سناتور

مقامات و کارشناسان سیاسی با سلایق سیاسی متفاوت به تحریم جدید آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، نمایندگان آمریکا شب گذشته با ۴۱۹ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کردند. این طرح بیش از دو سوم آرای موافق مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص داده و ۳ نماینده مخالف، از حزب جمهوری‌خواه بودند.

 این طرح نسخه اصلاح شده طرحی است که پیش از این با هدف تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود.طرح جامع تحریم‌های ایران باید اکنون به مجلس سنای آمریکا رفته و پس از تصویب شدن، رئیس جمهور آمریکا نیز باید آن را امضا کند.

برای خواندن قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران ۲۰۱۷ کلیک کنید

واکنش مقامات، شخصیت ها و کارشناسان سیاسی به این قانون

مقامات و کارشناسان سیاسی کشور در پی تصویب این قانون واکنش های مختلفی داشتند که در زیر می آید:

محسن رضایی

محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پیام توئیتر از سکوت و غفلت کمیسیون نظارت بر برجام انتقاد کرد.

سیدعباس عراقچی

اقدام خصمانه آمریکایی‌ها با واکنش قطعی ایران مواجه خواهد شد

سید عباس عراقچی در حاشیه اجلاس پیشگیری از جرایم سایبری و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شب گذشته تحریم‌هایی علیه ایران در کنگره آمریکا وضع شده است، گفت: اقدام کنگره و قانونی که در حال تصویب است یک اقدام خصمانه و روشن علیه ایران است و شما بدانید با واکنش قطعی ایران مواجه می‌شود.

وی افزود: در سال‌های پیش همواره با چنین اقداماتی از سوی کنگره و دولت آمریکا مواجه بوده‌ایم و اختصاصی به دولت فعلی آمریکا یا دولت قبلی آن ندارد.

عراقچی با اشاره به این مطلب که قانون جدیدی که در حال تصویب است تحریم موضوعی جدیدی ندارد، گفت: خوب است بدانید اینها جمع بندی و تجمیع تحریم‌های قبلی غیرهسته‌ای است، با این حال می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: به طور قطع اینها می‌تواند بهره مندی ایران از برجام و دستیابی به عواید ناشی از اجرای آن را کاهش دهد و ناسازگار با بندهای مختلف برجام است.

عراقچی تأکید کرد: آمریکا برای اجرای همراه با حسن نیت آن متعهد شده است؛ اینکه آن را در یک فضای سازنده اجرا کند و اینکه از هر اقدامی که اجرای برجام را تحت تاثیر قرار بدهد، خودداری کند.

وی گفت: به هر تقدیر این کار کنگره برخلاف تعهدات آمریکا است با این حال، دولت آمریکا تاکنون ٢ بار مجبور شده است پایبندی ایران را تایید کند، چاره دیگری ندارد، ٧ گزارش آژانس نیز پایبندی ایران را تایید کرده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هفته پیش برای بار دوم پایبندی ایران را تایید کرد، هرچند حرف‌هایی زده می‌شود و تهدیدهایی صورت می‌گیرد که ٣ ماه آینده چه می‌شود اما ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها در صحنه عمل تصمیم می‌گیریم.

رضاسراج

در مقابل تحریم‌های جدید چه باید کرد؟

رضاسراج کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی در کانال خود نوشت:

مجلس نمایندگان امریکا طرح اعمال تحریم علیه ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. این طرح که نسخه اصلاح شده طرح پیشین سنا است؛ به دلیل افزوده شدن بندهای مربوط به تحریم کره شمالی، طرح تازه ای محسوب شده و باید مجددا در سنا نیز به تصویب برسد.

چنانچه سناتورها مصوبه مجلس نمایندگان را تائید کنند، طرح برای امضاء به کاخ سفید ارسال می شود تا تبدیل به قانون گردد. اگر ترامپ، به دلیل وجود تحریم‌های ضد روسی و اختیارات محدود رئیس جمهور بعد از ابلاغ، از امضای طرح خودداری کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به رای گذاشته می‌شود و در صورت کسب رای مثبت دو سوم نمایندگان هر یک از مجلس‌ها، لازم الاجرا می‌گردد.

بالابردن ریسک سرمایه گذاری خارجی در ایران، اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه اقتصاد ایران، نشانه رفتن بخش دفاعی کشور، امنیت زدایی از ایران و انتقال هزینه‌های برجام از حوزه اقتصاد به بخش امنیت و اقتدار کشور، از اهداف تحریم‌های جدید آمریکا است. از همه مهم‌تر، این تحریم‌ها دوگانگی در حاکمیت و شکاف ملی را به انتظار نشسته است. از همین رو به جای شماتت دولت و اثبات حقانیت برای مواضع خود، می‌بایست مطالبه اقدام متقابل را در دستور کار قرار داد. امروز با اعتراف روحانی و ظریف به نقض روح و جسم برجام توسط آمریکا، دیگر اثبات نقض توافق، مسئله نیست. بلکه مسئله مهم، عزم ملی و پکپارچگی در درون حاکمیت و جامعه برای اقدام متقابل است.

حسین شریعتمداری

پرونده هسته‌ای باید از دولت گرفته شود

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان  با بیان اینکه طی 4 سال گذشته دولت به وضوح نشان داده که توان و تخصص لازم را برای ورود به پرونده هسته‌ای کشورمان نداشته است، اظهار کرد: دولت طی این مدت با وجود اینکه بیشترین ظرفیت و امکانات نظام را به پای برجام ریخته و هزینه کرده است، هیچ دستاوردی درپی نداشته است.

وی افزود: دولت ادعا می‌کرد برجام باغ میوه‌ای است که سیب و گلابی‌های آن بعدا می‌رسد، اما حالا معلوم شده است که این سیب و گلابی‌ها گندیده و بیماری‌زا و خسارت‎ آفرین است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه اگر قرار باشد پرونده هسته‌ای به همین ترتیب ادامه پیدا کند قطعا ما با خسارت‌های بیشتری روبرو خواهیم بود، گفت: بنابراین باید پرونده از دست دولت خارج و به هیئتی مرکب از کارشناسان برجسته و متخصصین ورزیده سپرده شود که البته افرادی از دولت هم می‌توانند عضو این هیئت باشند ولی اداره امور آن نباید در اختیار دولت باشد؛ چراکه 4 سال برای بروز ناتوانی و عدم تخصص دولت کافی است و آزموده را آزمودن خطاست.

شریعتمداری در پایان عنوان کرد: اگر دولت با در نظر گرفتن «انصاف» یک مرور گذرا به وعده‌هایش درباره برجام و تعریف و تمجیدهایش از آن داشته باشد و آن را با آنچه امروز به دست آوردیم مقایسه کند، خودش هم اذعان می‌کند که توان لازم برای انجام این کار را نداشته است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس

کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، نشست فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کند.

این نشست شنبه (7 مردادماه 96) در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس برگزار می‌شود.

 یک فوریت طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» 27 تیرماه 96 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

سید حسین نقوی

آمریکا بارها برجام را نقض‌ کرده/ مجلس سکوت نخواهد کرد

سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قطعنامه ضدایرانی کنگره آمریکا و جلسه فوق‌العاده کمیسیون متبوعش برای بررسی این موضوع، گفت: آمریکایی‌ها در جریان برجام‌ مدام سنگ‌اندازی کرده‌اند و این اقدام، اولین مقابله آنها با اجرای برجام نیست.

وی با بیان اینکه رفتارهای ضدایرانی کنگره آمریکا با واکنش قاطع مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد، گفت: مجلس و کمیسیون امنیت ملی در دفاع از حقوق مردم، پاسخ و اقدامی شایسته به اقدامات ضدایرانی کنگره خواهد داد.

نقوی تصریح کرد: تحریم‌ها و مصوبه اخیر کنگره با اساس برجام در تضاد است و آمریکایی‌ها باید نسبت به نقض‌های پی‌درپی برجام پاسخگو باشند؛ نه‌تنها آمریکا بلکه دیگر کشورهای که در توافق هسته‌ای حضور داشتند باید نسبت به نقض‌ برجام توسط آمریکا واکنش صریح داشته باشند.

سیدیاسرجبرائیلی

تحریم سیداکاملا جدید است

سیدیاسرجبرائیلی در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای عراقچی در اظهاراتی که یحتمل تعجب آمریکایی‌ها را نیز برخواهد انگیخت، گفته‌اند تحریم سیدا تحریم جدیدی نیست و جمع بندی تحریم‌های گذشته است!
این مفهوم جمع بندی در تاریخ قانونگذاری آمریکا باید بی‌سابقه باشد. ایشان که حقیقتا مبدع مکانیسم ماله هستند، اگر مثالی از تاریخ قانونگذاری آمریکا بیاورند که کنگره بدون الغای قوانین قبلی، یک قانون جدید برای جمع بندی تصویب کرده باشند، همه فرآیندهای ماله‌کشی قبلی و  بعدی ایشان را تائید و تصدیق خواهیم کرد؛ اما مطمئنیم که این جمع بندی اختراع ایشان است.
تحریم سیدا کاملا جدید، بی‌سابقه و گسترده است. ایشان نیز این را به خوبی می‌دانند.
آقای عراقچی را به یک مناظره درباره دو موضوع "جدید بودن تحریم سیدا" و "نقض آشکار بند ۲۹ برجام" دعوت می کنم. اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی معذور است، خبرگزاری فارس آمادگی برگزاری این مناظره را دارد.

جواد کریمی قدوسی

تحریم‌های جدید ایران ادامه «چماق و هویج» است/ هیات نظارت پاسخ دهد

جواد کریمی قدوسی  در واکنش به تصویب «طرح جامع تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی» در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: با توجه به اینکه این مصوبه تنها سه رای مخالف در برابر ۴۱۹ رای موافق داشته، بنابراین تکلیف آن معلوم است و حتی در صورت وتوی رئیس جمهور، با حداقل دوسوم رای مجلس نمایندگان آمریکا تبدیل به قانون خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز راه مذاکرات هسته ای تاکنون، همواره این مساله را گوشزد کرده ایم که مشکل آمریکایی ها با ما سر موضوع هسته ای یا موشکی و یا حقوق بشر نیست و اگر جمهوری اسلامی خود را به امنیت رژیم صهیونیستی پایبند نشان دهد، همه مشکلات آمریکا حل می شود حتی اگر ما آزمایش هسته ای انجام دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هیات حاکمه آمریکا شامل رئیس جمهور و کنگره به شدت تحت نفوذ لابی رژیم صهیونیستی هستند و تحت این لابی انتخاب و مدیریت می شوند.

کریمی قدوسی گفت: کمپانی های چند ملیتی که زیر چتر نفوذ صهیونیست ها هستند، هیات حاکمه آمریکا را انتخاب و راهبردهای آنها را تعیین می کند.

وی تصریح کرد: مصوبه دیشب مجلس نمایندگان آمریکا هم ادامه همان سیاست چماق و هویج است که بر اساس آن هویج در دست اروپایی ها قرار دارد و چماق در دست ترامپ و کنگره آمریکا.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه برخی مسئولان که معتقدند توافق هسته ای با همه اشکالاتش باعث ایجاد اختلاف میان اروپا و آمریکا در موضوع ایران شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که اینها دو لبه یک قیچی هستند و اروپایی ها در عمل تابع اقدامات تحریمی آمریکایی ها رفتار می کنند.

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که هیات نظارت بر اجرای برجام در حال حاضر چه باید بکند، اظهار داشت: اعضای این هیات هفت نفره مشخص است چه کسانی هستند؛ افرادی همچون آقایان روحانی، لاریجانی، ولایتی، ظریف و شمخانی هستند و باید بدانند که این هیات باید به فردای تاریخ پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: گویا برخی از اعضای این هیات معتقدند که اگر حتی ترامپ برجام را پاره هم کند، ما باید آن را با چسب بچسبانیم و به آن پایبند باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر از ابتدا که آمریکایی ها برجام را نقض کردند اقدام قاطعی در برابر آنها انجام و به قانون «اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام» عمل می شد، کار امروز به اینجا نمی رسید؛ الان هم باید بدانیم که جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت است.

کریمی قدوسی در پاسخ به اظهارات برخی اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام که واکنش به مصوبات تحریمی آمریکا علیه ایران را منوط به تصمیم مجلس می دانند، گفت: این کارها توپ به زمین مجلس انداختن است؛ چرا که مجلس قبل از این قانونگذاری کرده و تکلیف را مشخص کرده است، علاوه بر آن فرمان مشروط مقام معظم رهبری برای اجرای برجام نیز تکلیف کار را برای این مواقع معلوم کرده است.

وی تصریح کرد: به نظر من از همین امروز آقای روحانی باید با توجه به نقض صریح برجام، به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهد که گام به گام اقدامات داوطلبانه انجام شده در حوزه هسته ای را متوقف کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کسانی هم که می ترسند، باید بدانند که اتفاقا اگر قرار باشد تهدیدی متوجه ما شود، زمانی است که مسئولان عقب نشینی کنند و بترسند.

فواد ایزدی

تحریم‌های جدید بسیار گسترده تر از قبل است/اکنون باید پرسید تحریم‌ها شامل چه چیزی نمی‌شود؟

فواد ایزدی، کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص وضع تحریم های جدید علیه ایران با حداکثر آرا در آمریکا اظهار داشت: طی دو سال گذشته آمریکا به هر بهانه‌ای ابران را تحریم کرده است اما تحریم های جدید دور جدیدی است که بسیار گسترده و پیچیده تر از تحریم‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه تحریم های جدید دو دلیل اصلی دارد خاطر نشان کرد: خباثت آمریکایی ها دلیل اصلی وضع تحریم های جدید علیه ایران است تا جایی که به صراحت اعلام می کند به دنبال براندازی حکومت ایران است و از این رو با اعمال تحریم ها به دنبال فشار آوردن بر نظام و مردم است.

 

دولت با اعتماد به آمریکا کشور را در معرض تحریم‌های جدید قرار داد

این کارشناس مسائل هسته‌ای با انتقاد از ضعف قوه مجریه در برخورد با آمریکا تصریح کرد: دلیل دیگری که آمریکا در چند سال اخیر تحریم های خود را شدت بخشیده است، ضعف دولت ما در مقابله با تحریم هاست به طوری که بی جهت امتیاز های گسترده ای به آمریکا داده و به آنها اعتماد کردند و عملاً کشور را در معرض تحریم های جدیدی قرار دادند که تحریم های جدید ناشی از عملکرد دولت یازدهم است.

ایزدی ضمن انتقاد از مجلس شورای اسلامی در تصویب 20 دقیقه ای برجام عنوان کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس هنوز هم برجام را یک بار نخوانده اند تا بدانند در آن چه تعهداتی برای دو طرف قید شده است اما در مجلس قبل با این شرایط به برجام رای مثبت دادند.

وی افزود: طی دو سال گذشته بارها آمریکا اقدام به وضع تحریم های جدید علیه ایران کرد اما دولت ایران در مقابل دست به توجیه این اقدامات آمریکا زد؛ مجلس هم قانون جاری کشور در خصوص متوقف کردن تعهدات ایران در برجام در پی نقض های مکرر برجام اجرا نکرد.

این کارشناس مسائل هسته ای همچنین گفت: توجیه دولت در مقابل تحریم های آمریکا و بی توجهی مجلس به اجرای قانون و به طور کلی عدم اقدام متقابل از سوی ایران باعث تشویق آمریکایی ها به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شد.

 

 باید پرسید تحریم های جدید آمریکا شامل چه چیزی نمی‌شود؟

ایزدی با اشاره به گسترده بودن تحریم های جدیدی که شب گذشته علیه ایران در کنگره تصویب شد گفت: دلیل اینکه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را مادر تحریم ها می نامند این است که تحریم های جدید حد و حدودی ندارد؛ نسل اول تحریم‌ها به صورت تحریم افراد و برخی از سازمان ها و شرکت ها بود. اما در حال حاضر باید این سوال پرسیده شود که تحریم های جدید آمریکا شامل چه چیزی نمی‌شود؟

وی ضمن بیان اینکه با دور جدید تحریم ها هر فرد و هر نهادی قابلیت تحریم دارد بیان داشت: دو کشور روسیه و کره شمالی هم در کنار ایران تحریم شده اند اما ائتلاف با این کشورها اگرچه نیازمند تصمیم سیاسی است اما حضور مسئولین به شدت غرب گرا در کشور مانع از این ائتلاف می شود.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: برخی از مسئولان کشور اساساً علاقه ای به ایجاد رابطه دوستانه با روسیه نیستند چرا که گرایشات شدیدی به غرب داشته و راه حل مشکلات کشور را در ارتباط با کشورهای غربی به ویژه اروپا و آمریکا می دانند.

 

روسیه می‌داند اگر آمریکا آغوش خود را باز کند برخی از مسئولان ایرانی خود را در آغوش آمریکا می اندازند

ایزدی خاطرنشان کرد: روسیه علاقه ای به ایجاد روابط با دوستانه آمریکا نداشته و از طرف دیگر اعتمادی هم به برخی از مسئولان کشور ما ندارد؛ چرا که میداند اگر آمریکا آغوش خود را باز کند برخی از مسئولان ما با عجله خود را در آغوش آمریکا می اندازند.

وی در ادامه بیان داشت: غرب زدگی که در سیستم و قوه مجریه کشور وجود دارد مانع بزرگی بر سر ائتلاف با سایر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکاست؛ هرچند این کشورها به لحاظ اقتصادی و سیاسی قدرتمند باشند.

 

برجام را بر اساس اعتماد به آمریکا امضا کردند و ضمانت اجرایی نداشت

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه برجام هیچگاه ضمانت اجرایی نداشت عنوان کرد: اگر برجام ضمانت اجرایی داشت هیچگاه به این گستردگی شامل نقض برجام نبودیم اساسا برجام بر اساس اعتماد کامل ایران به آمریکا نوشته شد.

ایزدی افزود: به طور معمول قراردادها یا بر اساس اعتماد هستند که این نوع قرارداد در روابط دوستانه نوشته می‌شود اما اگر توافق بر اساس عدم اعتماد باشد تکیه قراردادها بر روی متن توافق خواهد بود؛ اگر به متن برجام توجه شود می توان دریافت که متن برجام قوی نیست.

وی همچنین تصریح کرد: باید مسئولان وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده باید پاسخ گو باشند که چرا قرارداد را بر اساس اعتماد به آمریکا پذیرفته اند به طوری که هر روز شاهد تحریم های جدید علیه ایران هستیم اما همچنان یک اقدام متقابل در خور از سوی ایران دیده نمی شود.

این کارشناس هسته ای در پاسخ به این سوال که بازگشت به شرایط قبل از مذاکرات برای ایران چقدر زمان می برد یادآور شد: ما بسیاری از تجهیزات و دستاوردهای خود را برای رسیدن به برجام از دست دادیم؛ به عنوان مثال 30 سال زمان صرف شد تا نیروگاه اراک به چنین شرایطی رسید و رسیدن به زمان اوج این نیروگاه کار دشوار و زمان بری است. از طرف دیگر حاصل ده سال غنی سازی اورانیوم دیگر از کشور خارج شده و همین مقدار زمان و هزینه لازم است تا شرایط دوباره به حالت قبلی باز گردد.

ایزدی در پایان تصریح کرد: خسارات مالی و تکنولوژی زیادی به کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای به این صنعت وارد شد اما در حال حاضر شاهد هستیم تحریم هایی که قرار بود لغو شود هم لغو نشد.

رضاروستا آزاد

عامه مردم هم می‌دادند که برجام به طور آشکار توسط آمریکا نقض شده است/ دولت غنی‌سازی را از سرگیرد

رضا روستاآزاد عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات حسن روحانی و ظریف مبنی بر نقض جسم و روح برجام توسط آمریکا اظهار داشت: هیچ جریان یا فکر سیاسی نمی‌تواند مسائل محیط پیرامونی خود را طی دراز مدت انکار کند و مدتهاست که این موضوع کاملا آشکار در محیط پیرامون ما وجود دارد و دیگر عامه مردم هم می‌دادند که برجام به طور آشکار توسط آمریکا نقض شده است.

 

وی افزود: دوستان دولت ممکن بود در بازه‌ای از زمان این موضوع را مطرح نکنند یا به آن اذعان نکنند اما هر تفکر سیاسی و اجتماعی که مشکلات و واقعیت‌ها را انکار کند وجهه خود را در جامعه مخدوش کرده و این کار از اعتبار آن مجموعه می‌کاهد.دولتی‌ها مجبور شدند که در روزهای اخیر این اعترافات را داشته باشند و این جبر می‌تواند دوستان را تا اقدام صریح و جدی برای مقابله با بدعهدی‌ها پیش ببرد.

 

روستاآزاد گفت: آقای روحانی در ابتدای مبارزات انتخاباتی می‌گفت اروپا نقشی در دنیا ندارد و اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید با کدخدا معامله کنیم و در این رابطه به سایرین هم نقد وارد می‌کرد. امروز و با توجه به مواضع صریح ضد برجامی آمریکایی‌ها، خود دولتمردان به تعامل با اروپایی‌ها رسیده‌اند و این یعنی اینکه دولتی‌ها یک گام از مواضع خودشان عقب‌نشینی کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پایان عنوان کرد: دولتمردان حرف‌هایی را می‌زنند و مانورهایی می‌دهند ولی این‌ها در حد همان حرف است و بعید است که اقدام جدی کنند؛ آن‌ها اگر می‌خواهند اقدام جدی در مقابل اقدامات آمریکایی‌ها داشته باشند باید تحقیقات در خصوص سانتریفیوژهای نسل جدید و غنی‌سازی اورانیوم را به طور جدی از سرگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    14 1
    عراقچی فقط درحال ماله کشی خیانت های امریکا به برجام است/
    • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      11 10
      تحریم؟برای شما و امثال دست اندرکار در مشرق چه فرقی داره؟شماها که حقوق های انچنانی و همه جا هم رانت و نفوذ و وام و ...این ما مردم هستیم که فردا هرچی بشه هی زرت و زرت اب و برق و گاز گرون می کنید تا از جیب ما هزینه شاخ و شونه کشیدن رو پرداخت کنید
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      8 0
      دیگه چه اتفاقی باید بیفتد تا بدانیم در برجام خبانت شده است
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      2 0
      .باید آقای جلیلی جای آن باشدکه از اراده قوی برخودار است.تیم مذاکره هسته ای باید عوض بشود
    • امیر IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      4 3
      جناب 14:04 حقوق های آنچنانی و نجومی که مربوط به دولت یازدهم بود، همان حقوق بگیران نجومی را جنابی ذخیره نظام نامید، در ضمن برخورد مقتدرانه و دفاع از حقوق ملت به معنی شاخ و شونه کشیدن نیست پرفسور، این برخورد منفعلانه و بزدلانه است که باعث شد تحریم ها تشدید شود وبارها وبارها برجام نقض شود و حالا هم به قول رییس مجلس نمایندگان آمریکا شدیدترین تحریم های تاریخ علیه کشورمان به تصویب برسد، در ضمن آب و برق و گاز را دولت محبوبتون گران می کنه دلبندم ، همون که طرفدارش هستید.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    7 1
    عراقچی: مصوبه کنگره امریکا تحریم موضوعی جدیدی ندارد، جمع‌بندی و تجمیع تحریم‌های قبلی غیرهسته ای است
  • پسر IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    8 1
    تحریم ایران، روسیه و کره شمالی باهم خیلی جالب چرا که روسیه و کره شمالی دارای بمب اتمی هستند ولی ایران با دست خودش انرژی هسته ای از بین برد و داره بازم تحریم میشه کره شمالی خیلی حرف خوبی زده گفته جنگ طلب نیستیم ولی برای صلح هم التماس نمیکنیم نتیجه برجام نافرجام هر روز بیشتر خودش نشون میده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    6 0
    علت ناکامی و شکست مطلق لجن جام اینه که ترامپه عزیز جونِ اصلاح طلبا رو کاغذهای این قرارداد ننگین نجاست کرده
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    12 2
    بخاطر نابودی صنعت هسته ای روحانی و تیمش باید استعفا دهد ...
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      6 0
      احسنت بانطر شما موافقم
  • ناشناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    9 1
    خروج از معاهده NPT و غنی سازی 90 درصدی پاسخ نقض آشکار برجام است .
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    2 2
    سلام بهترین راه حل صبوری بیشتر وبعد اقدام علیه برجام..... چون هرچی باشه اونا منتظر آتو هستن....
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      2 0
      اونا خر کی باشن که منتظر ات هستن ؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    3 0
    حقیقتش نمی دانم چرا وقتی که دولت و مجلس آمریکا تحریم های جدید علیه ایران وضع می کنند، قیمت برخی محصولات به شما افزایش پیدا می کند یا این که در بازار نایاب می شود همانند ماله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس