ارتش آمریکا

رئیس کمیسیون «سمع شکایات» پارلمان افغانستان اعلام کرد که با زندانیان افغان در بگرام خلاف موازین انسانی، قانون اساسی و اسلامی رفتار می‌شود.

 به گزارش مشرق، «عبیدالله بارکزی» رئیس کمیسیون سمع شکایات پارلمان افغانستان در بازدید از زندان بگرام اظهار داشت: زندانیان بگرام حتی از حداقل حقوق انسانی خود نیز برخوردار نیستند.

زندان بگرام در بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در شمال کابل قرار دارد که چندی قبل در اختیار وزارت دفاع افغانستان قرار گرفت اما بخش‌هایی از آن هنوز تحت کنترل نیروهای آمریکایی است.

بارکزی به دویچه وله گفته است که زندان بگرام برای ۱۰۰۰ زندانی ساخته شده اما اکنون ۶۵۰۰ نفر در آن زندانی هستند،  شرایط ناگوار بهداشتی در آن حاکم است.

وی تاکید کرد که در بگرام حقوق بشر و قوانین بین‌المللی زندانیان پایمال می‌شود.

عضو پارلمان افغانستان گفت که بسیاری از زندانیان بیمار هستند، برخی از آنها به بیماری‌هایی مانند ایدز مبتلا هستند اما مداوا نمی‌شوند.

رئیس کمیسیون سمع شکایات پارلمان افغانستان ادامه داد که در عین حال برخی‌ها در این زندان با استفاده از محدودیت‌های زندانیان تجارت می‌کنند.

حضور زندانیانی که سال‌هاست مدت حبس آنها پایان یافته است

بارکزی فاش کرد که در زندان بگرام ۲۷۳ زندانی هستند که دوران حبس آنها نزدیک به سه سال پایان یافته است اما هنوز در زندان بسر می‌برند.

وی تصریح کرد که وضعیت این زندانیان مخالف قانون اساسی افغانستان، قوانین اسلامی و حقوق بشری است.

این عضو پارلمان افغانستان همچنین اظهار داشت که برخی از این زندانیان حتی بدون محاکمه نزدیک به هفت سال است که در بگرام بسر می‌برند.

با این حال، «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اظهارات بارکزی درباره زندانیان را رد کرده است.

وی گفت که بیشتر این زندانیان از مخالفان دولت افغانستان هستند و برای بدنامی حکومت این اظهارات را مطرح کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس