سفر روحانی به کویت

رسانه های اصلاح طلب که سفر روحانی به کویت را دیپلماسی پنهان برای اجرای برجام منطقه‌ای ارزیابی کرده بودند نسبت به مواضع اخیر کویت سکوت اختیار کرده اند.

سرویس سیاست مشرق - رسانه های اصلاح طلب و حامیان دولت  زمانی همه دستاوردهای کشور را در سایه مذاکره می دانستند؛ این رسانه ها در تاریخ ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه سال گذشته سفر حسن روحانی را به کویت بسیار مثبت ارزیابی کرده و بر ادامه این روش در دولت و فضای سیاسی کشور تاکید می کردند. آنها دائما بر این خط خبری حرکت می کردند که تمام مشکلات کشور از دولت قبل و بلدنبودن مذاکره و تعامل با کشورهای غربی - عربی است.

در زیر نگاهی اجمالی می اندازیم بر نحوه پوشش رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت در آن تاریخ تا ثمرات مذاکره با کویت بعد از چند ماه مشخص گردد.

ایسنا در ۲۸ بهمن نوشت:سفر رییس‌جمهور کشورمان به عمان و کویت بازتاب زیادی در رسانه های کویتی داشته است

ایسنا ادامه داد: این سفر اولین سفر روحانی به کویت است در حالیکه امیر کویت در سال ۲۰۱۴ به ایران سفر کرد و ایران آن سفر را به سفر تاریخی توصیف کرد و شیخ صباح الخالد برای تحویل نامه امیر کویت ماه گذشته به ایران سفر کرد و در آن سفر گفت: ما در منطقه شریک هستیم و منافع مشترکی داریم و ایجاد گفت‌وگو به نفع هر دو کشور خواهد بود.

ایسنا با انعکاس توئیتر معاون وقت سیاسی روحانی نوشت:

توئیت های امیدوار کننده معاون سیاسی روحانی اهمیت این سفر را نشان می دهد که این سفر می تواند "آغازی باشد بر حتمیت خاتمه ویرانی بلاداسلامی، تخریب اقتصاد منطقه ای، از بین رفتن سرمایه ها و نابودی رفاه کشورهای منطقه.

روزنامه ابتکار در این باره در۲۷ بهمن ۹۵ در سرمقاله ای با عنوان فصل نو در روابط ایران و همسایگان عرب نوشت:


مهدی مطهرنیا، تحلیلگر اصلاح طلب مسائل خارمیانه در این خصوص  به ابتکار گفت:

«این سفرها می‌تواند به تغییر و تحول و ایجاد رابطه بهتر میان پایتخت‌های ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک کرده و موجب ایجاد فضای معنادار در راستای ارتباط از طریق این پایتخت‌ها با کشورهای فرامنطقه‌ای جهت رسیدن به منطق گفت‌وگو برای حل و فصل مسائل مبتلا به یا نقل و انتقال پیام‌ها از طریق کشورهای عربی باشد.»

علی خرم، تحلیلگر بین الملل هم به ابتکار گفت:

«ایران می‌خواهد بگوید برای دوستی و پرهیز از هرگونه سوء تفاهم اعلام آمادگی کرده و قصد دشمنی با کشورهای حوزه خلیج فارس را نداریم بلکه به دنبال رابطه‌ای دوستانه با تمامی شش کشور حوزه خلیج فارس هستیم و اگر هم رابطه وجود دارد آن را تقویت خواهیم کرد.»

آفتاب یزد نیز در تاریخ ۲۸ بهمن در گزارشی با عنوان دیپلماسی پنهان روحانی نوشت:

«روحانی در سفری یک روزه به عمان و کویت رهسپار شده است، سفری که نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده است  این اولین سفر روحانی به کشورهای عربی از زمان آغازریاست جمهوری اوست.»

آفتاب یزد ادامه داد:«کویت دومین مقصد سفر یک روزه روحانی است.... کویت هم درد مشترکی با ایران به نام جنگ با صدام در پرونده‌اش داشته و همیشه احساس نزدیکی خاصی با کشورمان از خود نشان می‌داد؛ بی‌تردید بیشتر از سایر کشورهای عربی هم آبش با ایران در یک جوی می‌رود، بخصوص که پس از ششم بهمن ماه امسال و سفر وزیر خارجه این کشور، حامی پیام مهمی از سوی شش کشور خلیج فارس برای ایران نیز بوده است.»

آفتاب یزد در ادامه ابراز امیدواری کرده که روحانی بتواند یخ روابط ایران و عربستان را آب کند: «شیخ صباح الخالد الصباح، روز چهارشنبه ۶بهمن وارد تهران شد. آن روز می‌گفتند که کویت می‌خواهد نقش میانجی بین اختلافات ایران و عربستان را داشته باشدو بعد از آن هم خبر رسید که پیام وزیر خارجه کویت رمزگشایی شده و این رمزگشایی می‌گوید پیام از جانب شش کشور شورای همکاری خلیج فارس بوده که خواستار ارتقای سطح روابطشان با ایران شده‌اند. »

روزنامه بهار هم به سفر روحانی واکنش نشان داده و تاکید می کند: «با مشاهده نقشه می‌توان دریافت که عربستان بین عمان و کویت قرار داد. در واقع آقای روحانی به شرق و غرب عربستان سفر کرده است و عملا این سفر می‌تواند پیش‌نیاز سفر بعدی او به عربستان باشد. اگر با این دید به موضوع نگاه کنیم، یکی از سفرهای موثر و پرمنفعت برای ایران همین سفر به عمان و کویت بود و امیدواریم فضای تیره‌ای که بین ما و بعضی از کشورهای عربی خصوصا عربستان ایجاد شده، با این سفر روشن شود.»

روزنامه ایران که علاقه خاصی به تکرار «برجام» دارد این سفر را زمینه برجام منطقه ای بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می داند و تشریح می کند:

«این اعلام موضع، مهر تأییدی بود بر این گمانه که آنچه «ابتکار عمل منطقه‌ای روحانی در پاسخ به دعوت رسمی مقامات عمان و کویت» خوانده می‌شد، می‌تواند آغاز روند تغییر در مناسبات منطقه‌ای از مسیر نشستن پشت میز حل اختلافات و سوء تفاهم‌ها تلقی شود. اتفاقی که بسیاری تحلیلگران آن  را از ضرورت‌های حل مسائل مبتلا به منطقه دانسته و «برجام منطقه‌ای» نام نهاده بودند.»

اما چند ماهی نگذشت که این طبل پرصدای برجام منطقه ای روحانی هم توخالی از آب درآمد و کویت سفیر خود در تهران را یک روز پس از محکوم شدن سه نفر به اعدام در دادگاهی به بهانه جاسوسی برای ایران فراخوانده است. کاردار ایران احضار شده و به او اطلاع داده شده است که باید سه دیپلمات مرتبط با این شبکه جاسوسی اخراج شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سقراط IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 44
    ایران می‌خواد بگه برای دوستی و پرهیز از هرگونه سوء تفاهم اعلام آمادگی کرده و قصد دشمنی با کشورهای حوزه خلیج فارس را نداریم بلکه به دنبال رابطه‌ای دوستانه با تمامی شش کشور حوزه خلیج فارس هستیم و اگر هم رابطه وجود دارد آن را تقویت خواهیم کرد
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    16 0
    خو معلومه به خاطر نفوذ سعودی ها در کویت که میشه گفت که بیشتر سیاست های کویت و کشور های عربی رو این ها تنظیم میکنن به جا مسئولان کشور ها
  • نادر IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    22 3
    نه نه عزیزم ناراحت نشید ککاردارمون را اخراج نکردن کاهش پیدا کرده علی برکت الله
  • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 28
    برای اینکه شما به سفارت کویت حمله کردین. آرهههه خود شما. شما سفارت کشور دوست و برادر کویت رو آتش زدید ای آتش به اختیاران. خدا ازتون نگذره. نه من نمیذارم بهش حمله کنید. نه نه نههههه ........ غولوم قلی پاشو پاشو دیگه لنگ عصره. پاشو برو جهان مجازی رو رهبری کن
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      15 0
      دیازپام زانکس .....
    • دکتر گاوچرون از کومور IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      0 2
      این حجم از مخالفت با نظرات در تاریخ بشریت مجازی سابقه نداشته .... زنده باد دیسلایک خورترین کاربر فضای مجازی
    • ررضا IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      3 0
      خدا کلآ شفا عنایت کند ، هم از اسمی که گذاشتید و هم از نظرات همیشه متناقضی که ارائه می فرماید .
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      3 0
      از مخ شوته شوتی . یک اصلاح طلب خالص
    • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      5 0
      اگر نادان سکوت میکرد مردم دچار اشتباه نمیشدند.(امام علی ع)
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    23 2
    دولت در کار سپاه و ارتش اخلال نکند
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      0 0
      حقا حقا
  • بی سواد روستایی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    2 22
    به خاطر اینه که هرچقدر هم این دولت تلاش کند شماها میروید سفارت آن کشور را آتش زدید و حالا قطع رابطه کرده کویت. خاک بر سرتان
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      4 2
      خاک برسر خودت ومقصران حمله به کنسولگری مگرندیدی آقای جلیلی درجلسه مصلحت نظام به مسولین دولتی توصیه کرده بود قبل ازحمله که چون مردم ازعدم واکنش به کشتار مناعصبانی هستند جهت پیشگیری از اقدامات مامورین حفاظتی سفارت وکنسولگری ها راافزایش بدهند وزیرکشوردرجواب گفته بوداقدام میکنیم ولی درعمل اینکار رانکرده بودند مقصر اصلی حمله سهل انکاری وزیر ودولت نبود ؟ بعدازحمله همه تقصیرها را به منتقدان دولت انداختند
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    1 15
    چیزی نشده که حالا شما الکی قصد دارید دولت رو ضعیف کنید.
    • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      5 0
      چشم هارا باید سشت ندیده ها فریاد میزنند.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    11 0
    عربها قابل اطمینان نیستند و بسیار سیاست میطلبد رفتار با آنها را و با یک بهار گل نمیشه !! اینها از ته و بن هوای همدیگر را دارند و اردوغان خوب فهمیده که چطوری مهمیز اینها را بکشد > با قطر چلوکبای میزند و با عربستان هم یک ماست و خیاری میزنند توی رگ !!و داره عربها را به اتحا د عثمانی ها واردار میکند ! باید هوشیار بود و ملتفت !!
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    16 2
    خوووووووووب چییه!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعامل با دنیاست دیگه دنیا جهنم دیگه کویت و جیبوتی هم به حسابمون نمی یارن.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    6 0
    کشورهای عربی تا زمانی از شما حساب می بردند که برنامه هسته ای داشتید چون خیال می کردند بزودی بمب اتم می سازید.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    4 0
    بعضی احزاب تهوع آور که نتایج سنگینی را همواره به کشور و دولت ها تحمیل می کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    0 5
    مطمئنید نتیجه ی سفر روحانی به کویت بود؟یعنی باور کنیم بعضی نهادها در سفارت کارهای جانبی انجام نمی دادند؟بابا به فکر منافع ملی باشید.با مردم همراهی کنید.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 7
    چون حکومت ایران رو هیچ کس در دنیا نمی خواد یا به اصلاح کرم از خود درخته
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 1
      در این مورد که مردم دنیا ایران رو میخوان یا نه بارها نظام دعوت به مباهله کرده اما دریغ از یه نفس کش!!
  • احمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 4
    اقاى مشرق تا كى رفتار كينه توزانه دارى چرا دست بر نمىداريد از اين همه جو سازى ودشمن تراشى .ايا نمى بيند مردم روز بروز از شما وهمفكرانتان دورتر ميشوند
  • بی سواد روستایی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    0 0
    راستی مگر همین امیر کویت ایران نیامد گند زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس