علی خرم

«دستاورد جدید برجام» این است که آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصرار جریان خاص برای سوء استفاده از سردار سلیمانی

«مرعشی» شهردار شود چون با «حاج‌قاسم» دوست است!

نشریه «صدا» در شماره اخیر خود از «حسین مرعشی» بعنوان جدی‌ترین گزینه شهرداری تهران نام برده است.

این نشریه اصلاح‌طلب در گزارشی که طی آن به معرفی اجمالی گزینه‌های تصدی شهرداری تهران در دوره جدید پرداخته است، درباره مرعشی می‌نویسد:

«مرعشی یک تکنوکرات بسیار فعال و پرنفوذ است. شاید در بین شخصیت‌های سیاسی او تنها کسی است که عموم وزرای دولت تلفنش را شخصا جواب می‌دهند. با رئیس‌جمهوری و معاون اول دولت روابط خوبی دارد و می‌تواند معتمد دولت در شهرداری باشد. از دیگر سو مرعشی از معدود شخصیت‌های اصلاح‌طلب است که با افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس رفاقت و دوستی دارد و می‌تواند با بخش‌های مهمی از سپاه و جناح اصولگرا ارتباط بگیرد و یک مدیریت بین‌البینی و اعتدالی را سرلوحه کار خود قرار دهد.»

*نشریه صدا بعنوان ارگان حزب کارگزاران، چند ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مصاحبه‌هایی را با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درباره امکان کاندیداتوری سردار سلیمانی منتشر کرد...

اقدامی عجیب که دست آخر منجر به صدور یک تکذیبیه از جانب سردار سلیمانی و تأکید بر عدم تصمیم وی برای حضور در انتخابات‌ها شد.

اکنون نیز گویا طراحان پروژه قبلی، قصد دارند در حرکتی جدید از کرمانی بودن مرعشی و سردار سلیمانی سوء استفاده کنند و این مسئله را به دستاویزی برای تنقیح مرعشی بعنوان نامزد مورد تأکید خود برای تصدی پست شهرداری تبدیل کنند.

در این باره گفتنیست که اولاً سردار سلیمانی اگرچه شاید در زمان استانداری حسین مرعشی در کرمان روابطی کاری با او داشته است اما چیزی به نام رفاقت امروز حاج قاسم با مرعشی صرفاً همانند رفاقت سردار با دیگران است نه بیشتر!

ثانیاً فرمانده سپاه قدس، بیش از آنکه دوست مرعشی باشد، یار غار محمدباقر قالیباف، شهرداری فعلی تهران محسوب می‌شود. کسی که آماج بیشترین حملات اصلاح‌طلبان قرار دارد و قرار است که نعل به نعل کارنامه کاری‌اش از سوی ستاد جریان سیاسی خاص سیاه نمایی شود.

ثالثا سردار سلیمانی اگرچه شاید در بخش‌هایی از امور اجرا و سیاست، نزدیکی‌های فکری با برخی چهره‌های عموما اصولگرا دارد اما اثبات کرده است که رابطه با او هرگز نباید و نمی‌تواند که به دستاویزهای سیاسی تبدیل شود.

در گام چهارم نیز لازم به ذکر است که حسین مرعشی جزو دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و کسی است که زمانی اعلام کرد «لیبرال مسلمان» است و در وقتی دیگر هم در سال ۸۸ از این گفت که «جمهوری اسلامی ایران آفت زده است»!

و لذا مشخص نیست که همان روابط کاری دهه شصت او با حاج قاسم سلیمانی نیز همچنان برقرار باشد...

***

دفاع کرباسچی از نظام در مقابل بی‌بی‌سی فارسی و اکبر گنجی

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در یک گفت‌وگوی تصویری با شبکه بی‌بی‌سی فارسی و با موضوع احضار حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور روحانی شرکت کرد.

در این گفت‌وگو که «اکبر گنجی» از چهره‌های خارج‌نشین جریان سیاسی خاص هم در آن حضور داشتند، دیالوگ‌های جالبی میان کرباسچی با اکبر گنجی و مجری بی‌بی‌سی فارسی شکل گرفت.

اکبر گنجی در این برنامه پس از توضیحات کرباسچی درباره احضار فریدون و تحقیقاتی که به منظور شفاف‌سازی پرونده از وی صورت می‌گیرد، گفت:

این بازداشت مصداق جنگ قدرت در جمهوری اسلامی و نزاع بر سر منابع کمیاب قدرت و ثروت است.

او سپس در اشاره به ماجراهایی مثل مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور روحانی، انتقادها از قرارداد توتال و لغو سند ۲۰۳۰ گفت: اینها به جان حسن روحانی افتاده‌اند!

در ادامه برنامه و پس از اظهارات گنجی اما کرباسچی با لحن جدیدی شروع به صحبت کرد.

دبیر کل حزب کارگزاران در اشاره به حرف‌های گنجی گفت: بی‌بی‌سی و کسانی مثل آقای گنجی که مدت‌ها از ایران دور بوده‌اند، هنگامی که قوه قضائیه قصد دارد درباره یک پرونده تحقیقاتی داشته باشد، فوراً می‌گویند: جنگ قدرت!

کرباسچی افزود: اما الآن در آمریکا که پسر رئیس‌جمهور اتهام جاسوسی برای شوروی(روسیه) را دارد شما تعبیر «جنگ قدرت» نمی‌کنید...

در این هنگام مجری برنامه شروع به صحبت در میان کلام کرباسچی کرد که او واکنش نشان داد و گفت:

«گوش بده آقای... مدام نخواهید که حرف مرا قطع کنید. دوباره (تو) اومدی پشت تلویزیون؟ بگذارید صحبت بکنم. شما می‌خواهید حرف مرا لوث کنید. شما وقتی که در آمریکا مسئله‌ای پیش می‌آید نه درباره‌اش معرکه می‌گیرید، نه تبلیغات می‌کنید، نه با این و آن صحبت می‌کنید و نه بحث جنگ قدرت را مطرح می‌کنید.»

این فعال اصلاح‌طلب افزود: در آنجا می‌آیند ایمیل رقیب را به راحتی هک می‌کنند و بعد هم راحت می‌گویند این‌ها در یک نظام دموکراتیک رخ داده است. ولی وقتی در جمهوری اسلامی ایران خیلی شفاف می‌آیند، می‌گویند برادر رئیس‌جمهور، پسر فلانی و یا هر کس دیگری اگر شکایتی درباره‌اش هست، باید خیلی شفاف برود و درباره‌اش توضیح بدهد-جنجال می‌کنید-.

*اگرچه نقدهایی به برخی مواضع و رفتارهای سیاسی آقای کرباسچی وارد است اما این صحبت‌های وی قابل تحسین است.

پیش از این نیز «صادق زیباکلام» هم در یک مصاحبه با شبکه الجزیره که چند سال قبل صورت گرفت، اظهارات مهمی را در دفاع از نظام اسلامی بیان کرد.[۱]

او سپس در واکنش به انعکاس مطلوب صحبت‌هایش در دفاع از نظام اسلامی به رسانه‌ها گفته بود: «من وقتی پای نظام و تمامیت انقلاب پیش بیاید، از صدتا حزب‌الهی و انصار حزب‌الهی، انصاری‌تر و حزب‌الهی‌تر هستم».[۲]

***

«دستاورد جدید برجام» این است که آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!

علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده دولت، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا درباره برجام روحانی گفته است:

«اینک با گذشت دو سال از دستیابی به توافق هسته‌ای، برجام اثرات خود را به نمایش گذاشته شده است و مردم می‌بینند که این توافق، از چه اصول بنیادین و مبانی مستحکمی برخودار هستند به گونه‌ای که امریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی نمی‌تواند به صورت یکجانبه از آن خارج شود»!

او همچنین تبلیغ مدام علیه برجام در داخل را یکی دیگر از چالش‌های پیشروی توافق هسته‌ای دانست و اظهار کرد: از قدیم گفته‌اند که حرمت امامزاده با متولی است. ما باید خودمان تقدس و احترام برجام را حفظ کنیم تا هیچ بازیگری طمع زیرسوال بردن اعتبار آن را نداشته باشد. متاسفانه در دو سال گذشته، این اصل رعایت نشده و طرف خارجی صدای واحدی را در این باره نشنیده است و همین مسئله می‌تواند موجب تردید آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران شود.[۳]

*در موفقیت ادعا شده برای برجام همین بس که آقای خرم به جای اشاره به شکست وعده‌های برجامی رئیس‌جمهور مبنی بر لغو بالمرّه تمام تحریم‌ها و البته «ارزانی»! مجبورند دستاوردتراشی کنند و بگویند عدم توان خروج آمریکا از برجام یک دستاورد است...

ادعایی که البته متأسفانه باید گفت حتی با استناد به صحبت‌های مقامات دولت مبنی بر کدخدا بودن آمریکا هم درست نیست و اتفاقا آمریکا توان این کار را به راحتی دارد. همانطور که بلافاصله پس از عقد برجام نیز توانایی‌اش را داشت و دست به تحریم مجدد ایران زد.

اظهارات خرم مبنی بر اینکه فضای داخلی کشور موجب تردید سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود نیز حرف درستی نیست و فی‌الواقع نوعی بهانه برای بی‌دستاوردی برجام تلقی می‌شود...

شاهد مثال آنکه عده‌ای در کشور لیبی، چند سال قبل حتی سفیر آمریکا و چند کارمند سفارت این کشور را هم کشتند اما آمریکا نه تنها از لیبی بیرون نرفت بلکه سرمایه‌گذاری‌های خود در نفت لیبی را هم افزایش داد.[۴]

از طرفی مگر سایر کشورهای دنیا که اقتصاد خود را بر اصل سرمایه‌گذاری بنا کرده‌اند، منتقدان سیاست‌های خود را به جهنم و زندان فرستاده‌اند که ایران اسلامی بخواهد دومین کشور در این زمینه باشد؟

بر اساس رصد ما، آقای خرّم در طول پروژه برجامیزاسیون و تا اکنون که هنگامه شکست برجام و بهانه‌تراشی برای بی‌دستاوردی آن فرا رسیده، کمک‌های کلامی متنابهی را به ستاد دولت و تیم مذاکره کننده ارائه کرده است.

آنچه در ادامه می‌آید، بخش‌هایی از همین کمک‌ها (اظهارات علی خرم درباره برجام) است:

_ تفکرهای متضادی در رابطه با همکاری با اروپا در کشور وجود که مانع از اجرایی شدن و گسترش روابط با غرب می‌شود.

_ توافق هسته‌ای و اجرای برجام، خطر جنگ برای ایران و قدرت‌های بزرگ را برطرف می‌کند.

_ مساله تحریم‌ها که تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز بین آمریکا و ایران شده، قرار است تکلیف آن توسط آقایان کری و ظریف روشن شود. قطعا تحریم‌ها موضوعی نیست که ایران بتواند کوچکترین نرمشی در این رابطه نشان دهد...این موضوع با اقتصاد، صنعت و زندگی روزمره مردم سروکار دارد و باید چگونگی برداشتن آن توسط آمریکا و دیگران روشن شده زیرا با فعالیت‌های هسته‌ای متفاوت است و صاحبان آن دیگران و نه حکومت است!

_ آنطوری که از مذاکرات و موضع گیری‌های دولت آمریکا برمی‌آید آنها مصمم هستند که تحریم‌ها را بردارند.

گفتنیست، علی خرّم پیش از این درباره توافق دولت روحانی با کشورهای غربی در لوزان نیز در یک روز، ۳ مقاله در ۳ روزنامه اصلاح‌طلب منتشر کرد و به مدح و ثنای توافق لوزان پرداخت.

***

1_ mshrgh.ir/150743

2_ http://khabarfarsi.com/n/3307703

3_ http://khabarfarsi.com/u/41825725

4_ http://fa.alalam.ir/news/1979176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    23 24
    کاش اعمال خوبی شبیه به آنچه کرباسچی مرتکب شده اولا در میان سایر اصلاح طلبان هم رواج میافت و درثانی با برخی اعمال بد چپها در سیاست داخلی کشور لکه دار نمیشد.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      54 24
      چه قدر ساده اید. اصلاح طلبان وقتی احساس کنند نیاز به پست یا انجام کاری را در نظام دارند ژست حامی نظام به خود می گیرند. ندیدید روحانی به وقتش سپاه را می کوبد و به وقتش هم از آن تقدیر می کند؟
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      55 29
      اینا یک نمایش سیاسی بیشتر نیست کرباسی همونی بود که می گفت بریم با داعش مذاکره کنیم زود همه چیز رو فراموش نکنیم بچه حزب اللهی ها حالا تو سوریه و عراق با داعش می جنگند نه زیر کولر مشغول صحبت با بی بی سی
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    42 15
    ما اصلاح طلبیم و شاید انتقاداتی به نظام داشته باشیم. ولی این دلیل نمیشه که جلوی هر اجنبی بخواهیم کشورمون رو که برای آزادیش این همه خون دادیم بفروشیم. شاید به دلواپسا کنایه بزنیم و باهاشون تو خیلی چیزا مخالف صد در صد باشیم. ولی حداقل میدونیم‌که هرچی باشند و باشیم بازم باهم هم وطنیم . شاید راهمون فرق بکنه ولی هدف هر دومون پیشرفت ایرانه
    • سید GB ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      26 21
      شما خاطرجمعان با همین دودوزه بازیهایتان که یکی به نعل و یکی به میخ میزنید کشور را به تاراج دشمنان دادید و واقعاً تهوع آورید.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      17 14
      خیر. دروغ می گویید. رجوی هم هموطن ما است. ایضا محمد رضا پهلوی هموطن بود. همه هم کشورشان را فروختند ما هم خوب فرق ریاکاری و اخلاص را می فهمیم. کسی که عمرش را در ضربه زدن به اسلام و انقلاب گذرانده و حال برای یک مصلحت سیاسی ژست انقلابی می گیرند نمی تواند امت حزب الله را گول بزند.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      18 11
      بله راه ماذاز کربلا می گذره اما راه شما از آنتالیا فرق ما اینه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      1 1
      مخصوصا در مورد طرفدارای دو حزب قطعا همینطوره،ما ی چیز میخوایم فقط زبونمون فرق میکنه البته یسری افراطی هم در هر دو یافت میشن ک مطمعنا تعدادشون کمه فقط صداشون بلنده
  • حزب اللهی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    25 10
    این دفعه درود بر کرباسچی
  • محمد رضا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    16 6
    این آقای کــــــربــــــاســــــچــــــی اصلاً سر و ته حرفها و موضع گیریاش معلوم نیست ... معلوم نیست که خودش با خودش چند چنده....
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    23 3
    شخصیت اصولگرایی ینی همین که از کار خوب کرباسچی هم تعریف کنی.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    11 10
    درود بر کرباسچی از تتلو که کمتر نیست لطفا مجوز یک برج در پایتخت
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      9 6
      تتلو را نکوبید. او با توبه همه چیزش را عملا قربانی کرد.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      0 1
      مجوز میخواد برادر جان. توبه کار حداقل آستین بلند میپوشه علائم دوره جاهلیتش دیده نشه
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    5 13
    از قدیم گفتند ما گوشت هم را میخوریم استخوان هم را دور نمیاندازیم
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    14 0
    هر کسی شهردار می شود باید آدم محکمی باشد که به زمین خواران و املاک خواران باج ندهد و زمین مردم را از حرام خواران پس بگیرد
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    12 5
    با اینکه هیچ از آقای کرباسچی خوشم نمیاد و نخواهد اومد اما بابت دفاع منطقی از کشور ممنونم
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    1 0
    کسی باید شهردار شود که حرف و عملش یکی باشد نه کسانیکه سابقه مشخص شده ای برای نظام دارند ، سردار سلیمانی با هیچ کس دشمنی نداره و با خیلی ها دوسته ، بهتره ببینیم حرف دل ایشان به کدام سمت است . و این هم ثابت شده است که موضع ایشان چیست . کسی جای دکتر قالیباف را پر نخواهد کرد
  • مهدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    0 0
    این علی خرم نزدیک شصت سالشه چرا این شکلی میکنه خودشو؟؟!!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    0 0
    آقای کرباسچی به خاطر این تودهنی به بی بی سی کثیف متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس