1396050310400079114794910.jpg

از ابتدای امسال حدود ۱۰ مورد حمله به غیرنظامیان توسط نظامیان آمریکا در ولایات مختلف افغانستان صورت گرفت که به کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰شهروند افغان انجامید، اما واکنش وزارت خارجه ایران چه بود؟

 به گزارش مشرق، از سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود نظامیان آمریکایی به خاک افغانستان قریب به ۱۶ سال می‌گذرد، هر چند نظامیان آمریکایی هدف خود را از حضور در افغانستان مقابله با ناامنی و تلاش برای ایجاد صلح در این کشور عنوان می‌کنند اما آمار تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات جنگنده‌های آمریکایی در ولایات مختلف افغانستان گویای حکایت دیگری است، حکایت از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان چه در شمال، چه در مرکز و چه در شرق و چه در جنوب افغانستان.

گرچه پس از هر حمله یا با رد آن از سوی ناتو و یا اخباری روتین و تکراری به نقل از مقامات آمریکایی مبنی بر سهوی بودن حملات مواجه می‌شویم اما با نگاهی اجمالی و در عین حال دقیق به اخبار منتشره و فعالیت نیروهای خارجی در افغانستان که عمده آنها را نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهد، در ذهن هر شنونده آگاهی این سوال ایجاد می‌شود که در چهار ماه کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ غیرنظامی در افغانستان در حملات جنگنده‌های آمریکایی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

صرف نظر از دو حمله مرگبار نیروهای آمریکایی در ماه‌های اخیر بر نظامیان افغان در شهرستان‌های «نادعلی» و «گرشک» در جنوب افغانستان که منجر به کشته شدن ۲۵ نظامی افغان و زخمی شدن بیش از ۱۵ نفر دیگر شد، باید گفت تعداد حملات بر غیرنظامیان و آمار تلفات آن نیز بیشتر بوده است.

در ادامه تنها به بخشی از جنایت جنگی افغانستان و کشتار غیرنظامیان افغان بدست نیروهای آمریکایی در چهار ماهه نخست امسال نگاهی اجمالی می‌کنیم:

  1. یک کشته و هشت زخمی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در «هسکه مینه» ننگرهار در شرق افغانستان
  2.  پنج کشته و پنج زخمی در حمله جنگنده‌های آمریکایی به ارزگان در مرکز افغانستان
  3.  حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به مناطق مسکونی و مدرسه دخترانه در منطقه «بندرخان‌آباد» ولایت قندوز در شمال افغانستان که به دلیل تلفات بالای آن آمار دقیقی از کشته و زخمی‌های حادثه مشخص نشد.
  4.  ۶ کشته و ۱۷ زخمی باز هم در حمله جنگنده‌های آمریکایی به ارزگان در مرکز افغانستان
  5.  انتقام‌گیری ناجوانمردانه آمریکایی‌ها از کودکان افغان و کشتن دو فرزند به همراه پدرشان در «غنی خیل» ننگرهار در شرق افغانستان پس از حمله طالبان به کاروان نیروهای آمریکای

این موارد تنها قسمتی از جنایات جنگی آمریکایی‌ها در خاک افغانستان و وارد ساختن تلفات بر غیرنظامیان افغان در چند ماه گذشته بوده است، جنایتی معادل کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ غیرنظامی آن هم به ادعای آمریکایی‌ها به شکل سهوی...

بی‌تردید مرور بر این وقایع و رخدادها ما را بر می‌گرداند به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در ارتباط با حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان که ایشان بارها در سخنرانی‌ها و دیدارهای مختلف بر این مسئله تاکید کرده‌اند که آمریکا در حال جنگ غیرشرافتمندانه در کشورهای منطقه از جمله افغانستان است که نتیجه‌ای جز کشتار غیرنظامیان ندارد.

ایشان این موضوع را در ۲۶ آبان ماه سال گذشته در جمع مردم اصفهان عنوان کرده و فرمودند: آمریکا در سالهای اخیر پول مردم این کشور را صرف جنگ‌های غیر شرافتمندانه‌ای کرد که نتیجه آن، کشتار ده‌ها هزار غیر نظامی و نابودی زیر ساخت‌ها در افغانستان، عراق، لیبی سوریه و یمن است.

همچنین ایشان در بیانات خود نظیر دیداری که چند سال گذشته با «حامد کرزی» رئیس جمهور وقت افغانستان داشتند، فرمودند که ریشه مشکلات منطقه دخالت آمریکا بوده و تا زمانی‌که نظامیان آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، امنیت واقعی برقرار نخواهد شد.

با وجود سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در این ارتباط که نشان از موضع بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان دارد اما آنچه امروز در بدنه دستگاه سیاست خارجی دولت مشاهده می‌شود با این اصل چندان همخوانی ندارد.

از ابتدای امسال صرف نظر از آزمایش «مادر بمب» آمریکایی‌ها در اچین ننگرهار، حدود ۱۰ مورد حمله بر غیرنظامیان از ناحیه نظامیان آمریکایی در ولایات مختلف افغانستان صورت گرفت که تلفات بسیاری را به دنبال داشته اما در همین چند ماه نیز نه تنها کوچک‌ترین واکنش و محکومیتی از سمت وزارت خارجه کشورمان ندیده‌ایم بلکه شاهد سکوتی معنادار بوده‌ایم که قابل تامل است!

شاید از میان تمامی حملات جنگنده‌های آمریکایی بر غیرنظامیان، تلخ‌ترین آن حمله بر مدرسه دخترانه در شمال افغانستان باشد که تاکنون آمار مشخصی از تلفات آن ذکر نشده اما دریغ از کوچک‌ترین واکنش و محکومیتی نسبت به این جنایت و دریغ از کوچک‌ترین همدردی و تسلی خاطری با خانواده قربانیان از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران.

سوالی که مدام ذهن ما را درگیر خود می‌کند این است که با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جنگ غیرشرافتمندانه آمریکا در افغانستان و کشتار غیرنظامیان در این کشور و با وجود تکرار این جنایت جنگی از سوی آمریکا در افغانستان به ویژه در دو هفته اخیر که با تشدید آن روبرو بوده‌ایم، چرا وزارت خارجه کشورمان این‌چنین سکوتی معنادار اختیار کرده؟

مسئولان محترم وزارت خارجه و شخص جناب آقای سخنگو! کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ غیرنظامی توسط جنگنده‌های آمریکایی در افغانستان برایتان ارزش محکومیت ندارد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس