گاو وال استریت

به ادعای امریکایی‌ها این گاو سمبل خوش‌بینی اقتصادی و شکوفایی است و روزانه چندصد توریست به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی نیویورک از این مجسمه دیدن می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - سال‌هاست که «گاو وال استریتی» تبدیل به «گوساله سامری» مردم و کارکنان وال استریت و استیت استریت در نیویورک شده است. مردمان هر روز در کنار این مجسمه حاضر شده و معتقدند که با لمس بیضه‌هایش برکت در زندگی‌شان جاری خواهد شد و به موفقیت‌های مالی خواهند رسید. گاو وال استریتی، علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل تبلیغات برای نهادها، موسسات، قماربازهای بورس، بنگاه‌ها، و بانک‌های وال استریت است، همچنین تبدیل به یکی از جاذبه‌های توریستی در دنیا شده و سالیانه میلیون‌ها توریست برای عکس انداختن با این مجسمه و اجرای سنت لمس، به نیویورک سفر می‌کنند.

«گاو پولساز» که ملقب به «گاو وال‌استریتی» و «گاو باولینگ گرین» هم هست، در منطقه اقتصادی منهتن/نیویورک که «باولینگ گرین» نام دارد مستقر است. این مجسمه، ساخته «آرتورو دی مودیکا» مجسمه‌ساز ایتالیایی است که همتای آن را پیشتر ساخته و در ویتوریای سیسیل ایتالیا نصب کرده بود. اما تفاوت در نگاه به این دو گاو، از سوی ایتالیایی‌ها و آمریکایی‌ها زیاد است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

همتای ایتالیایی گاو وال استریتی

این مجمسه برنزی 3200 کیلوگرمی که 3 متر و 40 سانت ارتفاع و 4 متر و 90 سانت طول دارد، به ادعای امریکایی‌ها، سمبل خوش‌بینی اقتصادی و شکوفایی است و سر آن که به طرف پایین قرار دارد به معنی آمادگی او جهت پول‌سازی برای دیگران است. روزانه چندصد توریست به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی نیویورک از این مجسمه دیدن می‌کنند.

«دایان دورانت» به عنوان یک مورخ در مورد «گاو پولساز» می‌گوید: سر خم شده گاو، بدن کج‌شده، بینی براق‌شده، و شاخ‌های تیزش نشان می‌دهد که کاملا آماده حمله است. یک هیولای خطرناک و خشمگین؛ بدن پیچ‌خورده و دم‌اش که همچون شلاق طراحی شده، نشان از پرانرژی و متحرک بودن این حیوان دارد. ؛ همچنین فلزی و برنزی بودن مزید بر علت شده و همه این پویا بودن و جنگ برای پول را القاء می‌کند. یک چیز دیگر این است که سازندگان اثر خواسته‌اند که حس مواجه‌شدن با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بازار بورس آمریکا را به مخاطب القا کنند.

وقتی در سال 1987 بازار بورس آمریکا سقوط کرد، مودیکا که سال‌ها بود شهروندی آمریکایی اخذ کرده بود، تلاش کرد تا امید را در آمریکایی‌ها تقویت نماید. او ،‌ بهترین گزینه را دوباره‌سازی گاو محبوب‌اش دانست و در سال 1989 این مجسمه را به ادعای خود بدون اجازه شرکت‌ها و بنگاههای وال‌استریتی‌، در خیابان باولینگ گرین قرار داد. اما ظاهرا این بی‌اجازه عمل کردن کاملا به ذائقه وال‌استریتی‌ها خوش آمد و سبب‌ساز بهره‌برداری‌های آینده شد. به اعتقاد این مجسمه‌ساز، گاو وال‌استریت نماد قدرت و استقامت آمریکایی‌ها بود اما بعدها موجب سوءاستفاده شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که یهودیان وال‌استریت از آن «گوساله سامری» ساختند که دست زدن به بیضه‌هایش، سبب برکت می‌شود. روایتی بشدت خرافه‌گرایانه که میلیون‌ها توریست در طی سال را به طرف آن کشاند تا با عکس انداختن در حین لمس بیضه‌های یک مجسمه حیوان، خاطرات توریستی خود را رقم بزنند و صفحات شبکه‌های اجتماعی را به زعم خود مزین به این افتخار (!) کنند. روایتی که روزانه هزاران نیویورکی را به پای یک بت مدرن می‌کشاند تا هر روز صبح و شام به پای آن حاضر شوند و برای برکت‌گرفتن از آن، روز کاری خود را آغاز کرده و یا به پایان برسانند. این عمل، برای آمریکایی‌ها سنتی واقعی است و برای توریست‌ها هیجان!!!

یک شهروند آمریکایی در حال برکت گرفتن از گاو وال استریتی‌

دو توریست در حال ثبت خاطره

مودیکا که دید ظاهرا در این قضیه سرش حسابی کلاه رفته است و شرکت‌ها و نهادهای وال‌استریتی قویا از مجسمه محبوب‌اش بهره‌های شغلی و مالی می‌برند، در سال 2004 اعلام کرد که مجسمه را به شرط باقی ماندن در سر جایش، می‌فروشد. وی، در آن سال و در سال 2009 از تمامی شرکت‌ها و موسساتی که با فروختن کپی‌های بسیار از آن و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی پول هنگفتی از بغل گاو محبوب‌اش به جیب زده‌اند و حق کپی رایت وی را نقض کرده بودند شکایت کرد.

جنجال‌ها

در 7 مارس 2017، یک روز قبل از «روز جهانی زن»، به تلافی شکایات سال‌های 2006 تا 2009 مودیکا، مجسمه‌ یک دختر به نام «دختر بی‌باک» شبانه در مقابل «گاو پولساز» قرار داده شد. آمریکایی‌ها پاداش ارادت مجسمه‌ساز ایتالیایی را دادند و بعدا مشخص شد که مشاورین و سرمایه‌داران وال استریتی به نشانه اینکه دختر آمریکایی ترسی از گاو ایتالیایی که خود را به زور مهمان وال استریت و استیت استریت کرده ندارد، سفارش ساخت و نصب آن درست در روبروی گاو را داده‌اند.

مودیکا علیه وال استریت و استیت استریت شکایت کرد. با این مضمون که اولا این حرکت عمدی موجب تضعیف جنبه تبلیغاتی گاو می‌شود و دوما او در درآمد ناشی از جنبه تبلیغاتی مجسمه دختر شریک است چرا که به لطف وجود مجسمه گاو است که مجسمه دختر بی‌باک به اقبال توریستی و تجاری رسیده است. «ویزبال»، سازنده «دختر بی‌باک» بالافاصله اعلام کرد که به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد که مجسمه او که نماد ایستادگی و شجاعت آمریکایی‌ها {احتمالا در برابر یک شخص ذاتا بیگانه مثل مودیکا) است، از آن محل حذف شود. در 12 آوریل 2017، مودیکا از طریق وکیل‌اش نسبت به اقدام وال‌استریتی‌ها شکایت کرد و هنوز این پرونده در جریان است.

انتقادها

مخالفین کاپیتالیسم پیوسته سرسخت‌ترین منتقدان مجسمه «گاو وال‌استریتی» بودند. در جنبش «تسخیر وال استریت» دیدگاه‌ها حول این بود که مجسمه مذکور نماد حرص و ولع سرمایه‌داران نهادهای عظیم موجود در این خیابان است. اولین گردهمایی علیه این مجسمه در 17 سپتامبر 2011 شکل گرفت. ظاهرا این گوساله سامری آنقدر برای وال استریتی‌ها اهمیت داشت که نیروهای امنیتی و پلیس دور تا دور آن را احاطه کردند تا آسیبی از سوی اعضای جنبش تسخیر وال استریت متوجه‌اش نشود. این محافظت و مراقبت تا سال 2014 بطور مستمر ادامه داشت.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی و مذهبی بارها به کنایه، گاو وال استریتی را شبیه به گوساله سامری بنی‌اسراییل دانسته‌اند. تاسی روزانه به این مجسمه تا حدی مشمئزکننده شد که تبدیل به دستاویز برای هنرمندانی چون «سباستین اراتزوریز» گردید که در نمایشگاه طراحی گرافیکی خود عملا به موضوع گوساله سامری اشاره کرد. صاحب‌نظران امر، جریان گاو وال استریتی را تکرار سناریوی تاریخ و بت‌پرستی مدرن می‌دانند.


منابع:

http://www.nytimes.com/1989/12/16/nyregion/soho-gift-to-wall-st-a-3-1-2-ton-bronze-bull.html
https://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9B03E2DD1330F932A15751C1A9629C8B63
https://web.archive.org/web/20090901235518/http://www.signonsandiego.com/news/nation/20060921-1411-chargingbulllawsuit.html
http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2017/03/07/a_bronze_little_girl_sculpture_joins_the_charging_bull_on_wall_street_to.html
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2017/03/26/new-york-invite-fearless-girl-statue-stay-wall-street/99677644
https://www.nytimes.com/2017/04/12/nyregion/charging-bull-sculpture-wall-street-fearless-girl.html
http://www.atlasobscura.com/articles/tourists-love-to-rub-the-bronze-balls-of-wall-streets-charging-bull-statue-why

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    20 36
    لطفا در عکسهاتون تجدید نظر کنید مخصوصا اونی که گذاشتین "دو توریست در حال ثبت خاطره"!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • انسان IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      39 6
      خاک بر سر گاو پرست غربیشون کنم؛ ادعای تمدن هم دارن ولی ته خرافه پرستی هستن
    • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      31 4
      والا ادم از گاو طلب بکنه اما انقدر حافظه اش اندازه ماهی نباشه که از ترس یکی به یکی دیگه پناه ببره و اون طرف هم بیاد با خنده هی بنزین و اب و برق و گاز گرون کنه و هی زل بزنه تو دوربین بگه تورم تک رقمی است...در حالی که در سال یک دبه ماست در ایران ده بار گران می شود! حالا ما بی سوادیم فکر می کنیم تورم یعنی همان گران شدن و اصلا هم اهمیتی نداره معنی تورم چیه چون چیزی که برای ما ارزش داره و مهمه همون گرون شدنه که نباید بشه حالا شما بیا بگو اصلا تورم یک درصده در ایران وقتی ده بار از جیب من و امثال من مالیات اضافه روی قبض ها بر می دارید هیچ فرقی نداره تورم یک درصده یا هزار درصده چون داره از جیب من برداشت می شه.
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      0 0
      دکتر گاوچرون از کومور پاشه بره آمریکا جون اصلاح طلبا این گاوه رو رامش کنه
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    16 79
    این گاو با شرف تر از مشرق است .
    • حالگیر! IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      40 5
      ولی جدا عرض میکنم شعور گاو از شعور امثال شماها غرب پرستا قطعا بیشتره
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      33 4
      تو که اعتقاد داری مشرق بی شرفه، چرا میای تو سایتش؟ برو سایتایی که شرف دارن. والله به خدا
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      25 4
      و مشرق با شرف تر از امثال تو!
    • حجت IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      23 4
      مو نمی زنی تو شعور با همون مجسمه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    53 4
    یاد گوساله سامری می افته آدم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    18 4
    بجای تهیه مطالب حمله به جناح مقابلتون اینطور مطالب ارزشی . درود بر شما
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    35 2
    سامریان زمانه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    28 2
    عاقبت آنانی که رابطه با خدا را به کناری نهاده اند همین است .
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    37 1
    یک شهروند آمریکایی در حال برکت گرفتن از گاو وال استریتی‌ دم مشرق گرم
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    28 4
    ما هم از بانک های ربوی طلب برکت می کنیم.
  • ناظر IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    7 2
    احتمالا هندی است
  • مختار IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    19 2
    گوساله سامری هنوز هم مشتری داره
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    18 4
    دین کامل در اختیارمان می باشد دور از خرافات. معارف امامان را علمای بزرگ به ما رساندند تا از گوساله پرستی و هوا پرستی و ... دور باشیم با این همه شهید در طول تاریخ شیعه. حالا باید به بیضه پرستی این آدمها بخندیم و تعجب کنیم. انسان هر چه باشد به معنویت و نیروهای فراتر از قدرت خودش محتاج می باشد اگر دین درستی نداشته باشد آخرش این می شود!!!!!
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    21 2
    اين همون گوساله سامريه و اينها هم همون يهوديهاى گاوپرست مشرك هستن كه دوباره سر برآوردند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    15 5
    مکان فرهنگی و تاریخی که ندارند نه تخت جمشید دارند نه مسجد صورتی مجبور اند برای جذب گردشگر گاو بسازند
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      9 4
      اما چرا گاو طلایی؟
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      2 2
      شما ببخشید!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    7 8
    واقعا برکت داره
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    11 6
    اونها از هیچ جاذبه توریستی ساختن ولی ما با این همه جاذبه تاریخی عظیم توریست نداریم
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    11 2
    حماقت
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • جلال IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    1 2
    در ثانی اگر ما هم آنجا بودیم شاید با همین گاو عکس یادگاری میگرفتیم وبه دوستانمان نشان میدادیم پس ما هم گاوپرستیم؟
  • ممدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    14 3
    این گاو خیابان وال استریت هستش. تازه یک خرس هم هست. جاذبه توریستی نیست و کسی هم برای نذر اونجا نمیره. اونا نماد رشد بازار سهام (گاو) سقوط بازار سهام (خرس) هستند. هر دو نماد های اقتصادی اند و کسی طلب برکت نمی کنه ازشون.
  • علیرضا IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    0 2
    عجب احمقایی، اون زنه داشت برکت میگرفت یا ... خخخ
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    واقعا در گذاشتن عکسها ملاحظه کنید نه برای این نوشته بلکه فقط برای رضای خدا .مسلما خدا بنده ای را که ادعای شیعه بودن داره ولی در عمل عکسش عمل می کنه دوست نداره این چه عکسهایی است که به گفته دوست عزیزمون بر نمی دارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس