کد خبر 753855
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
سینما نمایه

شایعه، هیاهو و جنجال همیشه جزء جدا نشدنی سینمای ایران بوده‌اند و در هر مقطعی به واسطه یک یا چند کار این حرف و حدیث‌ها اوج می‌گیرند و خبرسازی‌ها نیز شروع می‌شوند.

به گزارش مشرق، این اولین باری نیست که در مورد نمایش یک فیلم این گونه بحث می‌شود و مصداق این دست صحبت‌ها در سینمای ما کم نیستند. در واقع چالش بر سر نمایش چند گروه از آثار همیشه وجود دارد، یکی از این حوزه‌ها تولیدات مذهبی هستند که علاوه بر سینمایی‌ها، علما و مراجع تقلید نیز روی آن به شدت اعمال نظر می‌کنند، مثل اتفاقی که برای فیلم «رستاخیر» آقای احمدرضا درویش رخ داد. فضای دیگری که پیش یا پس از اکران آثار موجود در آن بحث برانگیز بوده و هست، کمدی‌هایی‌اند که اتفاقاً گیشه را در دست دارند و مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کنند. تولیداتی که گاه در عین ضعف و محتوای نامناسب اکران می‌شوند و در بعضی موارد از شدت نقصانی که دارند، از پرده پایین کشیده می‌شوند.

کمدی مجهول الحال
کمدی سخیف، غیراخلاقی، مستهجن و ... این‌ها عناوینی‌اند که از مدت‌ها پیش در برخی رسانه‌ها برای یک کمدی سینمایی به کار برده می‌شدند و همزمان با بحث اکران آن اعتراضات گوناگونی به این امر شد.
به عنوان نمونه، خبرگزاری فارس جدا از اعتراضی که پیش از پررنگ شدن اکران این فیلم که بعدتر مشخص شد «پا تو کفش من نکن» به کارگردانی آقای حسین فرحبخش بوده است، به تازگی نوشت: «فیلمی انتظار اکران را می‌کشد و برخی از کانال‌های طرفدار فیلم‌ساز تعداد روز باقی مانده به اکران فیلم را با ذوق‌زدگی اعلام می‌کنند که فیلم مملو از الفاظ و شوخی‌های رکیک جنسی است. فیلمساز که داعیه تولید آثار در بخش خصوصی را دارد به هر بهانه‌ای خود را محق عبور از هر خط قرمزی می‌داند و قصد دارد به هر بهانه‌ای مخاطب را بخنداند.»


پیش از این هم برخی‌ها مدعی شده بودند که فرحبخش به راحتی ممیزی‌ها را رد می‌کند و کسی به او کار ندارد، صحبتی که وی درباره آن به شرق گفت: این‌گونه نیست. پس چرا فیلم اخیرم «پا تو کفش من نکن» را رئیس‌ کل اداره نظارت و ارزشیابی با وجود دادن مجوز از سوی شورای پروانه نمایش، هشت ماه معلق نگه داشت و از اختیارات خود استفاده کرد و گفت موارد دیگری باید اصلاحیه بخورد؟

کارگردان خبرساز و پرحاشیه
حسن فرحبخش که پیش از این کار با ساخت سینمایی «50 کیلو آلبالو» در سال گذشته جنجالی به پا کرد و سرانجام باعث شد تا آقای علی جنتی، وزیر وقت آن دوره خودش دستور توقف اکران این فیلم را بدهد، امسال نیز با سینمایی مذکور باز هم بازار بحث و جدل‌ها را بر سر اکران یا عدم اکران این کمدی، داغ کرده است.


وی همچنین زمانی که در سال 93 سینمایی «مستانه» را ساخت نیز با انتقادات شدیداللحنی مواجه شد؛ از همین رو انگار سبک کاری این کارگردان در کل به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. البته ناگفته نماند که برخی از انتقادات به این کارگردان از آن جایی که مصداق عینی دارد، وارد است و برخی کارهای او جای تأمل دارد.

تعلیق یا توقیف؟
اما به کمدی جنجالی این روزها برگردیم؛ بعد از تعویق اکران سینمایی «پا تو کفش من نکن» که قرار بود 28 ام تیرماه روی پرده سینما باشد، به تازگی از سوی سایت نقد سینما خبری منتشر شد که مبنی بر لغو اکران این فیلم بر اساس دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. این خبر در حالی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که هنوز بر سر قطعیت آن ابهاماتی وجود دارد، با این حال پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که تعلیق یک هفته‌ای این فیلم و از هفته گذشته بی ارتباط با حواشی ذکر شده برای این فیلم نیست.


پس از انتشار این خبر نیز یکی دیگر از کانال‌های سینمایی صحبت‌های اعتراض آمیز حسین فرحبخش را منتشر کرد. در این صحبت‌ها فرحبخش ضمن تأکید به اکران به موقع این فیلم بیان کرده است: «شایعه توقیف «پا تو کفش من نکن» شر اجانب است که به‌زودی درباره آنها افشاگری می‌کنم. این فیلم نیز طبق مصوبه شورای صنفی نمایش از ۴ مردادماه اکران می‌شود.» هرچند او درباره دلیل تأخیر اکران این فیلم توضیحی نداده است.
شورای صنفی نمایش هم روز گذشته اعلام کرد که این فیلم طبق مصوبه شورا باید از چهارم مردادماه روی پرده سینماهای کشور برود. پیگیری برای تماس با سخنگوی شورای صنفی نمایش هم که معمولاً پاسخگوی رسانه‌ها بود به جایی نرسید. با این اوصاف بازهم باید منتظر ماند و دید که سرانجام این کمدی پر حرف و حدیث چه می‌شود، کمدی‌ای که داستان و ساختار آن کم‌وبیش مورد انتقاد قرار گرفته است و منتقدانی به ضرورت عدم نمایش این کار تأکید کرده‌اند.


سینمایی «پا تو کفش من نکن» درباره درج اشتباه نام همسران دو مرد در شناسنامه یکدیگر و شروع نزاع این دو بر سر تصاحب دوباره همسرانشان است و بازیگرانی چون خانم‌ها و آقایان رضا ناجی، بهنوش بختیاری، یوسف تیموری، سحر قریشی، علی صادقی، سیروس گرجستانی، احمد ایراندوست و... در آن حضور دارند.

منبع:‌صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • يونس IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 0
    انا لل الله و انا عليه راجعون. چه بلايي بر سر ايران آمده؟
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      0 0
      هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، فقط قراره هرچی ناخاله هست رو بشه و هرچی پاک و خالصه بمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس