علی کریمی

علی کریمی در حالی به عنوان سرمربی در تیم نفت تهران مشغول به کار شد که پیش از این سابقه هدایت هیچ تیم فوتبالی را در کارنامه نداشته و این امر باعث نگرانی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال شده است.

سرویس ورزش مشرق – در عالم فوتبال به ویژه در اروپا چهره های سرشناسی داشته ایم که بعد از دوران بازیگری شان مشغول حرفه مربیگری شده و تجربیات خود در دوران فوتبال را به شکل دیگری در خدمت این رشته ورزشی قرار دادند. نمونه های پرشمار این اتفاق در اروپا بییش از هر قاره دیگری به ویژه ظرف یکی دو دهه اخیر به چشم می خورد. در فوتبال ایران هم علی دایی نمونه بارز آن است که در اولین سال مربیگری اش در حالی که هنوز بازی هم می کرد قهرمانی لیگ برتر را با تیم فوتبال سایپا بدست آورد.

پس از مشکلاتی که ظرف یکی دو فصل اخیر برای باشگاه نفت تهران رخ داد این مجموعه قید تیمداری در سطح حرفه ای را زد و تیمش را به بخش خصوصی واگذار کرد. تیمی که دارای پتانسیل بالایی چه به لحاظ بازیکن و چه رتبه اش در لیگ برتر. همین تیم فصل پیش با علی دایی قهرمان جام حذفی شد و سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد، ولی هنوز درصدی از قرارداد بازیکنانش را پرداخت نکرده است.

اینکه علی کریمی به درستی و به موقع این انتخاب را انجام داده یا می توانست با صبوری بیشتر و شروع از تیم های لیگ های پایین تر خودش را بالا بکشد از سوی خیلی از کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است. مسعود اقبالی و امیر حاج رضایی دو تن از این دست افراد هستند که برای بررسی بهتر این موضوع با آنها به گفتگو پرداختیم.

متن صحبتهای این دو کارشناس در ادامه می آید:

حاج رضایی:دوست ندارم زمین خوردن کریمی را ببینم

امیر حاج رضایی در گفت و گو با مشرق، درباره این موضوع اظهار داشت:« اینکه یک بازیکن زود به نیمکت مربیگری برسد اتفاق تازه ای نیست. سرآمد این دست بازیکنان "فرانتس بکن باوئر" بود که بدون هیچ پشتوانه مربیگری سرمربی تیم ملی آلمان شد و آن همه افتخار هم برای تیم ملی کشورش بدست آورد. در اروپا نمونه های اینچنینی زیاد داریم. من قطعا نگران علی کریمی هستم. این نگرانی بر پایه محدودیت های مالی باشگاه نفت است. متأسفانه از این باشگاه اخبار خوبی به گوش نمی رسد. هر دو مربی قبلی این تیم به دلیل مشکلات مالی این تیم را ترک کرده اند و به رغم جایگاه خوب آسیایی اش عطایش را به لقایش بخشیدند. حجم بالای بدهی های این باشگاه آن قدر زیاد هست که در فصل پیش رو برای نفت تهران دردسرهایی بوجود بیاورد. واگذاری به فلان مالک و بار دیگر به یک مالک دیگر، نشان از برهم ریختگی و بی نظمی مالی در این مجموعه دارد. البته تأکید می کنم که ما از بیرون به این مجموعه می نگریم و از اتفاقات درون آن اطلاعات دقیقی نداریم وگرنه ممکن بود که سایه روشن های بهتری از اوضاع مالی این باشگاه را تصویر می کردیم».

*کریمی مثل مارادونا دوستداشتنی است

کارشناس با سابقه فوتبال کشورمان ادامه داد:«اما چرا نگران علی کریمی هستم؛ به این دلیل است که شخصا دوستش دارم. نه به خاطر تکنیک خاصی که در بازی اش دارد و یا اینکه در باشگاه های بزرگ دنیا توپ زده است بلکه اولویت من شخصیت معترض اوست که باعث شده تا این اندازه دوستش داشته باشم. به همین دلیل هم همواره مارادونا را به پله ترجیح داده ام. پله همیشه کراوات زده و کت و شلوار پوشیده، بر صدر نشسته و برعکس مارادونا بیشتر بین مردم بوده است. اینجا هم شخصیت مردمی علی کریمی را دوست دارم. او نسبت به کوچکترین اتفاقات جامعه اش بی تفاوت نیست. در صفحه شخصی اش واکنش نشان می دهد و به راحتی از کنار مسایل اجتماعی نمی گذرد. دنبال منافع شخصی نیست و هر اتفاقی در کشور می افتد در قبالش موضع دارد. درواقع این بهترین انتخاب برای کسی است که در جامعه چهره است. اهل نمایش نیست و این را به سادگی می تواند از حرف دلش برداشت کرد. او خیلی دیر انتخاب شد و خیلی دیر تیم بست و از این نظر هم نتوانست بازیکنان تاپ را دور خودش جمع کند تا هم از حیثیت باشگاه دفاع کند و هم خودش. هر چه بیشتر به شروع لیگ نزدیک می شویم بیشتر نگرانش می شوم. چون نمی توانم زمین خوردنش را ببینم. فوتبال هتاک، فحاش، بی رحم و در عین حال زیبا و جذاب است. شاید تنها عده ای از زمین خوردن او خوشحال شوند که این عین رذالت است.

اقبالی:کریمی را به مسلخ بردند/ریسکی با درصد موفقیت کم

مسعود اقبالی در گفت و گو با مشرق، در این باره که چرا کریمی انتخاب شد به منفعت طلبی برخی مدیران گوشه زد و اظهار داشت:« روزهای اینچنینی در فوتبال ما کم نبوده که به یکباره فردی در جایگاه غلط به کار گرفته شده است. علی کریمی فوتبالیستی استثنایی بود که در دوران بازی اش هیچ کس نمی توانست توانایی هایش را انکار کند ولی صرف نشستن کنار کی روش آن هم با شرح وظایف انتخاب بازیکن و استعداد یابی می توان یک تیم را به او سپرد؟ ظاهرا در فوتبال امروز ایران موفقیت نسل آینده قربانی بی لیاقتی مدیرانی خواهد شد که سعی می کنند در پشت چهره های محبوب پنهان شوند و شاید قصد دارند آنها را یکی پس از دیگری به مسلخ ببرند. علی کریمی که در تیم های پایه و یا لیگ های دسته پایین مربیگری نکرده قطعا با چم و خم این راه آشنا نیست. این قبیل مدیران مسیر پیشرفت را اشتباه می روند و راه را گم کرده اند زیرا اگر در اروپا بازیکن بازنشسته تیم ملی را در راس بهترین تیم ها قرار می دهند جدا از شناخت آنها با مقوله مربیگری که اصلا با مربیان ما قابل مقایسه نیست، اصولا از کادر بسیار مجربی برای هدایت تیم استفاده می کنند که در اینجا این مهم در نظر گرفته نمی شود. یک مربی جوان در کنار چند مربی کاردان و با تجربه می تواند مسیر درست را از نادرست تشخیص بدهد ولی یک ناوارد تازه کار هم دوست دارد تجربه اندوزی کند هم با نقاط تاریک مسیر آشنا نیست. در اینجا کمک ها از میان دوستان، اقوام، همبازیان گذشته و دیگر افرادی که هیچ کارنامه مشخصی ندارند گزینش می شوند».

*معروف شدن با له کردن علی کریمی؟

مدرس فوتبال کشورمان اضافه کرد:«این است راز پیشرفت؟ این راه موفقیت است؟ این راه معروف شدن است؟ این مسیر مقصد درستی دارد؟ اصولا مگر برای آقایان مهم است که امثال علی کریمی در آینده چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. بله تا بوده همین بوده  که عده ای برای رسیدن به شهرت دیگران را زیر پا له می کنند. زیرا در جامعه ای که هدف راهبردی ورزش آن در ابهام است جز این نمی توان انتظار دیگری داشت. اگر می خواهیم معروف شویم و خوبی مدیریت مان را به رخ بکشیم راه های بسیار بهتری هم هست تا اینکه روی یک مهره محبوب سرمایه گذاری کنیم و خودمان بالا برویم و سرمایه این مملکت که برای آن هزینه های زیادی شده بسوزانیم. علی کریمی در دوران فوتبالش نشان داد استعداد ویژه ای در بازی با توپ دارد و همه می خواهیم او در مربیگری هم موفق شود ولی این ریسک درصد موفقیت خیلی کمی دارد».

کریمی:نفت نماینده ایران در آسیاست کمکش کنید/من هم بروم بازیکنان باید بمانند

به گزارش مشرق، علی کریمی هم در این باره حرف زد البته نه درباره اینکه چرا این سمت را پذیرفته و چه موضوعی باعث این اقدامش شده ولی درباره وضعیت نفت تهران و اینکه احتمال دارد نیامده از این تیم برود ابتدا به ادامه دار شدن مشکلات نفت پرداخته و بیان کرد:« وضعیت خیلی پیچیده است. نفت تهران نماینده فوتبال ایران به طور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیاست و حتی ما به پلی‌آف هم نمی‌رویم. باید تکلیف باشگاه مشخص شود و همه باید نگران باشند و با صاحبان باشگاه همکاری کنند. در همه جای فوتبال ایران مشکلاتی وجود دارد و ای کاش تعامل بیشتری صورت بگیرد تا وضعیت نفت بهبود پیدا کند. امیدوارم هر کسی بالای سر نفت بود این تیم بتواند کار خود را به خوبی پیش ببرد».

*اسامی آنها را به وقتش اعلام می کنم

وی در این ارتباط که آیا اراده‌ای برای حل مشکلات وجود دارد توضیح داد: «هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات ندیدم و زمانی که می‌گویم افراد دیگری از من خواسته‌اند، منظورم صاحبان فعلی باشگاه نیست و به وقتش اگر لازم باشد نام آنها را می‌گویم. از ظاهر بازیکنان مشخص است که نگرانی دارند چون هیچ‌کدام حتی قرارداد ندارند در بازی‌های دوستانه ممکن است هر اتفاقی بیفتد، پس بازیکنی که قرارداد ندارد تکلیفش چه می‌شود؟».

*نفت زیر ذره بین است

سرمربی نفت تهران در این باره که اگر او برود تکلیف بازیکنانی که به خاطر وی به نفت رفته اند چه می‌شود، خاطر نشان کرد:« باید هر کسی که می‌آید با همین نفرات حالا چند نفر بیشتر یا کمتر شروع کند، بازیکنان نفت چون امسال سهمیه آسیا دارند، زیر ذره‌بین هستند و با عملکرد خوبشان می‌توانند آینده خوبی را برای خود رقم بزنند. با توجه به سال جام جهانی آنها می‌توانند به تیم ملی هم فکر کنند. این بازیکنان بازیکن نفت هستند و اگر قرار باشد کادر فنی جدید اضافه شود، می‌توانند از آنها هم استفاده کنند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    3 1
    علی کریمی فصل رو با نفت به آخر نمیرسونه به دلایل موجه یا غیر موجه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس