نظام پزشکی

حالا و با لغو ناگهانی امکان الکترونیکی رأی دادن در انتخابات نظام پزشکی کل کشور که تحت تأثیر سوء مدیریت برگزار کنندگان این انتخابات رخ داد، خواسته و یا ناخواسته شانس گروه یا افراد خاصی بالا می رود.

به گزارش مشرق، هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کل کشور برای معرفی اعضای جدید هیات مدیره های نظام پزشکی، از صبح امروز و در ۱۹۹ حوزه انتخابیه در کل کشور در حالی آغاز شد که بر اساس اطلاعیه های پیشین قرار بود این انتخابات به دو شکل الکترونیکی و حضوری برگزار شود اما امکان رأی گیری الکترونیکی بنا به دلایل نامعلوم فراهم نشد و در نهایت ساعت 14 امروز به کلی لغو شد؛ شرایطی که باعث شد بسیاری از واجدین شرایط  نتوانند در این انتخابات شرکت کنند.

در حالی که از چند هفته گذشته انتخابات نظام پزشکی کل کشور تحت تأثیر فضاسازی تبلیغاتی و رسانه ای ایجاد شده با شور و نشاط خاصی وارد دوره تبلیغات انتخاباتی شد و تعداد زیادی از پزشکان و دستیاران به حضور در این انتخابات و احتمالاً پیروزی در آن امیدوار شدند، انتخابات روز جمعه (30 تیر) به گونه ای در حال برگزاری است که نه تنها موجی از اعتراضات را به همراه دارد، بلکه به دلیل لغو ناگهانی انتخابات الکترونیکی، تعداد زیادی از واجدین شرایط امکان شرکت در انتخابات را از دست داده اند.

بر اساس آنچه که ستاد برگزاری انتخابات نظام پزشکی کل کشور در ایام رقابت های انتخاباتی و پیش از زمان برگزاری انتخابات اعلام کرد، همه واجدین شرایط شرکت در انتخابات نظام پزشکی قادر بودند به دو روش الکترونیکی و نیز حضوری در این انتخابات شرکت کنند و به نامزد مورد نظر خود رأی دهند.

ایجاد امکان شرکت الکترونیکی در انتخابات سبب شد تا بسیاری از پزشکان و دستیاران دوره های تخصصی با لحاظ کردن برنامه های شخصی خود این روش را برای شرکت در انتخابات انتخاب کنند و لزومی برای حضور در نزدیکی شعبه های اخذ رأی در روز برگزاری انتخابات نداشته باشند؛ شعبه هایی که البته تعدادش بسیار کم و شرکت در انتخابات از این روش مستلزم صرف زمان زیاد است.

با اینکه از صبح روز جمعه که هنوز انتخابات برگزار نشده بود، هنوز اطلاعیه های ستاد برگزاری انتخابات تأکید بر وجود دو روش الکترونیکی و حضوری برای شرکت در انتخابات داشت، اما با آغاز فرایند رأی گیری حضوری از ساعت 8 صبح، شرایط اخذ رأی به صورت الکترونیکی فراهم نشد.

فراهم نشدن شرایط رأی گیری الکترونیکی از ساعت 8 صبح از یک سو و از سوی دیگر اطلاعیه های پیاپی که تأکید بر تلاش برای رفع عیب و باز شدن سیستم الکترونیکی داشت، بر بلاتکلیفی علاقمندان شرکت در این انتخابات، به ویژه کسانی که به دلیل دوری مسافت امکان حضور در شعبه های اخذ رأی را نداشتند، اضافه کرد. از این جهت می گوییم بلاتکلیفی که این دسته از پزشکان همچنان به امید اصلاح سیستم اینترنتی و فراهم شدن امکان رأی دادن الکترونیکی تا ساعت 14 منتظر ماندند.

در نهایت و در ساعت 14 روز جمعه در حالی که بسیاری از واجدین شرایط شرکت در انتخابات بر اساس اطلاعیه های پیشین همچنان امیدوار به شرکت در انتخابات به روش الکترونیکی بودند، اطلاعیه ای از سوی ستاد برگزاری انتخابات صادر شد که در آن بر لغو امکان شرکت در انتخابات به صورت الکترونیکی، اشاره شد؛ تصمیمی که در ساعات پایانی اخذ رأی شائبه  و نگرانی های فراوانی را در رابطه با این انتخابات ایجاد کرد.

مسئولان برگزاری انتخابات نظام پزشکی کشور، ماه ها فرصت داشتند تا با آزمون و خطا امکان الکترونیکی برگزار شدن انتخابات را پیش از آغاز رأی گیری بررسی و در صورت فراهم نبودن شرایط این مهم را پیشتر به پزشکان و دستیاران آنها اعلام کنند؛ موضوع مهمی که می توانست در برنامه ریزی بسیاری از علاقمندان برای شرکت در انتخابات به صورت حضوری موثر باشد.

به محض آغاز زمان رأی گیری حضوری و مشاهده عدم کارایی سامانه الکترونیکی این امکان وجود داشت که بلافاصله مسئولان برگزاری انتخابات رأی گیری اینترنتی را لغو کنند و از پزشکان بخواهند برای رأی دادن به شعبه های حضوری مراجعه کنند؛ اقدامی که صورت نگرفت و بسیاری از افراد با امید فراهم شدن امکان رأی دادن مجازی تا ساعت 14 معتل شدند.

با شرایط کنونی بسیاری از رزیدنت ها و پزشکان تخصصی که در حال حاضر در شهر و روستاهای دور افتاده و مناطقی که شعبه رأی گیری حضوری ندارد، در حال سپری کردن دوره های طرح خود هستند با لغو شدن امکان رأی دادن اینترنتی عملاً‌ از چرخه رأی دادن به صورت ناگهانی حذف شدند و انتخابات بدون شرکت اثر گذار آنها در حال پایان یافتن است.

حالا و در شرایطی که در برخی مناطق کشور از جمله شهر تهران تنها یک شعبه برای رأی گیری حضوری وجود دارد، جمع زیادی از پزشکان و دستیاران باید تا ساعت 22 تنها از روی حضوری و مراجعه به تنها شعبه های شلوغ شهرها رأی خود را به صندوق بیاندازند.

«م. ظهوری» یکی از پزشکان عمومی استان فارس در این باره گفت: با وجود اعلام یکماه قبل سازمان نظام پزشکی مبنی بر برگزاری انتخابات به دو صورت الکترونیکی و حضوری انتخابات الکترونیک امروز به طرز کاملا ناگهانی و بعلت ناکارآمدی سوال برانگیز، سیستم الکترونیکی انتخابات را لغو کردند.

وی افزود: سوال اینجاست که این تمهیدات برای چه کسانی اندیشیده شده بود؟ بجز افرادی که به دلایلی همچون کشیک، طرح، مسافرت اجباری در زمان گفته شده در شهر محل حوزه امکان حضور نداشتند؟ آیا لغو ناگهانی این انتخابات قانونی است و مشروعیت آن را زیر سوال نمیبرد؟

این پزشک معترض تأکید کرد: در رأی گیری الکترونیک قبلی سیستم الکترونیک ایرادات جدی داشت که باید اصلاح می شد و یا اگر اصلاح پذیر نبود چرا رأی گیری الکترونیک برای این انتخابات از قبل کنسل نشد؟ آیا این شرایط چیزی جز ناکارآمدی برگزار کنندگان و یا مهندسی شده بودن این اتفاق را نشان می دهد؟

«اعظم جعفری» یکی دیگر از پزشکان معترض نیز گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات به هر نحو باید از قبل تنظیم می شد و مسئولان باید از قبل عملیاتی بودن برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را آزمایش می کردند. آنها با این کار باعث شدند جمع زیادی از پزشکان مثل من از حضور در انتخابات منصرف شویم.

«الف خاکباز» متخصص جراحی فک و صورت و یکی نامزدهای انتخابات نظام پزشکی نیز در رابطه با اقدام هیئت برگزاری مبنی بر لغو امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی آن هم در ساعات پایانی گفت: بسیاری از همکاران و دوستان من قرار بود از راه دور و به صورت الکترونیکی به بنده رأی دهند ولی متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت با این اقدامشان به شعور همه ما توهین کردند.

«ع معظمی پور»، نیز در رابطه با اتفاق پیش آمده در انتخابات نظام پزشکی گفت: به نظر ما این کاملاً مهندسی شده بود و مورد اعتراض خیلی از کاندیداها قرار گرفته است. چرا که رأی گیری بصورت حضوری، مانع شرکت بسیاری از پزشکان جوان و رزیدنت هایی می شود که امکان حضور در تنها محل رأی گیری را ندارند و این یعنی انتخاب افراد مورد نظر خود سازمان نظام پزشکی و همان افرادی که قبلاً نیز در این سازمان حضور داشتند.

با توجه به آنچه آمد، حالا و با لغو ناگهانی امکان الکترونیکی رأی دادن در انتخابات نظام پزشکی کل کشور که تحت تأثیر سوء مدیریت برگزار کنندگان این انتخابات رخ داد، خواسته و یا ناخواسته شانس گروه و یا افراد خاصی برای پیروزی در انتخابات افزایش خواهد یافت؛ اتفاقی که بسیاری از پزشکان به آن اعتراض دارند و شبهات نگران کننده ای را پیرامون نتایج  نهایی آن ایجاد می کند.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس