خط حزب الله

نود و یکمین شماره خط حزب‌الله با سخن هفته‌ای با عنوان «نسبت جناح مؤمن فرهنگی با عرصه مهم سینما چیست؟» منتشر شد.

به گزارش مشرق،  نود و یکمین شماره خط حزب‌الله با سخن هفته‌ای با عنوان «نسبت جناح مؤمن فرهنگی با عرصه مهم سینما چیست؟» درباره اهمیت نقش سینما از منظر رهبر معظم انقلاب منتشر شد.

متن سخن هفته این شماره خط حزب‌الله به شرح ذیل است:

نسبت جناح مؤمن فرهنگی با عرصه مهم سینما چیست؟

1. در میان عرصه‌ها و ساحت‌های مختلف هنر، نگاه رهبر انقلاب به سینما، به دلیل اثرگذاری و قدرت خاص این رسانه، نگاه ویژه‌ای است. «سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانه‌ی فوق‌العاده‌ای است، یعنی واقعاً الان هیچ‌چیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری.» 19/9/92 بر همین مبنا، رهبر انقلاب نقش خاصی را در بیان حقیقت‌ها و واقعیت‌ها برای سینما و تولیدات سینمایی قائل هستند، زیرا این سینما است که می‌تواند با استفاده از ظرافت‌های بصری و زبان هنری خود، مفاهیم را به ذهن مخاطب عصر حاضر منتقل کند.

2. اهمیت سینما در نظر رهبر انقلاب آن اندازه زیاد است که از منظر ایشان، این رسانه می‌تواند به عنوان یک مبلغ اجتماعی بر آینده یک جامعه و تخلق افراد حاضر در آن جامعه به حسن اخلاق یا رذائل اخلاقی تأثیرگذار باشد، تا جایی که ایشان خطاب به کارگردانان کشور می‌فرمایند: «شما می‌توانید سازنده اخلاق باشید؛ عکسش هم ممکن است. شما می‌توانید در نسل جوان این کشور صبر، امید، شوق، انگیزش، سلامت، نجابت و همه‌ی چیزهایی که یک جامعه پیشرفته نیاز دارد، القاء کنید. می‌شود هم به جای امید، نومیدی القاء کرد؛ می‌شود به جای شوق، رکود القاء کرد.» 23/3/85

3. به همین دلیل، رهبر انقلاب در جلسه حل آسیب‌های اجتماعی، در بیان این نکته‌ که باید حرف و عمل کشور یک‌سو و یک جهت باشد، سران و کارگزاران کشور را به 

  نقش مهم سینما در جلوگیری یا ترویج آسیب‌های اجتماعی متوجه می‌سازند و نارضایتی ضمنی خود را از فضای فعلی اعلام می‌دارند:

«وقتی که ما در جشنواره فجرمان فیلم‌هایی نشان داده می‌شود که اصلاً سوق می‌دهد مردم را به سمت این مفاسد اجتماعی، در واقع فرهنگسازی ضد این جهت را داریم انجام می‌دهیم؛ باید مراقبت بشود، باید به اینها توجه بشود.» 11/2/95

4. در مقابل این جریان، به منظور پیشرفت و سلامت اخلاق کشور، رهبر انقلاب تولید آثار فاخر و پیش‌روی فرهنگی را توصیه می‌کنند: «بایستی ان‌شاءاللّه کارهای شما از لحاظ کیفیت و از لحاظ کمیّت بر سینمای کشور غلبه کند. سینمای کشور وضع خوبی ندارد... همتتان را هم در ساخت فیلم بالا ببرید. اصلاً همت کنید سالی بیست‌تا فیلم باکیفیت بسازید؛19/8/95 این بیانات نشان از لزوم توجه دوباره و ورود هرچه بیش‌تر نیروهای جوان و مؤمن و متخصص انقلابی به عرصه‌ی هنرهای تصویری و سینما، با توجه به خلاء موجود در کشور دارد. راهی که البته سال‌ها قبل افرادی مانند شهید آوینی و مرحوم سلحشور و مرحوم کاسه‌ساز آغاز کردند: «در زمینه‌های فرهنگی [هم] کاری که شهید آوینی پیش‌آهنگش بود و در این اواخر [هم] مرحوم سلحشور -که اینها پیشروان کار انقلابی در این کشورند- اینها را باید ترویج کرد، اینها را باید تقدیر کرد و نام اینها را باید گرامی داشت. کار انقلابی این است.» 1/1/95

5. این راه، راه همان جوانانی است که در ابتدای انقلاب، پا به عرصه‌ی مبارزه‌ی فرهنگی گذاشتند و عمر خود را در این راه صرف کردند. امروز نیز نیاز است تا بار دیگر جوانانی مؤمن، متخصص و انقلابی به عرصه‌ی هنرهای تصویری و سینمای کشور ورود کنند. موضوعی که رهبر انقلاب نیز در دیدار با جمعی از اهالی هنر بدان اشاره کرده و فرمودند: «ساختن آدم‌ها مهم‌تر از ساختن فیلم‌ها است؛ این خیلی مهم است... در داخل مجموعه‌ی شما باید آدم‌هایی باشند بتوانند درست کنند. حالا شما بگویید الان نداریم، خیلی خب، دو تا، سه تا فیلم را بگذارید خراب کند، فیلم چهارمش خوب خواهد شد دیگر. یعنی من اصرار دارم بر اینکه شما به قول خودتان کادرسازی کنید.»19/8/95 جریان مؤمن و انقلابی، در دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی، ضرورت دارد تا مانند پیشاهنگانی چون آوینی و سلحشور ، قله‌های فتح‌نشده این عرصه‌ی مهم هنری را فتح کند.

پیشرفت جبهه مقاومت از بلندی‌های جولان تا مسجدالاقصی

استشهادی فلسطینی عاشق رهبر انقلاب در قلب اسرائیل

روند تحولات غرب آسیا بسیار شدت گرفته است. در عراق نیروهای مردمی موسوم به حشدالشعبی، بزرگ‌ترین پیروزی یعنی آزادسازی موصل را کسب کردند و اکنون در نقاط دیگر به پیشروی ادامه می‌دهند. عملیات آزادسازی شهر "تلعفر"، واقع در غرب استان نینوا نیز شروع شده و داعش تنها در چند نقطه محدود در عراق پنهان شده است.

در سوریه نیز روند پیروزی‌های ارتش بسیار چشمگیر است. در حالی که عملیات کُردها با حمایت آمریکا در شهر رقه به خوبی پیش نمی‌رود، آن سوی جبهه، ارتش سوریه به سمت دیرالزور در حرکت و در ریف جنوب غربی رقه پیشروی‌های چشمگیری داشته است. این وضعیت باعث شده است تا حامیان تروریست‌ها به جنب‌وجوش بیفتند و سعی کنند تا مانع از کمک‌های ایران به سوریه شوند، چرا که شکست خود در سوریه را به دلیل حضور ایران می‌بینند. ژنرال "یاکوف عمیدرور"، مشاور پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این مورد هشدار داد: "اسرائیل باید برای مقابله با حضور روزافزون تهران در سوریه، علیه نیروهای ایران و شبه‌نظامیان حزب‌ا... در این کشور، اقدام نظامی انجام دهد." "آویگدور لیبرمن"، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز ضمن ادعای تلاش ایران برای استقرار دائم نیرو در خاک سوریه اعلام کرد: "ما اصرار داریم که هیچ ردّی از حضور ایران در خاک سوریه باقی نماند و این مسئله باید در هر توافقی قرار بگیرد."

اما شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات اخیر، حوادث مسجدالاقصی در هفته جاری بود که به دنبال آن، رژیم صهیونیستی برای اولین بار در 17 سال گذشته مانع از برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی شد. مبارزان فلسطینی، روز جمعه در عملیاتی استشهادی در مسجدالاقصی، چند نظامی صهیونیستی را به هلاکت رساندند. در این عملیات استشهادی سه تن از مبارزان فلسطینی نیز به شهادت رسیدند. این عملیات را شاید بتوان به‌نوعی ادامه‌ی حرکات جدید فلسطینیان موسوم به "انتفاضه‌ی چاقو" دانست که از سپتامبر 2015،‌ موجب هلاکت 43 اسرائیلی شده است.

بدون شک این عملیات استشهادی دارای پیام‌های مختلفی است. یکی از مهم‌ترین پیام‌ها آنکه عملیات استشهادی اخیر ثابت کرد که انتفاضه ملت فلسطین به‌رغم تصور برخی از گروه‌های فلسطینی که راه سازش را در پیش گرفته‌اند، همچنان گزینه‌ی مقاومت و رویارویی با رژیم اشغالگر را در پیش گرفته‌اند. شوربختانه آنکه محمود عباس بلافاصله بعد از این حادثه، در تماس تلفنی با نتانیاهو، آنگونه که گاردین نقل کرده، این ماجرا را محکوم کرده و به او تسلیت گفته است.

پیش از این، رهبر انقلاب در جریان نبرد 51 روزه، بر ضرورت «تسلیح کرانه‌ی باختری» تأکید کرده و فرموده بودند: «رئیس‌جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که باید مقاومت خلع سلاح بشود... ما عرض می‌کنیم به‌عکس، همه دنیا و به‌خصوص دنیای اسلام، موظفند هرچه می‌توانند به تجهیز ملت فلسطین کمک کنند.» 7/5/93 این موضوع بلافاصله با استقبال گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شد به‌طوری‌که "رمضان عبدا..."، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با رهبر انقلاب، بیان این مسئله را موجب تقویت روحیه و توان مضاعف مجاهدان دانسته بود.

نکته جالب توجه اینکه یکی از شهدای روز جمعه، جوانی است فلسطینی و اهل تسنن، به نام "محمد احمد جبارین"، او چند روز قبل از شهادتش، عکسی از رهبر انقلاب در حال افطار در ماه رمضان را در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و در مقایسه با سفره اشرافی و تجملاتی برخی از سیاستمداران سعودی، آنها را به باد انتقاد گرفته و مسرفین را برادران شیطان خطاب کرده بود. شهید جبارین همچنین در عکس دیگری، به پوشش ساده رهبر انقلاب اشاره کرده بود و آن را ارزشمندتر از تمام ساختارها و دارایی‌های عربستان دانسته بود.

با توجه به تحولات اخیر به نظر می‌رسد نتیجه و برآیند تمام حوادث منطقه حاکی از آن است که در حال حاضر محور مقاومت، در جبهه‌های پیش‌رو، دست برتر را داشته است. امروز مقاومت خود را نه تنها  به بلندی‌های جولان از سمت سوریه نزدیک کرده، بلکه درون کرانه باختری هم شعله‌های انتفاضه در حال گرم‌تر شدن است.

از طرف دیگر مهم‌ترین نیروی پیاده نظام آنها یعنی گروهک تروریستی داعش، تقریباً کارش رو به اتمام است. اختلاف برخی کشورهای عربی که روزگاری در دشمنی با محور مقاومت هم‌پیمان بودند نیز مزید بر علت شده و موجب شده تا محور مقاومت از قدرت بیشتری برخوردار شود.

منبع: khamenei.ir

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس