کد خبر 751769
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸
بازداشت ویار

بازداشت رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا به ادعای ال موندو دپورتیوو بی ارتباط با خاندان سلطنتی اسپانیا نیست.

سرویس ورزش مشرق - بازداشت ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا به همراه پسرش در حالی شکل گرفت که دو روز به قرعه کشی قطعی تاریخ لالیگا و کوپادل‌ری باقی مانده بود و گفته می شد برخی ایالت‌ها مثل والنسیا و باسک در حال رایزنی برای تمدید مدت زمان نقل و انتقالات و بخشش مالیاتی در عرصه درآمدزایی حاصل از خرید و فروش بازیکنان هستند.

خبر ناگهانی بود و حتی رسانه‌های اسپانیایی نیز جا خوردند. آنخل ماریا ویار، رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا و از اعضای کمیته اجرایی فیفا به ظن خیانت در امانت و اختلاس بازداشت شد. گورکا، فرزند وی و همچنین یکی از مقامات بلندپایه فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز مظنون به تبانی در نتایج بازی‌های بین المللی دستگیر شد.

پلیس اسپانیا همزمان مقر فدراسیون فوتبال این کشور در مادرید را مورد بازرسی قرار داد و منطقه را تحت کنترل خود درآورد. ویار در ماه می گذشته برای هشتمین بار برای هدایت فدراسیون فوتبال اسپانیا انتخاب شد. او در مجموع ۲۹ سال است که ریاست فدراسیون فوتبال کشورش را در دست داشته است.

تنها چند دقیقه پس از بازداشت ویار، گارد ملی اسپانیا به دستور نیروهای ما فوق امنیتی خود کنترل شهرک فوتبال لاس روزاس و فدراسیون فوتبال اسپانیا را در اختیار کامل خود گرفتند.

مارکا اولین رسانه بود که نوشت: رییس فدراسیون و پسرش به اتهام فساد مالی در محل فدراسیون فوتبال بازداشت و منشی، رئیس دفتر و چند تن از کارمندان فدراسیون فوتبال و آکادمی ملی فوتبال اسپانیا نیز برای شهادت و بازجویی به محلی نامعلوم منتقل شدند. نیروهای گارد ملی اسپانیا اجازه ورود خبرنگاران را به داخل شهرک فوتبال لاس روزاس مادرید صادر نمی‌کردند و پلیس ملی کنترل کامل فدراسیون فوتبال اسپانیا را در اختیار مطلق خود داشت. آخرین اخبار نشان از ممنوع الخروج شدن تعداد زیادی از مدیران عامل باشگاه‌های بزرگ اسپانیایی دارد و بسیاری از دوستان نزدیک رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز ضمن تماس تلفنی از سوی نیروهای امنیتی برای توضیح و بازجویی به سازمان اطلاعاتی اسپانیا فراخوانده شده‌اند.

ویار که بازیکن تیم ملی فوتبال اسپانیا بوده از ۱۹۸۸رییس فدراسیون فوتبال این کشور است. او، رییس دفتر وی و پسرش متهم به فسادی تاریخی هستند. در واقع این افراد متهم به جعل سند و دستکاری در سود برگزاری مسابقات بین‌المللی فوتبال هستند.

ماریا ویار در ۲۹ سال گذشته یکی از اعضای ارشد کمیته اجرایی فیفا بود و بعد از برکناری میشل پلاتینی از ریاست یوفا، موقتا جانشین او شد اما در انتخابات ریاست یوفا که سال گذشته برگزار شد رقابت را به الکساندر چفرین باخت.

عملیات اجرا شده در اسپانیا از سوی گارد ملی صورت گرفت و گارد سلطنی در این میان شکست خورد، حتی وزیر ورزش اسپانیا نیروهای سلطنتی را تهدید کرد که اگر برای آزادی ویار تماس بگیرند با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت. نام این عملیات، «سول» بود و علت انتخاب آن جدا از امنیتی و خاص بودنش، اشاره به توپی قدیمی داشت که در زمان قرون وسطی در خاک فرانسه کنونی با آن فوتبال بازی می‌کردند و نیروهای امنیتی با این کار پیام خاصی به فوتبال مدرن امروز دادند و بر این نکته تاکید کردند که فوتبال سنتی و قدیمی و پاک دیگر روی کره زمین باقی نمانده است.

ویار در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل همکاری نکردن درباره تحقیق و بررسی درزمینه اعطای بحث برانگیز میزبانی بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از جانب فیفا به پرداخت ۲۰ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد که درنهایت مجازات نایب رئیس فیفا سنگین تر از این نشد، زیرا او به همکاری با این نهاد بین المللی ورزشی تن داد.

پشت پرده یک بازداشت

ال موندو دپورتیوو روزنامه خوشحال از آشوب در فوتبال مادرید در گزارش تازه خود مدعی شد پشت پرده این بازداشت را رسانه‌ای خواهد کرد. نویسنده مدعی است خاندان سلطنتی اسپانیا تا کنون مانع از اقدام ویژه گارد ملی شده‌ بودند اما در نهایت مجبور به تسلیم شده و با بازداشت ویار موافقت کرده‌اند. این یعنی پادشاه فیلیپ نیز به نوعی در جریان فساد مالی ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا بوده و تا کنون بنا بر مصلحت سکوت اختیار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس