کد خبر 750823
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
میثم مطیعی

هجمه ها به شعر میثم مطیعی در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه در طول حدود یک ماه گذشته چهار بار از بدعهدی طرف مقابل گلایه کرده است.

به گزارش مشرق، باید منتظر ماند و دید که مدعیان آزادی بیان به وزیر امور خارجه هم حمله خواهند کرد که کار ترامپ برای منصرف کردن رهبران کشورهای دیگر برای تعامل تجاری و اقتصادی با ایران را نه فقط نقض روح برجام بلکه نقض متن برجام نیز دانسته است؟

عید فطر از اعیاد مهم مسلمان هست که مردم روزه‌دار به شکرانه یک ماه بندگی در این روز فرخنده نماز بندگی را به جا می‌آورند. امسال نیز نماز عید فطر در تهران  به امامت ولی امر مسلمین با حضور گسترده مردم برگزار شد.

قبل از اقامه نماز، میثم مطیعی مداح اهل بیت اشعاری در وصف ارزش‌های انقلابی نظیر مساوات طلبی، عدالت خواهی، عدم تمایز مردم و مسئولین، حمایت از قشر کارگر و مستضعفین، ضرورت اهتمام تمام و کمال مسئولان به رفع مشکلات مردم، عدم توسل و تمسک به غرب، حفظ استقلال فرهنگی، تجلیل از اقتدار نظامی و ... سرود.

واکنش‌های غیرمتعارف
پیرو سرودن این اشعار، مدعیان آزادی بیان در کشور هجمه‌های سنگینی را علیه مطیعی کلید زدند که همچنان ادامه داد. این هجمه پراکنی به قدری وسعت یافت که حتی برخی از فعالان سیاسی حامی دولت هم وارد گود شدند و در استنباط و تفسیری غلط، مخاطب شعر قرائت شده پیش از نماز عید فطر را شخص خاصی دانستند و استنادشان هم به آن بخش از شعر بود که تصریح داشت«ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم»؛ که البته کاملا مشخص بود نه فقط مسئولان دولتی که مسئولانی از سایر قوا و نهادها و دستگاه ها هم در صف اول آن مراسم نشسته بودند و انتساب اختصاصی این بخش از آن شعر به شخص یا طیف خاصی کاملا بلاوجه بود. البته شاید آن طیف واقعا ویژگی‌های شعر میثم مطیعی را داشت که اینقدر برآشفتند .

اگر شاعر در دسترسم بود...!
یکی از مسئولان  در واکنش به شعر نماز عید فطر، اعلام کرد که اگر دسترسی داشتم حساب میثم مطیعی(مداح قرائت کننده شعر پیش از نماز عید فطر) را می‌رسیدم! یکی دیگر از مسئولان  در واکنشی اعلام کرد  ستاد اقامه نماز جمعه تهران باید رسما از مردم و رئیس جمهوری عذرخواهی کند!

عذرخواهی می‌کنیم؛ اما...
باقر پیشنمازی رئیس ستاد نماز جمعه تهران در واکنش به این اظهارات گفت: «اگر قرار به عذرخواهی باشد ابتدا باید بابت سه هفته‌ای - در  آستانه انتخابات - که تریبون نماز جمعه را در اختیار دولت قرار دادیم عذرخواهی کنیم که این کار را عده‌ای رفتار یک‌جانبه به نفع کاندیدای خاص تلقی کردند».

بخشی از شعر میثم مطیعی به برجام و بدعهدی های مکرر آمریکا اشاره داشت که موجب خشم مدعیان آزادی بیان شد، جایی که می گفت:

تا ابد سستی تسلیم مبادا با ما

وحشت از حربه تحریم مبادا با ما

باز تحریم جدیدی به سِنا رفت که رفت

جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت

ذوق بیهوده ز برجام خطا بود خطا

تکیه بر عهد عمو سام خطا بود خطا

عهد با دزد سر گردنه بستیم ای دوست

بارها عهد شکست و نشکستیم ای دوست

هر چه می‌شد بَرَد از کیسه ما بُرد که بُرد

«بُرد بُرد» این بُوَد آری همه را بُرد که بُرد

اذعان ظریف
هجمه ها به شعر میثم مطیعی در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه در طول  حدود یک ماه گذشته چهار بار از بدعهدی طرف مقابل گلایه کرده است.

مصاحبه با سی ان ان
ظریف دیروز(25 تیر96) در مصاحبه با شبکه «سی ان ان»، به صریح ترین شکل ممکن از آمریکا به سبب نقض برجام انتقاد کرد و گفت: وقتی ما درباره توافقنامه مذاکره کردیم تصمیم گرفتیم که آژانس را تنها مرجع پذیرفته شده برای نظارت بر اجرای بخش هسته‌ای توافقنامه قرار دهیم و آژانس نیز از روز اجرای توافقنامه هفت بار تایید کرده است که ایران توافقنامه را صادقانه، کامل و بدون نقص اجرا کرده است. اما آمریکا به بخش مربوط به خود در توافقنامه(برجام) عمل نکرده است. وقتی کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که رئیس جمهور ترامپ از حضور خود در هامبورگ در جریان اجلاس گروه بیست برای منصرف کردن رهبران کشورهای دیگر برای تعامل تجاری و اقتصادی با ایران استفاده کرد، این کار او نقض نه فقط روح برجام بلکه متن برجام است.

اشاره ظریف در بند آخر مرتبط است با اظهارات هفته گذشته «مارک شورت» یکی از نزدیکان ترامپ و مدیر سیاستگذاری کاخ سفید، که گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیرش به هامبورگ آلمان جهت شرکت در اجلاس گروه 20، در جریان رایزنی با روسا و مقامات کشورهای شرکت کننده، بر لزوم توقف مراودات و تبادلات تجاری سایر کشورها با ایران تاکید کرده است.

مصاحبه در نیویورک
اما ظریف روز پنجشنبه هفته گذشته نیز در بدو ورود به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سالانه سیاسی سازمان ملل، در مصاحبه با خبرنگاران صریحا از پایبندی نازل واشنگتن به برجام سخن گفت و اعلام داشت که «دراین مرحله انتظار ما این است که همه طرفین برجام به تعهدات خود پایبند بمانند اما متاسفانه تاکنون مشاهده کردیم که آمریکا در حدی بسیار نازل این توافق نامه را قبول داشته و به آن پایبند مانده است و با رویکردها و سیاست های نادرست خود قادر به احترام و حمایت از روح این توافقنامه نبوده و در نتیجه به ایران این اجازه را نداده تا به حد کامل از منافع این توافقنامه به‌ صورتی که باید بهره ببرد. معتقدیم که سران آمریکا باید در برخورد با این توافقنامه تجدید نظر کنند چرا که در غیر این صورت به دوام این توافقنامه کمکی نخواهد کرد».

نامه به موگرینی
در اواخر خردادماه نیز ظریف طی نامه‌ای به موگرینی مسئول هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، به نقض صریح و توأمان روح و جسم برجام توسط دولت آمریکا به‌ویژه طی ماه‌های اخیر و پس از روی کار آمدن ترامپ، معترض شد.

در بخش‌هایی از این نامه به اقدامات آمریکا از جمله تحریم‌های اخیر و نیز بعضی اقدامات در دستور کار آمریکا من‌جمله لایحه موسوم به S.722 که در سنای آمریکا تصویب شد، اشاره و تأکید شده بود که این تحریم‌ها در صورت تصویب و اجرایی شدن، قطعاً نقض صریح بندهای برجام خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این نامه با ذکر برخی جزئیات، به سنگ‌اندازی‌های فراوان آمریکایی‌ها در مقابل بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام شدیداً اعتراض کرده بود.

در جمع خبرنگاران
ظریف 23 خردادماه که به منظور شرکت در مجمع اسلو ٢٠١٧ در ژنو به سر می‌برد؛ در جمع خبرنگاران پیرامون نامه نگاری با موگرینی گفت:« من دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تأثیری که سیاست‌های مخرب این کشور در این زمینه دارد، برای خانم فدریکا موگرینی پیامی را به‌صورت کتبی ارسال کردم. همچنین در یک جلسه کمیسیون مشترک که یکی دو ماه قبل برگزار شد، در این زمینه بحث کردیم و در جلسه آینده کمیسیون مشترک نیز این موضوع بحث خواهد شد».

مقام معظم رهبری در دیداری که در 22 خردادماه با مسئولان نظام داشتند، به همین نامه ظریف که در آن بر نقض روح و جسم برجام تصریح شده بود، اشاره فرمودند و بیان داشتند:«در همین قضیّه‌ی برجام، ما در موارد زیادی -به‌خاطر اعتماد به حرف آن طرف مقابل، مذاکره‌کننده‌ی مقابل- از یک نقطه‌ای صرفِ­‌نظر کردیم، به یک چیزی اهتمام نورزیدیم، یک خلأیی باقی ماند؛ دشمن همین الان از همان خلأ دارد استفاده میکند؛ اینها واقعاً مسائل مهمّی است. وزیر محترم خارجه‌ی ما، آقای دکتر ظریف، یک نامه‌ی گویایی به مسئول اروپایی مینویسند -البتّه این بارِ چندم است- و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح میکند]. گاهی میگفتند روح برجام نقض شده، ایشان میگوید که فقط روح برجام نیست، [بلکه] یک جاهایی هم خود برجام -یعنی جسم برجام- هم نقض شده به­‌وسیله‌ی آمریکایی‌ها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند برای آنها. یعنی این [شخص] دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را میزنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدیّنی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیّت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد میکند. این به‌خاطر آن است که آنجا یک مسامحه‌ای انجام گرفته از ناحیه‌ی ما؛ اگر این تسامح انجام نمیگرفت، اعتماد به دشمن نمیشد، راه دشمن بسته بود و نمیتوانست این کار را انجام بدهد».

حال باید منتظر ماند و دید که مدعیان آزادی بیان به وزیر امور خارجه هم حمله خواهند کرد که کار ترامپ  برای منصرف کردن رهبران کشورهای دیگر برای تعامل تجاری و اقتصادی با ایران را  نه فقط نقض روح برجام بلکه نقض متن برجام نیز دانسته است؟

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    89 18
    آمریکا خط به خط برجام را ملوث کرده بازم اصلاح طلبان بخودشون نمیان . یا شایدم می بینن اما چون کدخدا پاشیده رو برجام بوستان گُل و بلبله شاهکارش
  • حمیدنجاریان IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    85 8
    به خدا اگه یه حرکت هسته ای انجام بدن آمریکا به غلط کردن میوفتن ولی افسوس که شهامت این. کار ندارن
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    23 6
    مهم نیست چی گفته ، مهم اینه کی گفته.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    9 25
    برای میثم متاسفم که انقدر دقیق حرفهای ظریف رو گوش میده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس