گوشه و کنار ورزش

سامانه پیامکی سرخابی‌ها و شائبه‌های آن، افتضاح مسابقات شطرنج بانوان تهران، واگذاری چوگان به آذربایجان در سایه بی‌تدبیری مدیر دو تابعیتی؛ با روایت مشرق از اخبار گوشه و کنار ورزش همراه شوید.

سرویس ورزش مشرق - پس وقفه‌ ایجاد شده در انتشار بسته خبرهای ویژه مشرق از گوشه و کنار ورزش که به دلیل غلبه فضای انتخاباتی و در ادامه آن، با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان همراه شد، از این هفته شاهد انتشار مجدد این اخبار بر منوال سابق خواهیم بود.

***

* انتشار اخبار و گمانه زنی‌هایی درباره سامانه پیامکی همکار با سرخابی‌ها، شائبه‌های فراوانی را به وجود آورده است. اگرچه شواهد و قرائن موجود دلسوزان و ناظران را نگران کرده است؛ اما به نظر می رسد ریشه تمام این اتفاقات در عدم شفافیت است. این سوال وجود دارد که چرا قرارداد این سامانه و دو باشگاه پرهوادار تهرانی منتشر نمی‌شود؟ صورت پرداخت ها به چه شکل بوده؟ سهم طرفین از این قرارداد چه میزبان بوده و به چه نحوی پرداخت‌ها صورت گرفته؟ و ... اگر این پرسش ها پاسخی پیدا کند، بسیاری از این ابهامات نیز از بین می رود؛ اما چرایی گریز از شفاف سازی بر کسی آشکار نیست که قضیه پرابهام برگزاری دربی در آلمان نیز بر آن دامن زده است.

* برگزاری مسابقات جهانی بانوان شطرنج در تهران که از دستاوردهای ورزش کشور به شمار می رفت، این روزها به یک آبروریزی ملی و بین المللی تبدیل شده است. عدم پرداخت به موقع پاداش نفرات برتر و هزینه‌های ادعایی فدراسیون جهانی، کار را به جایی  رسانده که مدام صحبت از تعلیق و برخورد با فدراسیون ایران می شود. به نظر می رسد فدراسیون ملی می‌بایست در این باره با دقت بیشتری عمل می‌کرد و تدبیر چندانی از سوی مسئولان صورت نگرفته که میزبانی رقابتی را پذیرفته‌اند که حتی امکانات اولیه برگزاری آن را نداشته اند. وزارت ورزش نیز با وجود اینکه پرداخت قابل توجهی به فدراسیون شطرنج داشته؛ اما یک سوء مدیریت از سوی فدراسیون دیده می شود. به نظر می رسد در این زمینه باید بررسی های کارشناسی صورت گرفته و در صورت لزوم، با اهمال‌کنندگان و پایمال‌کنندگان حقوق ورزشکاران و کشور برخورد نیز بشود.

* در شرایطی که ورزش کشور خود را آماده بازی های آسیایی داخل سالن می کند، کمیته ملی المپیک ناتوان از دریافت بودجه از نهادهای مالی کشور است. اکنون حدود ۵ ماه از آغاز سال می‌گذرد و مسئولان کمیته نتوانسته اند پرداختی به فدراسیون ها داشته باشند که موجب انتقاد همگان شده است. از سویی، این ماجرا باعث شده تا روند آماده سازی تیم های ملی برای رقابت هایی مانند داخل سالن آسیا و ... دچار مشکلاتی جدی شود. کمیته المپیک در چهار سال اخیر نمایشی ضعیف و ناکارآمد داشته و لزوم اصلاح جدی در آن احساس می‌شود.

* ورزش چوگان که در زمره میراث فرهنگی کشورمان است و در یک اهمال و سوء مدیریت تاسف برانگیز، به نام کشور جمهوری آذربایجان به ثبت رسید، با مشکلی به نام پدرخوانده مواجه است. فردی که خود را مالک این ورزش می داند و از زمینه سازان نگون‌بختی کنونی آن است، دست از سرش بر نمی‌دارد. این فرد که دوتابعیتی بوده و سوابق منفی نیز در کارنامه دارد، در تلاش است تا از هر طریقی، سیطره خود را بر این مجموعه تسری دهد. به نظر می رسد نیاز است تا دستگاه های نظارتی ورودی جدی به این ماجرا داشته باشند تا چوگان برای همیشه از دست این باند نجات یابد.

* در دوره ای صحبت از این بود که با حضور اسلامیان در فدراسیون فوتبال، وی به این رشته کمک خواهد کرد و مشکلات مالی آن را مرتفع اما گذشت مدت زمان اندکی نشان داد که عملا هیچ بهره مندی و عایدی از این حضور نصیب فوتبال نشده است. مدت هاست که از وی در قامت نایب رئیس فدراسیون فوتبال خبری به گوش نمی رسد و عملا با غیبت او مواجه هستیم. به نظر می‌رسد بایستی تدبیری صورت گیرد تا این سمت ها به افرادی خلاق و توانمند واگذار شود تا آنها بتوانند به فدراسیون ها کمک کنند؛ نه اینکه رابطه برعکس شود. در این مورد نیز اسلامیان اگر توانایی ایفای نقش ندارد، کار را به افراد دلسوز بسپارد.

* پس از آن که چند روزی شاهد سروصدای کارلوس کی روش بودیم، بار دیگر وی به سکوت روی آورده است. او که این روزها خیالش از صعود به جام جهانی روسیه راحت شده ، بیشتر وقتش را به برنامه ریزی برای حضور در این رویداد و حواشی مربوط به آن اختصاص داده است. او می داند که اکنون انتظارها از او برای این دیدارها بالاست و عدم صعود به مرحله دوم بازی ها به عنوان شکست مطرح خواهد شد. او راه سختی را با وضعیت فدراسیون فوتبال برای آماده سازی تیم ملی در پیش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس