کد خبر 754698
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۶
بهرام قاسمی نمایه

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تازه ترین تحولات منطقه و وضعیت توافق هسته ای ایران و ۵+۱ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی که مهمان برنامه "من طهران" بود، درباره رای ۴۱۹ نماینده آمریکا به لایحه تحریم های جدید علیه ایران گفت: این لایحه جدید نیست بلکه لایحه ای است که تحریم های غیر برجامی را تجمیع کرده و از جمله اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران و به عبارتی تکرار اشتباهات گذشته آمریکا است.

تحریم های جدید آثار مخربی بر برجام دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص بی ربط بودن تحریم های جدید آمریکا به برجام و تناقض این سخن با سخنان رییس مجلس و رییس جمهور که طی سخنانی گفت به این مسائل پاسخ داده خواهد شد، تصریح کرد: لایحه تحریم جدید غیر برجامی است و به مسائل هسته ای ربط ندارد اما می تواند تاثیر مخربی بر برجام به جا گذارد.

همه کشورها به برجام پایبند هستند

قاسمی در خصوص بروز شکاف در میان گروه ۱+۵ و هدف تحریم قرار گرفتن روسیه و امکان قرار گرفتن مجدد اروپایی ها در کنار آمریکا و برگشت ماجرای تحریم ها گفت: بروز شکاف و دودستگی چندان قابل درک نیست اما واقعیت این است که در کمیسیون مشترک برجام در وین همه کشورها و حتی خود آمریکا پابندی خود را به برجام اعلام کردند. شرایط امروز با دیروز متفاوت است و آمریکای امروز هم قطعا آمریکای دیروز نیست.همچنین اروپای امروز هم اروپای دیروز نیست و شاید روی آوردن آمریکا به تصویب این گونه لوایح تحریم ناشی از تنهایی این کشور است.

قاسمی افزود: آمریکا سعی خود را داشته و دارد و عجیب هم نیست که به هر شکلی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خصمانه اش را تشدید کند اما شرایط جهان مانند گذشته نیست و آمریکا هم شرایط قبلی را ندارد. اتفاقی که در ریاض افتاد و تلاش برای اجماع سازی علیه ایران یک نمایش بود که با هزینه کلانی صورت گرفت و از جیب ملت های مسلمان منطقه هزینه شد که حتی ۲۴ ساعت دوام نیاورد و تضادهای درونی منطقه اجازه استمرار آن را نداد.

امنیت منطقه به نفع همه است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما علاقمند نیستیم تضادها درمنطقه گسترش یابد، بلکه می خواهیم همسایگان ما در وضعیتی باثبات باشند و در فضایی مناسب در جهت توسعه اقتصادی و امنیت بکوشند. امنیت منطقه به نفع همه ماست اگر در منطقه ثبات و امنیت نباشد ما هم متضرر خواهیم شد. ما برای تحقق این امنیت و آرامش تلاش زیادی کرده ایم. منطقه در چند دهه گذشته شاهد جنگ های متعدد بوده و جنگ و گرسنگی در منطقه وجود دارد و ما باید تلاش کنیم جایگاه آن در توسعه و آرامش ارتقا یابد.

قاسمی ادامه داد: ما در حوزه داخلی به توان خود فکر می کنیم که این توان مجموعه ای از بخش های مختلف است. توان دفاعی نقش اساسی دارد که بدون آن در حوزه دیپلماسی موفق نخواهیم بود و اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند. توان اقتصادی، سیاسی و توان مردمی و دمکراسی ایران هم هست که انتخابات اخیر جلوه ای از آن بود که متاسفانه این وضعیت در بسیاری از کشورهای منطقه وجود ندارد. توان دفاعی ما بسیار مهم است و می بینیم در لایحه ای که درکنگره ارائه می شود یکی از نقاطی که هدف قرار می گیرد توان دفاعی و موشکی ماست که بارها اعلام کرده ایم در خدمت ثبات و امنیت و توسعه ایران است و علیه هیچ کشوری نخواهد بود. ما در جنگ تحمیلی آموختیم که باید به توان ملی تکیه کنیم تا بتواند به عنوان یک قدرت بازدارنده به خبیثان اجازه فکر کردن به تجاوز را ندهد.

عدم توجه به واقعیت های موجود در منطقه و ریشه تاریخی ایران خطای راهبردی است. برخی گمان می کنند با مطرح کردن ایران به عنوان دشمن می توانند بر مشکلات خود فائق آیند و سعی می کنند رابطه ایران با سایر ملت ها و دولت ها مخدوش کنند اما واقعیت ها پشت پرده نمی ماند و ایران مانند خورشیدی درخشان در منطقه خواهد تابید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه، آیا شما می توانید آمریکا را از شرکای اروپایی خود جدا کنید یا اینکه پاسخ دیگری به این تحریم خواهید داد، تصریح کرد: لایحه ای که در کنگره آمریکا مورد تصویب قرار گرفت لایحه تحریمی جدیدی است و در واقع لایحه ای است که تحریمهای سابق – غیر برجامی – را مجدداً تجمیع کرده و سنای آمریکا و کنگره تصویب کرده است. وی افزود: به دلیل اینکه روسیه و کره شمالی را هم مورد تحریم قرار دادند مجدداً به سنا برمی گردد و بعد از تصویب سنا برای تصویب برای رئیس جمهور فرستاده می شود.

آمریکا درک درستی از مسایل منطقه ندارد

قاسمی این اقدام را در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران و نشانگر این دانست که درک و تعقل درستی نسبت به ایران و مسائل منطقه نزد مشاورین کاخ سفید وجود ندارد و اشتباهات قبلی آمریکا دوباره تکرار می شود و به نظر می رسد از خطاهای استراتژیک گذشته نسبت به ایران و منطقه درس عبرت نگرفته است.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه کشورمان لایحه اخیر سنای آمریکا علیه ج.ا. ایران را غیر برجامی عنوان کرد و گفت: آنچه در این لایحه وجود دارد ربطی به برجام و مباحث هسته ای ندارد. در واقع چند موضوع مشخص در این لایحه دنبال می کنند ولی اینکه گفته می شود لایحه غیربرجامی است به این معنا نیست که با برجام و بحث هسته ای و تفاهم ایجاده شده بی ارتباط باشد در واقع می تواند به شدت و بسیار آثار مخربی را بر برجام بگذارد و نهایتاً آنچه که در پی مذاکرات فشرده و طولانی و سختی که بین ایران و کشورهای ۱+۵ وجود داشته، می تواند تاثیراتش را بگذارد. لذا در این جا موضوع با بحث برجام ارتباط پیدا می کند.

وی افزود: این لایحه غیر برجامی است ولی قطعاً با توجه به نوع لایحه و مفاد آن شدیداً و به قوت می تواند روی برجام تاثیر بگذارد و در معرض آسیب قراردهد.

واشنگتن از ابتدا کارشکنی کرد

قاسمی گفت: ما در حال بررسی لایحه هستیم و دقیقاً آن را رصد می کنیم و با توجه به برداشتی که خواهیم داشت و روندی که این لایحه پیدا می کند اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ولی قابل بیان است که بعد از توافق ایران و ۱+۵ که طی دو ساال پیش انجام شد ایالات متحده آمریکا سعی کرد با انواع کارشکنی ها، بداخلاقی ها و برعهدی ها مانع اجرای برجام شود و ایران را به هر شکل ممکن از مزایایی که برجام می توانست در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه های اقتصادی، بانکی و صنعتی در جهان داشته باشد محروم کند و لذا به نظر می رسد با توجه به همه تلاشی که در این زمینه داشت و موفق نبود و جامعه جهانی هم خیلی روی خوشی درباره این مسئله به آمریکا نشان نداد و سایر شرکا نیز همکاری های اقتصای شان با ایران را شروع کردند و به هرحال شاهد پیشرفت هایی هم در حوزه های اقتصادی بودیم.

سخنگوی وازت خارجه در ادامه تصریح کرد: آمریکا پشیمان خواهد شد و ما به دولتمردان آمریکا توصیه می کنیم از گذشته درس بگیرند و به فکر حل مشکلات خودشان باشند. مردم منطقه خودشان می توانند مشکلات خود را حل کنند.

برجام دوطرفه نیست که قابل نقض باشد

وی افزود: برجام یک توافق چندجانبه است که از حمایت بین المللی و سازمان ملل برخوردار است و به راحتی کسی یا کشوری نمی تواند برجام را نقض کند وکار دشواری است. لذا با توجه به شناختی که آمریکا از برجام داشت سعی کرد از راههای دیگری بر آن تاثیر بگذارد و لایحه اخیر یکی از این موارد می باشد.

قاسمی افزود: در کمیسیون اخیر برجام در وین همه کشورها پایبندی خودشان را به برجام اعلام کردند حتی خود آمریکا نیز دراین جلسه پایبندی اش را به برجام اعلام کرد.

وی گفت: فکر می کنم شرایط امروز در جهان، منطقه و خود آمریکا با شرایط دیروز قطعاً متفاوت است و آمریکا امروز توانایی آمریکای دیروز را ندارد و اروپای امروز هم اروپای دیروز نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، دولت آمریکا به تنهایی و در مقابل شرکای خود و روسیه و چین نمی تواند مثل گذشته درخصوص برجام تصمیمی بگیرد و اقدامی انجام دهد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 0
    اين ترس از دشمن براي چيست وقتي دشمن با بوغ وكرنا دنيا را به سمت خودش مشغول مي كند چرا ما بايد از ترس ،سكوت كنيم و بيخودي خودرا قانع كنيم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس