کد خبر 753391
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۲
انتفاضه

اهداف صهیونیست ها از حملات جدید تغییر ساختار حقوقی و اداری مسجدالاقصی، تلاش برای یهودی‌سازی، اجرای تقسیمات زمانی و مکانی و اجازه برگزاری مراسم مذهبی یهودیان در این مسجد می تواند باشد.

به گزارش مشرق، مسجد الاقصی این روزها صحنه تشدید تجاوزگری و تعدی صهیونیست‌ها و اعمال محدودیت علیه فلسطینی‌ها جهت ورود به این مسجد و ادای فرائض دینی است.

جمعه 23 تیرماه  سه جوان فلسطینی در اقدامی شهادت طلبانه در اعتراض به تداوم اشغالگری صهیونیست ها در اراضی فلسطینی، به تجمع نظامیان این رژیم در مسجدالاقصی حمله کردند. به دنبال این عملیات دو  نظامی صهیونیست کشته شدند و شماری دیگر نیز زخمی شدند. سه جوان فلسطینی نیز به شهادت رسیدند. در پی این عملیات شهادت طلبانه رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی شدیدی را علیه فلسطینیان اتخاذ کرد. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن صدور دستور محاصره و بستن مسجدالاقصی اجازه پخش اذان در این مسجد را نداد. این در حالی است که عدم پخش اذان از مسجدالاقصی طی 50 سال اخیر بی سابقه بوده است. با این حال، اقدامات خصمانه صهیونیست ها علیه فلسطینیان با اعتراض شدید گروه های مقاومت فلسطین مواجه شد.

 تمامی این تحولات در حالی است که کشورهای اسلامی واکنش جدّی در برابر جنایت های صهیونیست ها علیه فلسطینیان از خود نشان نمی دهند، در حالی که مقاومت در اراضی اشغالی همچنان با وجود تمامی محدودیت های داخلی و خارجی، ادامه دارد. در همین جهت جمعه شب (30 تیرماه) جوانی فلسطینی در یک عملیات قهرمانانه به شهرک حلمیش در نزدیکی رام الله نفوذ کرد و با سلاح سرد گروهی از شهرک نشینان صهیونیست را مورد حمله قرار داد که در این عملیات 3 شهرک نشین صهیونیست به هلاکت رسیده و یک نفر دیگر هم زخمی شد و وضعیت وخیمی دارد. این جوان خود نیز به ضرب گلوله زخمی و سپس بازداشت شد. این عملیات اخیر نشان داد که موج جدیدی از قیام مردم فلسطین در راه است.

به دنبال عملیات استشهادی سه جوان فلسطینی و حمله وحشیانه نظامیان صهیونیستی به مردم فلسطین،  گروه‌های مختلف فلسطینی روز جمعه(30 تیرماه) را «جمعه خشم» اعلام کردند و در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی تظاهرات گسترده در سراسر فلسطین برگزار کردند. رژیم صهیونیستی هم با استقرار تجهیزات نظامی در قدس، به نظامیان خود به طور علنی برای سرکوب نمازگزاران و جلوگیری از رسیدن آن ها به مسجدالاقصی دستور داد. 15 هزار نظامی رژیم صهیونیستی شهر قدس را به محاصره خود درآورده اند و گیت های الکترونیکی در ورودی های مسجد الاقصی نصب شده است. این اقدام در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است. در جمعه خشم 450 تن از فلسطینی ها زخمی شدند. 

واکنش ها
عملیات اخیر و حملات صهیونیست ها با واکنش های مختلفی مواجه شده است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد، جرأت پیدا کردن دشمن در برابر مسجد الاقصی نتیجه کشمکش ها و اختلافات داخلی در امت اسلامی است. وی خاطر نشان کرد: به امت عربی می گویم به این درگیری های داخلی که هیچ پیروزی ندارد، پایان دهید. 

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طبق سیاست همیشگی خود مبنی بر استمداد طلبیدن از آمریکا، از این کشور خواست تا بی درنگ در اوضاع بیت المقدس دخالت و رژیم صهیونیستی را وادار کند تا دستگاه های فلزیاب را از ورودی های مسجد الاقصی بردارد. «محمود عباس» اعلام کرد ارتباط در تمامی سطوح با رژیم صهیونیستی را به دلیل نصب ردیاب‌های الکترونیکی در ورودی مسجد الاقصی معلق می‌کند.  "شیخ صبری" خطیب مسجد الاقصی نیز اعلام کرد، اسرائیل با این بهانه می خواهد  کنترل کامل مسجد الاقصی را برعهده گیرد و ما این اقدام را تجاوز آشکار به مقدسات و مسجد مبارک الاقصی می دانیم.  سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، هم تاکید کرد که گستاخی‌های دشمن صهیونیستی و تجاوزات این رژیم علیه قدس و مسجد الاقصی، همانند شعله‌ای زیر خاکستر است و انتفاضه‌ای سراسری را شعله ور خواهد کرد.

از سوی دیگر هزاران نفر از مردم یمن روز جمعه در صنعا پایتخت و شهرهای دیگر این کشور تظاهرات کرده و حملات شدید رژیم صهیونیستی به قدس و مسجدالاقصی را به شدت محکوم کردند. مسلمانان ترکیه نیز در محکوم کردن محاصره نظامی مسجد الاقصی پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور دست به اجتماع اعتراض آمیز و راهپیمائی زدتد .هزاران نفر از مردم مالزی نیز به خیابان ها آمده و حمایت خود را از مسجدالاقصی اعلام کردند. مردم و دولت اردن نیز نسبت به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در هتک حرمت و بی احترامی به ارزش های مقدس مسلمانان در قدس شریف اعتراض و آن را محکوم کردند. 

«حسین امیرعبداللهیان» دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران، اعمال محدودیت برای ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی را خلاف قوانین بین المللی دانست.  وی با اشاره به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در شهید و زخمی کردن بیش از چهارصد فلسطینی، این اقدام را جنایتی بزرگ و غیرقابل بخشش دانست و بر عکس‌العمل جدی و فوری مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی در این خصوص تاکید کرد.

هدف صهیونیست ها از محاصره مسجد الاقصی
رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه که برای نخستین بار از زمان رسیدن ارتش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سال 1968 پس از جنگ شش‌روزه رخ داد، درب‌های مسجدالاقصی را به روی مسلمانان به طور کامل و 24 ساعته بست. اتفاقی که تاکنون علی‌رغم انتفاضه‌ها و ... سابقه نداشته است. این مسئله نشان می دهد که صهیونیست ها به دنبال اهداف بزرگی از این محاصره هستند.

اهداف صهیونیست ها از حملات جدید تغییر ساختار حقوقی و اداری مسجدالاقصی، تلاش برای یهودی‌سازی، اجرای تقسیمات زمانی و مکانی و اجازه برگزاری مراسم مذهبی یهودیان در این مسجد می تواند باشد. صهیونیست ها سال ها است که به دنبال اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی و محدود کردن حضور مسلمانان در این مکان مقدس هستند. این اقدام و طرح صهیونیست ها پیش از این در مورد  حرم شریف ابراهیمی در الخلیل در جنوب کرانه باختری اجرا شده است.

مسجد الاقصی در شرایط کنونی با خطرناکترین توطئه مواجه است، چرا که هدف اشغالگران آن است که فلسطینی ها را در برابر عمل انجام شده، یعنی تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی قرار دهند. هدف از تقسیم بندی زمانی آن است که اوقات ویژه ای برای نیایش یهودیان در نظر گرفته شود که طی آن ورود مسلمانان به مسجدالاقصی ممنوع باشد. این زمان از هفت و نیم صبح تا یازده در نظر گرفته شده است . هدف از تقسیم بندی مکانی نیز آن است که این رژیم بر بخش هایی از مسجد الاقصی برای ساخت کنیسه و اختصاص مکانی دائم برای نیایش یهودیان دست پیدا کند. این طرح، اشغال کامل مسجدالاقصی و ساخت معبد هیکل را نهایت هدف خود می‌داند. برخی اسناد نشان می دهند صهیونیست ها با تونل هایی که در زیر مسجد الاقصی حفر کرده اند امنیت این سازه را با تهدیداتی مواجه کرده و ممکن است این مکان مقدس تخریب شود. به باور یهودیان احداث مجدد معبد سلیمان در این مکان یکی از شروط ظهور منجی می باشد.

تدوام انتفاضه قدس
انتفاضه سوم از اکتبر 2016 (9 مهر 94) با شعار حمایت از مسجدالاقصی و جلوگیری از طرح تقسیم این مسجد آغاز شد. انتفاضه‌ای که به باور بسیاری از تحلیل‌گران صهیونیستی و فلسطینی، نتیجه جنگ 51 روزه و تداوم عدم موفقیت محمود عباس در دفاع از حقوق فلسطینیان به روش مذاکره و گفتگو است. این انتفاضه تاکنون نزدیک به 340 شهید داشته است. رژیم صهیونیستی برای کنترل این انتفاضه از چند طریق اقداماتی را انجام داده است. 

این رژیم در درجه اول سعی کرد با فشار بر مردم فلسطین زمینه های عقب نشینی این انتفاضه را فراهم کند. همزمان نیز جهت عادی سازی رابط با کشورهای عربی و به ویژه عربستان تلاش کرده تا حمایت های بین المللی از انتفاضه قدس را کاهش دهد. از سوی دیگر زمینه برای فعالیت سازش کاران عرب را نیز  فراهم کرده است. همه این مسائل در طرح صهیونیستی به معنای محاصره انتفاضه قدس است، اما عملیات اخیر نشان داد که انتفاضه قدس همچنان ادامه دارد. 

نتیجه
رخ دادن چندین عملیات مسلحانه از سوی فلسطینیان مستقر در کرانه باختری یا مرزهای 1948 طی سال گذشته نشان از آمادگی اجتماعی تسلیح این مناطق است. مقام معظم رهبری در مرداد 93 بیان داشتند: این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ باختری هم مثل غزه باید مسلح بشود.

عملیات استشهادی در مسجد الاقصی از لحاظ مکانی و هویت مجریان آن بسیار حائز اهمیت است. حداقل در طول دو دهه گذشته چنین عملیاتی در این سطح در مسجد الاقصی بی‌سابقه است. مجریان عملیات هم از شهر ام الفحم در سرزمین‌های 1948 و بنا به تسمیه خود اسرائیلی‌ها، عرب‌های اسرائیل هستند. چنین عملیاتی از سوی فلسطینیان ساکن در این منطقه، پیام‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آنها ورود عملیاتی جامعه فلسطینی (داخل اسرائیل) به عرصه مبارزاتی است. این دست عملیات‌ها در صورت تکرار، چالش امنیتی بزرگی برای اسرائیل محسوب می‌شود.  همچنین تصمیم قاطع رژیم صهیونیستی در بستن مسجدالاقصی برای اولین بار در تاریخ اشغالگری، نشان می‌دهد که تل‌آویو از عدم واکنش سران عربی آسوده‌ خاطر است. برخی کشورها چون کویت، اردن، قطر، ترکیه و... خواهان باز شدن مسجدالاقصی شدند، اما شدّت واکنش آنان چنان کم و ساده بود که اعتراض بسیاری را برانگیخت. سکوت سعودی‌ها اما در این زمینه بار دیگر این سؤال را مطرح کرد که آیا فلسطین در آستانه به جان خریدن خیانتی دیگر از سوی کشورهای عربی به بهانه عادی‌سازی اعراب و رژیم صهیونیستی به مدیریت عربستان است؟

با این همه مهمترین پیام این عملیات این است که با وجود تمام تلاش های اسرائیل برای خاموش کردن انتفاضه قدس، اکنون به نظر می رسد باید شاهد موج جدید این انتفاضه بود.

یوسف شفیعی

منبع: پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس