اجرای برجام

به نظر می‌رسد که تفکری در هیئت نظارت بر اجرای برجام حاکم است که می‌گوید آمریکا اگر برجام را پاره هم کرد ایران بایستی به تعهدات خود پایبند باشد.

سرویس سیاست مشرق - برجام در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۴ یعنی دو سال قبل به تصویب رسید و رهبر معظم انقلاب با شروط ۹ گانه‌ای که برای اجرای این سند توافق تعیین کردند، آنرا پذیرفتند.

در آخرین بند از نامه ۹ ماده‌ای مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام آمده است:

«وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریب‌کاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیات قوی، آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آن‌چه در بالا (هشت بند دیگر از نامه رهبری) بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیات باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.»

اعضای هیئت نظارت بر برجام چه کسانی هستند؟

سید عباس عراقچی در رابطه با ویژگی‌های هیئت نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی پیش از اجرای برجام تشکیل شد، گفت:  «این هیئت به دستور رهبری تشکیل شده است و وظیفه بررسی اجرای برجام و تشخیص نقض برجام چه نقض کلی و چه نقض فاحش به عهده این هیأت است.»

وی افزود که این هیأت هشت عضو دارد و اعضایش با تایید رهبری انتخاب شده‌اند و دستور کار این هیات نیز با تایید و نظر ایشان مشخص می‌شود.

اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام آقایان حجت‌الاسلام حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی تشکیل می‌دهند. هم‌چنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هم‌زمان دبیر این هیأت است و وظیفه اطلاع‌رسانی و ارایه گزارش‌های مربوطه با ایشان و هیات نظارت است.[۱]

وقتی اکثریت اعضای هیئت نظارت از نقض برجام سخن گفته‌اند

تقریبا اکثریت اعضای هئیت نظارت بر برجام از نقض روح و جسم برجام توسط طرف‌ غربی سخن گفته‌اند اما جالب است که بدعهدی‌ آمریکایی‌ها و نقض مکرر برجام درحالی رخ می‌دهد که هیئت نظارت بر برجام در این مدت تنها سکوت پیشه کرده و اقدامی در مقابله با اقدامات ضدبرجامی آمریکا انجام نداده است. موضوعی که گفته می‌شود موجب گستاخی طرف مقابل در ادامه دادن به رویه ناصواب خود شده است.

در چند روز اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با فرید زکریا مجری مشهور شبکه سی ان ان گفت:‌ «وقتی کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که رئیس جمهور ترامپ از حضور  خود در هامبورگ در جریان اجلاس گروه بیست برای منصرف کردن رهبران کشورهای دیگر برای تعامل تجاری و اقتصادی با ایران استفاده کرد. این کار او نقض نه فقط روح برجام بلکه متن برجام است.» [۲]

همچنین، وزیر خارجه کشورمان در سخنانی هشدارآمیز بیان کرد: « تهران ممکن است از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ خارج شود.»

حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه (۲۸تیر) در جلسه هیئت دولت، درباره رفتار ناصحیح آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی‌اش با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دوران جدید، بسیاری از تعهداتشان را زیر پا می‌گذارند، گفت: «امروز یکی از توطئه‌های آمریکایی‌ها این است به‌گونه‌ای برخورد کنند که ایران بگوید دست از تعهدات خود برداشته و به امضای خود متعهد نیست، این توطئه اخیری است که آمریکا طراحی کرده و به‌اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور تأکید کرد:

«جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایدار خواهد ماند، هرچند که آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا به پیش می‌کشند و از سویی با گزارش رسمی به کنگره اعلام می‌کنند که ایران به تعهداتش کاملاً متعهد بوده و بنابراین ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمی‌توانند برجام را نقض کنند و از سویی دیگر به‌بهانه‌های مختلف به‌دنبال اعمال یک‌سری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.»[۳]

علی‌اکبر ولایتی نیز در اواخر خردادماه سال جاری خاطرنشان کرد که اروپایی ها تصدیق کردند که برجام از جانب آمریکا نقض شده است. طبعاً وقتی اروپایی‌ها این موضوع را تصدیق می کنند در روابط تجاری با کشورمان وقفه ایجاد نخواهند کرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاری رو به پیشرفت است.

وی که یکی از اعضای هیات عالی نظارت بر برجام است، گفت: «آقای ظریف در نامه به خانم موگرینی، اروپایی‌ها را به صراحت به نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داد.»[۴]

رویترز: ایران از مکانیسم حل اختلاف درباره نقض برجام استفاده نکرد

منابع خبری روز جمعه مطرح کردند ایران از فرصت هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام برای آغاز کردن مکانیسم حل اختلاف بر سر نقض برجام استفاده نکرده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر از قول دو منبع افزود این دومین بار از ماه ژانویه است که ایران از این فرصت استفاده نکرده است.[۵]

این گزارش در حالی است که از نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام خبر رسید که ایران با انتقاد از عدم پایبندی آمریکا به برجام، حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ دانست.[۶]

چرا هیئت نظارت بر برجام سکوت می کند؟

اینکه چرا ایران در مقابل کارشکنی‌های طرف مقابل در برجام اقدام معتنابهی انجام نمی‌دهد مسئله قابل تاملی است. جالب اینجاست دولت ترامپ در حالی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد که همزمان ۱۸ شرکت و فرد ایرانی و مرتبط با قدرت دفاعی و موشکی ایران را نیز مورد تحریم قرار داد!

به نظر می‌رسد که تفکری در هیئت نظارت بر اجرای برجام حاکم است که می‌گوید آمریکا اگر برجام را پاره هم کرد ایران بایستی به تعهدات خود پایبند باشد. البته اینکه طرف مقابل در حال نقض برجام است و ذره ذره در حال پاره کردن آن، موضوع غیرقابل کتمانی است اما سئوال اساسی اینجاست که ایران با عدم واکنش نسبت به این امر تا کی می‌توان در خصوص اجرای یکطرفه برجام اقدام کند و در انتها از اجرای یکسویه برجام چه سودی عاید ایران می‌شود؟!


[۱] http://www.isna.ir/news/۹۵۰۴۰۱۱۵۷۰۸

[۲] http://www.asriran.com/fa/news/۵۴۹۲۲۰

[۳] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۵۲۴۲۶

[۴] http://www.isna.ir/news/۹۶۰۳۳۰۱۷۵۴۱

[۵] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۵۲۳۹۵

[۶] http://www.mashreghnews.ir/news/۷۵۲۴۰۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    77 4
    به جای توکل به خدا، به یانکی ها چشم دوختیم. اینم یه سیلی...
    • ناشناس IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      1 15
      بنده یه نظر دارم امیدوارم درج بشه آمریکا در برجام تعهدی نداده که بخواهد از آن خارج بشه یا نه چون مذاکره برای تحریمهای هسته‌ای بوده نه اقتصادی و تجاری
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    47 5
    هیچ کس نمی تواندفریاد - {ای آمریکا بشنو فریاد خشمگینانه این ملت را - از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر - شهید بهشتی}- برعلیه آمریکا را دستور سکوت بدهد هر کس وادادگی دارد بداند از خشم این ملت نمی تواند بگریزد .
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    58 2
    راهی برای اعتراض ندارن کشور و به باد دادن رفته صداش بعدا در میاد اون موقع مخالفان رو می گفتن کاسب تحریم حالا جوابشو بدن با اینکه پرروتر از این حرفات میگن ما نکردیم
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    8 77
    برجام قوی تر از آن است که استعمارگران مخصوصاً ترامپ تخریبش کنند.شما هم بجای دروغ گویی به فکر مصلحت مملکت باشید
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      16 0
      برجام قوی!!!!!!!!!! برجامی که قرار بود پس از امضاش تحریم ها ی هسته ای به یکباره متوقف بشه الان بعد از دوسال چه شده ؟؟؟؟ دوست عزیز اگر تو همان دولت اوباما که نقض تحریم ها کلید خورد عزیزان جلوشون وامیستادن الان به این شکل تحریمان نمی کردن.توی نسل اول تحریم ها ساختارش به شکلی بود که می گفتن کدام نهاد تحریم شود اما این نسل از تحریم ها میگه کدام نهاد ها تحریم نشود .
    • رسول IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      17 0
      کمی برید تاریخ استعمار ایران رو مطالعه کنید یا حداقل مکانیزم "ماشه "که در برجام هست رو مطالعه کنید که هر گونه شکایت از طرف ایرانی که تنها یکی از طرف های دیگر نسبت به شکایت ایران مشکل داشته باشند باعثتمامتحریمهای قبلی میشه رو مطالعه کنید بعد بگید برجام قوی بوده سکوت ایران دلیل داره و اون همین بند داخل برخام هست . ایران حق اعتراض هم نداره .....بمحض اعتراض و تمام تحریم های قبلی برخواهد گشت حالا طرف های دیگه هر کاری بکند
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      3 3
      احسنت
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      6 2
      خود گويي وخود خندي.......
    • حسین IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      13 0
      برجام به گفته روحانی و ظریف هم جسمش هم روحش نقض شده . اینا که خودشون پای برجام رو امضا و تصویب کردن اینو میگن اونوقت شما کاسه داغ تر از آش میگین قوی شده ؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      5 0
      آقای خوش خیال خربرفت وخربرفت وخربرفت وتو وامثال تو هنوز در رقص پسابرجام غرقید
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      4 0
      آقای خوش خیال خربرفت وخربرفت وخربرفت وتو وامثال تو هنوز در رقص پسابرجام غرقید
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      مصلحت از دیگاه شما، یعنی نقض برجام از طرف غربی و ماندن ایران و انجام تعهدات
  • ایرانی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    35 7
    این سکوت معنی داره...فقط اهل معنا این سکوت را درک میکنند گرفتین که چی گفتم؟؟؟
  • ایرانی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    64 4
    گندی زده شده که هیچ کس نمیخواد مسئولیتش رو گردن بگیره...اگر بگن که شکست خوردیم، به ضرر خیلی ها تموم میشه
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    38 3
    اون وقت که برجام نافرجام رادر10دقیقه تصویب کردید ومملکت رابه تاراج گذاشتید همین رسانه های به اصطلاح شما دلواپس بودن که روشنگری میکردن که بابا عجله نکنید داره کلاه سرتان میرود ولی شما گوش نکردید حالا هم میگویید خفقان بگیرند وباز هیچی نگن دوباره چه کلاهی میخواهید برسر ملت بگذارید؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    31 3
    هیس یواش بابا این تدبیری ها واونها که دلواپس نیستن دیگر نمیتوانند جشن وپایکوبی به بهانه برجام راه بیاندازند کمتر دلواپس شویداین افساد طلبان کلی حال کردن با این نافرجام یک دفعه شاید اینها از خواب غفلت بیدار شوند اونوقت دیگر مثل دلواپس ها خواب به چشمانشان نمیرود
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    36 3
    بابا حالا که استفاده تبلیغاتی را از برجام برجام گفتن بردید بیایید برای یکبارهم که شده واقعیت را که غربی ها وامریکا کلاه سرتان گذاشتن را به مردم بگید لطفا بگید که ما هیچ درمقابل شیشیم..؟
  • افوس IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    8 0
    سلام، اگر برجام نبود میخواستید چکار کنید، این جمله ای بود که بزک کنان برجام با حالت حق بجانب به منتقدان میگفتند، خب حالا خود جناب ظریف و روحانی باید جواب بدن که چکار میخوان بکنند، چون خودشون چند روزیه که حرف از اقدامات متقابل میزنند، اگر راهی وجود داره چرا قبلا انجام ندادید؟ بقول آقای خامنه ای عزیز ، این برای ملت تجربه خواهد شد، اگر فکر کنند.والسلام
  • ناشناس IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    6 0
    اگه شروط نه گانه رهبری اجرانمیشه حکم لغوش رو صادر کنن
  • امیرعلی IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    11 0
    حالم دیگه داره بهم میخوره ! ملتی که به خدا پشت میکنن باید هم بدبختی بکشن ! اونایی هم که میگن آمریکا پس مخالفه چرا انقدر شنگوله ؟! باید بهشون بگم برید 4 تا فیلم آمریکایی ببینید ! ببینید که چطوری هستن ! بعد از اینکه تو ایران زندگی میکنید خدارو شکر میکنید ! اینارو گفتم که جوابمو پیش پیش داده باشم ! آمریکا یه خونه فساد بزرگه ! که متاسفانه خیلی از کشور های احمق گول این بزرگیشو میخورن ! درست مثل خونه عنکوبتن !
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    8 0
    دیگه ترامپ یزید به تمام معناست و همه چیزش عیان مثل اوبامای معاويه نیست این چه وضعیتی چرا اعتراض نمی کنن به سازمان ملل
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    10 0
    بی سابقه ترین تحریمها بعد از برجامی تصویب شد که قرار بود تحریمها را لغو نماید.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    19 1
    تا روحانی هست اوضاع همین است
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    12 0
    منظور از سیب و گلابی برجام همین تحریمها نود
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    20 0
    مدعیان تدبیر و فهم سیاست بین الملل یک کلاه سرشان رفته به بزرگی و متعفنی شکمبه فیل
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    8 0
    بقول کیهان زور بزنند میگویند «مورنینگ گود»!
  • دانیال IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    7 0
    فقط اقدام قاطع رهبری می تواند در مقابل این سازشگران راهگشا باشد وگرنه مطمئن باشید آمریکا برجام را پاره کرده و ایران هم تحریم و هم برجام را باید به دوش بکشد
  • موسوی IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    20 1
    اینها برجام را بهانه ایی برای کارنکردن و کارشکنی قرار دادند تا کارد به استخوان ملت برسد که البته رسیده. بیچاره ملت ساده دل ما که فقط ظاهر اوضاع را می بیند. خدا نجاتمان بدهد از شر خناسان فتنه گر!!!
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    23 0
    درزمان مذاکره و تصویب برجام عده ای از خدا بی خبر فقط به نیت کوبیدن انقلاب وارمان ها آن به دکتر جلیلی حمله کرده اند متاسفانه دوستان نااگاه و بعضا مغرض نیز به این حملات دامن می زدند اما خدا مدافع مومنین است
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 0
    همه این برنامه در ضدیت با اسلام و انقلاب و رهبری طرح ریزی شده اما خدا می خواهد راس نفاق و فتنه جدید سرانجامی بدتر از مرادش و امثال....داشته باشد همانا خداردرکمین مکرکنندگان است
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 0
    درزمان تصویب برجام در مجلس چند نفر از نمایندگان مخالف سر سخت تصویب برجام بوده اند.اما تعدادی ازنمایندگان انها را مسخره می کرده اند. کاش مردم می دانستند که چه کسانی دلسوز وچه کسانی دنبال منافع خودشان هستند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    2 0
    هرروز تحریم و تحقیر نتیجه ی تدبیر
  • ناشناس IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    18 0
    عزیزان درانتخابتون اشتباه کردید وباید جورش هم بکشیدبایدمنتظرماند واین 4سال تمام شود
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      3 0
      تا چهار سال آینده ایرانی روی نقشه ها نمانده که رییس جمهور لازم داشته باشد
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    4 0
    وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ﴿۱۱۳﴾ هود و به كسانى كه ستم كرده‏ اند متمايل مشويد كه آتش [دوزخ] به شما مى ‏رسد و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود و سرانجام يارى نخواهيد شد (۱۱۳)
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    5 0
    هفت نفر از هشت عضو این هیات حامی برجام هستند خب چه انتظاری دارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس