کد خبر 754718
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴
یادداشت نمایه

بدعهدی‌ها به همراه نقض نص یا روح برجام از سوی آمریکا ، ایران را به سمت کنارگذاشتن تعهدات برجامی خود سوق می‌دهد.

به گزارش مشرق، «امیر علی ابوالفتح» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع طرحی را به تصویب رساند که تحریم‌هایی را علیه سه کشور ایران ، روسیه و کره شمالی به مورد اجرا می‌گذارد . این طرح اگر در سنا به تصویب برسد ، برای امضا روی میز رئیس جمهوری آمریکا قرار می‌گیرد . البته برخی از سناتورها از این که نام کره شمالی نیز به طرح تحریمی علیه ایران و روسیه افزوده شود ، ناخرسند هستند .

کاخ سفید نیز از این که تحریم‌های شدیدی علیه روسیه به مورد اجرا گذاشته شود ، ناراضی به نظر می‌رسد . با این حال با توجه به فضای شدید ضد ایرانی – ضد روسی – ضد کره‌ای در آمریکا ، انتظار می‌رود این طرح پس از کش و قوس‌هایی ، سرانجام تصویب و به قانون بدل شود .

اما فارغ از این که طرح تحریمی آمریکا با چه کیفیتی به تصویب برسد ، تردیدی نیست که سیاست تهاجمی تر واشنگتن در قبال سه کشور ایران ، روسیه و کره شمالی امنیت نظام بین الملل را به مخاطره می‌اندازد . 

از منظر جمهوری اسلامی ایران ، مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا – درصورت قانونی شدن و اجرای آن - می‌تواند به عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام قلمداد شود و شرایط پیش از توافق را در برابر آمریکایی‌ها  قرار دهد .

به عبارت دیگر ، بدعهدی‌ها  به همراه نقض نص یا روح برجام از سوی آمریکا ، ایران را به سمت کنارگذاشتن تعهدات برجامی خود سوق می‌دهد و شرایطی را ایجاد خواهد کرد که آمریکایی‌ها  از آن به عنوان " آستانه رسیدن ایران به ساخت سلاح اتمی " یاد می‌کردند .

البته ایران بارها اعلام کرده است که هیچگاه تصمیمی برای ساخت چنین جنگ افزارهایی نداشته و نخواهد داشت . اما از دید بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی ، رعایت برجام توسط ایران ، این کشور را از دستیابی به سلاح اتمی باز می‌دارد و کارشکنی‌های واشنگتن از طریق تصویب مصوبات تحریمی در کنگره ، جهان را در برابر " تهدید ایران هسته‌ای " قرار خواهد داد . ضمن این که اقدامات تلافی جویانه ایران در خارج از حوزه توافق هسته‌ای نیز محتمل خواهد بود .

در مورد روسیه نیز اعمال تحریم‌های موضوعی علیه مسکو با هدف تاثیرگذاری بر توان اقتصادی ، صنعتی و مالی روسیه ، واکنش شدید کرملین را در پی خواهد داشت . این کشور علاوه بر توسل به اقدامات تلافی جویانه اقتصادی و مالی علیه آمریکا یا متحدان این کشور در اروپا ، از توان بر هم زدن نظام امنیت بین الملل به طرقی همچون خروج از توافقات تسلیحاتی متعارف و غیر متعارف ، شدت بخشیدن به فعالیت‌های خود در شرق اروپا ، غرب آسیا و شمال آفریقا و به بن بست کشاندن روند تصمیم گیری در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است .

تشدید مسابقات تسلیحاتی ، مقابله با طرح‌های آمریکا در سوریه ، شعله ور تر شدن جنگ در شرق اروپا و مساعدت سیاسی – نظامی به کشورهای متخاصم با آمریکا از دیگر اقدامات تلافی جویانه روس‌ها  در برابر تهاجم جدید جریان ضد روس در آمریکا خواهد بود .   

در حالی که کره شمالی نیز می‌تواند با سرعت بخشیدن به روند تولید موشک‌های بالستیک و ارتقاء توانمندی تسلیحات اتمی خود ، خاک اصلی آمریکا را در معرض تهدیدات دائمی هسته‌ای قرار دهد . در حال حاضر علاوه بر پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه آسیا – پاسیفیک ، خاک ایالت‌ها ی‌ها وایی و آلاسکا در برد موشک‌های هسته‌ای کره شمالی قرار دارد . این توانایی با توجه به روند رو به رشد توانایی اتمی و موشکی کره شمالی می‌تواند خاک اصلی آمریکا یا حداقل ، سواحل غربی این کشور را نیز در بر گیرد . 

از این رو ، می‌توان گفت مصوبه اخیر مجلس نمایندگان که احتمالا به قانون نیز تبدیل خواهد شد ، نوعی اعلان جنگ آشکار و پنهان به توازن بین المللی و به آشوب کشاندن صحنه جهانی است   که پیامدهای منفی آن ضرورتا متوجه سه کشور ایران ، روسیه و کره شمالی نخواهد بود و مسلما امنیت ملی آمریکا و متحدان این کشور را نیز در معرض مخاطره قرار خواهد داد .

حال سوال این است که مقام‌های آمریکایی  با توجه به این تبعات سنگین و خطرناک چرا به سمت تصویب و ادامه این روند تخریب کننده حرکت می‌کنند .

بدیهی است اهداف کنگره و کاخ سفید با تغییراتی اندک در خصوص ایران  و روسیه  با انگیزه‌های متفاوتی دنبال می‌شود. بدون شک گنجاندن روسیه در این طرح تحریمی در کنار ایران باید در قالب تنش   جناح ضد روس در کنگره که ترکیبی از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها  را شامل می‌شود و کاخ سفید که آشکارا خواستار تنش زدایی با کرملین است  تحلیل کرد اما در خصوص ایران به نظر می‌رسد  نوعی همگرایی نسبتا کامل در کنگره و کاخ سفید وجود دارد.

باید توجه داشت که آمریکایی‌ها  از فردای توافق هسته‌ای با ایران ، بازی فشار غیر هسته‌ای و خارج از برجام را آغاز کردند تا ایران در پی سرخوردگی ، عصبانیت و ناامیدی از حصول به نتایج برجام ، این سند را نقض و آمریکا را از آنچه دونالد ترامپ " بدترین قرارداد تاریخ آمریکا " می‌خواند ، رهایی بخشد . در حالی که بازی فشار غیر هسته‌ای و خارج از برجام که آمریکایی‌ها  به راه انداخته اند باید با بازی فشار غیر هسته‌ای و خارج از برجام توسط ایران پاسخ داده شود.

ایران ابزارهای کافی ، تاثیرگذار و قاطع برای نشان دادن چنین عکس العملی را در اختیار دارد و طی دو سال گذشته در محیط داخلی ؛ منطقه‌ای و بین المللی در عرصه‌های سیاسی ، اقتصادی و امنیتی به مورد اجرا گذاشته است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس