کد خبر 754206
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس در شرایطی بار دیگر برای حل پرونده مانوئل ژوزه خواهان جذب کمکهای هواداری شده است که بنابر ادعای مسئولان این باشگاه و فدراسیون فوتبال، هنوز حکمی در این خصوص صادر نشده است.

به گزارش مشرق، یک سوال مهم در این باره مطرح می شود. آیا در شرایطی که حکمی صادر نشده به استقبال کمکهای هواداران رفتن در راستای حل این مشکل سوال برانگیز نیست؟

در طی ماههای گذشته همواره شایعاتی وجود داشته مبنی بر اینکه حکم پرونده ژوزه اعلام شده اما این حکم از سوی فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس رسانه ای نمی شود. این برداشت و این شایعه نمی تواند چندان منطقی باشد چرا که معمولا فیفا و   CAS پس از صدور حکم نهایی، مهلتی را برای پرداخت بدهی تعیین کرده و نهادهایی که نام بردیم برای باشگاه در صورتی که در آن مهلت تعیین شده مطالبات پرداخت نشود جرایم و محرومیت های بعدی در نظر می گیرند.

حال باشگاه پرسپولیس در بیانیه خود از بسته شدن بحث پرونده شاکیان فیفایی خبر داده و درباره اهمیت پرداخت بدهی های ژوزه سخن گفته و این در حالی است که هنوز حکمی صادر نشده و باید دید که چرا مسئولان پرسپولیس که مدعی هستند شانس پیروزی در دادگاه CAS  را دارند، به استقبال محکومیت رفتند!

مدیران پرسپولیس اگر به برتری در دادگاه شانسی قائل نبودند چرا هزینه حق داوری و بررسی این پرونده در دادگاه بین المللی را به جان خریده اند و آیا نمی دانند که بخاطر ۶ ماه بررسی این پرونده(از بهمن تا هم اکنون) پرسپولیس با جرایم دیگری بابت دیرکرد این بدهی کلان مواجه می شود؟

محمد رویانیان مدعی شده بود اصل مطالبات ژوزه و ۳ دستیارش ۴۰۰ هزار یورو است و مابقی مبالغی که در نظر گرفته شده جرایم و دیرکرد این بدهی است که مدیران بعدی و متعدد باشگاه پرسپولیس پس از وی روی کار آمدن، حاضر به پرداخت آن نشده و دفاع خوبی هم نداشتند.

رویانیان بارها تاکید کرده بود اگر در این پرونده به درستی از حق پرسپولیس دفاع می شد و این همه وکلای پرونده عوض نمی شدند شاید پرسپولیس می توانست حکمی بگیرد که به این میزان جریمه محکوم نشود. رویانیان تاکید داشت که پرونده مطالبات وینگادا و دستیارش کاروالیو را با پرداخت پانصد هزار دلار بسته و اگر او هم می خواست می توانست همین کار را با پرونده ژوزه هم بکند، روند پرونده را فرسایشی می کرد و پرسپولیس با دیرکرد و جرایمی مواجه می شد که خروجی اش افزایش مطالبات وینگادا و دستیارش بود. هر چند همه این ماجراها دلیل نمی شود که سو مدیریت دوران رویانیان در پرونده ژوزه بی تاثیر نباشد.

علی دایی هم درباره حکم سه و نیم میلیاردی که از پرسپولیس دریافت کرده مدعی است اگر مسئولان این باشگاه طلب ۵۰۰ میلیون تومانی وی را بابت مالیات سال اول قراردادش را پرداخت می کردند وی قرارداد سال سومش را به اجرا نگذاشته و خواهان قرارداد دو و نیم میلیاردی سال سوم خود نمی شد.

مسئولان پرسپولیس اما به خواسته دایی مبنی بر پرداخت مالیات قرارداد توجهی نکردند و او نه تنها پرداخت مالیات سال اول و دوم خود را طلب کرد بلکه قرارداد سال سوم خود را در حالی که آن فصل به صبا رفته بود مطالبه کرد و حالا کمیته استیناف پرسپولیس را محکوم به پرداخت سه و نیم میلیارد به علی دایی کرده است که از این رقم، دو و نیم میلیارد بابت قرارداد سال سوم او و یک میلیارد تومان مالیات این قرارداد ۳ ساله است.

فیفا در زمستان سال گذشته پرسپولیس را محکوم به پرداخت یک میلیون و ششصد هزار یورو کرده است. مسئولان فعلی پرسپولیس برخلاف رویانیان معتقدند که اصل مطالبات ژوزه و دستیارانش بیش از ۴۰۰ هزار یورو بوده است و از ارقامی در حدود هفتصد تا هشتصد هزار یورو به عنوان اصل مطالبات ژوزه یاد می شود. با این وجود چیزی که مسلم است، این خواهد بود که حداقل حدود نیمی از مبلغی که پرسپولیس محکوم شده مربوط به جرایم و دیرکرد در پرداخت این بدهی است که فیفا آن را در نظر گرفته و حالا قطعا دادگاه CAS  هم علاوه بر دریافت مبلغی بابت حق الزحمه داوری این پرونده قطور، جرایم جدیدی را برای پرسپولیس در نظر میگ یرد چرا که سرخ ها پس از صدور حکم فیفا از بهمن ماه تاکنون پرونده را به CAS  بردند و باید دید چه مبلغی روی مبلغ در نظر گرفته شده از سوی فیفا به این پرونده اضافه می شود.

مدیریت باشگاه پرسپولیس و معاون حقوقی وی اخیرا نیز پرونده شکایت گولج را به CAS  فرستادند. این شیوه ای است که پرسپولیسی ها سعی دارند آن را به بهانه دفاع از پرونده تلقی کنند اما در واقع حکایت، حکایت زمان خریدن است. گولج ۳۶ هزار دلار بابت قسط اول قراردادش دریافت کرده بود و حالا فیفا، پرسپولیس را به پرداخت ۳۲۳ هزار یوروی دیگر محکوم کرده است که از این ۳۲۳ هزار یورو، بخشی از آن بابت جریمه و دیرکرد در پرداخت است. حالا قطعا CAS  هم برای بررسی این پرونده دریافت می کند و هرچه بگذرد و پرسپولیس نتواند دفاعیه محکمی داشته باشد روی مبلغ مطالبات گولج هم اضافه می شود و پرسپولیس باید جرایم دیگری را بپردازد

یک لشکر مدیر و دهها میلیارد بدهی

بعد از مدیریت رویانیان هم مدیرانی چون پروین، رحیمی، منتقمی، سیاسی، طاهری، نژادفلاح و مجددا طاهری روی کار آمدند. طی این مدت و در برخی ماهها پرونده متولی نداشت و پرسپولیس حداقل ۳ بار وکیل پرونده را عوض کرد و در برخی ماهها حتی وکیل حقوقی نداشت و پرونده به حال خود رها شد.

پرسپولیسی ها در مقاطعی تلاش کردند ژوزه را متقاعد به دریافت اقساطی مطالبات خود کنند و حتی اخیرا تنها راهکار باشگاه برای بستن پرونده پرداخت اقساطی آن است چرا که پرسپولیسی ها نمی توانند مطالبات ژوزه را که حداقل یک میلیون و هفتصد هزار یورو خواهد بود را یکجا پرداخت کنند.

مدیران پرسپولیس مدعی هستند که طی ماههای اخیر پرونده مطالبات گابریل، تادئو، سپانویچ، روبرتو سوسا، پانادیچ، ماریچ، سکوبرت، هروه اوساله، اشپیتیم آرفی و چند بازیکن دیگر را در پی توافق بسته اند اما درباره هیچ یک از این بازیکنان عنوان نمی شود که مطالباتشان چه میزان بوده است.

به عنوان مثال تادئو با پرسپولیس در زمان دوره اول مدیریت طاهری قرارداد دو ساله بسته بود و قرارداد سال دوم او به شکل یکطرفه از سوی باشگاه فسخ شد و تادئو حق و حقوق باقی مانده سال اول خود و خواستار دریافت کل قرارداد سال دوم خود شد.

سپانویچ که زمان دایی و رویانیان به پرسپولیس آمد و فقط یک بازی انجام داده بود شکایت چهل صفحه ای را به فیفا ارائه داده و در حالی که قرارداد ۱۲۰ هزار دلاری بسته بود خواستار دریافت ۱۰۰ هزار دلار شده است. گابریل، اومانیا و ماریچ که در زمان طاهری به پرسپولیس آمدند مطالباتی حدود ۷۰ هزار یورو داشتند. پانادیچ هم که در میانه راه از پرسپولیس جدا شد و قراردادی ۱۰۰ هزار دلاری بسته بود بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده بود.

هروه اوساله و سکوبرت و ممدوتال که در زمان حبیب کاشانی به پرسپولیس پیوستند مطالبات کمتری داشتند. اوساله و سکوبرت طلبی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار داشتند و ممدوتال حکمی ۱۲۰ هزار دلاری از فیفا دریافت کرده بود و قرار بود مطالبات وی در ۷ قسط پرداخت شد. همچنین روبرتو سوسا که در زمان رویانیان با پرسپولیس قرارداد ۲۵۰ هزار دلاری بست و در هفته سوم رباط پایش پاره شد خواهان دریافت کل قراردادش شده بود اما رویانیان مدعی بود وی بابت فسخ و جدایی از تیم برگه ای را در اختیار باشگاه قرار داده است. حالا باید دید پرونده این بازیکن که طاهری از بسته شدن آن خبر داده با چه میزان پرداختی حل و فصل شده است. این ابهامات هنوز باقی مانده و مسئولان پرسپولیس هنوز توضیح ندادند بابت این بازیکنان چه مبالغی را پرداخت کردند و پرونده کدام یک از آنها با پرداخت قطعی بسته و کدام یک با دریافت اقساطی یا بخشی از مطالبات خود فعلا رضایت داده اند.

در پرسپولیس و در قبال پلی یانسکی و پریموف دو بازیکن اوکراینی هم هیچگاه توضیح داده نشد که آنها در ازای دریافت چه مبلغی یک فصل و نیم باقی مانده قرارداد خود را فسخ کردند. علی دایی در یک کنفرانس خبری تاکید کرده بود که باید شفاف سازی شود که این دو بازیکن گرانقیمت و حدود یک میلیاردی که مورد استفاده هم قرار نگرفتند پس از نیم فصل حضور در این تیم، چه مبلغی بابت یک و نیم فصل و فسخ قرارداد خود دریافت کردند و حالا طاهری هم تاکید می کند این دو نفر هرگز نمی توانند از پرسپولیس شکایت کنند چون با آنها تسویه شده و تهدیدی از سوی آنها برای این باشگاه ندارند.

به نظر می رسد باشگاه پرسپولیس باید در قبال چگونگی بسته شدن پرونده ها و میزان پرداختی ها شفاف سازی کند تا این میزان ابهام در خصوص طلبکاران خارجی وجود نداشته باشد.

البته برخی خبرها حاکی از آن است که حکم دستیاران ژوزه صادر شده و یکی دو روز آینده به باشگاه و فدراسیون می رسد.حکم ژوزه هم در حال نوشت است و به نظر می رسد که محکومیت پرسپولیس قطعی باشد. ظاهرا فیفا حکم به پرداخت به پرداخت یک میلیون و ششصد هزار یورو داده و دادگاه کاس هم این حکم را تایید کرده و احتمالا رقمی هم بابت دیرکرد پرداخت جریمه از بهمن ۹۵ تا آخرین مهلت تعیین شده باید به دادگاه کاس پرداخت شود.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    5 0
    این طلب ژوزه هم شده سوژه
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 0
    چه طور پول های ملت رو به باد میدن خدا از شون نگذره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس