کد خبر 754098
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
حضرت معصومه

خداوند به برترین آفریده خودش یعنی پیامبر(ص)، پسر نداد و به وجود دختری که به حضرت(ص) عطا کرد، بر او منت گذاشت و سوره ای را در شان و مقام دختر پیامبر خاتم اش(ص) نازل کرد.

به گزارش مشرق، اول ذی القعده مصادف با روز ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) است که ایرانیان به وجود بارگاه مبارک حضرت اش در شهر مقدس قم مباهات دارند.

روز تولد حضرت(ع) در تقویم رسمی کشور، به عنوان «روز دختر» نامگذاری شده است. از این رو به مناسبت فرا رسیدن این روز بر آن شدیم با حجت الاسلام یوسف غلامی، رئیس موسسه مهندسی دوباره زندگی گفت وگویی داشته باشیم. وی طی بیست سال گذشته به کشورهایی نظیر آمریکا، بریتانیا، فرانسه، استرالیا و چندین کشور دیگر سفر داشته است و به گفت وگو با بیش از بیست هزار تن به ویژه زنان، در مورد حجاب و مسایل مربوط به حقوق زنان در اسلام گفت وگو داشته است.

آنچه در ادامه می آید نظرات حجت الاسلام غلامی در مورد جایگاه دختران و زنان در دین مبین اسلام است:

حجت الاسلام غلامی، رئیس موسسه مهندسی دوباره زندگی با اشاره به اهمیتی که حضرت رسول(ص) نسبت به موضوع احترام به دختران و زنان قائل بودند، اظهار کرد: جمله ای از پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند: «من از دنیا می روم در حالی که از ستم به دو گروه بیمناکم؛ یکی زنان و دیگری کودکان.»

وی ادامه داد: به نظر می رسد که این دغدغه و نگرانی بسیار پیچیده تر از آن چیزهایی است که ما نسبت به ستم به زنان و کودکان در طول قرن ها تصور می کنیم. ما به یک سری از ابعاد این کوتاهی ها و ستم ها پی برده ایم ولی ابعاد برخی از آنها ناشناخته است.

غلامی گفت: اهمیت دادن به جمله حضرت رسول(ص) ما را وادار می کند که بدانیم قضیه جدی است و ابعاد این ستم محدود به چیزهایی که ما فکر می کنیم نیست. بر پایه همین نگرانی بود که خود حضرت(ص) برای رفع نگرش های غلط نسبت به دختران و زنان و همچنین از بین بردن بستر ظلم و ستم به آنان و ایجاد حس حقارت در میان آنها، همت گماشت و مقام دختران و زنان را گرامیداشت.

این محقق تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به درستی می دانستند اگر زن احساس تحقیر کند برای خودش و خانواده و جامعه خطرآفرین است. در حال حاضر کوشش های انحرافی زنان برای شبیه شدن به مردان دقیقا نتیجه همین احساس حقارت است. زنان پیوسته در مصاحبه های خود اعلام می کنند ما درصدد هستیم که به مردان ثابت کنیم که مثلا می توانیم فلان کار را انجام دهیم یا به این مقام علمی یا اجتماعی یا ورزشی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این زنان غافل هستند و درک نمی کنند که اتفاقا وقتی می خواهند خود را به مردان ثابت کنند و اینکه چیزی از آنها کمتر ندارند در واقع حس حقارت خود را نمایش می دهند. این رویکردها در واقع حاکی از احساس حقارت از خود است. چرا باید به مردان ثابت کنید؟ چرا مردان نباید چیزی را به زنان ثابت کنند؟ قطعا پاسخ آن است که چون مردان احساس تحقیر نمی کنند.

غلامی اظهار کرد: باید به این زنان گفت: بعد از این همه کوشش و خلاف جریان آب حرکت کردن نیز اصلا به مردان چیزی ثابت نشد چون اصل این اثبات از افراط و تفریط است، تازه زنان با این کارها بیشتر به مردان ثابت کردند که احساس حقارت می کنند. آنها باید آن چیزی که لازم بود به مردان ثابت شود را ثابت کنند اما چیزی که اکنون برخی زنان درصدد آن هستند جز این است. باید به مردان ثابت می شد که قدرت زنان در عرصه حیات، برای حفظ نظام آفرینش یا بیشتر از مردان است یا مساوی است و این هیچ ارتباطی با چیزی که برخی زنان درصدد اثبات آن هستند، ندارد.

وی افزود: دقیقا به همین دلیل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، بیش از تصور مردمان معاصر خودشان و قرون بعد، بر بزرگداشت مقام و جنس زن تاکید کردند، چون مبنای تاکیدشان خدا بود. در قرآن هم دقیقا آنچه که اهل بیت(ع) فرموده اند: تایید شده است. برای مثال قرآن کریم می فرماید: «وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَوَضَعَتْهُ کُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّی إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ» . در این آیه انسان به مراعات والدین خود سفارش می شود و در ادامه اشاره به مادر می شود.

غلامی گفت: مردی خدمت پیامبر(ص) آمد و سوال کرد سزاوار است به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت(ص) فرمودند: «به مادرت». مرد دوباره پرسید بفرمایید به چه کسی نیکی کنم؟ فرمودند: «به مادرت» ... وقتی مرد برای چهارمین بار این پرسش را تکرار کرد، حضرت رسول(ص) فرمودند: «به پدرت»؛ همین امر نشان از جایگاه و احترام والای مادر به عنوان زن دارد و شأنی که اسلام برای مقام زن قایل شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: شکستن نماز مستحب برای پاسخ دادن به پدر لازم نیست ولی برای پاسخگویی به مادر لازم است. اگر فرزند بین نظر پدر و مادر خود بخواهد نظری کسی را ترجیح دهد باید نظر مادر را ترجیح دهد البته تا جایی که کار خلاف شرع نباشد. پیامبر(ص) فرمودند: «پیوسته جبرئیل آن قدر از حقوق زنان به من گفت که من تصور کردم به هیچ زنی نمی توان حتی اُف گفت»؛ اُف یعنی کمترین کلمه ای که نشان از اظهار دلتنگی دارد.

غلامی تاکید کرد: وقتی همین جمله حضرت رسول(ص) را به فمینیست های آمریکا گفتم آنها گویی رویا برای شان می گویم و بسیار تعجب می کردند. در هیچ آیینی در کره زمین به جز اسلام، نشنیده ایم که سفارش شده باشد که مرد به هنگام ازدواج در شب اول عروسی، پای زن خود را بشوید و آبی که از شست وجو در ظرف جمع شده است به خانه اش بپاشد تا خدا هفتاد بلا را از این خانه دور کند و هفتاد نعمت به این خانه رو کند. این جایگاه زن به عنوان همسر در اسلام است.

این محقق تصریح کرد: همین جنس(زن) وقتی در جایگاه دختر قرار می گیرد، مقام والایی دارد. خداوند به برترین آفریده خودش یعنی پیامبر(ص)، پسر نداده است و به وجود دختر که به حضرت(ص) عطا کرد بر او منت گذاشت و سوره ای را در شان مقام دختر پیامبر خاتم اش(ص) نازل کرد که هیچ قسمتی از آن سوره در قرآن تکرار نشده است.

غلامی ادامه داد: همچنین، در روایات است که هر وقت همسرت باردار است از خدا پسر نخواه، دختر بخواه، اگر قرار است برای خدا تعیین تکلیف کنی بگو خداوند کاری کند که همسرت دختر داشته باشد چون زنی که نخستین فرزندش دختر باشد، بابرکت تر است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فرارسیدن روز دختر که شانیت نامگذاری این روز در تقویم به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) است، اظهار کرد: یکی از مسایلی که در مورد کریمه اهل بیت(ع) بیان می شود مساله مجرد بودن ایشان است. پدر بزرگوار حضرت معصومه(س) امام موسی بن جعفر(ع) بیست و یک دختر داشتند که همه این بیست و یک دختر مجرد بودند و ازدواج نکردند.

غلامی گفت: مهمترین دلیل ازدواج نکردن دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) بر مستندات اساس تاریخ این است که هیچ کس از پیروان خالص اهل بیت(ع) جرات نداشت در عصر هارون الرشید به خواستگاری دختران حضرت(ع) برود و دوم اینکه آن قدر مقام این دختران بالا بود که تصور مردم درباره شخصیت آن دختران، تصوری بود که ما امروز در مورد حضرت زینب کبری(س) داریم. هیچ کسی خود را هم طراز فرزندان موسی بن جعفر(ع) نمی دانست که به خود اجازه دهد که به خواستگاری دختران ایشان برود.

وی در مورد مقام حضرت فاطمه معصومه(س) تاکید کخداوند رد: تنی چند از عالمان ممتاز دین خواب دیده اند و در عالم خواب از حضرت معصومه(س) سوال کردند آیا مردم پاکیزه قم را می توانید شفاعت کنید؟ حضرت(س) فرمودند: «برای شفاعت همه مردم قم، فقط میرزای قمی که در قبرستان شیخان دفن است، کافی است، من می توانم تمام شیعیان پدرم را شفاعت کنم.» همچنین در زیارت نامه حضرت معصومه(س)، که بنابر اقوال از طرف حضرت رضا(ع) به دست ما رسیده آمده است: «برای تو در نزد خداوند جایگاهی فراتر از آن حدی است که بتوان درک کرد.»

منبع:شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    2 0
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس