کمیته ملی المپیک

روسای سه فدراسیون در نامه ای مشترک به رئیس کمیته ملی المپیک نسبت به روند غیرقانونی تائید اساسنامه این کمیته اعتراض کرده و خواستار اعمال قانون در این زمینه شدند.

به گزارش مشرق، بر اساس قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک که ٢٨ مهرماه سال گذشته توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، اصلاح اساسنامه این دو کمیته بر اساس مهلت سه ماهه تعیین شده، در دستور کار قرار گرفت.

روند انجام اصلاحات
رسول خادم و کمیسیون تحت مدیریت وی در کمیته ملی المپیک (کمیسیون مدیریت و راهبردی) اصلاحات اساسنامه این کمیته را آغاز کردند. در ادامه اقدامات تکمیلی برای نهایی کردن این اصلاحات در داخل مجموعه کمیته ملی المپیک و توسط اعضای هیات اجرایی آن و البته با تاخیر زیاد انجام شد. آنها در نهایت در آخرین نشست سال گذشته خود این اصلاحات را به سرانجام رساندند.

این نشست ٢١ اسفندماه سال گذشته و با حضور محمدرضا داورزنی و امیررضا خادم دو معاون وزیر ورزش برگزار شد. در این نشست سه ساعته بود که اقدامات تکمیلی برای اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک انجام و پیش نویس آن نهایی شد. 

آنچه اعتراض اعضای مجمع کمیته ملی المپیک را موجب شده است
"پیش نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک به طور همزمان در اختیار دولت و کمیته بین المللی المپیک (IOC) قرار گرفت تا پس از تائید شدن توسط آنها، در اختیار اعضای مجمع قرار بگیرد تا مصوبه آنها را هم دریافت کند." این همان مسئله ای است که انتقاد اعضای مجمع کمیته ملی المپیک را موجب شده است.

به هرحال مجمع کمیته ملی المپیک بالاترین رکن این کمیته به حساب آمده و اعضای آن باید در جریان اقدامات اصلاحی در رابطه با اساسنامه باشند. جدا از این و بر اساس روند قانونی، قبل از ارسال پیش نویس تهیه شده برای هیات وزیران و IOC، باید اعضای مجمع در مورد آن و در کل اصلاحات صورت گرفته، اظهار و اعمال نظر می کردند.

البته کیومرث هاشمی اعلام کرده بود که " بعد از تائید پیش نویس ارسالی برای دولت و IOC، آن را به اعضای مجمع ارائه می کنیم. البته بعد از اینکه اعضای مجمع هم پیش نویس را تائید کردند، مجددا باید آن را جهت تائید نهایی در اختیار کمیته بین المپیک قرار دهیم." ( در گزارشی با عنوان اساسنامه کمیته ملی المپیک در چه مرحله ای از تصویب به سر می برد؟، به این گفتگو اشاره شد).

اما سوال اینجاست؛ "اینکه احیانا هیات وزیران و کمیته بین المللی المپیک، پیش نویس ارسالی از سوی کمیته ملی المپیک را تائید کنند، سپس این پیش نویس به اعضای مجمع ارائه شود، آنها چه ورودی می توانند به این پیش نویس که داشته باشند؟، پیش نویسی که تائیدیه دو نهاد را دارد و هرگونه نظر مخالف در مورد آن عملا باعث طولانی تر شدن پروسه تائیدیه می شود؟"

نامه اعتراض محمود خسروی وفا، علی مرادی و مهدی علی نژاد به کیومرث هاشمی
 اینکه روند قانونی در تائید پیش نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک رعایت نشده و با وجود گذشت چهار ماه از ارسال آن برای دولت و IOC، اعضای مجمع کمیته ملی المپیک هنوز از اقدامات اصلاحی انجام شده در رابطه با اساسنامه و پیش نویس آن بی اطلاع هستند، اعتراض سه نفر از روسای فدراسیون ها و عضو مجمع کمیته را موجب شده است.

محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و کمیته ملی پارالمپیک، علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری و مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو افرادی هستند که دو روز پیش (یکشنبه) در نامه ای خطاب به کیومرث هاشمی ضمن اعتراض به این مسئله خواستار این شدند که پیش نویس اساسنامه در اختیار اعضای مجمع نیز قرار بگیرد.

خسروی وفا، مرادی و علی نژاد این نامه را برای تک تک اعضای مجمع کمیته ملی المپیک هم ارسال کرده اند.

چالش های انتخاباتی کمیته ملی المپیک شروع شد
 به نظر می رسد این اقدام و به خصوص ورود محمود خسروی وفا که همیشه طی چند سال گذشته نسبت به بسیاری از اقدامات در بدنه کمیته ملی المپیک معترض و منتقد بوده است، آغازی جدی برای چالش های احتمالی انتخابات پیش رو باشد.

دوره چهار ساله هیات اجرایی فعلی کمیته ملی المپیک ٣٠ دی ماه به اتمام می رسد. انتخابات چهار سال پیش در شرایطی برگزار شد که به خاطر آئین نامه انتخاباتی، کاندیدا شدن بسیاری از افراد به حاشیه و چالش کشیده شد. دور از ذهن نیست که انتخابات پیش رو که البته هنوز زمان دقیق آن آغاز مشخص نیست نیز با حاشیه همراه خواهد شد و همین نامه سه عضو مجمع به کیومرث هاشمی در رابطه با اقدامات غیر قانونی در روند تائید اساسنامه نیز آغازی جدی و تاثیرگذار برای آن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس