ولایتی

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با تأکید بر همکاری همه جانبه دانشگاه آزاد اسلامی با دولت، گفت: این دانشگاه بنا دارد با دولت در پروژه‌های مختلف علمی، پژوهشی، عمرانی نهایت تعامل و همکاری را داشته باشد.

به گزارش مشرق، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورا در دفتر ریاست هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ولایتی به مباحث مطرح شده درباره چگونگی و نحوه اجرای طرح های درآمدزا در جلسه گذشته شورای اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: جلسات شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه با هدف طراحی نقشه راه استراتژیک برای کاهش وابستگی به درآمدهای شهریه‌ای و ایجاد درآمدهای پایدار در سطح عالی برگزار می‌شود.

ولایتی در بخش دیگری از این جلسه و پس از استماع گزارش هاشمی درباره شهرک‌های شفا، ضمن تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در امور عمرانی و ایجاد شهرک‌های شفا(فناوری آزاد)، گفت: توسعه این شهرک‌ها راه حل مناسبی برای افزایش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود.

وی با ارائه پیشنهادی درباره اضافه شدن کاربری سلامت به شهرک‌های شفا اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته، ایجاد شهرک‌های سلامت مورد توجه قرار دارد، پیشنهاد می شود بحث سلامت نیز به کاربری‌های شهرک شفا اضافه شود.

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: براساس اساسنامه این دانشگاه، باید خزانه داری کل ایجاد شده تا مدیریت دانشگاه بتواند به صورت آنلاین امور مالی را رصد کند.

ولایتی همچنین با تأکید بر همکاری همه جانبه دانشگاه آزاد اسلامی با دولت، گفت: این دانشگاه بنا دارد با دولت در پروژه‌های مختلف علمی، پژوهشی، عمرانی نهایت تعامل و همکاری را داشته باشد.

وی به سوابق مدیریتی و دانش اقتصادی  فرهاد رهبر هم اشاره و تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بهره گیری از این پتانسیل با قوت بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

* افزایش درآمدهای غیرشهریه ای نیازمند سرمایه گذاری است

همچنین فرهاد رهبر نیز در سخنانی با اشاره به دهه چهارم فعالیت دانشگاه، گفت: امروز مهم‌ترین منبع درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است و ما باید به دنبال افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای خود باشیم که نیازمند سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به دارایی‌های مولد و غیرمولد دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: شورای اقتصاد دانش بنیان ، باید ماتریسی را به منظور تبدیل دارایی های غیرمولد به مولد از طریق توسعه شرکت های دانش بنیان طراحی کند که این ماتریس شامل شناسایی منابع در اختیار، فرایند تبدیل ایده به محصول و بازاریابی و فروش تولیدات باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تولیدات شرکت‌های دانش بنیان باید در وهله نخست با نیاز استانی و بعد نیازهای ملی و فراملی تناسب و هماهنگی داشته باشد.

 رهبر پیشنهاد داد: هر استانی می تواند به صورت مستقل متولی تاسیس شهرک‌های شفا شود اما امر سیاستگذاری و نظارت توسط سازمان مرکزی صورت گیرد. همچنین یکی از استان‌های نزدیک تهران به عنوان پایلوت انتخاب شده و طرح تاسیس شهرک شفا به صورت کامل در آن اجرا شده و در نهایت نواقص و مزایای طرح شناخته شده و در سایر استان‌ها به صورت یک سیاست کلی به کار گرفته شود.

* تشکیل بانکی از ایده‌های کم ریسک و متناسب با ظرفیت هر استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ایجاد بانک ایده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید ایده‌های موجود در دانشگاه غربالگری و بانکی از ایده‌های کم ریسک و متناسب با ظرفیت هر استان تشکیل شود. در گام بعد می توانیم از ایده‌های با ریسک اجرای بالاتر استفاده کنیم و آنها را به سرانجام برسانیم.

در ادامه این جلسه محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به ارائه گزارشی درخصوص وضعیت احداث شهرک‌های شفا در استان‌های مختلف پرداخت و گفت: با توجه به ظرفیت‌های این دانشگاه و بخشی از زمینهای بلااستفاده تصمیم گرفتیم برای هر استان یک شهرک فناوری تأسیس کنیم.

وی از کلنگ زنی و احداث شهرک شفا در31 استان خبر داد و افزود: شهرک های شفا در 5 استان در مرحله نهایی است و بزودی به بهره برداری می رسد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استفاده از اراضی بلا استفاده، ایجاد محیطی برای تولید و انتشار دانش، تأمین مسکن برای اعضای هیأت علمی و کارکنان، کاهش بار ترافیک شهری از طریق استقرار صنوف و ایجاد اشتغال از جمله اهداف تأسیس این شهرک هاست.

در ادامه این جلسه ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد با تایید سخنان ولایتی در خصوص ایجاد یک رویه هماهنگ برای سرمایه گذاری در امور دانش بنیان در واحدها گفت: با توجه به اداره دانشگاه آزاد اسلامی به صورت هیات امنای استانی پیشنهاد می شود برخی امور سرمایه گذاری به صورت استانی انجام شود.

شایان ذکر است، در جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد طرح کلی شفا (شهرک فناوری) پس از بحث و تبادل نظر میان اعضای جلسه، به تصویب شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی رسید و مقرر شد متولی تاسیس این شهرک‌ها به صورت استانی متناسب با مزیت‌های نسبی استان، کارآفرینان و با سیاستگذاری و نظارت سازمان مرکزی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس