گوشه و کنار جهان

خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

سرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******

** آزادی جاسوس هدف جدید تحریم‌های آمریکا

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی، ایالات‌متحده آمریکا در برنامه جدید خود برای تحریم ایران در پی آزادی زندانیانی است که به جرم نفوذ و جاسوسی در ایران بازداشت‌ شده‌اند.

در این راستا افراد نزدیک به کاخ سفید به ترامپ پیشنهاد افزایش تحریم‌های حقوق بشر با تمرکز بر مسئله فناوری اطلاعات را ارائه داده‌اند. ازجمله افرادی که ایالات‌متحده از تحریم‌های جدید درصدد آزادی او است نزار ذکا تبعه آمریکایی- کانادایی و از مدافعان آزادی اینترنت است که در سال ۲۰۱۵ به جرم همکاری با سرویس‌های جاسوسی ایالات‌متحده بازداشت شد.

لازم به ذکر است نزار ذکا به دعوت معاونت زنان دولت یازدهم برای شرکت در دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار وارد ایران شد و در تمام برنامه‌ها و میزگردهای همایش شرکت کرد. او همچنین از سخنرانان اصلی این همایش بود.

** اجماع آتلانتیک برای فشار بر حزب‌الله لبنان

طرح فشار همه‌جانبه بر حزب‌الله لبنان دستور کار جدیدی است که آمریکا در تعامل با اتحادیه اروپا در نظر گرفته است. درحالی‌که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را به‌عنوان یک واحد تروریستی شناسایی کرد، آمریکا با ناکافی دانستن آن تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا را وادار به تروریستی دانستن کل سازمان حزب‌الله اعم از شاخه نظامی و سیاسی کند.

این اقدام در راستای سیاست همسوسازی دوسوی آتلانتیک برای فشار همه‌جانبه علیه حزب‌الله قرار دارد. اخراج اعضای حزب‌الله از کشورهای اروپایی، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم‌های همه‌جانبه علیه اتحادیه اروپا ازجمله برنامه‌هایی است که در فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفته است.

ازجمله اهرم‌های فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا در این راستا، فعالیت‌های حزب‌الله در سوریه و همچنین اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس در تروریستی خواندن حزب‌الله است که سبب می‌شود تا این فرایند با سهولت بیشتری دنبال شود.

** بلندپروازی بن زاید: ریشه بحران قطر

به گزارش منابع آگاه، تحولات کنونی و آتی عربستان و ریشه اصلی بحران قطر، به سبب نفوذ شدید بن زائد بر بن سلمان رخ داده است زیرا که بن سلمان کارهایی را انجام می‌دهد که بن زائد به او بگوید. درواقع، بن سلمان برنامه‌های او را اجرا می‌کند.

در این میان، ارتباط بن سلمان با بن زائد از تلاش بن سلمان برای کنار زدن بن نایف از ولیعهدی عربستان آغاز شد. بن سلمان در تلاش بود تا خود را به‌عنوان شاهزاده موفق به اثبات برساند اما به‌واسطه جنگ یمن نتوانست تصویر یک فرمانده نظامی و یک مصلح برنامه‌های تحول و اصلاح اقتصادی را از خود به نمایش گذارد. ناچار برای رسیدن به موفقیت در جانشینی پدرش، نیازمند قدرت‌های خارجی بود. در این شرایط، بن سلمان که به‌خوبی می‌دانست بن نایف نزد واشنگتن از اعتبار زیادی برخوردار است و راضی کردن واشنگتن کار ساده‌ای نیست، دست به دامان بن زائد شد. لذا امارات برای کمک به بن سلمان وارد عمل شد و بن سلمان نیز به قلع‌وقمع شیوخی که از کاهش اختیارات ستاد امربه‌معروف ناراضی بودند پرداخت. از سوی دیگر، لابی آمریکایی با هماهنگی لابی اسرائیلی مقدمات سفر بن سلمان به واشنگتن را ترتیب دادند.

با بازگشت محمد بن سلمان از آمریکا، بن زائد به یک سیاست جاه‌طلبانه در یمن در مقابل سیاست‌های عربستان در این کشور دست زد لذا کاری را که در آن توانایی داشت یعنی انقلاب محلی علیه نیروهای هادی را با توان مالی و نظامی ابوظبی انجام داد. ابوظبی فکر می‌کرد عربستان همانند گذشته در برابر این کودتا سکوت می‌کند اما کودتا به‌صورت واضح دعوتی برای جدایی یمن بود؛ اما عربستان توانست تصمیم‌های منصور هادی را یکپارچه کند و بن زائد را در پروژه‌اش مفتضح گرداند. در این وضعیت، امارات بخش بزرگی از مسئولیت ناکامی کودتای یمن را بر گردن قطر و رسانه آن یعنی الجزیره انداخت. از سوی دیگر، با توجه به اینکه از زمان روی کار آمدن ملک سلمان، سیاست خارجی عربستان در تضاد با سیاست‌های قطر قرار گرفته بود و قطر حاضر به همراهی با سیاست عربستان در سفر ترامپ نیز نشده بود لذا همراهی عربستان و امارات علیه قطر تشدید شد و بن زائد با نفوذ خود بر بن سلمان حمله رسانه‌ای خود را بر قطر متمرکز کرد. نتیجه این مسئله، ظهور تنش در روابط ائتلاف عربستان با قطر شد.

** تحریم علیه خودکفایی نیروهای مسلح

در تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشرشده از سرویس‌های فکری کاخ سفید، تحریم دو نهاد جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه در دستور کار جدید تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

هدف اصلی از تحریم‌های موشکی کاهش یا تضعیف توان و برد موشک‌های بالستیک نیست. بلکه آمریکایی‌های معتقدند برای خنثی‌سازی تهدیدهای موشکی ایران باید خودکفایی صنایع موشکی و هوافضای ایران را نابود کرد. به همین دلیل این دو سازمان که به ترتیب مسئولیت "پرتاب و تحقیقات در مورد موشک‌های بالستیک" و "تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک" را بر عهده‌دارند در کانون جدیدترین برنامه‌های تسلیحاتی آمریکا قرار گرفته‌اند.

** پیگیری همکاری ایران و کره شمالی روی میز ترامپ

در جدیدترین جلسه استماع کنگره آمریکا که با موضوع ایجاد محدودیت در دسترسی کره شمالی به منابع مالی برگزار شد، روابط ایران و کره شمالی ازجمله مهم‌ترین موضوع‌ها در این رابطه بوده است. در این جلسه آمده است: رابطه موشکی کره شمالی و ایران قابل‌توجه و معنی‌دار است. ایالات‌متحده و شرکای آن باید از مقامات خود و تحریم‌های سازمان ملل متحد مربوط به کره شمالی برای ممنوعیت تبادل تکنسین استفاده کنند، نقش بندرها ایران در فعالیت‌های گسترش سلاح‌های کره شمالی را بررسی کنند و اطمینان حاصل شود که ارتباطات اطلاعاتی برای افزایش همکاری موشکی و یا همکاری اولیه درزمینهٔ هسته‌ای بین دو کشور وجود ندارد. این در حالی است که ازجمله بهانه‌های آمریکا برای افزایش تحریم‌های موشکی علیه ایران، رابطه تسلیحاتی این کشور با کره شمالی است.

** تحریم‌های یکپارچه و دگرگونی تعامل با ایران در فضای پسابرجام

تحریم‌های یکپارچه بین‌المللی با هدف افزایش فشار بر سه کشور ایران، کره شمالی و روسیه در حالی در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است که به نظر می‌رسد هدف اصلی آن محدود کردن ترامپ در چگونگی تعامل با این کشورها است. به طور ویژه این سیاست با هدف پایان‌دهی به سیاست تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا انجام می‌شود. تازه‌ترین اخبار به‌دست‌آمده نشان می‌دهد لابی‌ها قدرتمند در واشنگتن، ادامه این سیاست را موجب تضعیف تهدید علیه ایران می‌دانند و بر ضرورت اتخاذ سیاست‌های هرچه تندتر با سرعت بیشتر تأکید ورزیده‌اند.

** گام‌های راهبردی آمریکا برای تغییر کتب درسی عربستان سعودی

در تازه‌ترین جلسه استماع که با حضور دیوید واینبرگ[۱] عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، نینا شیا[۲] مدیر مرکز آزادی‌های مذهبی، فرانک ولف[۳] عضو ارشد ویلبرفورس و نماینده اسبق ایالات‌متحده و دوگلاس جان استون[۴] رئیس اسبق مرکز بین‌المللی مذهب و دیپلماسی در کمیته کمیسیون امور خارجی، کمیته تروریسم، عدم اشاعه و تجارت برگزار شد، کتب درسی عربستان سعودی به‌عنوان یکی از تهدیدهای جدی علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد شده است.

در این جلسه راهکارهای ذیل برای تغییر کتب درسی عربستان سعودی پیشنهاد شده است:

۱- تحقق این هدف مستلزم بررسی‌های دقیق، منظم و جامع است. کنگره باید قوانینی را در دستور کار خود قرار دهد که دولت آمریکا را موظف به بررسی سالانه و دقیق محتویات مورد تدریس در مدارس عربستان می‌گرداند.

۲- جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌بایست ارزیابی کاملی را از نمونه اقدامات تروریستی متأثر از چنین آموزه‌های انگیزشی را تهیه کند.

۳- دولت آمریکا باید افراد مجرب و مناسبی را به‌عنوان فرستاده و سفیر در کشور عربستان و دیگر مجامع مذهبی به کار گیرد.

۴- دولت ترامپ باید به مقامات سعودی اصرار کند که نسخه‌های برانگیزنده و قبلی کتب درسی سعودی در خارج از عربستان را جمع‌آوری کند.

۵- سیاست‌گذاران آمریکایی باید راهبردهای گفتگو محور را دوباره راه‌اندازی کنند.

۶- اعضای کنگره –چه به‌صورت خصوصی و چه به‌صورت عمومی- باید تلاش برای تغییر کتب درسی عربستان سعودی را در اولویت خود قرار دهند.

** تضاد منافع آمریکا و ترامپ در چین

درحالی‌که ترامپ با شعار حمایت از کارگران آمریکایی و تقویت اقتصاد این کشور توانست در انتخابات پیروز شود، تحقیقات نشان می‌دهد او خود منافع شخصی گسترده‌ای در ارتباط با شرکت‌های چینی دارد که عملاً توان مقابله او با نفوذ اقتصادی چین را در آمریکا غیرممکن ساخته است.

ترامپ برای مدت‌زمان زیادی وابسته به پول چینی‌ها است. بر اساس تحقیقات، ترامپ ۳۰ درصد مالکیت ساختمان اداری در منهتن را در خیابان ۱۲۹۰ آمریکا دارد که چهار وام‌دهنده ازجمله بانک دولتی چین وام ۹۵۰ میلیون دلاری را در سال ۲۰۱۲ به وی برای خرید سهام این ساختمان داده‌اند.

در سال ۲۰۰۸ بانک صنعتی و بازرگانی چین،۲۰ طبقه از برج ترامپ را تا سال ۲۰۱۹ اجاره می‌کند. این معامله ارزش بیش از ۱.۵ میلیون دلار دارد. بسیاری رابطه بین ترامپ و این بانک چینی را غیر قانونی می‌دانند. علاوه بر این، شرکت صادرات و اعتباری چین که یک شرکت دولتی تحت کنترل در چین است به نام سین سور نیز ۴۲۵ میلیون دلار دریکی از هتل‌های ترامپ در اندونزی سرمایه‌گذاری می‌کند. ایوانکا ترامپ نیز پس از ریاست جمهوری ترامپ با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد.

وی در پی تعامل بیشتر با چین است. قبل از این سه نشان تجاری جواهرات، کیف و خدمات آبگرم از سوی چین برای ایوانکا تأییدشده بود.

پس از تحلیف ترامپ، حداقل پنج نشان تجاری دیگر برای ایوانکا تأییدشده است و او درخواست تأیید ۱۶ نشان تجاری دیگر را داده است.

ترامپ و خانواده‌اش در بسیاری از شرکت‌های چینی دارای سهام بوده و یا مالک آن‌ها هستند و ارزش مالی این شرکت‌ها رقم بسیار بالایی است. همه این منافع آشکار ترامپ و خانواده‌اش در تضاد با منافع آمریکاست.


[۱] - David A. Weinberg

[۲] - Nina Shea

[۳] - Frank Wolf

[۴] - Douglas Johnston

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سقراط IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    18 0
    معلومه آمریکا با پیروزی های اخیرش خیلی سوخته که میخواد اینجوری به حزب الله فشار بیاره , قابل توجه بعضی دوستان که دم از مذاکره با کدخدا میزنند این پیروزی ها با مذاکره حاصل نشد
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 13
      خفه شو مشرقی بی ....
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 4
      حالم از تو و همفکرات بهم میخوره. درود بر آمریکا قاتل و رژیم صهیونیستی کثیف جنایتکار
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      6 1
      حزب الله فشار را با فشار پاسخ خواهد داد و دمار شما را در خواهد آورد
  • دانته IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    6 0
    گویا بر و بچ جمهوری خواه تغییر ایدئولوژیک تو راهبرد های سیاست خارجی شون دادن قبلا این مدل برخورد ها رو از دموکرات ها توقع داشتیم حالا دارن هی مدام ما را تحریم میکنن اونم چه تحریمی ؛ مادر تحریم ها
  • سقراط IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    7 0
    دوستان معتقد به آزادی جنسی , بشینید و ببنید که 2030 با عربستان چه می کنه , کشوری که حداقل در ظاهر ادعای اسلامش میشه به فضاحتی خواهد افتاد .....
    • ایرانی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      0 1
      انشاالله با عبدالله بن ابی حشر خواهی شد
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 2
    چرا چرت و پرت میگی مرتیه. کی ک وکجا گفته که تیم شما باید با استقلال بازی کنه آخه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 5
    من به این دولت اعتماد کامل دارم و میدانم کار این رژیم را تمام خواهد کرد
  • سودابه IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    4 0
    خوب شد حالا این لبنانی ها بودند و اگر نه ایران از کجا میتوانست چنین مردانی را پیدا کند که برای ایرانی ها جانشان را هم بدهند
    • وطنی US ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      1 0
      راست گفتی برادر وطن پرست. همجنس بازان وطن فروش جانشان را به ایران نمدهند ولی جانشان را میدهند تا ایران را از بین ببرند. این بی بته ها بدانند اخرت کسی را نشسته سر شاخ و بن می برد
  • خدعه IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    5 0
    باید مراقب مکر شیطان بزرگ باشیم. نامه تمام
  • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 2
    من امروز آمده ام که به سایت دسته سبک وزن مشرق به نمایندگی از تمام شعبون بی مخ های خسته نباشید عرض کنم و بگویم خاک تو سسسسرتون .... حتما میپرسید چرا؟ ...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • علي IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    حسن روحاني از گورباچوف قوي تر نيست...امريكا همون كاري رو كه با شوروي و گورباچف كرد با روحاني خواهد كرد،امريكا حتي بدون شليك يك گلوله تمام تاسيسات هسته اي ايران رو نابود كرد...راكتور اراك را بتن ريخت و ٨٠ درصد سانتريفيوژها رو منهدم و كرش كرد، حال اين شما و اين هم حسن روحاني...
  • سامان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    1 0
    سلام. لطفا خبر را اصلاح کنید نزار زکا دارای تابعیت امریکایی - لبنانی است نه کانادایی موفق باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس