نیز ۷.۲ تن-نیرو اعلام شد.

به گزارش مشرق، این ماهوارهبر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهوارهها در مدار برگشت ناپذیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهوارهها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری میافزاید. با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر،  فناوریهای مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیهسازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه (هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید. پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش‎ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده‎های ثبت شده، تیم‎های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش‎های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش‎ها می کنند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش‎ها ماهواره‎بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهوارهبر سیمرغ به امکان رسیدن به سرعتی برابر با ۷۵۰۰ متر در ثانیه (بر اساس اطلاعات اولیه اعلامی) دست یافته و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین است که برابر ۱۱.۲ کیلومتر در ثانیه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد. محاسبات نشان میدهد که فقط نزدیک به ۱۴۴ تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مورد نیاز است.

از این رو برای رسیدن به این مقدار رانش، ۴ موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام از آنها رانشی تقریباً به اندازه ۳۲ تن-نیرو دارند، کلاستر شده اند یعنی برای رسیدن به قدرتهای بالاتر کنار هم قرار گرفتهاند و در مجموع حدود ۱۲۸ تن-نیرو را ارائه میدهند. سیمرغ ۸۷ تنی (طبق گفته مسئولان دولت سابق) باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور ۴ موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در مرحله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به ۱۵ تن-نیرو ایجاد می کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار ۵۰۰ کیلومتری فراهم می شود.

بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلا بدرستی کار کرده، یکی از اصلی ترین بخش های ماهواره بر سیمرغ، آماده میگردد. البته، موتور مرحله اول سیمرغ به گونهای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سالهای آینده ماهوارههای سنگینتری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونههای جدید موتورهای سفیر با رانش ۳۷ تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمانهای اعلام شده نیز همین باشد. به گفته برخی مسئولان سابق حوزه فضایی، نسل بعدی ماهواره بر سیمرغ یعنی «سپهر» در آینده، به توان انتقال ماهوارههایی با جرم ۷۰۰ کیلوگرم به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری دست خواهد یافت.

"ان قلت" های غربی و ضد انقلابی علیه سیمرغ

طبیعی بود که این اتفاق بزرگ و پاسخ عملی و فنی کشورمان به تهدیدات و هجمه های اخیر کشورهایی چون آمریکا علیه نیروهای انقلابی ایران اسلامی، نمی تواند با سکوت مخالفان انقلاب همراه شود و بلافاصله، انواع شبهات و پیام هایی که تلاش می کرد این دستاورد مهم را زیر سوال ببرد، از سوی رسانه های رسمی و غیررسمی دشمنان سرازیر شد و بحث هایی مثل انفجار راکت قبل از ورود به جو تا کج شدن موشک! در زمان پرواز را مطرح کردند.

اما حقیقت ماجرا چیست؟

در اولین واکنش ها، شبکه آمریکایی فاکس نیوز متعلق به جناح تندروی آمریکا به نقل از برخی از مسئولین ناشناس این کشور خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه ماهواره بر ایرانی دچار مشکلاتی در هنگام پرواز شده و قبل از خروج از جو زمین منفجر شده است. اگرچه فاکس نیوز به علت عجله در ارسال خبر و اهمیت تخریب دستاورد جدید کشورمان، نتوانست سند یا مدرک مشخص و محکمی برای تایید این ادعا ارائه کند، اما به علت علاقه رسانه های غربی و عربی به تحقیر اقدامات علمی کشورمان، با بازتاب فراوانی همراه و ناراحتی اهالی کاخ سفید و پنتاگون از این موفقیت فضایی کشورمان، بیش از گذشته عیان شد.

اما اگر فرض غلط و غیرمستند آمریکایی را نیز باور کرده و بپذیریم این راکت منفجر شده و نتوانسته است از جو زمین خارج شود، این سوال مطرح است که آیا ایران از این پرتاب ضرری کرده یا نتیجه آن برای کشورمان یک شکست است؟

اول باید به این مسئله اشاره کرد این راکت فاقد ماهواره بوده و صرفا برای آزمایش شلیک شده بود تا وضعیت پروازی و عملیاتی آن به عنوان یک ماهواره بر جدید، سامانه های پرتاب سکوی ثابت و سایر امکانات زیرساختی پایگاه امام خمینی (ره) مشخص شود. مسئله بعدی آن است که اصولا هر کشوری که دارای برنامه فضایی است این نوع مسائل را بارها و بارها تجربه کرده است. اگر بنا به مطرح کردن شکست های فضایی باشد، لیست بلند بالایی از این شکست ها و انفجارها که در مواردی حتی به مرگ فضانوردان نیز منجر شده در آمریکا و شوروی سابق و همچین روسیه موجود است.

اما نکته مهم اینجاست که این شکست ها و اطلاعات بدست آمده از آنها باعث رفع گلوگاهها و رسیدن به موفقیت نهایی شده است و بر فرض محال، حتی اگر سیمرغ ایرانی نیز در این آزمایش شکست خورده بود باز هم یک امر بسیار عادی است و این انفجار می تواند حامل درس های زیاد برای ما باشد تا در مرتبه بعدی به موفقیت کامل برسیم.

نکته و شایعه بعدی در این زمینه که به نسبت ابهام اول، خنده دارتر و عامیانه تر هم بود، ادعای مضحک برخی کانال های تلگرامی ضد انقلاب به سردستگی آمدنیوز است که به دلیل بی سوادی مدیران آن و تلاش برای همنوایی با دروغ های رسانه های آمریکایی، وقتی نتوانستند ایرادی از پرتاب «سیمرغ» بگیرند، با انتشار فیلم رسمی پرتاب آن، ادعا کردند چون موشک هنگام پرواز کج شده، پس در حال سقوط و انفجار بوده است!

شلیک ماهواره بر سیمرغ

مشخص است که این افراد (که به دلیل تدبیر صحیح گردانندگان پشت پرده کانال های ضد انقلاب، عمدا از میان فعالان مجازی کم سواد و فاقد اطلاعات علمی کافی انتخاب می شوند) از ساده ترین اصول و مبانی فیزیک و علوم هوافضا بی اطلاع هستند، انتظار دارند موشک تا هر نقطه ای که برای ماموریتش انتخاب شده، به صورت کاملا مستقیم بالا برود. اما حقیقت ماجرا چیست ؟

شلیک ماهواره بر سایوز - به زاویه حرکت از دید دوربین زمینی دقت کنید

برای رفع این ابهام بهتر است بدانید در اینجا با دو مسئله مهم رو به رو هستیم. اول اینکه موشکی مثل سیمرغ برای قراردادن یک ماهواره در مدار زمین طرحی شده است و پروفایل پروازی اینگونه پرتاب های بالستیک آن است که بعد از اوج گیری به صورت مستقیم، مقداری انحراف پیدا کرده و به سمت نقطه خروج از جو و رسیدن به نقطه رها کردن محموله می رود. برای فهم بهتر این مسئله می تواند به تصویر زیر که پروفایل رسمی پروازی راکت ماهواره بر سایوز است، دقت کنید.

نکته دیگر هم این مسئله است که به دلیل فاصله گرفتن موشک از دید انسان و دوربین های تصویربرداری و حالت کروی زمین، مقداری نیز خطای دید حاصل می شود که امری طبیعی در فواصل دور محسوب می شود و با توجه به سرعت بالای موشکی چون ماهواره بر سیمرغ، همین چند ثانیه گزارش تلویزیونی نیز، با فاصله گرفتن قابل توجه آن از سطح زمین همراه می شود و کم کم انسان به این نتیجه می رسد که شاید این موشک به علت مشکل فنی، کج شده است.

البته باید مجددا تاکید کرد که امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره ‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصا در گذار از ماهواره‎ برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت؛ هرچند که خوشبختانه اولین تست با موفقیت تمام انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 13
  • NL ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    آمدنیوز = یک مشتک خل چل! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!
    • دانیال فاتح IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      83 32
      واقعا حرف صحیحی است ...
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      8 32
      اونهمه دود واسه چی بود؟ چون تو این فیلمی که گذاشتید موشک روسی تا یه ارتفاعی بدون دود میره.شاید هم فیلمی که از سیمرغ پخش شده مربوط به ارتفاع بالا باشه.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    63 5
    سیمرغ سه مرحله ی آزمایشی داره تا الان دو پرتاب انجام داده و یک پرتاب مونده در این پرتاب ها سیمرغ فاقد ماهواره بوده برا همین این غربی از اونجایی که نتونستن ماهواره ای در هنگام پرتاب ردیابی کنن میگن پرتاب شکست خورده حتی اگه شکست هم خورده باشه اطلاعات ارزشمندی برا مهندسین بدست میاد که در پرتاب های بعدی کاربرد داره
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      40 8
      اعلان شکست که نشده. ولی اگر شکست هم بود شکست مقدمه پیروزی است برای کسانی که در عالم واقع مسائل را تجربه می کنن
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    68 6
    اینا از این ترسیدن که چنین موشکی اگه کاربرد نظامی داشته که داره تا کجا میره
  • ehsan IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    این ضد انقلاب ها واقعا عقب اقتاده هستند!!!
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      45 8
      اگر عقب افتاده نبودن كه اينطوري آلت دست و عروسك خيمه شب بازي دشمنان قسم خورده غدار و جنايت پيشه و نامرد اسلام وانسانيت نمي شدند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    77 17
    از آمدنیوز بی سواد هیــــــــــــــــــــــــــچ انتظاری نیست .....متاسفم برای اون دسته از مردمه کشورم که خیلی راحت این اخبار رو باور میکنند ، "فکر کردن" هم چیز خوبیه ....ممنون از مشرق
  • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    52 8
    بهشون میگم آب رو بریزید اونجاتون که میسوزه
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    31 5
    این سایوز عجب غولیه. در ضمن برای پایان دادن به این بحثها هیچ چیز بهتر از ارایه فیلم کامل آن نیست، همانند موشک روسی که تا انتها اوج موشک را نشون میده. برای موفقیت روزافزون صنعت کشور دعا میکنیم والبته پشتکار افزونتر هم آرزومندیم.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    47 7
    مرگ هدیه ما با امد نیوز و گردانندگان نجس و لجن ان است
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    41 7
    کاملا موفقیت آمیز بود هیچ مشکلی هم نداشت
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    16 34
    الان با نمودار پرتاپ سایوز به این نتیجه رسیدین که سیمرغ هم درست پرتاپ شده
  • یاشاسین اردبیل IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    55 10
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید. ضد انقلاب و عربها و غربی ها از حسادت بمیرند.
    • علی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      10 2
      سلام. اشتباه منفی دادم. جانم فدای اسلام و ایران
  • محسن IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    23 10
    تست مرکز فضایی وقتی کامل میشد که یه ماهواره ولو بسیار کوچک از این مرکز پرتاب و در مدار قرار میگرفت. واقعیت اینه که آقایون از ترس آمریکا جرائت نکردن حتی یه تیکه سنگ رو روی موشک سوار کنن، بحث در مورد شکست یا موفقیت پرتاب نکته ثانویه و انحرافی هست
  • US ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    45 4
    مهم نتیجه که برای ماست حالا ناراحتی و خوشحالی یه مشت بی خاصیت چه سودی برای ما دارد
  • US ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    30 3
    اتفاقا بسیار هم خوبه اگر دشمنان نیروی ایران رو دست کم بگیرند به موقعش ضربات کاری تری میزنیم عربستان حوثی هارو دست کم گرفت تلفات گسترده ای هم داد تا جاییکه کشتی اماراتی وعربستانی رو هم زدند.
  • GB ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    28 58
    مشرق جان شما در تحریف همیشه شاگردان ممتاز بوده اید وخواهید بود .
    • AE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      30 7
      شما تو کشور دروغگویان جهان فعلا خوش باش غصه نخور چون جیرت میرسه
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    32 17
    بشدت درد می کشن و سوزش بدی رو دارن تحمل می کن چون ایران در حال رد کردن یک آستانه ایه که دیگه نه می شه تحریمش کرد نه تهدیدش کرد و افتضاح تر اینکه الگویی موفق با صادرات انقلابی خواهد شد . ما طی 2 3 دهه آتی به قدرتی تبدیل خواهیم شد که مستقله و این بدترین فحش ممکن برای غربه . یک پایه ابرقدرتی همین هوافضاست که علمیست ابر های تک و ممنوعه که اصلا کشورهای دنیا جرات آوردن اسمشم ندارن چه برسد به اینکه خودشان بروند بومی بسازند و در اختیار بگیرند ، بشمارید چند کشور و کدام کشورها دنبال بومی سازی این اهرم قدرتن و دارن . ایران طی دهه آتی ماهواره های ایران ست خواهد داشت تا بتواند با مردم دنیا حرف بزند دائما توسط ماهواره های وابسته به غرب محدود و قطع نشود یعنی قدرت مخابراتی الکترونیکی ، مرزهایش را قبل رسید تهدید اخطار می دهد و تجهیزات نظامیش را ناوبری و هدایت می کند و ... یعنی قدرت نظامی ، اقتصادش را از فضا قدرتمند مدیریت می کند و حتی زودتر از سایر کشورها اقتصاد آن ها را هم ببیند و تحلیل کند مثلا محصول استراتژیکی مثل گندم یعنی قدرت برنامه ریزی و اقتصادی ، هر حادثه ای را سریعا ببیند و در لحظه اقدام کند یعنی قدرت مدیریت بحران و در ادامه حرکت برای رفاه مردم کشور و ... و درادامه ایستگاه فضایی مجبور خواهد بود که پذیرای فضانورد ایرانی باشد .
  • امید تبریزی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    29 5
    خوب نتونستین توضیح بدین ذکر یک نکته مهمه که موشکهایی که جهت خروج از جو پرتاب میشوند نرسیده به آخرین لایه های جوی زمین جهت غلبه بر گرمای جو و خروج از آن زاویه میگیرند.ما نیازی نداریم که احمقها ما رو تایید کنند همین که ما میدونیم و میتونیم یه دنیاست.با تشکر
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    10 13
    لا شك ان الآواكس هي اوجب الواجبات و سلاح الرئيسي!آواكس اوجب واجبات است!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    37 7
    ضد انقلاب ها احمق هستند و خیال میکنند مردم ایران هم مثل خودشان احمق اند. این ها نمیتوانند پیشرفت ها ی ما را ببینند چراکه اگر ببینند باید توبه کنند یا دیوانه شوند
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    7 25
    قرار گرفتن در جو تایید نشده
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      27 4
      اولا که ماهواره نداشته که قرار بگیره! آزمایشی بوده! دوما اگر هم به گفته ی شما تایید نشده باشه و اصلا نرفته باشه این هم خوبه. اشکالات رو نمایان میکنه برا آزمایشات بعدی. به قول ادیسون: من هزار بار در ساخت لامپ نا موفق بودم ولی هزار راه یاد گرفتم که به شکست منجر می شود و نباید از اون راه ها رفت
  • حسین IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    24 8
    به کی داری میگی برادر؟ ضد انقلاب در حال حاضر نوعا از بی سوادها و کوته فکرها تشکیل شده. از علم و تکنولوژی چیزی سرش نمیشه. نگاه می کنه ببینه آمریکا چی میگه همون رو تکرار می‌کنه. ترجکتوری موشک و کلاستر و ... حالیش نمیشه
  • حسین PL ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    23 4
    خداوند متعال دشمنان خودش را به اشتباه میندازه و این اشتباهات مایه شکست دشمن خواهند شد. یکی از بزرگترین اشتباهات و حماقت های صهیونیست ها و اراذل اونها در آمریکا و غرب غوغا و جنجال رسانه ای برای کوچک نشان دادن پیشرفت های ایران و ضعیف نشان دادن قدرت ایران هست تا جایی که خود این احمقها باور میکنن و وقتی که ایران یک پیشرفت بزرگ را اثبات میکنه به لرزه میفتند و غافلگیر میشن مثل پیشرفت صنایع اتمی و یا تولید هواپیمای بدون سرنشین جنگی و یا تولید رادار های فوق مدرن و الان هم نوبت صنایع موشکی هست چه در بحث دفاعی و چه فضایی. ان شا الله مسئولین دولتی به توصیه های رهبر انقلاب توجه کنند و غافلگیری بعدی جهش اقتصادی و رفاهی در کشور باشه که اون موقع تحریمهای آمریکا بی اثر و حتی خنده دار میشه
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 4
    ان را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است
  • صادق IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    24 2
    معمولا یک حربه اطلاعاتی رسانه ای وجود دارد که وقتی طرف دشمن در پی اطلاعات کاملتر و مهمتری می باشد ادعاهای بی اساس ولی فنی و دقیق را مطرح می کند تا بتواند طرف مقابل را تحریک کرده برای اینکه آزمایش و قدرت خود را به اثبات برساند اطلاعات دقیقتری را ارائه نماید. این کار باعث می شود در آن میان ناخواسته اطلاعاتی به دشمن داده شود که بتواند دقیقتر موضوع را بررسی نماید و نقطه ضعف و یا اطلاعات کلی و حساس محرمانه را به نوعی به دست بیاورد. بعد از این ادعاها معمولا مسئولان ما برنامه هایی را پخش می کنند که توضیحات بیشتری برای اثبات ادعا داده می شود و اینجاست که کار جاسوسان و کارشناسان علمی دشمن آغاز شده و اشتباهات اطلاعاتی گوینده را رصد خواهند کرد و با کنار هم گذاردن آنها اطلاعاتی را که ما نمی خواستیم به دشمن بدهیم به دست میاورند. چون آمریکا دنبال این است که اثبات کند این موشک قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد و این یک سند نیاز دارد که ممکن است آن را خود ما یعنی مسئولین امر به اشتباه در اختیار دشمن قرار دهند.
    • حمید IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      12 1
      موافقم با تمام نظرت که خیلی هم به جا می باشد .انشاءالله که مسعولین ما هوشیار باشند .مخفی بودن توسعه وتوان نظامی ،دشمن را مستاصل ونا امید میکند .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    8 2
    شنيديد ميگن عشق نه حقيقي است نه مجازي است ....
  • حقیقت ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    12 41
    ماست مالی نکنید لطفا!!! این تا ونک هم نرفت خخخخخخخ
    • دانیال فاتح IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      26 4
      چرا من تو ونک دیدمش ...
    • امیر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      23 7
      جناب حقیقت، با کنایه گفتی، ولی خیلی بی نمک بود.پنتاگون هم پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ را تایید کرده است.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    11 25
    لطفا يه اطاق درست روي پرايد بزاريد تا اينهمه كشته نده
    • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      30 11
      برادر محترم پراید چه ربطی داره به ماهواره اگه صنعت هم دست بچه های حزب اللهی بود اموروز صنت ما هم به همین اندازه رشد داشت.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      29 7
      شما فرهنگ درست رانندگی کردن را یاد نگیری با دوچرخه هم کشته می دهی . لایی کشیدن را تعطیل کنید کشته ها کم می شوند .
    • مرتضی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      14 10
      صنعتی که منتظر فرانسویها و کره ایها و چینیها بیان درستش کنن بهتر از این نمیشه ولی موشکی و نانو و هسته ای که دانشمندانی با تفکر انقلابی نه با ظاهر انقلابی اتکا داشت از این بهتر می شود ... انشاء الله
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      12 8
      پراید را دولتی می سازد واداده با شعار ما نمی توانیم ولی این ماهواره برها را کسانی امثال شهید تهرانی مقدم که زیر نظر دولت نیستند و به ما می توانیم و ما باید بتوانیم ایمان دارند می سازند اگر اینها هم زیر نظر دولت بودن موشک مان هم همان داستان پراید بود حالا عمق ایمان به شعار ما می توانیم را می توان فهمید
    • امیر IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      17 7
      واقعاً یک نفر باید خیلی آی کیو پایینی داشته باشه که ساخت پراید را باماهواره بر مقایسه کنه!!!! مگه ساخت پراید دست وزارت دفاع است که چنین مقایسه مسخره ای انجام می دی؟!!!!!!!!!!!!!!! وزارت دفاع خودروهایی نظیر سفیر و ارس و....می سازه و موفق به صادرات خودروی سفیر هم شده است، کیفیت خودروی سفیر هم بارها ثابت شده است.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    9 6
    به نظر بنده اشکال از جانب ما هست که اطلاعات کامل، فیلم و متسندات ارائه نمی دهیم و جای شبهه باقی می گذاریم.اونها هم هر طور بتونند از این بی دقتی ما سوء استفاده می کنند.از طرفی هم هنوز جرات پذیرش و اعلام شکست را نداریم.هیچ اشکالی نداره اگر 100 بار پرتاب کنیم و شکست بخوریم
    • امیر US ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      18 3
      هنوز ضد انقلاب را نشناختی !!!! بسیاری از خبرگزاری جهان به موفقیت این ماهواره بر اذعان کردند و حتی پنتاگون هم بر موفقیت این پرتاب صحه گذاشت، کشورهای آلمان و فرانسه وانگلیس و آمریکا هم با صدور یک بیانیه مشترک پرتاب آن را محکوم کردند( اگر شکستی در کار بود که نیازی به محکومیت نداشت) کدام بی دقتی؟!!!! مگه فیلم پرتابشو ندیدی؟!!!!!!شکستی در کار نبوده که ما جرات پذیرش داشته باشیم یا نداشته باشیم، فاکس نیوز یک رسانه تندرو متعلق به نئومحافظه کاران است ف امد نیوز هم یک کانال ضدانقلاب، انتظارداشتی موفقیت ایران را تایید کنند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    3 5
    اگر هم حرف اونا راست باشه و مسیر موشک برای اهداف زمینی کج شده باشه ما راضییم...
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 4
    محمدعلی زم کی میخواد این بچه متوهم و خل و خائن خودش رو جمع کنه!!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 1
    اینها از ماهواره هوا کردن ایران نترسیدن، رسیدن به فناوری موشک های ماهواره بر یعنی توانایی ساخت موشک قاره پیما
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    13 3
    با اینکه پرتاب موفقیت آمیز بوده با این حال آزمون و خطا عضو جدایی ناپذیر علم و پیشرفت هست
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    16 5
    روی این که مرگ بر....نوشته نشده بود چرا بعدش تحریم کردند؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    19 3
    شهید تهرانی هم کلی آزمایش روی موشک ها انجام داد و شاید خیلی هاشم خراب کرد تا الان ما قدرت موشکی در جهان هستیم ....... در هر آزمایشی شکست نباشه پیروزی حاصل نمی شه
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    18 3
    به امریکا بگوییدازماعصبانی باش و ازاین عصبانیت بمیر....شهید مظلوم بهشتی.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    9 2
    اگر چنين چيزي صحت داشته باشد كه ندارد ! قطعاً معتبر ترين مؤسستات هوا فضاي مهم هوا فضا مثل ساناي امريكا وديگر سازمانهاي مهم هوا فضاي اروپائي و روسي حتماً انرا اعلام ميكردند ! نه سايت امد نيوز فاقد اطلاع از مسائل مهم سياسي ! تا چه رسد به اطلاعات اوليه از مسائل هوا فضا !
  • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    16 3
    هر کسی که خبر شکست رو مطرح کرده فارغ از راست یا دروغ بودنش نشانه نگاه سطحیشه... ایران الان تو این مسیر در حال پیشرفته و این باعث افتخار ماست... درود بر دانشمندان ایران
  • NL ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    16 5
    بابا گاو پیش آمدنیوز پرقفوره! خخخخخخخخخخخخخخخ!
  • NL ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    15 5
    بابا گاو پیش آمدنیوز پروفسوره! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!
  • پسر عمه ی مغز متفکر اصلی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 1
    آقا اواکس چی شد پس ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس