هادی محمدی

آمریکایی‌ها در شرایط کنونی به این فکر می‌کنند که از طریق یک توافق سرّی با روسیه، هم در مورد آینده سیاسی و تحولات نظامی کنار روسیه قرار بگیرند و هم بتوانند امتیازاتی را از طریق مسکو کسب کنند.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص دلایل مطرح شدن قطع حمایت سیا از مخالفان سوری در صورت صحت این موضوع، با اشاره به اینکه حمایت­‌های واشنگتن از تروریست­‌های سوری در محورهای مختلف چون ادلب و قنیطره تداوم دارد، بیان داشت: هنوز قرائن قطعی درباره اینکه سازمان اطلاعاتی و جاسوسی سی‌آی‌اِی حمایت‌های تسلیحاتی و پشتیبانی خود را از گروه‌های تروریستی سوریه قطع کرده، در اختیار نیست. منابع روس نیز هنوز در این مورد اظهارنظر قطعی نکرده‌اند و از آمریکایی‌ها درخواست توضیح و مستندات داشتند.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه این خبر به حقیقت نزدیک باشد، متأثر از مؤلفه‌های مختلفی است که در صحنه سوریه در جریان است، افزود: راهبرد آمریکایی‌ها در سوریه بعد از 7 سال حمایت از جریان‌های تروریستی فعلاً با یک بن‌بست جدی روبه­‌رو است. البته بخشی از این مسئله را می‌توان تحت تأثیر نگاه ترامپ به دستگاه‌های اطلاعاتی داخل آمریکا دانست.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به مشکلاتی که ترامپ با CIA ،FBI و دستگاه‌های اطلاعاتی داخل آمریکا دارد، گفت: ممکن است بخشی از این سیاست متأثر از چنین اختلافاتی باشد و این وظیفه از سی‌آی‌ای سلب شده و در اختیار پنتاگون قرار گرفته باشد.

وی با اشاره به توافق آتش‌بس واشنگتن و مسکو مطرح کرد: مقامات آمریکایی طی مذاکراتی که با روس‌ها در مورد طرح توافق آتش‌بس در جنوب سوریه داشتند، اصرار دارند که در مناطق جنوبی مستقر شوند. گزارش‌های بسیاری وجود دارد که آمریکایی‌ها طی هفته گذشته از معبرهای مرزی شمال شرق سوریه و عراق ستون لجستیک خود را برای حمایت از کردهای شمال سوریه در محور درگیری با رقه وارد کرده‌اند.

محمدی اضافه کرد: در واقع هم قرائن تأکید بر این دارد که آمریکایی‌ها این سیاست را هنوز کاملاً به اجرا نگذاشته‌اند و هم دلالت‌هایی وجود دارد که آمریکایی‌ها از طریق یک پروسه نظامی امکان براندازی نظام سیاسی سوریه را ندارند. آنها در شرایط کنونی به این فکر می‌کنند که از طریق یک توافق سری با روسیه، هم در مورد آینده سیاسی و تحولات نظامی امنیتی و جنگ با تروریست‌ها کنار روسیه قرار بگیرند و هم بتوانند امتیازاتی را از طریق روسیه کسب کنند.

وی با توجه به آنچه در صحنه میدانی در جریان است، گفت: تحولات در برخی از مناطق مثل غوطه شرقی و بیابان‌های شرقی سوریه و نوع تحرکاتی که آمریکایی‌ها در محور تنف دارند، دلالت بر این دارد که آنها در یک بن‌بست قرار گرفته‌اند؛ اما سوءظن راجع به ماهیت واقعی این خبر مبنی بر توقف پشتیبانی CIA از گروه­های مختلف در مورد محورهایی که مربوط به استان ادلب و قنیطره و استان‌های جنوبی می­‌شود، با توجه به اینکه اسرائیلی‌ها هم درخواست استقرار نیروی آمریکایی در قنیطره دارند تا به‌جای نیروهای سازمان ملل در طرح آتش‌بس جنوب قرار بگیرند، وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آموزش­‌های آمریکا به عشایر درعا و مخالفان دیگر سوری نیز تأکید کرد: اخبار دیگری وجود دارد که نیروهای آمریکایی در پادگان‌های مستقر در اردن هنوز در حال آموزش نیروهای عشایر دشت حوران منطقه درعا و نیروهایی تحت عنوان ارتش آزاد جنوب سوریه هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس