کد خبر 751903
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
فست فود یا فست فشن

در پنج سال گذشته بازار خرده‌فروشان هر سال ۹٫۷ درصد افزایش داشته و همچنین شرکت‌های تولید پوشاک سنتی هم سالیانه رشدی۶٫۸ درصدی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، امروزه از فست فودها بسیار می شنویم. غذاهای محبوبی که در عین سادگی در پخت، طعم بسیار خوبی دارند و مشتریان پر و پا قرصی برای خود دست و پا کردند. اما روز به روز تحقیقات جدیدی پیرامون ضررهای فست فودها انجام می شود و انسان ها را این غذای هوس انگیز منع میکنند.

اما در کنار فست فود، تب دیگری نیز به راه افتاده است که به اندازه آن برای انسان و طبیعت ضرر دارد، اما خاموش است و دیده نمی شود.

هر لباسی که ما می‌خریم، حتی قبل از این‌که آن را به خانه بیاوریم تاثیر مخربی بر محیط زیست و به مراتب سلامت آدم‌ها می‌گذارد.

این‌ بخشی از آخرین گزارشی است که سایت خبری صلح‌سبز درباره تاثیرات مخرب صنعت مد به سلامت انسان‌ها منتشر کرده است. اولین دغدغه‌ای که کارشناسان صلح‌سبز مطرح می‌کنند، موضوع مصرف آب است. آمار نشان می‌دهد که هر ساله چیزی حدود ۲ میلیارد جفت شلوار جین در دنیا تولید می‌شود که برای تولید یک جفت آن به تنهایی نزدیک به ۷ هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

تولید یک تی‌شرت نیاز به حدود ۲۷۰۰ لیتر آب دارد و این مقدار میزان مصرف متوسط یک فرد در طول ۹۰۰ روز است. بعد از این نوبت به فرآیند رنگرزی می‌رسد که سالیانه حدود ۱٫۷ میلیون تُن رنگ شیمیایی برای رنگ‌آمیزی لباس‌ها مصرف می‌شود که در مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها عنصر شیمیایی خطرناکی مانند PFCs وجود دارد که تاثیری دائمی بر محیط زیست می‌گذارند.

علاوه بر این از هر ۴۰۰ میلیارد مترمربع از منسوجاتی که سالانه تولید می‌شوند، حدود ۶۰ میلیارد تُن از آن‌ها در اتاق‌های بُرش باقی می‌مانند و شانس ورود به بازار را پیدا نمی‌کنند.هر سال بیش از ۸۰ میلیارد قطعه لباس در سراسر جهان تولید می‌شود که عمر کوتاهی دارند؛ سه چهارم آن‌ها راهی محل‌های دفن زباله و تنها یک چهارم آن‌ها بازیافت می‌شوند. فعالان محیط زیست آسیب ناشی از لباس و تولید منسوجات را به گردن دست‌اندرکاران صنعت مد می‌اندازند. 

آن‌ها اعتقاد دارند، از روزی که شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در زندگی مردم جان گرفت، پوشش لباس بین تمام مردم تغییر کرد. پیش از این لباس برای آدم‌ها تنها معنای پوشش داشت و چیزی به اسم لباس‌های رنگی و مدهای پاییزی و بهاره معنای زیادی نداشت. حالا اما داستان دیگری در جریان است. علاوه بر این‌که آدم‌ها هر روز در اینستاگرام تصاویری از ترکیب‌بندی لباس‌های خود به نمایش می‌گذارند، بازار خرید و فروش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی هم برو و بیایی تماشایی به راه انداخته که هر کسی را جذب دنیای مد می‌کند.

در پنج سال گذشته بازار خرده‌فروشان هر سال ۹٫۷ درصد افزایش داشته و همچنین شرکت‌های تولید پوشاک سنتی هم سالیانه رشدی۶٫۸ درصدی داشته‌اند.

منبع: هنر آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس